Trist nyhed: Danskerne dårligst uddannet. Vi må oppe os!

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Trist nyhed: Danskerne dårligst uddannet. Vi må oppe os!

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs okt 24, 2006 21:19

Nyhedsavisen d.d.: (www.avisen.dk)

Danskerne dårligst uddannet

Vi skal konkurrere på viden, når vi ikke kan konkurrere på lave lønninger. Men sammenlignet med de andre nordiske lande ligger Danmark helt i bund, når det drejer sig om at uddanne befolkningen på universiteterne. Og der har vi ligger de sidste mange år.
Af: Julie Jo Boding (Journalist)

Når vi ikke kan tilbyde de billigste hænder, må vi udvikle de bedste hjerner. Sådan lyder opskriften for arbejdsmarkedet i Danmark, men endnu engang viser tal, at Danmark ikke er lige så gode til at skabe kloge hoveder som vores nordiske nabolande.

Vi indtager bundplaceringen i Norden for fjerde år i træk med den laveste andel af studerende på universitetet, viser tal fra Nordisk Statistisk Årbog, som bliver offentliggjort onsdag.

I 2004 var der 12,7 procent af danskerne mellem 20 og 39 år, som var i gang med en videregående uddannelse på universitetsniveau. Det er lavere end både Finland, Norge og Sverige, og Island overhalede Danmark helt tilbage i 2001.

»Der er ingen tvivl om, at dem, der vinder det globale kapløb, det er dem, der har den bedst uddannede arbejdskraft,« siger studiechef Jakob Lange fra Den Koordinerede Tilmelding.

Også Dansk Industri er bekymrede:

»Vi sakker bagud, ikke kun i forhold til de nordiske lande, men også i forhold til en række asiatiske lande. For eksempel er Sydkorea galoperet frem uddannelsesmæssigt. Det stiller os dårligere konkurrencemæssigt, at vi ikke formår at få en bedre uddannet befolkning,« siger forskningschef Charlotte Rønhoff fra Dansk Industri.

Finland ligger højest på hitlisten over andelen af universitetsstuderende. Selv om læreruddannelsen i Finland ligger på universitetet, kan det dog ikke alene forklare Danmarks dårlige placering.

»Jeg tror, at mange ikke synes, det kaster nok af sig at tage en lang uddannelse. Hvorfor studere fem år, når man kan nøjes med tre, og lønforskellen i sidste ende ikke er særlig stor. Det er dog sværere at ændre på. Men et andet problem er, at de unge taber lysten til at læse videre i gymnasiet. Vi skal give folk appetit på at studere, i stedet for i dag, hvor alt for mange føler afsky,« siger Jakob Lange fra Den Koordinerede Tilmelding.

Også Dansk Industri ønsker at se på fødekæden. De vil sørge for, at eleverne i folkeskolen er fagligt rustet til at fortsætte på en ungdomsuddannelse og herfra videre til en videregående uddannelse.

Danmark sakker ikke kun bagud på længden af uddannelser, men også på indholdet - for få vælger de naturvidenskabelige fag.

»Mange af dem, der ikke synes, det er sjovt at studere, de fravælger de svære fag til fordel for badeferiefagene. De vælger ikke fysik, kemi eller matematik, som er vigtige områder inden for vidensindustrien, hvor vi ikke er med,« siger Jakob Lange.

Andel af de 20-39 årige, som er studerende på universitetsniveau

Danmark: 12,7 procent

Finland 19,5 procent

Island: 14,9 procent

Norge: 13,6 procent

Sverige 14,8 procent (2003)
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby georg » tirs okt 24, 2006 23:28

Er det ikke meget forskelligt på de forskellige uddannelser? Jeg mener, vi er langt fremme m.h.t. IT, bl.a. på Katrinebjerg-området i Århus, hvor Store Google nu laver afdeling?

En fra Canada skrev til mig via min blog, at danske studenter var anset for at være meget godt fremme på det område og fortalte, at der var en gruppe danske unge, der var indbudt til studierejse derovre. Jeg blev helt stolt på mit lands unges vegne. :D

Det kan godt være, jeg skriver udenfor emnet - sorry.

