Hvad laver din far og mor - og du selv?

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Hvad laver din far og mor - og du selv?

Indlægby Erik_Willumsgaard » man jan 09, 2006 16:35

Jeg har lige hørt i radioen, at den sociale arv stadig er udpræget ved valg af uddannelse og beskæftigelse. Hvis ens far er arbejdsmand og moderen smørrebrødsjomfru, vil man ikke selv have mange chancer for at ende som direktør for Maersk. Hvis begge ens forældre er akademikere, er der langt større chance for, at man selv får en akademisk uddannelse.

Og det synes jeg er lidt overraskende, når man tænker på, at vi har gratis videregående uddannelser med SU osv., særlig også når jeg tænker på, at der faktisk var mange, der ikke var akademikerbørn, da jeg begyndte at studere i 1972.

Hvordan er jeres opfattelse? Uddanner I jer på "samme niveau" som jeres forældre, eller bryder I den sociale arv ved at tage en uddannelse på et højere niveau - ja eller et lavere - end jeres forældre?

Og, hvilke forventninger har I til resultatet af jeres uddannelse, ansat eller selvstændig, gymnasielærer eller professor, murer eller murermester, praktiserende læge eller overlæge, bogholder eller direktør, fuldmægtig eller departementschef, matros eller kaptajn, lokomotivfører eller DSB-chef osv. osv.?

Ja, hvad er jeres ambitioner?

PS: Mine egne forældre var henholdsvis møller og sygeplejerske. Alle mine bedsteforældre, oldeforældre osv. var gårdejere og arbejdsmænd.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Umm Hamzah » man jan 09, 2006 17:04

Hej

Hvis man skulle tro på det, så har jeg ik en chance for at gennemføre en uddannelse. Mine forældre er ik uddannede. Min mor genopfrisker 9-10 klasse og min far er murerarbejdsmand. Jeg får masser af støtte af mine forældre. De vil gerne ha at mig og mine søstre får en uddannelse, da de aldrig selv fik en.
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Fået : 2 perler

Indlægby Nur » man jan 09, 2006 17:58

Mine forældre er ikke uddannede. Jeg har selv en studentereksamen, og er i gang med en pædagoguddannelse.
Brugeravatar
Nur

Indlægby Deen » man jan 09, 2006 19:04

Hej Erik

Mine forældre er uddannede. Min far er endda uddannet som økonom og var direktør for et tekstil firma før vi kom til Danmark. I Danmark arbejder han, i en anden by end den vi bor i, som buschauffør. Det betyder desværre at han sjældent er hjemme og at han nogle gange først kommer hjem ved 24 tiden.
Min mor har også en uddannelse, jeg ved ikke hvilken, un at hun klarede sig meget godt i skolen, hun arbejder dog som noget helt andet i Danmark, nemlig som pædagog (el. lign.) og i en anden by. Hvilket betød at hun nogle gange kom hjem ved 19 tiden, men nu har vifået en til bil (ret billig) så hun kommer hjem tidligere end før. Hun blev også nødt til at tage en kortere uddannelse i Danmark, hvor hun fik 11 ved afgangseksamen i dansk, som var den højeste karakter i hele hendes klasse.

Så mine forældre har uddannelser, endda høje uddannelser, men de kan ikke bruge det til ret meget her.

Jeg, mig selv, går i folkeskole. Klarer mig rimelig godt i alle fag med nogle 13 taller og andre høje karakter og så er der lige matematik som trækker ned (grunden er at vi har haft nogle dårlige lærere hvor vi ikke har lavet noget i flere år i de timer) og så tysk hvor det også kniber lidt men har fået standpunktskarakteren op på 9.

Jeg ved dog ikke rigtigt hvad jeg vil bruge det til. Mine forældre presser mig til at være noget indenfor medicin, evt. farmaceut eller kirug medens mine lærere vil have at jeg går ind i politik og alle har store forventninger og krav til mig.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Re: Hvad laver din far og mor - og du selv?

