Jeg har lige hørt et af Niels Højlunds spændende foredrag i radioens P1 fra serien "Mands minde".
Heri fortalte han bl.a. om sin tid som lærer på Askov og forstander på Ry Højskole.
Og jeg fik igen et stik i maven af fortrydelse. For det er virkeligt den allerstørste fejl i min opdragelse (af mig selv!), at jeg endnu aldrig har været på højskole, og at jeg ikke nåede det mens jeg var ung.
For det må være noget af den allerbedste oplevelse man kan få i livet, at komme på en højskole i en ung alder og bruge døgnet rundt til at diskutere livets store spørgsmål med andre søgende unge mennesker, og at have højt kvalificerede højskolelærere og et godt bibliotek til sin rådighed, når man skal have udredt de store spørgsmål.
Jeg overvejer nu at tage revance ved at søge noget undervisning på højskoler, f.eks. Bordings i København eller Grundtvigs i Hillerød.
Og så vil jeg lige spørge, om nogen af jer har været på højskole, og hvad I fik ud af det, eller om nogen af jer overvejer et højskoleophold, og hvad I så forventer jer af det?
. Jeg har ellers også kun hørt godt om det