Redaktør: Studiesiden Mods
´Erik_Willumsgaard skrev:Hvordan er jeres opfattelse? Uddanner I jer på "samme niveau" som jeres forældre, eller bryder I den sociale arv ved at tage en uddannelse på et højere niveau - ja eller et lavere - end jeres forældre?
Og, hvilke forventninger har I til resultatet af jeres uddannelse, ansat eller selvstændig, gymnasielærer eller professor, murer eller murermester, praktiserende læge eller overlæge, bogholder eller direktør, fuldmægtig eller departementschef, matros eller kaptajn, lokomotivfører eller DSB-chef osv. osv.?
Ja, hvad er jeres ambitioner?
PS: Mine egne forældre var henholdsvis møller og sygeplejerske. Alle mine bedsteforældre, oldeforældre osv. var gårdejere og arbejdsmænd.

nårh men altså, man!! de stiller nogle store krav på min skole, men jeg klarer mig godt i mine fag.

MaReligionIsIslam! skrev:Hej
Nu når de siger sådan så får de det til at lyde at jeg ikke får en uddannelse.
Men egentlig håber jeg får en god uddannelse. Jeg tror at det er en fordel hvis ens forældre er uddannede.
.....................
Jeg går til lektiecafe i min gård hver onsdag(de rigtig søde og hvis man har problemer, så hjælper de én.).
Kan ikke få mere ud af min hjerne. :mrgreen:
Hej
Erik_Willumsgaard skrev:MaReligionIsIslam! skrev:Hej
Nu når de siger sådan så får de det til at lyde at jeg ikke får en uddannelse.
Men egentlig håber jeg får en god uddannelse. Jeg tror at det er en fordel hvis ens forældre er uddannede.
.....................
Jeg går til lektiecafe i min gård hver onsdag(de rigtig søde og hvis man har problemer, så hjælper de én.).
Kan ikke få mere ud af min hjerne. :mrgreen:
Hej
Hej MaReligionIsIslam
Rolig, rolig. Man siger, at der ser ud til at være alt for stor sammenhæng mellem forældres og børnenes uddannelse. Men det er jo ikke helt håbløst, selvom ens far ikke er professor og ens mor ikke økonomidirektør!
Og selvfølgelig kan det være en fordel, at ens forældre er veluddannede, hvis det er sådan, at man har brug for lidt hjælp til lektierne.
Men så er det jo netop godt, at der findes tilbud som lektiecaféer. Det er tilbud, som kan være med til at bryde den sociale arv!
Jeg synes i øvrigt, at det er dejligt at læse om, så ambitiøse så mange af jer er, mht. at blive fagligt dygtige!
YunusIslam skrev:min far er forretnings mand, min mor er mereder hjemme
og jeg arbejder hos min far fordi jeg altid bliver AFVIST for at få en lærerplads, så har svært ved at få en uddannelse når jeg vil
YunusIslam skrev:Det er Malerfirma
Bygningsmaler
YunusIslam skrev:Jeg er 80 % god til dansk, som jeg få athvide
og grunden er nok mit fremmede navn og mit sorte hår
Basima skrev:
Da mine forældre har været igennem alt det, har jeg ikke rigtig haft en støtte mht. lektier i stort set hele min skoletid, og det var ikke let. Det påvirker et barn utrolig meget. Jeg følte altid, at jeg var nødt til at gøre en ekstra indsats derhjemme og i klassen, fordi jeg netop ikke havde den støtte, jeg havde brug for,g fordi mine klassekammeraters forældre havde alle en uddannelse, og de fleste, nogle høje. Men jeg benyttede mig af lektie-hjælp, men det var ikke hver dag, der var noget.
Jeg vil ikke sige, at det med mine forældre ikke har påvirket mig, for det har det, men jeg har prøvet at få det bedste ud af det. Mine forældre gjorde meget for at få sig en udd. så jeg vil også gøre alt for at få mig en god udd. Og jeg vil helt klart være en socialarv-bryder!
Noor Al-Deen skrev:Basima skrev:
Da mine forældre har været igennem alt det, har jeg ikke rigtig haft en støtte mht. lektier i stort set hele min skoletid, og det var ikke let. Det påvirker et barn utrolig meget. Jeg følte altid, at jeg var nødt til at gøre en ekstra indsats derhjemme og i klassen, fordi jeg netop ikke havde den støtte, jeg havde brug for,g fordi mine klassekammeraters forældre havde alle en uddannelse, og de fleste, nogle høje. Men jeg benyttede mig af lektie-hjælp, men det var ikke hver dag, der var noget.
Jeg vil ikke sige, at det med mine forældre ikke har påvirket mig, for det har det, men jeg har prøvet at få det bedste ud af det. Mine forældre gjorde meget for at få sig en udd. så jeg vil også gøre alt for at få mig en god udd. Og jeg vil helt klart være en socialarv-bryder!
Jeg tror, at mange af os her kender det, som du snakker om. Men det er godt, fordi så bliver man selvstændig i arbejdet, men jeg har nu tit den tendens til, at spørge om hjælp, hvis jeg ikke kan finde ud af det.

Erik_Willumsgaard skrev:Jeg har lige hørt i radioen, at den sociale arv stadig er udpræget ved valg af uddannelse og beskæftigelse. Hvis ens far er arbejdsmand og moderen smørrebrødsjomfru, vil man ikke selv have mange chancer for at ende som direktør for Maersk. Hvis begge ens forældre er akademikere, er der langt større chance for, at man selv får en akademisk uddannelse.
.Og det synes jeg er lidt overraskende, når man tænker på, at vi har gratis videregående uddannelser med SU osv., særlig også når jeg tænker på, at der faktisk var mange, der ikke var akademikerbørn, da jeg begyndte at studere i 1972.
). Kan egentlig godt forstå, hvorfor så mange vælger at det ikke er noget for dem - det var helt klart det der gjorde at jeg AFSKYEDE gymnasiet. Men dog...jeg kom igennem de tre år, Alhamdulellah
.Hvordan er jeres opfattelse? Uddanner I jer på "samme niveau" som jeres forældre, eller bryder I den sociale arv ved at tage en uddannelse på et højere niveau - ja eller et lavere - end jeres forældre?
Ja, hvad er jeres ambitioner?
.| Har skåret i mig selv - Hvad er straffen? Forum: Fri Debat Forfatter: Devrimci Svar: 12 |
Hvad giver høj status? Og hvad trækker ned? Forum: Fri Debat Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 10 |
hvordan laver man voodoo..? Forum: Islam Forfatter: slettet10.05 Svar: 3 |
Jesus påståt selv at der er Profeter bedre end ham. Forum: Naturfag Forfatter: Gæst Svar: 35 |
Derfor skal en kvinde kunne forsørge sig selv Forum: Politik og samfund Forfatter: Sema Svar: 49 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster