Arabisk!!!

Snak om uddannelser. Din uddannelsesplan, dine ønsker og mål. m.m

Redaktør: Studiesiden Mods

Arabisk!!!

Indlægby muslim_girl99 » ons nov 02, 2005 11:31

Assalaamu aleikum!
Er der nogen af jer, som har erfaringer med at læse arabisk på universitetet? Hvis I har, vil I så ikke fortælle lidt om det? Også gerne, hvis det fx bare er sidefag, også sidefag såsom mellemøstkultur, mellemøstens historie og hvad der nu ellers er!
Kunne være rigtig rart, da jeg selv har planer om måske at læse noget i den retning, men jeg ved endnu ikke helt, hvad jeg skal vælge. Det hele lyder alt for spændende :lol:
Brugeravatar
muslim_girl99

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Basima » ons nov 02, 2005 18:03

Wa 'alaykum salam kære søster

Min veninde læser arabisk på uni. Det er hendes første år. Jeg vil inshâAllah spørge hende, om hun ikke kan skrive noget hvordan det er. :) Så kan det være det hjælper dig ;)

Jeg synes faktisk selv at det er meget spændende og kunne godt tænke mig at læse noget i den retning, InshâAllah.

Fi Amman Allah
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Geografisk sted: Vestegnen
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 1 perle

Indlægby slettet1 » ons nov 02, 2005 23:29

As-Salam alaykom.

Jeg skal selv ud og besøge et Uni, og deltage i arabisk undervisning.
Kender mange der læser til arabisk. Hvad er det helt konkret du vil vide?
Så vil jeg insh'Allah undersøge det.
slettet1
Sølv Bruger

Indlægby muslim_girl99 » tors nov 03, 2005 12:12

Assalaamu aleikum :)

Basima, hvor vil du evt læse henne? Altså, hvilken by? Og hvorfor lige der?

Susu2088, jeg vil gerne vide lidt om det hele, hehe ;) Hvordan studiet er, hvordan er det med lektier, selvstudie, hvor mange penge bruger man på bøger, hvordan er fagene/valgfagene. Sådan lidt om det hele :)
Hvor skal du deltage i arabiskundervisning? Lyder da spændende, gad jeg gerne :)
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Erik_Willumsgaard » tors nov 03, 2005 12:15

Jeg vil bare gerne lige gentage, at den allerbedste undervisning i arabisk sprog og kultur får man inden for hæren ved at melde sig som sprogofficer. Udover at få den allerbedste uddannelse, modtager man samtidig en meget god løn, og slipper altså helt for studiegæld!

Uddannelsen er for både mænd og kvinder.

Adgangskravene til sprogofficersuddannelsen omfatter blandt andet:

• at du er egnet til militærtjeneste.
• at du er mellem 18 – 26 år (Du må ikke være fyldt 27 år
ved uddannelsens begyndelse).
• at du har bestået en gymnasial uddannelse med et meget
tilfredsstillende resultat, herunder have særlige gode
karakter i sprogfagene og evt. tilvalgsfag på højt niveau.
• at du er mindst 155 cm høj uden fodtøj.
• at du har et tilfredsstillende helbred og fysisk.
• at du består en optagelses- og ansættelsesprøve inkl.
helbredsundersøgelse.

Se i øvrigt på http://forsvaret.dk/FVR/Job+og+Uddannel ... ogofficer/
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby muslim_girl99 » tors nov 03, 2005 12:24

Det overvejede jeg faktisk utrolig meget engang!! :) Ville rigtig gerne! Meeen... jeg ville aldrig kunne klare den fysiske del samt helbredsundersøgelsen, så den mulighed er desværre lukket for mig. Desuden så ville jeg heller ikke kunne forlade mand og familie for at rejse ud af landet i de 7 måneder efter uddannelsen, som vist er kravet. Og påklædningen er heller ikke liiige det bedste ;)
Men ellers, så synes jeg også, det kunen være en vildt god og spændende uddannelse, det er helt sikkert!!
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Basima » fre nov 04, 2005 11:52

muslim_girl99 skrev:Assalaamu aleikum :)

Basima, hvor vil du evt læse henne? Altså, hvilken by? Og hvorfor lige der?

Susu2088, jeg vil gerne vide lidt om det hele, hehe ;) Hvordan studiet er, hvordan er det med lektier, selvstudie, hvor mange penge bruger man på bøger, hvordan er fagene/valgfagene. Sådan lidt om det hele :)
Hvor skal du deltage i arabiskundervisning? Lyder da spændende, gad jeg gerne :)

'Alaykum salâm kære søster

Jeg ved ikke lige hvor det bliver henne søster. Det er endnu ikke besluttet. Jeg snakkede med en studievejleder for nogle uger siden og jeg fik noget at læse omkring det.