Indlægby islamicdkbruger » man jan 09, 2006 19:19

Erik_Willumsgaard skrev:Hvordan er jeres opfattelse? Uddanner I jer på "samme niveau" som jeres forældre, eller bryder I den sociale arv ved at tage en uddannelse på et højere niveau - ja eller et lavere - end jeres forældre?

Og, hvilke forventninger har I til resultatet af jeres uddannelse, ansat eller selvstændig, gymnasielærer eller professor, murer eller murermester, praktiserende læge eller overlæge, bogholder eller direktør, fuldmægtig eller departementschef, matros eller kaptajn, lokomotivfører eller DSB-chef osv. osv.?

PS: Mine egne forældre var henholdsvis møller og sygeplejerske. Alle mine bedsteforældre, oldeforældre osv. var gårdejere og arbejdsmænd.
´

Mmm, interessant! :)

Mine forældre er hverken født eller opvokset her, men i Libanon. Min far kommer fra en familie, hvor man arbejder og sørger for, at uddanne sig - ikke en henholdsvis høj uddannelse, men en uddannelse, hvor man kan hjælpe til på gårderen eller ligne. Min far er faktisk uddannet "metal-designer" - altså en som bygger flotte vinduer, døre osv. - min mor, tilgengæld har ingen uddannelse. Min mormor tog sine døtre ud af skolen, da de var kønsmoden, også skulle de være hjemme og passe huset. Men i min mors familie er de også hellere ej højt uddannet, men almindelige. Men mine fætre og kusiner læser alle sammen - mere eller mindre, og det er høje uddannelser, som tandlæge, læge, lærer osv. Så mine kusiner og fætre - inkl. mig selv har egentlig brudt den arve-stemme, som du omtaler.

Mmm, men jeg er selv studerende - og har endnu ikke fået min studenter-eksamen. Men jeg forventer da noget interessant, noget udfordrende, noget som passer til mig og min tilværelse i livet. Men det kommer da til at blive spændende, hvad jeg ender med. Men jeg ved, at jeg ikke vil læse læge, fordi min kusine, som bor her, er snart færdig og jeg synes hvertfald IKKE at hun har et liv! :D
islamicdkbruger

Indlægby damla » man jan 09, 2006 19:43

Hej Erik
Tror nyheden taler sandt til en vis grad, da jeg tror forældrenes uddannelsesmæssige baggrund helt klart spiller en rolle under børnenes eget uddannelsesforløb. Eksempelvis har børn af uddannede forældre mulighed for at få mere hjælp til lektier end andre børn, og de har dermed større chancer for at klare sig godt i skolen. Dog er der massevis af eksempler på folk, som har klaret sig glimrende, på trods af forældrenes status.

Derfor tror jeg det vigtigste i denne sammenhæng er viljestyrke og målrettethed, og det gælder både for børn med uddannede og ikke-uddannede forældre. For hvad nytter hvis forældrene er akademikere mens barnet er dovent og ikke har nogle mål?

Med venlig hilsen
Damla

PS. Mine forældre er begge uni. uddannede, og det har klart været en fordel for mig i min afsluttede folkeskoletid og snart gymnasietid.
"Allah is sufficient as a witness between me and you and those who have got knowledge of the Quran" (13:43)
damla

Geografisk sted: Århus

Indlægby islamicdkbruger » man jan 09, 2006 19:57

Kære søs' Damla :)

Du har ret. Mine forældre var der faktisk ikke for mig i min skoletid og heller ikke nu. De kan ikke hjælpe, fordi de ikke kan det danske sprog 100%, men min omgivelse har gjort, at jeg alhamdulillah studere nu og er igang med noget, som inshaAllah bliver til noget godt senere i mit liv. Så du har fat i noget meget godt, søster.
islamicdkbruger

Indlægby MaReligionIsIslam! » man jan 09, 2006 20:22

uhjj
Senest rettet af MaReligionIsIslam! lør jun 16, 2007 19:03, rettet i alt 1 gang.
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » man jan 09, 2006 21:34

Hej Erik W.

