Unge: Nej tak til it-uddannelser

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Unge: Nej tak til it-uddannelser

Indlægby AbU » lør jul 29, 2006 17:29

Antallet af dataloger fortsætter med at falde med alarmerende hast. Antallet af optagede studerende på datalogistudierne er faldet med 24,7 procent i forhold til sidste år. Blot 168 unge er blevet optaget på uddannelserne.

De unge gider ikke it-uddannelserne, selv om it-branchen i stærkt stigende omfang mangler kvalificerede medarbejdere.

Det viser de netop offentliggjorte tal over årets optag på datalogi-studierne på landets universiteter.

Tilsammen er der på de tre store datalogi-uddannelser på Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet blevet optaget blot 168 studerende, der nu skal i gang med datalogi-uddannelsen.

Fald på 24,7 procent
Det svarer til et fald på hele 24,7 procent i forhold til sidste år, hvor der samlet blev optaget 223 studerende på datalogistudierne på de tre universiteter.

Til sammenligning blev der alene på datalogistudiet på Københavns Universitet optaget 221 studerende i 2003.

Det store fald kommer ikke som nogen overraskelse, for det kommer i kølvandet på et fald på ansøgere på godt 20 procent i forhold til sidste år.

Det fik forrnylig en række af it-branchens aktører til at slå alarm i Computerworld.

Blandt andet mente chefkonsulent i IT-Branchen, Michael Stranau, at udviklingen var "dybt bekymrende" og de unges manglende interesse var "katastrofal", fordi datalogi efter hans mening er en essentiel ting for fremtidens it-samfund.

Drop al det programmering
Tom Togsverd, direktør i ITEK, opfordrede de danske datalogi-uddannelser til at kigge deres studieordninger igennem i sømmene, så de får mere fokus på arkitektur og design fremfor ren programmering.

Samtidig kæmper datalogiuddannelser med et meget stort frafald.

På Københavns Universitet falder syv ud af 10 datalogi-studerende således fra i løbet af de første fire år.

På Aarhus Universitet forlader seks ud af 10 studerende studiet før tid, viser nyere tal fra Danmarks Evaluerings-institut, EVA.

Det store frafald er blevet forklaret med, at en del studerende oplever, at studiet ikke er, som de havde forventet, og at studiemiljøet er for dårligt.

Samtidig bliver en del studerende headhuntet af it-virksomhederne inden de har færdiggjort studiet.

Handelshøjskolerne holder ved
Samtidig med at antallet af studerende på datalogi-uddannelserne falder støt, ser det ud til, at handelshøjskolernes it-uddannelser holder ved.

Handelshøjskolerne i Århus og København udbyder it-uddannelser, der kombinerer datalogi med erhvervsøkonomi eller andet.

I Århus er antallet af optagede studerende faldet med ni til 34 studerende, mens Copenhagen Business School fastholder sidste års antal på 120 nye studerende.

Kilde: newz
AbU

Indlægby Erik_Willumsgaard » lør jul 29, 2006 21:40

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Alle er ville med at spille, men ingen vil åbenbart være spildesignere. Alle er vilde med at chatte, bruge debatfora osv. osv., men ingen finder det åbenbart spændende at arbejde med. Selvom man også tjener en god hyre.

Hvad er forklaringen?

PS: Lige hjemkommet fra en formidabel ferie på Bornholm. Skal nok "aflægge rapport" lidt senere!
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby AbU » søn jul 30, 2006 00:02

Hej Erik.

Det er et godt spørgsmål. Multimediedesigner + datamatikere havde utrolig mange i starten, da det var nyt og mange i de første 1-2 årgange kom ud, uden at ku finde job(inkl. min bror), mange har hoppet på en vid. udd. som bla. medialogi og o.l. udd. Jeg tror mange har følet sig afskrækket af det. Det er blot hva jeg tror en gruppe af de % som er faldet siden.
Desuden kan man få IT uddannelser på en del uni'er, med andre fagkombinationer; som måske gør det mere spændende.

Men ja, godt spørgsmål. Jeg personligt valgte kommunikation kombineret med IT, fremfor ren IT. Tror simpelthen det blir for smalt, i og med så mange i de senere år har læst ren IT.

Fred
AbU

Indlægby Al-Marwah » søn jul 30, 2006 09:32

Salam,,,

OKEY for nogle år siden var det omvendt at en hel del unge hellere vil søge ind i it- branchen, der er ellers gode penge i det, af hvilken grund de ikke vil søge ind forstår jeg dvs. heller ikke :hmmm:
Ihukom Allah gennem Dhikr (ihukommelse af Allah),Tasbîh (erklæring af Allah som fri for fejl og mangler),Takbîr (erklæring af Allah som den største),Tahmîd (erklæring af taknemmelighed til Allah) og Tahlîl (erklære at der er ingen anden gud end Allah). Du vil blive åndeligt opstemt og du vil nyde livet.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Abu Muhammad » søn jul 30, 2006 09:50

Khurram skrev:En af årsagerne kan også være det er lange uddannelser på 5 - 6 år og hvem gider egenlig det.