Venlige hilsener - georg
Brugeravatar
georg
Sølv Bruger

Indlægby Abu Muhammad » ons okt 25, 2006 00:13

Hejsa georg

Århus Universitet udemærker sig jo i disse år ved at storme frem på de internationale ranglister over de bedste universiteter i verden. Man udvider med nye forskningscentre, hiver den ene fantastiske pris hjem efter den anden, og pengene nærmest fosser ind i universitetet fra et erhvervsliv der satser helt vildt på Århus Universitet.

Mon ikke bare det er fordi københavnerne er dovne og derfor trækker ned i gennemsnittet. For her i Århus er der da ingen problemer, vel. :D
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Mads » ons okt 25, 2006 08:02

Det er godt med dig Saif :lol: Københavns Universitet er nr. 54 i verden, men Århus ligger nede på en sølle 126. plads. Det er langt igen, før I jyder når op på københavnernes niveau :D
The ocean of Muhammad, peace and blessings upon him, is an ocean of unlimited mahhaba (love). And it's okay if you get lost in this ocean. The important thing is that you don't get out again.
Brugeravatar
Mads

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons okt 25, 2006 08:10

Uanset universiteternes status på diverse ranglister, så ændrer det ikke ved, at andelen af unge, som tager en lang videregående uddannelse er kortere end i de andre nordiske lande.

Så svaret skal måske findes i gymnasiet. Er det godt nok? Forbereder det eleverne godt nok på et senere studium? Nedenstående nyhed fra Nyhedsavisen tyder i hvert fald på, at der er problemer med danskundervisningen for de såkaldt tosprogede:

Tosprogede klarer sig dårligt i gymnasiet

Der er stadig markant forskel på karaktererne til gymnasieelever med dansk og udenlandsk baggrund. Underviserne har berøringsangst, viser ny rapport. Pjat, siger rektorerne.

Af: Kaare Sørensen (Journalist)

Gymnasielivet er sværere for Muhammed og Tarriq end for Peter og Johannes. Trods en lang række tiltag og ekstra hjælp, så klarer gymnasieelever med udenlandsk baggrund sig fortsat dårligere end deres etnisk danske kammerater. Det skriver Nyhedsavisen tirsdag.

Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, der offentliggøres senere i dag.

»Der er stadig en række tosprogede elever, der har så store mangler i deres sprog, at det giver dem problemer under uddannelsen. Og så er der nogen, der tilsyneladende har et godt sprog, men når man kommer ind under overfladen, så mangler de den kulturelle forståelse. Og de elever får det svært i alt fra historie og samfundsfag til virksomhedsøkonomi,« siger Erik Schou, forstander på handelsgymnasiet Tietgenskolen i Odense, der har været med til at lave undersøgelsen.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Naadje » ons okt 25, 2006 16:20

Der er sikkert mange der mangler motivationen, når en person med høj uddannelse i gennemsnittet hele sit liv kun tjener 2-3% mere end en håndværker fx. Der findes selvfølgelig en masse undtagelser, men det gennemsnitlige billede er sådan. Det var et af mange argumenter, der kommer fra folk. En håndværker kommer ud som lærling, og starter med at tjene penge tidligt. En der går efter høj uddannelse må klare den med SU i mange år. Det er noget mange unge tænker på, når de skal træffe et uddannelsesvalg. Desværre!

Eller også knokler gymnasieeleverne både med studiet og et fritidsjob, hvor de nogle gange tilsidesætter deres skole for at tjene penge. Tjene penge så de kan gå til fest hver weekend.
Senest rettet af Naadje ons okt 25, 2006 17:41, rettet i alt 1 gang.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 27 perler

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons okt 25, 2006 20:43

Moonlight skrev:Jeg er ikke overrasket over dette :). Det da tydeligt :).

Ja, der kan jo være mange gode (og mindre gode!) argumenter for hurtigt at komme til at tjene (små) penge. Men det forklarer vel ikke, hvorfor Danmark halter efter de andre nordiske lande mht. hvor mange, som tager de lange videregående uddannelser?

