Spørgsmål vedr. historie og samfundsfag

Samfundsfag

Redaktør: Studiesiden Mods

Spørgsmål vedr. historie og samfundsfag

Indlægby Araber » lør aug 01, 2009 13:25

Salam Aleykum. Jeg har nogle forskellige spørgsmål, som primært vedrører historie og samfundsfag. Jeg vil stille nogle spørgsmål nu, og hen ad vejs stille flere, hvis jeg er i tvivl, og så håber jeg inshallah at i kan hjælpe.

Hvad betyder dystopi og utopi? Har svært ved at finde en konkret betydning på nettet, da alt det der står om det forvirrer mig?..

Hvem er bolsjevikkerne?

Peace.
Araber

Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Salam Aleykum.

Indlægby nattergalen » lør aug 01, 2009 14:18

We aliakumme salam

Utopi er det yderst perfekte, noget a la paradiset. Det bruges normalt i politiske og samfundsmæssige sammenhænge, hvor man mener ”det perfekte samfund”. Der selvfølelig i realiteten ikke kan lade sig gøre, og man kan derfor se utopi som naivitet.

Ordet dystopi er det omvendte af utopi, altså et helvede, kaos, det uperfekte.

Jeg mener at der var et parti i Rusland i starten af 1900-tallet der hed Bolsjevisk-parti, der senere skiftede navn til det kommunistiske parti. Så en bolsjevik må være en kommunist (Jeg er ikke sikker, det er bare noget jeg tror :teeth: )
Brugeravatar
nattergalen
Aktiv Bruger

Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 4 perler

Indlægby Perle » lør aug 01, 2009 14:24

Wa Alaykum al salaam

dystopier omfatter samfund, hvor mennesker er undertrykte, berøvet muligheder og/eller udtryksformer eller tankemæssigt underudviklede i forhold til verden i dag.

http://da.wikipedia.org/wiki/Dystopi

Begrebet bruges sædvanligvis i sammenhængen om "det perfekte", ofte i politik - utopisk er således et grundlæggende positivt begreb, omend det til tider også bruges i en lettere nedsættende betydning, fx. "hans ideer er utopiske", forstået som at "hans ideer er naive/uigennemtænkte".

http://da.wikipedia.org/wiki/Utopi

Altså er dystopi et dårligt samfund, eks. 3. verdenslande. Mens utopi er et ikke positivt sted (samfund) der ikke eksisiterer.

Det er hvertfald sådan jeg forstår det.
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Indlægby Perle » lør aug 01, 2009 14:26

Perle skrev:Wa Alaykum al salaam

dystopier omfatter samfund, hvor mennesker er undertrykte, berøvet muligheder og/eller udtryksformer eller tankemæssigt underudviklede i forhold til verden i dag.

http://da.wikipedia.org/wiki/Dystopi

Begrebet bruges sædvanligvis i sammenhængen om "det perfekte", ofte i politik - utopisk er således et grundlæggende positivt begreb, omend det til tider også bruges i en lettere nedsættende betydning, fx. "hans ideer er utopiske", forstået som at "hans ideer er naive/uigennemtænkte".

http://da.wikipedia.org/wiki/Utopi

Altså er dystopi et dårligt samfund, eks. 3. verdenslande. Mens utopi er et positivt sted (samfund) der ikke eksisiterer.

Det er hvertfald sådan jeg forstår det.
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Re: Spørgsmål vedr. historie og samfundsfag

Indlægby AbU » lør aug 01, 2009 15:16

Salam Aleikum,

Har ændret overskriften fra "Salam Aleykom" til nuværende.

Husk nu at skrive beskrivende og sigende overskrifter, som passer med indholdet, så folk ikke bliver forvirret. Desuden er chancen for at du får svar langt bedre med gode overskrifter.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Den nysgerrige » søn aug 02, 2009 02:46

Salam

Ordet bolsjevik kommer fra dengang Lenin fik/fremtvang en spittelse i sit parti det Russiske Socialdemokratiske Arbejderparti, hvor Lenin havde et flertal. Bolsjevik betyder flertal.

Håber du kunne bruge det til noget.

Fred
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 13 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Araber » tirs aug 04, 2009 19:57

Tak allesammen, kher inshallah. :)
Araber