"Arabisk sprog og islamisk kultur"

På arabisk sprog og islamisk kultur fordyber du dig i den arabiske kultur. Du undersøger de klassiske arabiske civilisationer, deres sprog, historie, kultur, religion, kunst og litteratur. Du lærer arabisk som klassisk skriftsprog og læser Koranen og andre arabiske skrift på grundsprog.

Du opøver under uddannelsen sproglige færdigheder og opnår også indsigt i mere generelle sprogteoretiske problemstillinger.

Når du studerer arabisk sprog og islamisk kultur, har du mulighed for at tage et studieophold i Mellemøsten, hvor faget ha kontakter med flere universiteter.

læs mere her: http://www.teo.au.dk/uddannelse/intro/arabisk

Ma'assalama
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby muslim_girl99 » fre nov 04, 2005 14:10

Wa aleikum assalaam søster :)
Egentlig lyder det jo som en spændende uddannelse. Men jeg har bare hørt, at netop lige i Århus er uddannelsen ikke så god som fx i Kbh og Odense. Noget med, at det er alt for høj klassisk arabisk med meget grammatik, som selv dem, der er gode til arabisk, har svært ved. Og alt for meget selvstudium. Der er vist mange, der bliver overflyttet til de to andre, især Kbh. Men ved ikke, om det virkelig er sådan, måske det bare er én enkelt, der er utilfreds med uddannelsen. Det kan man da håbe ;)
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Basima » fre nov 04, 2005 16:18

muslim_girl99 skrev:Wa aleikum assalaam søster :)
Egentlig lyder det jo som en spændende uddannelse. Men jeg har bare hørt, at netop lige i Århus er uddannelsen ikke så god som fx i Kbh og Odense. Noget med, at det er alt for høj klassisk arabisk med meget grammatik, som selv dem, der er gode til arabisk, har svært ved. Og alt for meget selvstudium. Der er vist mange, der bliver overflyttet til de to andre, især Kbh. Men ved ikke, om det virkelig er sådan, måske det bare er én enkelt, der er utilfreds med uddannelsen. Det kan man da håbe ;)

Salam igen kære

Jeg har lige spurgt min veninde mht. hendes studie. Hun sagde at det studie med arabisk grammatik er blevet afskaffet, og at der er kommet moderne arabisk istedet for. Men at der senere i forløbet kommer noget klassisk..

Jeg skal nok spørge min anden veninde om noget mere, så du kan få mere viden omkring det :wink:
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Indlægby Umm Hamzah » søn nov 06, 2005 13:14

Assalaam aleikum

Hvad kræver det egentlig at komme ind på de studier?
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY

FÃ¥et : 2 perler

Indlægby Soul » søn nov 06, 2005 13:22

Alaikum salam søster Proud Muslimah

Se det her: http://www.au.dk/da/optag

Men det handler om Ã…rhus Uni. Det er vel bare snittet der er forskelligt fra den ene Uni. til den anden.
Patience is to faith, what head is to the body. When patience goes, faith goes, when head goes, the body goes. ('Ali radiya Allahu 'anh)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby Umm Hamzah » søn nov 06, 2005 13:26

Al_Jamilla skrev:Alaikum salam søster Proud Muslimah

Men det handler om Ã…rhus Uni. Det er vel bare snittet der er forskelligt fra den ene Uni. til den anden.

Tak for det :D
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY

FÃ¥et : 2 perler

Indlægby Soul » søn nov 06, 2005 13:27

Proud Muslimah skrev:
Al_Jamilla skrev:Alaikum salam søster Proud Muslimah

Tak for det :D

Selv tak. . .:wink:
Patience is to faith, what head is to the body. When patience goes, faith goes, when head goes, the body goes. ('Ali radiya Allahu 'anh)
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby muslim_girl99 » tirs nov 08, 2005 08:59

Basima skrev:
muslim_girl99 skrev:Wa aleikum assalaam søster :)

Salam igen kære

Jeg har lige spurgt min veninde mht. hendes studie. Hun sagde at det studie med arabisk grammatik er blevet afskaffet, og at der er kommet moderne arabisk istedet for. Men at der senere i forløbet kommer noget klassisk..

Jeg skal nok spørge min anden veninde om noget mere, så du kan få mere viden omkring det :wink:

Det lyder rart :) Så kunne det være, det lige skulles overvejes igen. For lyder jo faktisk ret så spændende! Og vil også gerne lære klassisk arabisk, helt sikkert!
Longing for this world brings about worry and sadness, doing without in this world brings ease to the heart and body.
Prophet Muhammad (as)
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Allah giv os Khilafa Amin » tirs nov 08, 2005 22:12

Asalaamu alaykum

Jeg læser arabisk på kbh åbent uni. Jeg er godt tilfreds med det og har lært en del taget i betragtning af jeg begyndte for 2 md siden. Alhamdulilah for det...Kan kun anbefale det Inshallah... Er der noget specifikt du vil vide søs?
There has gone 83 years and WE still havent brought KHILAFAH back... What has happend to the moslem Ummah???
Brugeravatar
Allah giv os Khilafa Amin

Geografisk sted: København

Indlægby muslim_girl99 » ons nov 09, 2005 10:15

Wa aleikum assalaam :)
Hvad er åbent universitet?
Tja, vil gerne vide lidt om, hvordan undervisnigen foregår, er der meget at lave, hvordan er fagene, hvordan er økonomien (mht at skulle købe bøger) Hvordan er klasserne? Hvordan er det hele? Hehe :) Er MEGET nysgerrig om det hele ;)
Longing for this world brings about worry and sadness, doing without in this world brings ease to the heart and body.
Prophet Muhammad (as)
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons nov 09, 2005 10:30

Bare lige et par bemærkninger om forskellen på at gå i skole og læse på universitetet, for jeg kan ikke fordrage, når nogen på universitetet taler om at "gå i skole", "få lektier for" og have "klassekammerater".

For det at læse på universitetet er væsensforskelligt fra det at gå i skole. Man er i langt højere grad ansvarlig for, hvad man vil have ud af det. Man kan følge forelæsninger og man kan tilmelde sig forskellige hold og læsegrupper. Jo længere man kommer hen i et studium, jo mere individualiseret bliver det gerne, så det ender med, at ingen, som kommer ud af et studium med to ens uddannelser.

Forholdene skifter i øvrigt meget på de forskellige studier. Studier, hvor man skal have indlært en hel masse formelle færdigheder for at blive "autoriseret" f.eks. jura, medicin og teologi er mest skoleprægede. Mens man på humaniora (sprog, filosofi mv.) og samfundsfag (økonomi, statskundskab, sociologi mv.) i meget høj grad kan skræddersy sit studium efter eget ønske, så man kan kombinere et hovedfag i arabisk med bifag i idræt, filosfi, religionshistorie eller whatever.

Mht. åbent universitet, så er det en mulighed for at læse nogle fag på universitet uden at være optaget på universitet gennem de formelle adgangsbetingelser. Til gengæld skal man betale for det.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby muslim_girl99 » ons nov 09, 2005 10:54

Erik_Willumsgaard skrev:Bare lige et par bemærkninger om forskellen på at gå i skole og læse på universitetet, for jeg kan ikke fordrage, når nogen på universitetet taler om at "gå i skole", "få lektier for" og have "klassekammerater".

For det at læse på universitetet er væsensforskelligt fra det at gå i skole. Man er i langt højere grad ansvarlig for, hvad man vil have ud af det. Man kan følge forelæsninger og man kan tilmelde sig forskellige hold og læsegrupper. Jo længere man kommer hen i et studium, jo mere individualiseret bliver det gerne, så det ender med, at ingen, som kommer ud af et studium med to ens uddannelser.

Forholdene skifter i øvrigt meget på de forskellige studier. Studier, hvor man skal have indlært en hel masse formelle færdigheder for at blive "autoriseret" f.eks. jura, medicin og teologi er mest skoleprægede. Mens man på humaniora (sprog, filosofi mv.) og samfundsfag (økonomi, statskundskab, sociologi mv.) i meget høj grad kan skræddersy sit studium efter eget ønske, så man kan kombinere et hovedfag i arabisk med bifag i idræt, filosfi, religionshistorie eller whatever.

Mht. åbent universitet, så er det en mulighed for at læse nogle fag på universitet uden at være optaget på universitet gennem de formelle adgangsbetingelser. Til gengæld skal man betale for det.

Tja, det var faktisk lidt i den retning, jeg ønskede at vide! Ved godt, at der er stor forskel på den skole, man er i nu, og så universitetet. Men eftersom jeg aldrig har været på universitetet, ønskede jeg bare at vide. hvor stor forskellen er. Og netop fordi der er så mange forskellige sidefag og jeg ved ikke hvad, så er det jo rart at høre lidt fra nogle, som allerede har prøvet lidt af det!
Og lektier.. nej, man får jo ikke lektier for, men derfor kan det da stadig variede fra de forskellige uddannelser, hvor meget der er at lave ;) altså, hvor meget man selv bør læse op.
Prophet Muhammad (as)
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons nov 09, 2005 11:02

Ok, det var bare lige et lidt surt ;-) opstød over nogle ord!