Både min mor og far har en god uddannelse.
Min mor har en uddannelse som byggetekniker. Min far er uddannet som sælger og solgte tilbehør til biler.
Det gik herrens godt. Fremtiden var meget lys for min familie og mig. Men krig og det hele braste sammen.

Jeg selv går i 9. klasse (uhh snart uudd, arghhh) :D nårh men altså, man!! de stiller nogle store krav på min skole, men jeg klarer mig godt i mine fag.
Dog har jeg her i dagene taget meget fat i fysik så det kører :D
Jeg ved ikke helt hvad mine forældre forventer af mig at være. jeg tror ikke de vi forvente af mig at være noget specialt hvis jeg ike selv ønsker det, så det er mig der bestemmer.
Self. en god uddannelse med topkaraktere.
Men jeg stiller mig selv ret stor krav, og inshallah vil jeg opfylde dem.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Slettet_MJP » man jan 09, 2006 21:48

Assalâmu 'alaykum og godaften! :)

Min mor arbejder på lønkontor.. Hun er afdelingschef eller sådan noget.. Jeg ved ikke hvad hun er uddannet som, men hun har i hvert fald med tal osv. at gøre..
Min far er soldat og har været i militæret siden han var 18.. Så det er vidst han uddannelse? Han bliver tit sendt ud og rejse, så i lange perioder har han slet ikke været hjemme.. Han var i Kosovo da jeg var lille, og så har han været i Irak og Eritrea.. & han er tit på kursus'er, hvor han er væk 1-8 uger.. Så jeg savner ham fakkertal tit..

Jeg har selv 9. og 10. klasses eksamen.. I øjeblikket går jeg på produktionsskole, som ikke er en uddannelse, det er nok bare tidsfordriv hvor jeg får penge (Yay).. Hvad jeg skal efter, det ved jeg ikke rigtigt endnu.. Jeg kan ikke bestemme mig mellem de 2 ting jeg har overvejet.. =S

Peace..
Allâhumma sallî wa sallam wa baraka 'ala sayyidinâ Muhammad wa 'ala âlihi wa sahbihi ajma'în
Brugeravatar
Slettet_MJP
Sølv Bruger

Geografisk sted: al-Ardh

Indlægby Erik_Willumsgaard » man jan 09, 2006 23:42

MaReligionIsIslam! skrev:Hej

Nu når de siger sådan så får de det til at lyde at jeg ikke får en uddannelse. :(
Men egentlig håber jeg får en god uddannelse. Jeg tror at det er en fordel hvis ens forældre er uddannede.
.....................
Jeg går til lektiecafe i min gård hver onsdag(de rigtig søde og hvis man har problemer, så hjælper de én.).
Kan ikke få mere ud af min hjerne. :mrgreen:

Hej

Hej MaReligionIsIslam

Rolig, rolig. Man siger, at der ser ud til at være alt for stor sammenhæng mellem forældres og børnenes uddannelse. Men det er jo ikke helt håbløst, selvom ens far ikke er professor og ens mor ikke økonomidirektør!

Og selvfølgelig kan det være en fordel, at ens forældre er veluddannede, hvis det er sådan, at man har brug for lidt hjælp til lektierne.

Men så er det jo netop godt, at der findes tilbud som lektiecaféer. Det er tilbud, som kan være med til at bryde den sociale arv!

Jeg synes i øvrigt, at det er dejligt at læse om, så ambitiøse så mange af jer er, mht. at blive fagligt dygtige!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby One-Ummah » tirs jan 10, 2006 00:22

Erik_Willumsgaard skrev:
MaReligionIsIslam! skrev:Hej

Nu når de siger sådan så får de det til at lyde at jeg ikke får en uddannelse. :(
Men egentlig håber jeg får en god uddannelse. Jeg tror at det er en fordel hvis ens forældre er uddannede.
.....................
Jeg går til lektiecafe i min gård hver onsdag(de rigtig søde og hvis man har problemer, så hjælper de én.).
Kan ikke få mere ud af min hjerne. :mrgreen:

Hej

Hej MaReligionIsIslam

Rolig, rolig. Man siger, at der ser ud til at være alt for stor sammenhæng mellem forældres og børnenes uddannelse. Men det er jo ikke helt håbløst, selvom ens far ikke er professor og ens mor ikke økonomidirektør!

