ela skrev:Salam til de kloge hoveder herinde.
Jeg tænkte først på at skrive om "danskerne er det lykkelige folkefærd", hvilket er blevet bekræftet i en amerikansk undersøgelse: Dog undrer det mig, hvorfor der er så mange hjemløse, alkoholiker, splittede familier, selvmord, lykkepiller helt ned til 8 år osv osv.
Men underviser siger at det for et bredt emne og jeg skal vælge ud.... Mit problem er så hvordan gør jeg så det. Hvordan kan overskriften så formuleres, således at den bliver helt konkret.?
Salam ela
Jeg er dybt uenig med Sally, 15 sider er ikke ret meget medmindre du bare vil skrive en generel og ikke dybdegående opgave, hvis det er tilfældet kan du sagten skrive et resume og en konklusion over emnet.
"Danskerne er det lykkeligste folkefærd" er et meget bredt emne, men det betyder ikke at du ikke kan have det som overskrift. I din problemformulering kan du f.eks. gøre flg.:
Problemstilling:Beskriv kort, at der er et stigende antal hjemløse alkoholiker, splittede familier, selvmord, lykkepiller helt ned til 8 år osv osv., hvilket du i opgaven selvfølgelig skal dokumentere ved f.eks. statestikker.Og selvom dette er tilfældet er danskerene alligevel blevet kåret til det lykkeligste folk.
Motiveret problem:At du ønsker at undersøge og redegøre for f.eks. på hvilken baggrund undersøgelsen er nået frem til konklusionen og hvilket parametre man har brugt. Måske skrive at man i medierne oftere hører om sociale problemer m.v. og at du vil undersøge om det er tilfældet.
Problemformulering:For at redegøre for mit motiveret problem vil jeg undersøge følgende:
For at undersøge og redegøre for på hvilken baggrund undersøgelsen er nået frem til konklusionen og hvilke parametre man har brugt, vil jeg redegøre for, om det er på baggrund af sammenligning med andre lande som også alt andet lige har stigende sociale problemer, undersøge de parametre som giver konklusionen (og i opgaven overvej og redegør for om andre parametre skulle have været medtaget eller undladt, måske finde artikler som kritisere metoden for undersøgelsen, man kan nemlig altid finde nogle professorer som er uenige).
Redegøre for om der har været et stigende socialt problem i Danmark, ved at sammenholde udviklingen for de forskellige emner(sociale problemer) de sidste 10 år, for at på- eller afvise en stigning. Derudover vil du undersøge om medierne/samfundet bare har fået øjne op for problemerne og om det måske er blevet mindre tabubelagt at snakke/diskutere dette. Der er f.eks. lavet en undersøgelse, som viser at der i dag ikke foregår mere seksuelt misbrug af børn end for 20 år siden, undersøgelsen blev lavet fordi man troede det var tilfældet fordi man oftere hørte om det end tidligere. Undersøgelsen kom frem til, at emnet i stedet var blevet mindre tabubelagt.
Derefter laver du et punkt som hedder afgrænsning. Og dette punkt er
MEGET vigtigt, hvis du ikke sørger for at afgrænse ordentlig, kan det resultere i dumpekarakter. Her skriver du f.eks. hvad det er for en 10 årig periode (god ide, at lade slutåret svare til året, som er baggrund for undersøgelsen om det lykkelige folkefærd). Du skal også afgrænse hvad for nogle sociale grupper du vil koncentre dig om, dem alle er der ikke plads til, du vælger dem som du mener der har været størst stigning i. I det hele taget, skal du hver gang du vælger at undlade noget m.v. beskrive det i dette punkt og du skal forklare/begrunde alle dine begrænsninger, at du f.eks. kun vil fokusere på den eller den gruppe, da du mener at det er i denne gurppe der har været en størst stigning.
Du starter med at afgrænse din opgave groft og efterhånden som du skriver et afsnit, går du op i din afgrænsning og uddyber, ligeledes kan du rette til i din problemformulering.
Så skal du have et punkt der hedder definition, hvor du f.eks. definere hvad en alkoholiker eller en hjemløs er. Er der allerede lavet en definition, der hvor du finder din statestik, genbruger du den.
Og vælger du en af de andre emner, går du selvfølgelig frem på samme måde.
Hvis du gerne vil se hvordan man bygger en opgave op, vil jeg gerne sende min hovedopgave jeg skrev på uni og som gav et 10 tal. Den omhandler selvfølgelig ikke det samme emne, men det er bare til en inspiration til opbygningen og hvad du skal ligge vægt på.
HÃ¥ber du kunne bruge det.
Fred