Indvandrer, tosproget, nydansker, eller?

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Indvandrer, tosproget, nydansker, eller?

Indlægby Erik_Willumsgaard » man maj 15, 2006 19:42

I en anden debat problematiserer Al-Muslima brugen af ordet "nydansker", som betegnelse for indvandrerne og deres efterkommere.

Det skulle jo overhovedet ikke være nødvendigt at sige andet end, at vi alle er danskere. Men somme tider er det jo nødvendigt at skelne, f.eks. i de tilfælde, hvor der er mistanke om diskrimination, eller hvor der på grund af andre forhold opstår en uhensigtsmæssig forskelsbehandling.

Så et eller andet begreb skal man vel have for den slags situationer. Så, hvad vil I helst kaldes, de af jer, som er indvandrere, eller hvis forfædre var det?

Hvad med "personer med indvandrerbaggrund"? For er "personer med anden etnisk baggrund end dansk" ikke liiiige lovligt tungt? "Tosproget" synes jeg i hvert fald er helt ude i hampen.

Eller, eller?
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby slettet_sg » man maj 15, 2006 21:02

En tyrkisk talende dansker :razz:
slettet_sg
Aktiv Bruger

Indlægby Al-Amina » tirs maj 16, 2006 12:37

Hej Erik

hehe, det ser ud til at søster Al-Muslima har ramt dig hårdt, kære Erik :D -Ej bare tag det som sjovt ;)

Jeg kan faktisk ikke lide disse to begreber, 'Tosproget' el. 'Nydansker'. Har ikke et bedre forslag selv, men selve ordet 'Tosproget' får det til at lyde som om man er 2 sproget,- det giver ikke særlig mening for mig, og synes det lyder lidt forkert. Og ordet 'Nydansker' lyder sådan lidt sjovt på en eller anden måde, fordi man ikke kan være en 'Ny dansker' fordi man kommer i Dk, ens oprindelse er jo fra det land man er født i, så det lyder lidt sjovt at pludselig at sige Nydansker, selvom jeg godt kan forstå meningen så får det intet betydning hos mig.

-Spred fred
Al-Amina

Indlægby Basima » tirs maj 16, 2006 15:51

Goddag Erik

Ja, tænk at det skal være svært at skulle finde et ord der fortæller hvem jeg er..
Når jeg tænker over at jeg er født og opvokset i DK, så er jeg vel dansker. En dansker med arabiske rødder måske?

Jeg kan slet slet ikke li' ordet to-sproget, det er sådan et mærkeligt ord :?
Eller nydansker.. hvorfor så ikke bare dansker? Når jeg en da bliver mor, er jeg så stadig nydansker, og hvad ville mine børn mon blive kaldt?

Det er forvirrende, må jeg sige..

:|
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Geografisk sted: Vestegnen
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 1 perle

Indlægby Basima » tirs maj 16, 2006 17:11

varan skrev:Basima jegville hellere sige indvandre, hva så hvis dine børnebørn en dag sagde jeg er dansker,??

jeg ville nok have valgt at sige jeg er invandre og kurder, istedet for at sige dansker, da jeg ikke er dansker:S

Jamen jeg indvandrede ikke til DK? :| jeg er da født her..
Hvad vil der være galt i hvis mine børnebørn kaldte sig danskere?

Desuden handler det om hvordan man definerer det at være dansker, kurder, araber you name it.
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby Mikaaeel » tirs maj 16, 2006 20:12

Hejsa,

Jamen så skulle jeg også gå under betegnelsen nydansker, da halvdelen af min familie stammer fra udlandet. Eller måske "halv-dansker"..hehe ;)

Synes egentligt bare at man skal kalde sig dansker, hvis man er statsborger i landet. Eller "dansker med anden etnisk herkomst", oki det lyder lidt kluntet...eller dansker med invandrerbaggrund? Hmm..Men så ville en stor del af befolkningen falde ind under den kategori, da mange danskere har indvandrerbaggrund.

Mikaa´eel Muhammad
Gammelt kinesisk ordsprog siger: Den som aldrig sover... er altid vågen ;)
Brugeravatar
Mikaaeel

Geografisk sted: Nørrebronx

Indlægby Anatolia » tirs maj 16, 2006 20:24

Selam

Jeg er født og opfokset i DK. Så når jeg bliver spurgt om hvor jeg kommer fra, så plejer jeg at sige, tyrker som er er født i DK

Men kan ikke se noget galt i at blive kaldt efterkommer. Kan heller ikke lide begrebet "tosproget". Lyder absurd.

Nydansker, ak, det går lige, men er ikk helt vild med det... =)

Jeg ved ikke om jeg kan sige at jeg er dansker. Det lyder lidt mærkeligt, men ser ikke noget galt i det. Måske er jeg fifty fifty ?...

ej ved det ikke.... :(
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Ã…rhus

FÃ¥et : 1 perle

Indlægby As-shams » tirs maj 16, 2006 20:38

As salâmu 'aleykum og godaften alle sammen,

InshaAllah i finder et ord. Jeg skal til og skrive et ret vigtigt eksamsprojekt, som vil og skal omhandle kultur. Derfor kan jeg ikke komme udenom en betegnelse for "?????".