Og selvfølgelig kan det være en fordel, at ens forældre er veluddannede, hvis det er sådan, at man har brug for lidt hjælp til lektierne.

Men så er det jo netop godt, at der findes tilbud som lektiecaféer. Det er tilbud, som kan være med til at bryde den sociale arv!

Jeg synes i øvrigt, at det er dejligt at læse om, så ambitiøse så mange af jer er, mht. at blive fagligt dygtige!

Hej Erik..

Jaah jeg synes også det er meget spændende...
Når, hmm min far var landarbejder, men fik en arbejdsskade (diskos) og er nu førtidspensionist.. Min (sted)mor arbejdede i en børnehave indtil for nylig..

Hhhm jeg går selv i folkeskole, niende klasse, snart færdig, har et gennemsnit på 9.2.. Det er vel ok, men kommer højere op insha'allah..
Jeg træner meget fodbold, men satser som sådan iik på det, det er jo iik sikkert som med en uddannelse.. Efter niende har jeg tænkt mig at tage brøndby Gym el HHX, vil gerne kombinere fodbold med undervisning..
Hmm på en måde tror jeg at hvis man kommer fra en ikke-uddannede familie har man en større motivation at studere og lære...
Brugeravatar
One-Ummah

Indlægby Basima » tirs jan 10, 2006 00:24

Hej...

Min mor afsluttede 4.klasse og min far 5.klasse, pga barske økonomiske forhold og borgerkrigen. Men trods det, tog min mor en masse kurser da hun boede i Libanon og gik på en skole, hvor hun meget tæt på at blive skrædder, noget hun er rigtig glad for. Da hun kom til DK, fortsatte hun, men det blev dig aldrig til en rigtig uddannelse, blot flere kurser hvor hun arbejdede med en masse kreative projekter.

Min far, arbejdede hist og her, og tog så på en teknisk skole, hvor han uddannede sig som typograf (3-årig udd.), hvor han så arbejdede med det i Saudi-Arabien.

Da mine forældre har været igennem alt det, har jeg ikke rigtig haft en støtte mht. lektier i stort set hele min skoletid, og det var ikke let. Det påvirker et barn utrolig meget. Jeg følte altid, at jeg var nødt til at gøre en ekstra indsats derhjemme og i klassen, fordi jeg netop ikke havde den støtte, jeg havde brug for, og fordi mine klassekammeraters forældre havde alle en uddannelse, og de fleste, nogle høje. Men jeg benyttede mig af lektie-hjælp, men det var ikke hver dag, at der var noget.

Jeg vil ikke sige, at det med mine forældre ikke har påvirket mig, for det har det, men jeg har prøvet at få det bedste ud af det. Mine forældre gjorde meget for at få sig en udd. så jeg vil også gøre alt for at få mig en god udd. Og jeg vil helt klart være en socialarv-bryder!
Senest rettet af Basima tirs jan 10, 2006 17:13, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Geografisk sted: Vestegnen

Givet : 1 perle

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 10, 2006 01:01

YunusIslam skrev:min far er forretnings mand, min mor er mereder hjemme

og jeg arbejder hos min far fordi jeg altid bliver AFVIST for at få en lærerplads, så har svært ved at få en uddannelse når jeg vil

Det lyder da ikke rart med de afvisninger. Hvilket område søger du læreplads indenfor, Yunus?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 10, 2006 01:13

YunusIslam skrev:Det er Malerfirma
Bygningsmaler

OK. Hvad er begrundelsen for afvisningen? At du har et "fremmedartet" navn, eller sprogkundskaber eller?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 10, 2006 01:28

YunusIslam skrev:Jeg er 80 % god til dansk, som jeg få athvide

og grunden er nok mit fremmede navn og mit sorte hår

Det er jeg ked af at høre. Jeg håber du finder en god malermester, som ser på evner i stedet for navn og hårfarve!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby islamicdkbruger » tirs jan 10, 2006 10:13

