Hjælp samfundsfag eksame imorgen..

Samfundsfag

Redaktør: Studiesiden Mods

Hjælp samfundsfag eksame imorgen..

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 15:25

Salam..
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.. Jeg har fået 24.timer til at lave en synopsis i samfundsfag som jeg skal fremlægge imorgen.. JEg har så været oppe og trække. JEg træk velfærdsstaten..

Da jeg ikke er særlig god, til problemformulering og teori osv.. Kunne jeg godt bruge noget hjælpe..

JEg har fået et sæt bilag, hvor det handler om, at hospitalerne ikke er rene, pga. dårligt rengøring.. Og staten ikke gider at gør noget ved det,,
og så er der en anden artikel der handler om københavnske kommune har undervurderert pasningsbehoved omkring hvor mange børn der kan rumme. og det vil så være et problem for andre børn, da de kan blive syge, men mange børn..
Allah give me the strength, show me the way the Prophet went. Let me hold tight to your rope, without Islam there is no hope
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Geografisk sted: KBH
Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Hjælp samfundsfag eksame imorgen..

Indlægby Nuran » tors jun 11, 2009 16:05

Selam Aleykum.
Du kunne jo evt. tage udgangspunktet i sådan noget med hvordan det egentlig påvirker selve befolkningen (ang. det med sygehuse). Velfærdstaten går jo for det meste op i befolkningen, lighed og sådanne ting,

Der kan også perspektiveres til den danske velfærdsmodel
Her er der lidt om den danske velfærdsmodel, som jeg brugte til min SRO:

Den danske velfærdsmodel er stærkt påvirket af socialdemokraterne. Før 1933 havde borgeren ansvaret for sig selv, var de heldige, havde de også naboens hjælp. Men efter år 1933 tog staten ansvaret for Danmark og befolkningen. I år 1960 kom kvinderne ud på arbejdsmarkedet – der blev åbnet specielle arbejdsmarkeder for dem så de kunne lave noget de var vandt til – vuggestuer, børnehaver, plejehjem og lign. Den danske velfærdsmodels politiske mål blev, at Danmark skulle have en større lighed. Her bruges et citat, der for fortæller om hvad udgangspunktet i den danske velfærdsmodel er; ”de bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder”.
Med dette citat kan det også forstås, at nogle befolkningsgrupper betaler til andre befolkningsgrupper. Det kan f.eks. være til en befolkningsgruppe der modtager familieydelse, SU, eller pension. Med denne ”hjælp” fra andre borgere, bliver der ikke betalt for offentlige behov, som f.eks. sygehuse og skoler.

Et af de største ulemper ved denne velfærdsmodel er, at der er en høj skattetryk, dvs. befolkningen betaler en så høj skat, at nogle borgere godt kunne finde på at arbejde med sort arbejde2.
Skattetrykket påvirker også Danmarks handel med udlandet. Da skatten er høj, bliver der også krævet højere lønninger, og dette medfører til, at varer der bliver solgt til udlandet bliver sværere at sælge, da de andre landes varer er billigere.
Det andet ulempe er, at befolkningen belaster staten, da behovene man har brug for er gratis. Da staten bliver nød til at holde stabil på befolkningens behov, statens indkomst og udgifter, bliver der sparet mere på den offentlige hjælp – som f.eks. hjemmepleje og rengøring. Hvis befolkningen ikke hjælper med, kan kvaliteten af de offentlige services falde.
Derimod har Danmark via. Denne velfærdsmodel opnået god omsorg til befolkningen.

hehe. Håber du kan bruge det :)
Må Allah hjælpe dig med eksamen imorgen! Insallah.
Brugeravatar
Nuran

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Indlægby Muhyi al din » tors jun 11, 2009 18:48

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,

Søster, jeg vil gerne forsøge at hjælpe, men du må stille nogen mere konkrete spørgsmål.

Insha'Allah kan vi lære i fællesskab
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 18:51

Wa alaykum salam søster..