Så come on, tænke tænke..Hvad skal jeg give som betegnelse i min opgave? Er selv lidt i vildrede over dette.

Forslag???

Khayr inshaAllah

As-shams
>>> ":Mennesker skal ikke leve i forskellige verdener, men forskelligt i verden."<<< Bent Madsen, cand.pæd.pæd. og lektor ved CVU Storkøbenhavn, er leder på Nationalt Videnscenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE).
As-shams
Aktiv Bruger

Indlægby Mikaaeel » tirs maj 16, 2006 20:52

Jeg synes "fifty-fifty" som vores kære søster Sahra foreslog lyder rigtig cool :) So just call me "fifty-fifty" for fremtiden, no problems ;) hehe..
Gammelt kinesisk ordsprog siger: Den som aldrig sover... er altid vågen ;)
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Al-Amina » tirs maj 16, 2006 20:53

Wa 'alâykuma Assalam wa Rahmatullâhi wa Barakatuh

Hmm, Bror Mikaaeel's forslag kan måske godt overvejes, men intel videre synes jeg godt at du skulle bruge begrebet 'Indvandre' som vil lyde bedst og nemt- Synes jeg.

- Og held og lykke med din eksamsprojekt kære :)

Wa as-salamu 'alâykum
Al-Amina

Indlægby Basima » tirs maj 16, 2006 20:55

Mikaaeel skrev:Hejsa,

Jamen så skulle jeg også gå under betegnelsen nydansker, da halvdelen af min familie stammer fra udlandet. Eller måske "halv-dansker"..hehe ;)

Synes egentligt bare at man skal kalde sig dansker, hvis man er statsborger i landet. Eller "dansker med anden etnisk herkomst", oki det lyder lidt kluntet...eller dansker med invandrerbaggrund? Hmm..Men så ville en stor del af befolkningen falde ind under den kategori, da mange danskere har indvandrerbaggrund.

Mikaa´eel Muhammad

Hmm, jamen hvor længe skal man så gå rundt og kalde sig nydansker, og hvad med de næste generationer? Hvad er de så?
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby Basima » tirs maj 16, 2006 20:56

Hvorfor indvandre(r)? Er det ikke noget man kalder de der indvandrede til DK? Ligesom flygtninge der flygtede til DK?
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby Al-Amina » tirs maj 16, 2006 20:59

Ja, men det lyder for mig til nu som den bedste forslag. - Og det passer da fint med at dem der indvandrede til DK kan blive kaldt 'Indvandrere'.
Al-Amina

Indlægby As-shams » tirs maj 16, 2006 21:02

Muslima-Munawara skrev:Wa 'alâykuma Assalam wa Rahmatullâhi wa Barakatuh

Hmm, Bror Mikaaeel's forslag kan måske godt overvejes, men intel videre synes jeg godt at du skulle bruge begrebet 'Indvandre' som vil lyde bedst og nemt- Synes jeg.

- Og held og lykke med din eksamsprojekt kære :)

Wa as-salamu 'alâykum

Wa 'aleykum salâm ya ukhtii..

Joh, indvandre.. jahh..jooo.. Ved ikke præcist hvilken gruppe jeg skal skrive om, med det bliver nok børn (deres lærring af sprog). Hvis de ikke er født her,kan jeg måske godt bruge indvandre, men hvis de er født her, så må jeg lige finde på noget andet.

BarakAllahu Feeki.. Det jo dejligt at vide hvad jeg kan skrive, uden at nogen skulle føle sig stødt over det. :)

FiamaniAllah
Senest rettet af As-shams tirs maj 16, 2006 21:10, rettet i alt 1 gang.
>>> ":Mennesker skal ikke leve i forskellige verdener, men forskelligt i verden."<<< Bent Madsen, cand.pæd.pæd. og lektor ved CVU Storkøbenhavn, er leder på Nationalt Videnscenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE).
As-shams
Aktiv Bruger

Indlægby Basima » tirs maj 16, 2006 21:07

Muslima-Munawara skrev:Ja, men det lyder for mig til nu som den bedste forslag. - Og det passer da fint med at dem der indvandrede til DK kan blive kaldt 'Indvandrere'.

Jeg misforstod dig vist, for jeg tænkte mere på de der er født i DK. Men jo, hvis de indvandrede til DK, så er det da fint at kalde dem det, mener jeg. Men man skal bare ikke bruge det på alle. Jeg ønsker ikke at blive kaldt for indvandrer, for det er jeg ikke.
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby Mikaaeel » tirs maj 16, 2006 21:08

Basima skrev:
Mikaaeel skrev:Hejsa,

Mikaa´eel Muhammad

Hmm, jamen hvor længe skal man så gå rundt og kalde sig nydansker, og hvad med de næste generationer? Hvad er de så?

