Jobsamtale nervøsitet et stort problem

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Jobsamtale nervøsitet et stort problem

Indlægby Saddique » man aug 21, 2006 13:46

Hej mine kære søde venner

Jeg har et stort problem, det er sådan at jeg skal til job samtale hos 3mobil på torsdag, men mit problem er at jeg hurtig bliver nervøs til en samtale, jeg er ikke forberedt godt nok til samtalen og derfor bliver jeg ofte afvist af arbejdsgiveren. Har i et godt råd til hvad jeg kan gør ved problemet. Jeg har ofte problemer med at svare og gå i dybden med hvad de spørg.
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Jobsamtale nervøsitet et stort problem

Indlægby Erik_Willumsgaard » man aug 21, 2006 14:04

Saddique skrev:Hej mine kære søde venner

Jeg har et stort problem, det er sådan at jeg skal til job samtale hos 3mobil på torsdag, men mit problem er at jeg hurtig bliver nervøs til en samtale, jeg er ikke forberedt godt nok til samtalen og derfor bliver jeg ofte afvist af arbejdsgiveren. Har i et godt råd til hvad jeg kan gør ved problemet. Jeg har ofte problemer med at svare og gå i dybden med hvad de spørg.

Hej Saddique

Jeg vil råde dig til at øve dig sammen med en god ven, helst én, som selv har prøvet at være til mange jobsamtaler.

Og så skal han eller hun interviewe dig, og stille dig uddybende spørgsmål. I kan gennemgå øvelsen flere gange, ind til du ubesvaret kan svare på en lang række spørgsmål.

Du skal både forberede dig på at kunne svare på uddybende spørgsmål om dig selv og dine erfaringer.

Men du skal også gerne have nogle spørgsmål parat til at stille dem, når de spørger, om du har noget at spørge om. F.eks. hvor stor er den afdeling du skal arbejde i? Hvem er det, som du kommer til at arbejde sammen med? Hvor meget oplæring får man? Er der mulighed for kurser og efteruddannelse?

Jo, mere du forbereder dig, jo mindre nervøs vil du være.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Re: Jobsamtale nervøsitet et stort problem

Indlægby Saddique » man aug 21, 2006 14:12

Erik_Willumsgaard skrev:
Saddique skrev:Hej mine kære søde venner

Hej Saddique

Jeg vil råde dig til at øve dig sammen med en god ven, helst én, som selv har prøvet at være til mange jobsamtaler.

Og så skal han eller hun interviewe dig, og stille dig uddybende spørgsmål. I kan gennemgå øvelsen flere gange, ind til du ubesvaret kan svare på en lang række spørgsmål.

Du skal både forberede dig på at kunne svare på uddybende spørgsmål om dig selv og dine erfaringer.

Men du skal også gerne have nogle spørgsmål parat til at stille dem, når de spørger, om du har noget at spørge om. F.eks. hvor stor er den afdeling du skal arbejde i? Hvem er det, som du kommer til at arbejde sammen med? Hvor meget oplæring får man? Er der mulighed for kurser og efteruddannelse?

Jo, mere du forbereder dig, jo mindre nervøs vil du være.

Hej Erik

Jeg giver dig ret, og jeg er igang med at forberede mig, feks skal jeg øve mig i at præsentere mig selv, for det er der nogle der kræver. Jeg har et klade hæfte hvor der står alle de spørgsmål som virksomheden kan finde på at spørg, jeg besvare dem skiftligt.
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Indlægby Al-Marwah » man aug 21, 2006 14:30

Salam Alaykum..

Tage det som det kommer og stol på dig selv og være afslappende..

Prøv at lægge hjernen i blød til samtalen – Prøv at lad’ som om du har kendt personen som er overfor dig, Husk at være åbent det kan de nemlig godt lide …

– Og hvis du ikke kan svare på hans spørgsmål kan du spørger ham igen om han vil være sød at uddybe hvad han mener.. De er meget villig til at hjælpe og tydeliggøre i hvert fald til dem samtaler jeg har været til..

Inden du træder af døren kan du også fortælle at du er lidt nervøs i starten og giv en ordentlig håndtryk det betyder meget den første håndtryk det viser at du er interesseret at få den arbejde og det er helt normalt at være anspændt og svede være nervøs

Held og Lykke :D
Ws.
Senest rettet af Al-Marwah man aug 21, 2006 14:45, rettet i alt 1 gang.
Ihukom Allah gennem Dhikr (ihukommelse af Allah),Tasbîh (erklæring af Allah som fri for fejl og mangler),Takbîr (erklæring af Allah som den største),Tahmîd (erklæring af taknemmelighed til Allah) og Tahlîl (erklære at der er ingen anden gud end Allah). Du vil blive åndeligt opstemt og du vil nyde livet.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Al-Marwah » man aug 21, 2006 14:34

Slettet
Ihukom Allah gennem Dhikr (ihukommelse af Allah),Tasbîh (erklæring af Allah som fri for fejl og mangler),Takbîr (erklæring af Allah som den største),Tahmîd (erklæring af taknemmelighed til Allah) og Tahlîl (erklære at der er ingen anden gud end Allah). Du vil blive åndeligt opstemt og du vil nyde livet.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby olel » man aug 21, 2006 15:53

Som andre også har skrevet så forbered dig godt. Jo bedre du er forberedt jo mindre nervøs vil du sikkert være. Tænk på alle de spørgsmål du kan, og svar så på dem. Det kan du gøre enten alene eller sammen med en ven.
Jeg vil også mene at det kan være en god ide at du gør opmærksom på at du er lidt nervøs. Det kan både tage lidt af din egen nervøsitet væk og gøre dem opmærksom på at du måske er lidt ved siden af dig selv.

