Erik_Willumsgaard skrev:Bare lige et par bemærkninger om forskellen på at gå i skole og læse på universitetet, for jeg kan ikke fordrage, når nogen på universitetet taler om at "gå i skole", "få lektier for" og have "klassekammerater".
For det at læse på universitetet er væsensforskelligt fra det at gå i skole. Man er i langt højere grad ansvarlig for, hvad man vil have ud af det. Man kan følge forelæsninger og man kan tilmelde sig forskellige hold og læsegrupper. Jo længere man kommer hen i et studium, jo mere individualiseret bliver det gerne, så det ender med, at ingen, som kommer ud af et studium med to ens uddannelser.
Forholdene skifter i øvrigt meget på de forskellige studier. Studier, hvor man skal have indlært en hel masse formelle færdigheder for at blive "autoriseret" f.eks. jura, medicin og teologi er mest skoleprægede. Mens man på humaniora (sprog, filosofi mv.) og samfundsfag (økonomi, statskundskab, sociologi mv.) i meget høj grad kan skræddersy sit studium efter eget ønske, så man kan kombinere et hovedfag i arabisk med bifag i idræt, filosfi, religionshistorie eller whatever.
Mht. åbent universitet, så er det en mulighed for at læse nogle fag på universitet uden at være optaget på universitet gennem de formelle adgangsbetingelser. Til gengæld skal man betale for det.
Tja, det var faktisk lidt i den retning, jeg ønskede at vide! Ved godt, at der er stor forskel på den skole, man er i nu, og så universitetet. Men eftersom jeg aldrig har været på universitetet, ønskede jeg bare at vide. hvor stor forskellen er. Og netop fordi der er så mange forskellige sidefag og jeg ved ikke hvad, så er det jo rart at høre lidt fra nogle, som allerede har prøvet lidt af det!
Og lektier.. nej, man får jo ikke lektier for, men derfor kan det da stadig variede fra de forskellige uddannelser, hvor meget der er at lave

altså, hvor meget man selv bør læse op.
Longing for this world brings about worry and sadness, doing without in this world brings ease to the heart and body.
Prophet Muhammad (as)