Salamu :) Jeg foreslog faktisk bare "dansker", altså hvis man er statsborger i DK ;) Nydansker lyder da sødt, men det lyder lidt hen i retning af 2.rangs dansker..hmm..jeg ved det ikke.. måske bare dansker med bosnisk baggrund, fx hvis ens forældre er fra Bosnien...hmm
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby As-shams » tirs maj 16, 2006 21:09

Basima skrev:Hvorfor indvandre(r)? Er det ikke noget man kalder de der indvandrede til DK? Ligesom flygtninge der flygtede til DK?

Salâm Søster Basima,

Der er kæmpe stor forskel på en flygtninge og en indvandre. :D Hvilket så bare gør det endnu sværer. Men vi kan måske konkludere at man IKKE kan finde en fællesbetegnelse? :D

Man må konkretisere hvem man adressere eller omtaler :)
As-shams
Aktiv Bruger

Indlægby Al-Amina » tirs maj 16, 2006 21:09

As-salamu 'alâykum

Wa Fiiki Barak'Allâh Ukhti, Insha'Allâh du vil finde det perfekte ord for begge grupper.

- Ma'assalama
Al-Amina

Indlægby Basima » tirs maj 16, 2006 21:10

Wa 'alaykum salamu :)

Nå, det må du undskylde.. det har jeg nok overset, eller så holdte jeg bare fast ved ordet nydansker :)

Men jeg er enig med dig. Dansk er fint, så længe man er statsborger, og så kan man tilføje ens baggrund.
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby Basima » tirs maj 16, 2006 21:15

as-shams skrev:
Basima skrev:Hvorfor indvandre(r)? Er det ikke noget man kalder de der indvandrede til DK? Ligesom flygtninge der flygtede til DK?

Salâm Søster Basima,

Der er kæmpe stor forskel på en flygtninge og en indvandre. :D Hvilket så bare gør det endnu sværer. Men vi kan måske konkludere at man IKKE kan finde en fællesbetegnelse? :D

Wa 'alaykum assalâm

Søster, det er jeg godt klar over, jeg prøvede bare at understrege, at man kalder indvandrer fordi indvanderede til et vis land, og man kalder flygtninge fordi de flygtede fra et vis land.. forstår du mig nu?

Jeg prøvede slet ikke at sammenligne disse to situationer på nogen måder. :)

Nope, jeg tror ikke på at der findes en fællesbetegnelse.
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby As-shams » tirs maj 16, 2006 21:18

Salâm,

hehe..ved nærmere nærlæsning,kan jeg godt se det var det du mente :oops: Tror jeg skal til og i seng, er vist ikke helt frisk..

Godnaaaat

As-shams
_____________________>>>OUT
As-shams
Aktiv Bruger

Indlægby Basima » tirs maj 16, 2006 21:19

as-shams skrev:Salâm,

hehe..ved nærmere nærlæsning,kan jeg godt se det var det du mente :oops: Tror jeg skal til og i seng, er vist ikke helt frisk..

Godnaaaat

As-shams
_____________________>>>OUT

Wa 'alaykum assalâm

det er okay :)

Godnat, jeg smutter også :)
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby Mikaaeel » tirs maj 16, 2006 21:20

Basima skrev:Wa 'alaykum salamu :)

Nå, det må du undskylde.. det har jeg nok overset, eller så holdte jeg bare fast ved ordet nydansker :)

Men jeg er enig med dig. Dansk er fint, så længe man er statsborger, og så kan man tilføje ens baggrund.

Du behøver slet ikke at undskylde ukhti, jeg er jo din bror ;)

Oki konklusionen må være at det er bedst at konkretisere så meget som muligt, og ellers bare benytte ordet dansker + tilføje ens baggrund hvis man vil det :) Hvis der ikke kommer bedre bud ;)

Mikaa´eel Muhammad
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs maj 16, 2006 22:39

as-shams skrev:

Salâm Søster Basima,

Hvorfor er der så stor forskel på flygtninge og indvandrere? For mange (de fleste?) flygtninge er jo endt med at være permanente indvandrere for dermed at blive danskere, når de har fået asyl og statsborgerskab.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby Basima » ons maj 17, 2006 10:03

Mikaaeel skrev:
Basima skrev:Wa 'alaykum salamu :)

Du behøver slet ikke at undskylde ukhti, jeg er jo din bror ;)

Oki konklusionen må være at det er bedst at konkretisere så meget som muligt, og ellers bare benytte ordet dansker + tilføje ens baggrund hvis man vil det :) Hvis der ikke kommer bedre bud ;)

Mikaa´eel Muhammad

Tak bror :)
Og jeg er helt enig med dig! Nu kom jeg lige i tanke om ordet udlænding? Hvad synes I om det?
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby Basima » ons maj 17, 2006 10:35

Wa 'alaykum assalâm Varan

Jamen det er jo det jeg prøver sige. Hvorfor skal man kalde sig polak når man er født og opvokset i DK?

Det er så også op til dig :)
Men jeg synes du får det "at kalde sig dansk" til at lyde negativt.

Kan du forklare mig hvad det vil sige at være dansker, for dig?
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job