Mon ikke vi skal finde årsagen i gymnasierne, ja måske også i folkeskolen?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tors okt 26, 2006 13:31

Ja, Moonligth, det har du nok ret i. Når der er tale om børn, som er så dårligt opdragede hjemmefra, bør skolen nok også anvende en lidt barskere pædagogik!

Og det rejser i hvert fald også en debat, om man ikke kun skal se på uddannelsessystemet, men også det, som foregår i hjemmene.

Giver danske forældre deres børn en dårligere ballast med ind i uddannelsessystemet end forældre i de andre nordiske lande?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tors okt 26, 2006 20:35

Nja, Moonlight, nu tror jeg du skal passe på med ikke at overdramatisere. Allerede meget tidligt, næsten så tidligt som jeg kan huske, var jeg rimeligt klar over, hvordan køer, grise, heste, får, hunde, katte og kaniner formerede sig, for det var jeg jo dagligt vidne til.

Som 5-årig fik jeg så den chokerende viden overbragt af en større dreng, at menneskene gjorde på præcis samme måde. OK, tænkte jeg, det kunne godt være de brugte den metode i de primitive landbofamilier, men i min familier afhentede man altså bare de nye små børn på hospitalet. Men mere og mere viden hobede sig op, og i en alder af ca. 7 måtte jeg nok erkende, at alle mennesker gjorde lige som dyrene. Og derfra gik det så med udveksling af stadig mere vovede historier, som blev overleveret måske fra karlene på en gård til de største drenge, som leverede nedad gennem aldersgrupperne lige til os 7-årige, som med røde ører hørte på.

Så vi kunne selv være meget grove i munden som 9-årige. Men hvordan skulle vores forældre kunne have den mindste chance for at opdage vores viden?

Det er jo ikke hjemmefra børn lærer at tale sådan. Det er noget, som udveksles i børnenes hemmelige verden.

Men nu om dage er forældrene jo involveret laangt mere i børnenes liv end dengang man levede ude på landet og kunne strejfe omkring fra morgen til aften uden nogen bekymrede sig om, hvor man var, om man fik noget at spise, om man frøs, om man havde indledt et seksualliv. For de kunne jo ikke vide det. De knoklede hårdt fra morgen til aften for at skaffe det daglige brød og måske spare sammen til en radio, en elektrisk ovn eller et køleskab.

Hvis vores børn har kammerater med hjem, er den ene af os jo herhjemme til at passe på dem, give dem noget at spise osv. Sådan noget kendte man ikke til, da jeg var barn.

PS: Hvorfor er det et skodfritidshjem din bror er på? Er der ingen aktiviteter eller hur? I dag havde min datter på 9 været på Vestamager (naturområdet) med sit fritidshjem og oplevet så meget sammen med de pige- og drengevenner, som hun var "stukket af" sammen med dybt ind i en "stor stor" skov. Hun fortalte og hun fortalte begejstret med kinder, som var røde af en lang dag ude i naturen, og hvis jeg ikke havde stoppet hende, havde hun fortalt endnu! Der sker bare så mange gode ting hele tiden!

Og hun havde planlagt sammen med to andre piger og nogle drenge, at nu skulle de allesammen snart derud og overnatte i telt sammen med deres forældre og søskende. Det er sgu da herligt!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » fre okt 27, 2006 11:10

Ja, så er vi enige, Moonlight! Der skal slås ned på grimt sprog øjeblikkeligt.

Min knægt på 7 er der dog ingen grund til at slå ned på. Han er der typen, som fnisende og rødmende kan finde på at sige "ved du hvad, Sebastian er altså en fræk dreng, ved du hvad han sagde i går?" "Nej?" "Prutfis! ti hi ti hi..det må man da ikke, vel faaar?"
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » fre okt 27, 2006 21:33

Moonlight skrev::lol: Hvor er han sød!

Ja, jeg aner ikke, hvor han har arvet det fra!

Men man håber selvfølgelig altid, at det hjælper at være et godt eksempel!

Mens jeg skriver dette, har han lige sneget sig op må mit skød, og spørger, hvad jeg sidder og skriver om?

Fortæller bare, at det er om nogle slemme drenge, som ikke kan finde ud af, hvordan de skal opføre sig!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job