Hvis det er et meget stort problem for dig men nervøsitet så vil jeg anbefale dig følgende:
Find ud af hvad der gør dig nervøs.
Find ud af hvordan du reagerer når du bliver nervøs.
Find ud af hvad der gør dig glad og afslappet.

Hjernen er sådan opbygget at dine følelser er styret af dine tanker. Du bestemmer selv hvad du vil tænke på..... og dermed også hvad du vil føle. Når du bliver nervøs så tænk på det der gør dig glad og afslappet. Lyder det nemt...... det er det også. Prøv selv. Jo mere du øver dig i at fjerne din nervøsitet jo bedre bliver du til det. Gi det en chance og lad mig gerne vide om det virker for dig.

Men forbered dig så godt som du overhovedet kan.

Held og lykke
Senest rettet af olel man aug 21, 2006 16:29, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
olel

Geografisk sted: Jylland

Indlægby AbU » man aug 21, 2006 16:17

Salam Aleikum

Masser af gode forslage.
Ellers er der under vores Job/Praktik fora, et opslag(indlæg) med masser af gode råd og fif til den som skal til jobsamtale.

Læs mere her:
http://islamic.dk/modules/phpBB2/viewtopic.php?t=503620
AbU

Indlægby Peter » man aug 21, 2006 19:18

Hej Saddique

Hvorfor ikke bare fortælle at du altså er lidt nervøs til samtalen. Det har jeg selv fortalt et par gange, og det er vel egentlig meget normalt at være nervøs til en jobsamtale? Det gør ikke så meget hvis du kan vise et menneskeligt ansigt.

/Peter
Brugeravatar
Peter
Aktiv Bruger

Indlægby AbU » man aug 21, 2006 19:24

Hej Peter.

Det kommer vel lidt an på hvilken branche ? . Jeg tror man i nogle virksomheder, nok HELST gerne ikke ser en nervøs type. Måske i Salgsbranchen? Eller generalt brancher hvor man har direkte kontakten med kunden. Der tror jeg bestemt man skal holde hovedet koldt til jobsamtalen.

Fred
AbU

Indlægby Saddique » man aug 21, 2006 19:41

Peter skrev:Hej Saddique

Hvorfor ikke bare fortælle at du altså er lidt nervøs til samtalen. Det har jeg selv fortalt et par gange, og det er vel egentlig meget normalt at være nervøs til en jobsamtale? Det gør ikke så meget hvis du kan vise et menneskeligt ansigt.

/Peter

Hej peter

Det kan jeg godt sige, men problemet er at de fleste kan se det på mit ansigts udtryk og derfor tvivler de på om jeg kan stå foran en kunde og sælge.
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Indlægby Mikaaeel » man aug 21, 2006 20:59

At gå til jobsamtale er lidt det samme som at gå til eksamen... Og nervøsiteten er en naturlig del af en hver eksamen. Det gælder bare om at bruge nervøsiteten positivt. Selvfølgelig skal man erkende at man er nervøs, og man skal tænke på at det er helt normalt. Og ellers bare prøve at være åben, smilende og virke interesseret i jobbet (hvilket man selvfølgelig også er!) :)

Held og lykke min kære bror, og må Allah give dig succes, Insha Allah.
Gammelt kinesisk ordsprog siger: Den som aldrig sover... er altid vågen ;)
Brugeravatar
Mikaaeel

Geografisk sted: Nørrebronx

Indlægby Peter » man aug 21, 2006 22:13

Hej Saddique

Men tror du så at du egner dig til at være sælger af den type? Måske du i stedet skulle vælge et job, der passer bedre til dig. Selv ville jeg have svært ved at sælge noget, jeg ikke 100% kan stå inde for.

/Peter
Brugeravatar
Peter
Aktiv Bruger

Indlægby Saddique » man aug 21, 2006 22:16

Mikaaeel skrev:At gå til jobsamtale er lidt det samme som at gå til eksamen... Og nervøsiteten er en naturlig del af en hver eksamen. Det gælder bare om at bruge nervøsiteten positivt. Selvfølgelig skal man erkende at man er nervøs, og man skal tænke på at det er helt normalt. Og ellers bare prøve at være åben, smilende og virke interesseret i jobbet (hvilket man selvfølgelig også er!) :)

Held og lykke min kære bror, og må Allah give dig succes, Insha Allah.

Tusind tak min kære bror :wink:
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Indlægby Saddique » man aug 21, 2006 22:17

Peter skrev:Hej Saddique

Men tror du så at du egner dig til at være sælger af den type? Måske du i stedet skulle vælge et job, der passer bedre til dig. Selv ville jeg have svært ved at sælge noget, jeg ikke 100% kan stå inde for.

/Peter

Jamen jeg vil prøve, jeg brænder for at sælge.
Brugeravatar
Saddique
Aktiv Bruger

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job