Basima skrev:
Da mine forældre har været igennem alt det, har jeg ikke rigtig haft en støtte mht. lektier i stort set hele min skoletid, og det var ikke let. Det påvirker et barn utrolig meget. Jeg følte altid, at jeg var nødt til at gøre en ekstra indsats derhjemme og i klassen, fordi jeg netop ikke havde den støtte, jeg havde brug for,g fordi mine klassekammeraters forældre havde alle en uddannelse, og de fleste, nogle høje. Men jeg benyttede mig af lektie-hjælp, men det var ikke hver dag, der var noget.

Jeg vil ikke sige, at det med mine forældre ikke har påvirket mig, for det har det, men jeg har prøvet at få det bedste ud af det. Mine forældre gjorde meget for at få sig en udd. så jeg vil også gøre alt for at få mig en god udd. Og jeg vil helt klart være en socialarv-bryder!

Jeg tror, at mange af os her kender det, som du snakker om. Men det er godt, fordi så bliver man selvstændig i arbejdet, men jeg har nu tit den tendens til, at spørge om hjælp, hvis jeg ikke kan finde ud af det.
islamicdkbruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 10, 2006 14:52

Hej Bjørn

Ja, er det en total lovmæssighed? Jo ikke helt, for der har jo f.eks., trods den sociale arv, været en voldsom vækst i den andel af befolkningen, som tager studentereksamen og videregående uddannelser inden for de sidste 50 år.

Og den sociale arv behøver jo ikke være dårlig. Hvis ens far og mor er landmænd, og man selv vil være landmand, er der jo ikke noget galt i det.

Men hvis man nu gerne vil uddannes inden for noget andet end sine forældre, men bare gør det alligevel, måske fordi man mangler lidt hjælp til lektierne for at få forbedret karaktererne, og man måske heller ikke tør, fordi man ikke kender nogen, som har taget en lang uddannelse, som måske er svær at overskue, både fagligt og økonomisk.

Jeg kan ikke lige se formålet med den sociale arv, for behovene for forskellige typer arbejdskraft og uddannelser udvikler sig jo løbende. Og hvis den sociale arbejde indebærer, at udstødte mennesker også får børn, som aldrig får del i samfundet, er der vel ikke noget positivt i den sociale arv?

Mht. den sociale arvs betydning for Islam, kan jeg måske ikke rigtigt se den sociale arv som værn om Islam. For hvis den sociale arv betyder, at muslimer generelt får dårlig eller ingen uddannelse, som skal arbejde hårdt for føden, så vil der ikke være mange ressourcer til at udvikle og fastholde Islam rent intellektuelt. I Islams storhedstid var uddannelsesniveauet vel i øvrigt betydeligt højere blandt muslimer end blandt ikke-muslimer.

Men måske kan den sociale arv også fungere som et værn om Islam. Hvis muslimer fastholder en relativ lav indkomst, vil de antageligt også i højere grad blive boende samlet i billige boliger i de såkaldte ghettoer. Og det kan MÅSKE være lettere at fastholde religionen under disse forhold, end hvis man kommer ud på det mere "intellektuelle arbejdsmarked" og hele tiden bliver udsat for en masse input, som på ingen måde har basis i Islam.

Gættede jeg rigtigt i din lille nytårsquiz, Bjørn?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Basima » tirs jan 10, 2006 17:25

Noor Al-Deen skrev:
Basima skrev:
Da mine forældre har været igennem alt det, har jeg ikke rigtig haft en støtte mht. lektier i stort set hele min skoletid, og det var ikke let. Det påvirker et barn utrolig meget. Jeg følte altid, at jeg var nødt til at gøre en ekstra indsats derhjemme og i klassen, fordi jeg netop ikke havde den støtte, jeg havde brug for,g fordi mine klassekammeraters forældre havde alle en uddannelse, og de fleste, nogle høje. Men jeg benyttede mig af lektie-hjælp, men det var ikke hver dag, der var noget.

