Har du været på højskole?

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Har du været på højskole?

Indlægby Erik_Willumsgaard » tors jul 06, 2006 13:33

Jeg har lige hørt et af Niels Højlunds spændende foredrag i radioens P1 fra serien "Mands minde".

Heri fortalte han bl.a. om sin tid som lærer på Askov og forstander på Ry Højskole.

Og jeg fik igen et stik i maven af fortrydelse. For det er virkeligt den allerstørste fejl i min opdragelse (af mig selv!), at jeg endnu aldrig har været på højskole, og at jeg ikke nåede det mens jeg var ung.

For det må være noget af den allerbedste oplevelse man kan få i livet, at komme på en højskole i en ung alder og bruge døgnet rundt til at diskutere livets store spørgsmål med andre søgende unge mennesker, og at have højt kvalificerede højskolelærere og et godt bibliotek til sin rådighed, når man skal have udredt de store spørgsmål.

Jeg overvejer nu at tage revance ved at søge noget undervisning på højskoler, f.eks. Bordings i København eller Grundtvigs i Hillerød.

Og så vil jeg lige spørge, om nogen af jer har været på højskole, og hvad I fik ud af det, eller om nogen af jer overvejer et højskoleophold, og hvad I så forventer jer af det?
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Yosef » tors jul 06, 2006 14:37

Hej Erik

Ja, jeg har selvfølgelig været på højskole. Faktisk op til flere gange.

Først et par gange med mine forældre da jeg ikke var så gammel. Men efter jeg fik mit lærebrev i 92 og HF eksamen i 94 tog jeg et halvt år på Ry højskole, og det var uden sammenligning den bedste beslutning jeg nogensinde har taget. Er stadig meget sentimental omkring højskoleopholdet i 94.
Efterfølgende har jeg 5 gange været på kurser fra mellem 1-3 uger på blandt andre Grundtvigs højskole i Hillerød, Testrup højskole, og Krogerup Højskole.
Tænk på det som ferie med intellektuelt indhold - meget bedre bliver det ikke. Man lærer en masse mennesker at kende, og møder også "kendte".

Jeg var på Grundtvigs højskole i 95, hvor Filosofisk forum hvert år afholder en uges kursus. Arno Victor og Peter Kemp kommer hvert år, plus en håndfuld andre lektorer og professorer i filosofi.
Yosef
Aktiv Bruger

Geografisk sted: brøndby

Givet : 1 perle

Indlægby Erik_Willumsgaard » tors jul 06, 2006 17:08

Hej Yosef

Fedest! Jeg vil da bestemt overveje Filsofisk Forum på Grundtvigs Højskole. Ja for det er rigtigt, som du nævner, at man ikke nødvendigvis behøver tage de lange ophold, men at der også er kortere kursur.

Jeg har en søster på 70, som næsten bruger mere af sin tid på højskoler end derhjemme.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle

Indlægby MOoNLiGhT » tirs aug 15, 2006 00:28

Har aldrig været på højskole, og p.t er det heller ikke lige mig. Men, hvem ved, måske bliver det dét en gang :). Jeg har ellers også kun hørt godt om det :).
MOoNLiGhT

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job