Først og fremst tak for din dua, og tak for din forslag det er helt sikker noget jeg kan bruge.. :) :)
Allah give me the strength, show me the way the Prophet went. Let me hold tight to your rope, without Islam there is no hope
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 18:53

Muhyi al din skrev:Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,

Søster, jeg vil gerne forsøge at hjælpe, men du må stille nogen mere konkrete spørgsmål.

Insha'Allah kan vi lære i fællesskab

TAk, skal du have.. Jeg er fuld i gang med at lave det,.. Hvis jeg stødder på noget vender jeg tilbage...
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby nattergalen » tors jun 11, 2009 19:01

Jeg vil også sige du kan snakke om de tre velfærdmodeller. Udover den universelle model som Nuran har beskrevet findes der også:
Den tyske velfærdsmodel som bygger på konservatismen. Statens rolle er mindre end i DK. Der er lave skatter. Yder hjælp til dem der har arbejdet.
Den Amerikanske veldfærdsmodel: bygger på Liberalismen. Man skaber muligheder frem for lighed. De har også lave skatter. Og yder ikke meget økonomisk støtte.

Derudover kan du komme ind på privatisering og udlicitering.
De liberale, Venstre, er interesseret i at privatisere og udlicitere den offentlige sektor fordi man tror at den private virksomhed kan udføre opgaver billigere end det offentlige, da man mener at de offentlige ansatte arbejder bureaukratisk og langsomt. Faktisk opfordrede velfærdskommissionen regeringen i 2006 om at udlicitere offentlige opgaver. Heri kan du så komme ind på rengøringen af sygehusene som man har udliciteret, du kan snakke om fordelene og ulemperne ved udlicitering. Et at de væsentligste ulemper er at det er svært for kommunen at kontrollere kvaliteten efter et udbud og stille leverandøren til ansvar, hvis kvaliteten ikke er i orden. En anden ting er at de private tit kun er interesseret i profitmaksemering, nemlig at tjene flest penge, og dermed kan man risikere at fokusset flyttes fra indhold til økonomi.

Angående Københavns kommune og de der børn, for at overholde pasningsgarantien bliver kommunen sikkert nød til at putte flere børn ind i dagsinstitutionerne end de muligvis kan rumme, uden at tilføre flere pædagoger. Her vil det sikkert være godt hvis du kan snakke lidt om økonomi, hvordan staten fordeler deres penge ud på kommunerne osv.
Brugeravatar
nattergalen
Aktiv Bruger

Køn: Hankøn

Fået : 4 perler

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 19:13

nattergalen skrev:Jeg vil også sige du kan snakke om de tre velfærdmodeller. Udover den universelle model som Nuran har beskrevet findes der også:
Den tyske velfærdsmodel som bygger på konservatismen. Statens rolle er mindre end i DK. Der er lave skatter. Yder hjælp til dem der har arbejdet.
Den Amerikanske veldfærdsmodel: bygger på Liberalismen. Man skaber muligheder frem for lighed. De har også lave skatter. Og yder ikke meget økonomisk støtte.

Derudover kan du komme ind på privatisering og udlicitering.
De liberale, Venstre, er interesseret i at privatisere og udlicitere den offentlige sektor fordi man tror at den private virksomhed kan udføre opgaver billigere end det offentlige, da man mener at de offentlige ansatte arbejder bureaukratisk og langsomt. Faktisk opfordrede velfærdskommissionen regeringen i 2006 om at udlicitere offentlige opgaver. Heri kan du så komme ind på rengøringen af sygehusene som man har udliciteret, du kan snakke om fordelene og ulemperne ved udlicitering. Et at de væsentligste ulemper er at det er svært for kommunen at kontrollere kvaliteten efter et udbud og stille leverandøren til ansvar, hvis kvaliteten ikke er i orden. En anden ting er at de private tit kun er interesseret i profitmaksemering, nemlig at tjene flest penge, og dermed kan man risikere at fokusset flyttes fra indhold til økonomi.

Angående Københavns kommune og de der børn, for at overholde pasningsgarantien bliver kommunen sikkert nød til at putte flere børn ind i dagsinstitutionerne end de muligvis kan rumme, uden at tilføre flere pædagoger. Her vil det sikkert være godt hvis du kan snakke lidt om økonomi, hvordan staten fordeler deres penge ud på kommunerne osv.