Men jeg kan desværre ikke fortælle dig noget om pensums omfang mv. på arabisk-studiet, så der må nok træde nogen til og fortælle om det, som har erfaringer fra studiet.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby muslim_girl99 » ons nov 09, 2005 11:06

Ja, det skal man jo ud med ind imellem, hehe ;)
Prophet Muhammad (as)
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Allah giv os Khilafa Amin » ons nov 09, 2005 16:33

muslim_girl99 skrev:Wa aleikum assalaam :)
Hvad er åbent universitet?
Tja, vil gerne vide lidt om, hvordan undervisnigen foregår, er der meget at lave, hvordan er fagene, hvordan er økonomien (mht at skulle købe bøger) Hvordan er klasserne? Hvordan er det hele? Hehe :) Er MEGET nysgerrig om det hele ;)

Assalaamu alaykum min kære søs

Altså når man går på åbent uni, så betaler man selv for studiet. Arabisk på åbent uni er på et år og der er to eksaminer; en skriftlig og en mundtlig. Jeg har betalt 3200 kr for 4 timer om ugen i et helt år (dog har vi fået to ekstra timer at uni). Jeg ved at åbent uni adskiller sig meget for dagholdet, så ved ikke om der er mange lektier. Vi får i hvert fald ikke særlig meget. Underviserene tager meget hensyn til at man også har et andet "fuldtidsstudie". De to bøger som vi indtil videre har fået, koster til sammen ca. 700 kr. og så er der også ordlister, ordbøger etc som man kan købe adskilt

Jeg kan kun og kun sige at det overnævnte er det som jeg oplever på arabisk studie indenfor det åbent uni.

Asalaamu alaykum
There has gone 83 years and WE still havent brought KHILAFAH back... What has happend to the moslem Ummah???
Brugeravatar

Indlægby muslim_girl99 » tors nov 10, 2005 08:52

Wa aleikum assalaam
Ok, mange tak for svarene :)
Må man være nysgerrig og spørge, hvad du studerer ved siden af?
Men det er så om aftenen på den åbne uni?
Prophet Muhammad (as)
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Allah giv os Khilafa Amin » fre nov 11, 2005 19:39

Asalaamu alaykum ukhti

Jeg læser på en slags universitet, hvis man kan sige det på den måde hehe.. Jeg læse til markedsføringsøkonom. Og ja arabisk er om aften, fra kl 17 til 19 oprindeligt, m fik jo to timer gratis af universitetet så det er fra 17 til 20. Håber det var svar nok, elrs må du spørge

Wa alaykum salaam
Brugeravatar

Indlægby Soul » fre nov 11, 2005 19:43

Ej, vidste ikke at man kunne læse arabisk på uni. om aftenen. Har det altid været sådan eller er det nyt?
Brugeravatar
Soul
Aktiv Bruger

Indlægby muslim_girl99 » man nov 14, 2005 09:09

Wa aleikum salaam :)
Jo tak, det var nok svar. Har ikke flere spørgsmål.. for denne omgang, hehe ;)
Prophet Muhammad (as)
Brugeravatar
muslim_girl99

Indlægby Allah giv os Khilafa Amin » lør nov 19, 2005 17:49

Al_Jamilla skrev:Ej, vidste ikke at man kunne læse arabisk på uni. om aftenen. Har det altid været sådan eller er det nyt?

Asalaamu alaykum ukhti

det har være sådan i meget lang tid hehe....på åbentuni i arabisk propædeutik kan man vælge at læse på aften holdet eller det der kaldes fjern holdet... Fjern holdet er primært for dem der ikke bor i københavn... undervisning foregår primært over nettet, men man møde på skolen hver anden lørdag... (tror jeg hihi...)
Brugeravatar

Indlægby JacobJ » lør dec 02, 2006 19:33

Jeg studerer til dagligt persisk og mellemøststudier på Københavns Universitet og snakker og en del med de arabiskstuderende derude. Tror sagtens du kan klare det, hvis du har rygrad - også meget fællesskab ude på Carsten Niebuhr Instituttet, da det er små fag.

Jeg overvejer selv at begynde at tage arabisk på aftenskole senere. Jeg kan i forvejen det arabiske alfabet, da det er det man bruger til persisk + at 50 % af ordene i persisk er fra arabisk.
Brugeravatar
JacobJ

Indlægby Smoerblomst » søn dec 03, 2006 15:33

Hej,

Jeg overvejede også at læse arabisk på kbh uni, men jobmulighederne ligger lidt fjernt og ved ikke om det noget jeg vil ku bruge i fremtiden :-S

Men hvis mange ku anbefale det, kan det være det lige skal tages op til overvejelse endnu en gang. :)
Brugeravatar
Smoerblomst

Næste

Lignende emner

Transliteration af arabisk - arabisk med latinske bogstaver
Forum: Islam
Forfatter: Wahas
Svar: 4
på arabisk?