Mig
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Al-Marwah » søn jul 30, 2006 09:55

Hvis man godt kan lide at læse hvorfor så ikk' :D - Næsten alle udd. tage nogle år gradvis . Jeg synes hele tiden det bliver længere og længere uddannelserne måske er det også desårsag at mange unge giver slip på det

Khurram skrev:En af årsagerne kan også være det er lange uddannelser på 5 - 6 år og hvem gider egenlig det.
Ihukom Allah gennem Dhikr (ihukommelse af Allah),Tasbîh (erklæring af Allah som fri for fejl og mangler),Takbîr (erklæring af Allah som den største),Tahmîd (erklæring af taknemmelighed til Allah) og Tahlîl (erklære at der er ingen anden gud end Allah). Du vil blive åndeligt opstemt og du vil nyde livet.
Brugeravatar
Al-Marwah
Guld Bruger

Givet : 1 perle

Indlægby MOoNLiGhT » søn jul 30, 2006 11:54

Hvor meget har du læst, Khurram? :). Altså, hvor langt er du nået med dit uddannelsesforløb? Folkeskolen afgangseksamen? Handelskoleeksamen? Teknisk skole? Studenterbevis? :).

Melissa har ret...de fleste uddannelser tager altså de der minimum 5 år. Det er ikke så meget, faktisk. Hvis man nu lever i 70-80 år...så er 5 år ud af det da intet. Hvad skal man ellers bruge livet til, hvis det ikke er for at lære? :). Det må da også være nederen at man selv sidder som 40-årig og ser at hele ens omgangskreds har flotte karrierer, mens man selv sidder bag en kasse i Netto og skriger "next!"...ærger sig over at man som ung ikke havde større ambitioner, satte sig større mål og planlagde sin fremtid noget bedre. Og bare kun, fordi man mente man var for træt til det :). Hvor træt tror du ikke du er når din krop bliver fysisk svagere i løbet af de kommende årtier? Du kan jo ikke rigtig få nogle ikke-fysisk hårde jobs som uuddannet - så skal du VIRKELIG se, hvad det skal betyde at være træt, hærget og smadret ;).

Min far sagde engang dette til mig: "arbejd røven i laser som ung så kan der slappes af i alderdommen". Damn...jeg ser på folk som virkelig HAR efterlevet dette motto. Fx mine forældre. Alhamdulellah er økonomi helt klart ikke noget de bekymrer sig om overhovedet. De bor i hus, har bil...har ingen gæld. Hvis de ville kunne de gå på pension nu, for de har råd til det - og de er begge ikke engang 50 år gamle endnu :). Jeg ser, hvordan folk som er har arbejdet i deres ungdom og gået på pension har det; de køber villa i syden og er lykkeligere end de nogensinde har været. De nyder livet. Rejser på luksus manerer. Ser verden. Møder mennesker. Nyder deres ægtefælle. Det er da også sådan jeg vil have mit liv! Jeg vil ikke stå som 60-årig og være NØDSAGET til at stadig at arbejde. Når jeg er gammel vil jeg nyde mit liv FULDT ud og ånde lettet op. Jeg skal dø i en mink frakke 8-) (okay, jeg er imod ægte pels...så "mink" frakke. Men en dyr "mink" frakke :mrgreen:).

Angående IT uddannelserne...hmmm, jeg tror også det har noget at gøre med at udvalget er enormt bredt indenfor IT. Der er så mange mulighede at man simpelthen ikke aner, hvordan man skal starte med at researche, hvilken en af mulighederne der er bedst. Måske skulle man indskrænke området lidt og gør det nemmere for potentielle studerende at tage en endelig beslutning.
MOoNLiGhT

Indlægby Erik_Willumsgaard » søn jul 30, 2006 12:17

Khurram skrev:En af årsagerne kan også være det er lange uddannelser på 5 - 6 år og hvem gider egenlig det?

Det gider heldigvis mange. Ellers ville vi i samfundet mangle læger, gymnasielærere, sagførere, forskere, ingeniører (til at konstruere biler, mobiltelefoner, vandingsanlæg, veje, broer, jernbaner, lufthavne osv. osv.), arkæologer, farmaceuter, psykologer, it-eksperter osv. osv.

Men vi behøver ikke alle en akademisk uddannelse. Man kan også få et meget godt liv som tømrer, folkeskolelærer, sygeplejerske, murer, politibetjent, socialrådgiver, børnehavepædagog, fængselsbetjent, elektriker mv, og eventuelt læse videre senere.

Men jeg synes det er vigtigt at få en uddannelse, ellers er man dårligt stillet. Lige nu vælter det f.eks. ind over grænserne med håndværkere fra Polen, Lithauen mv., mens ufaglærte danskere går arbejdsløse.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Re: Unge: Nej tak til it-uddannelser

Indlægby SucceS » tirs sep 01, 2009 02:52

Jeg er kraftigt interesseret i Datalogi, da jeg synes det er interessant at lære hvordan pc systemets etc. virker.

Men ja, de kræver Mat B.. og det har jeg så ikk.. :(
Insan Islâm'la Güzelleşir
SucceS

Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Re:

Indlægby SucceS » tirs sep 01, 2009 02:54

MOoNLiGhT skrev: Hvad skal man ellers bruge livet til, hvis det ikke er for at lære? :)

:klapper: Præcis.. Jeg lever efter denne lommefilosofi.. :tomm:

Ej ok.. Det er ik helt lommefilosofi.. Men ved ikke hvad man kan kalde det for. :doubt:
Insan Islâm'la Güzelleşir
SucceS

Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Lignende emner

Links til Uddannelser
Forum: Uddannelse & job
Forfatter: Anonymous
Svar: 6
Unge fra DF ydmyger Muhammed