Jeg tror, at mange af os her kender det, som du snakker om. Men det er godt, fordi så bliver man selvstændig i arbejdet, men jeg har nu tit den tendens til, at spørge om hjælp, hvis jeg ikke kan finde ud af det.

Salam Noor

Ja, jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste. Det har også gavnet mig, fordi jeg som sagt benyttede mig af lektie-hjælp så meget som jeg nu kunne. Men når man sidder derhjemme, og virkelig har brug for hjælp, jamen så var der ikke nogen. Og det var altså ikke let, det var mest hårdt når man var yngre, men senere hen, da jeg blev ældre, prøvede jeg at få det bedste ud af det, og gennem det blev jeg mere og mere selvstændig. Men det tog sin tid..

Jeg glemte at nævne at jeg går på gymnasiet og bliver student til sommer inshâAllah :)
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Geografisk sted: Vestegnen

Givet : 1 perle

Re: Hvad laver din far og mor - og du selv?

Indlægby slettet-ml » tirs jan 10, 2006 18:18

Erik_Willumsgaard skrev:Jeg har lige hørt i radioen, at den sociale arv stadig er udpræget ved valg af uddannelse og beskæftigelse. Hvis ens far er arbejdsmand og moderen smørrebrødsjomfru, vil man ikke selv have mange chancer for at ende som direktør for Maersk. Hvis begge ens forældre er akademikere, er der langt større chance for, at man selv får en akademisk uddannelse.

Det giver mening, synes jeg. De færreste jeg kender som starter på universitetet, ja selv på gymnasiet kommer fra en baggrund, hvor normen er at uddanne sig. Men selvfølgelig er der en hel masse "afvigere". Og det er jo KUN godt! :D .

Og det synes jeg er lidt overraskende, når man tænker på, at vi har gratis videregående uddannelser med SU osv., særlig også når jeg tænker på, at der faktisk var mange, der ikke var akademikerbørn, da jeg begyndte at studere i 1972.

Jeg tror at selvom det hele lyder rigtig godt (og det ER godt!) så tror jeg alligevel at mange mange mennesker "skræmmes" af det danske uddannelsessystem og jeg synes ikke at det er uden grund. Fx i gymnasiet kunne jeg aldrig forstå, hvorfor det var nødvendigt og HVORDAN man kunne bedømmes i fag som musik, billedkunst og idræt. I disse fag kræver det jo helt klart at man i forvejen har talent (selvom der bliver påstået andet det er bare LØGN! Selvfølgelig bliver atletere bede bedømmet end én der ikke er atletisk! Selvom han/hun giver sig 100% :roll: :| ). Kan egentlig godt forstå, hvorfor så mange vælger at det ikke er noget for dem - det var helt klart det der gjorde at jeg AFSKYEDE gymnasiet. Men dog...jeg kom igennem de tre år, Alhamdulellah :).

Hvordan er jeres opfattelse? Uddanner I jer på "samme niveau" som jeres forældre, eller bryder I den sociale arv ved at tage en uddannelse på et højere niveau - ja eller et lavere - end jeres forældre?

Jeg tror det er ekstremt svært at toppe min far, men jeg håber da at blive højereuddannet end min mor (selvom hun altså også har studeret en hel masse forskellige fag på universitetet). Jeg skal i hver helt klart have en universitetsuddannelse.

