Unge uden en uddannelse/sociale arv

Samfundsfag

Redaktør: Studiesiden Mods

Unge uden en uddannelse/sociale arv

Indlægby Muslimaa » tirs feb 16, 2010 10:29

AL salam alaikum

Jeg har brug for noget hjælp/ideér :-)

Jeg skal lave en synopsis i samfundsfag. Jeg skal opstille, dokumentere og diskutere de faglige problemstillinger, som giver svar på min problemformulering.

Et bilag synes jeg er meget interessant den her atikel: ufaglærtes børn får ingen uddannelse - Af Morten Vestergaard
sociale arv: næsten hvert andet barn af ufaglærte forældre har livets sidste skoledag i folkeskolen, viser en ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.. det handler om sociale arv og unges uddannelse.

Men hvilken problemformulering kunne være interessant? jeg har indtil videre tænkt på følgende: Problemformulering: Jeg vil gøre rede for den sociale arv og dens påvirkning mht. uddannelsesvalg. Derefter vil jeg undersøge hvor mange unge der tager uddannelse. Jeg vil til sidst diskutere unges forhold til uddannelse.
1. Hvad er den sociale arv og hvad har den med uddannelse at gøre
2. Hvilke konsekvenser har det at unge ikke uddanner sig?

men der skal vær dokumenterende, diskuterende ... er ovenstående det?

Hvad synes i??? hvilken diskussion kunne man have...
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Re: Unge uden en uddannelse/sociale arv

Indlægby IAAI » tirs feb 16, 2010 10:38

Muslimaa skrev:AL salam alaikum

Jeg har brug for noget hjælp/ideér :-)

Jeg skal lave en synopsis i samfundsfag. Jeg skal opstille, dokumentere og diskutere de faglige problemstillinger, som giver svar på min problemformulering.

Et bilag synes jeg er meget interessant den her atikel: ufaglærtes børn får ingen uddannelse - Af Morten Vestergaard
sociale arv: næsten hvert andet barn af ufaglærte forældre har livets sidste skoledag i folkeskolen, viser en ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.. det handler om sociale arv og unges uddannelse.

Men hvilken problemformulering kunne være interessant? jeg har indtil videre tænkt på følgende: Problemformulering: Jeg vil gøre rede for den sociale arv og dens påvirkning mht. uddannelsesvalg. Derefter vil jeg undersøge hvor mange unge der tager uddannelse. Jeg vil til sidst diskutere unges forhold til uddannelse.
1. Hvad er den sociale arv og hvad har den med uddannelse at gøre
2. Hvilke konsekvenser har det at unge ikke uddanner sig?

men der skal vær dokumenterende, diskuterende ... er ovenstående det?

Hvad synes i??? hvilken diskussion kunne man have...

Du kan snakke om hvad politikere gør for at få disse unge aktiveret, du kan snakke om stigmatisering, marginalisering og integration.
Jeg tror Marianne Skytte snakker lidt om det, men er ikke helt sikker - prøv undersøg det :-)
It's All About Islam
IAAI

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Muslimaa » tirs feb 16, 2010 10:41

IAAI skrev:

Du kan snakke om hvad politikere gør for at få disse unge aktiveret, du kan snakke om stigmatisering, marginalisering og integration.
Jeg tror Marianne Skytte snakker lidt om det, men er ikke helt sikker - prøv undersøg det :-)

Regeringen har sættet den der målsætning, man kunne vel vudere om det realistisk nok at over 80% får en uddannelse i 2015
Men jeg forstår ikke det med stigmatisering?
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby IAAI » tirs feb 16, 2010 11:46

Muslimaa skrev:
IAAI skrev:

Regeringen har sættet den der målsætning, man kunne vel vudere om det realistisk nok at over 80% får en uddannelse i 2015
Men jeg forstår ikke det med stigmatisering?

Læs om det søster, så får du mere ud af det :-) Ned og lån bøger ;-)
It's All About Islam
IAAI

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Muslimaa » tirs feb 16, 2010 14:01

IAAI skrev:
Læs om det søster, så får du mere ud af det :-) Ned og lån bøger ;-)

hehe lige kommet hjem fra biblioteket. Men okay jeg prøver sætte mig ind i det inshAllah, men nu har jeg nogenlunde en problemformulering.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » fre feb 19, 2010 15:55

hvad synes i om det her :
Hvilken negativ virkning har den sociale arv på et menneskes chance for at få en uddannelse? (problemformulering)

1. Hvad er den sociale arv?
2. Hvilken konsekvenser har det at unge dropper uddannelse?
3. Er regeringens målsætning realistisk?

når der står diskussion i samfundsfag synopsis, hvad skal man helt præcis skrive der ? :vedikke: jeg tror det er ligesom besvarelsen - altså delkonklusioner... men svar lige hvis nogen ved det :-) og inshAllah jeg spørger min lærer hvis jeg ikke får svar :-)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Lignende emner

Tilbage til Samfundsfag