Jeg vil gerne uddanne mig til fysioterapeut og så måske derefter til psykoterapeut, hvis jeg får større interesse for psykologi i fremtiden (den er nemlig ikke SÅ stor lige nu...). Efter det, vil jeg også gerne tage et stewardessekursus og i fritiden tage indretningsarkitekt og-/eller modedesigner uddannelsen (i hvert fald er stewardessekurset og indretningsarkitekt uddannelsen meget meget flexibile og kræver vist ikke engang en gymnasiel uddannelse, så vidt jeg ved...men jeg vil tage dem bare for fornøjelsens skyld). Når jeg så har færdiggjort min fysioterapeut (evt. psykoterapeut) uddannelse og har etableret mig med fast arbejde (forhåbentligt noget selvstændigt) så kunne jeg godt tænke mig at tage tilbage til universitetet og studere sproglige fag; græsk, rumænsk, russisk, persisk (og kurdisk, hvis der er mulighed for det) og hebraisk. Det virker måske som lidt meget, men jeg vil gerne lære nye ting gennem hele livet...vil ikke bare nøjes med at færdiggøre EN uddannelse og så holde mig til den resten af livet...eller i hvert fald indtil jeg bliver pensionist...jeg keder mig rigtig hurtigt så er det rart nok at man har flere forskellige uddannelser at falde tilbage på, så man kan skifte :).
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby slettet-ml » tirs jan 10, 2006 18:21

Nårh ja...så vil jeg også gerne skrive bøger (essay samlinger og upersonlig skønlitteratur).
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 10, 2006 18:23

Spændende, Moonlight! Men hvorfor lige rumænsk?

Som grund til at det danske uddannelsessystem i de videregående uddannelser skræmmer folk, bruger du et eksempel fra gymnasiet, at man skal have karakterer i gymnastik, musik og billedkunst. Men, jeg tror altså ikke det faktum holder nogen væk fra hverken gymnasium eller universitet!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby slettet-ml » tirs jan 10, 2006 18:31

Fordi jeg har tætte relationer til Rumænien hehe.

Jeg følte i hvert fald at det var en af de største grunde til at jeg ikke kunne holde gymnasiet ud; men du har nok ret i at det ikke er den primære grund til at andre fravælger gymnasiet. En af mine veninder, som kommer fra en komplet uuddannet familie var i tvivl om hun skulle tage gymnasiet eller ej....for hun troede at det slet ikke var for "folk som hende". Mange fravælger det vel også fordi at der ingen forventninger er til dem om at de BEHØVER en god uddannelse...så hvorfor gøre ungdommen ulidelig med en hel masse lektielæsning og opgave skrivninger, når man kan hænge ud med vennerne og tage et fuldtidsjob i Bilka eller noget?
slettet-ml
Sølv Bruger

Indlægby aya » ons jan 11, 2006 13:31

Min forældre har ikke en uddanelse, men min far har et job, som rengøring...

Jeg går i 10.Klasse og forventer nogle store spændende ting, fremover insAllah...Jeg har lært meget på 10 klasse, hvor jeg er blevet mere moden og der er gået et halvt år nu. Jeg ved ikke rigitig, hvad jeg skal efter, men tror det bliver Almen Gymnasiet eller en HG uddanelse, derefter insAllah vil jeg nok, på Odense Teknikse skole, hvor jeg vil uddanne mig, som Hospital Teknisk Assistent...Jeg håber insAllah det kommer til, at kører godt, som mit ønske, insAllah... :mrgreen:

Wa Alaykum Salam...
aya

Indlægby Al_muslima » ons jan 11, 2006 16:25

Interresant emne.

Min far er uddannet i Pakistan med en Bachelor grad hvorimod min mor ikke er uddannet.
Dog kunne han som mange andre arbejdere i 70'ernes Danmark ikke bruge sin uddannelse til noget som helst i Danmark, så han valgte at arbejde som selvstændig og drive sit arbejde, hvilket han stadig gør den dag i dag.

I min familie går man meget op i uddannelse - som har en høj prioritet. Jeg vil selv gerne opnå en MA grad hvis Allah tillader det.

Jeg har dog ikke haft problemer i skolen, da mine forældre og især mine søskende har kunnet hjælpe mig i adskillige fag.
Med Allahs vilje bliver jeg student i 2008, som en af de studenter som har været igennem den nye gymnasiereform. Efterfølgende vil jeg gerne uddanne mig indenfor sprog, historie, eller IT.

Fred
“Oh Allah, send salawat on our Master, so long as You are to be, and there is no end for You, ya Hayyu ya Qayyumu.” (Imam al-Hasan al-Basri)
Brugeravatar
Al_muslima
Sølv Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Uddannelse & job