Tak, nattegal for din hjælp.. Det med udlicitering, hvor du har skrevet det med ulemper og fordele lyder som en rigtig god ide, der nogen jeg kan tage med.. :) :) :) :) :) :)

Så er jeg støt på et problem, det er vdr. syopsis struktur. JEg kan ikke rigtigt finde en god model.
Men sådan som har forstået det:
Indledning
Problemformulering
Problemstilling
Metode
Teori(empirsk)
Diskussion
konklusion
litterraturliste

er det rigtigt?? eller mangler jeg noget??

og kan man sætte problemformuling og problemstilling sammen til en?
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby nattergalen » tors jun 11, 2009 19:32

I mine opgaver plejer jeg at have problemstillingen før problemformuleringen, men ved ikke hvad der er rigtigt.

Andre ting du kan have med er:
Afgænsning: Noget med at problemstillingen kan ses fra mange aspekter, men af ressourcemæssige årsager vil du kun kigge på bla bla bla

Skal du ikke have en analyse med?

Jeg ved ikke om det er relevant i din opgave, men så plejer man også at have metodekritik med, hvad man kan gøre bedre hvis man skulle skrive opgave forny.

Ellers synes jeg det ser fornuftigt ud.

Held og lykke :D
Brugeravatar
nattergalen
Aktiv Bruger

Køn: Hankøn

Fået : 4 perler

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 19:46

problemstillingen før problemformuleringen: uhh,det lyder lidt mærkeligt.. Men Kan jeg ikke gøre som jeg har gjordt hvor jeg sætter dem sammen til en :D :D

Afgænsning: det lyder som en god ide.. Kan lige se om jeg få tid til at lave sådan en..

Analyse: delen den har jeg sæt sammen med teori.

Held og lykke : TAKK :D :D

Jeg har aldrig lavet en synopsis sådan rigtigt før... derfor kan det virke lidt underligt, at jeg bare sætter tingene sammen.. :lol: :lol:
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby Jessminda » tors jun 11, 2009 20:50

Så er jeg støt på et problem, det er vdr. syopsis struktur. JEg kan ikke rigtigt finde en god model.
Men sådan som har forstået det:
Indledning
Problemformulering
Problemstilling
Metode
Teori(empirsk)
Diskussion
konklusion
litterraturliste

er det rigtigt?? eller mangler jeg noget??

og kan man sætte problemformuling og problemstilling sammen til en?[/quote]

Dette er den rigtige rækkefølge.
Sæt aldrig problemstillinger og problemformulering sammen. Det trækker ned på din karakter da det er forkert.

Problemformuleringen kan også være en påstand du så besvarer i din konklusion . feks. skattelettelser skader Danmarks velfærd..
også er din konklusion: ud fra mine bilag.. bla bla bla... kan jeg konkuldere at skattelettelser ødelægger vores velfærdssamfund fordi bla bla bla...

Også i kon
"Vi lærte iman (tro) og så lærte vi Quran’en og det øgede vores Iman"
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Givet : 1 perle
Fået : 1 perle

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 20:56

Medina skrev:Dette er den rigtige rækkefølge.
Sæt aldrig problemstillinger og problemformulering sammen. Det trækker ned på din karakter da det er forkert.

Problemformuleringen kan også være en påstand du så besvarer i din konklusion . feks. skattelettelser skader Danmarks velfærd..
også er din konklusion: ud fra mine bilag.. bla bla bla... kan jeg konkuldere at skattelettelser ødelægger vores velfærdssamfund fordi bla bla bla...

Også i kon

Taakk.. Godt du siger det.. :) :)
Skal se om jeg kan finde ud af at lave den om..
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby Mayeda » tors jun 11, 2009 21:17

Mind mig ikke om den :ohno:
Mayeda
Sølv Bruger

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 21:20

Mayeda skrev:Mind mig ikke om den :ohno:

Hvorfor skal du også op imorgen???
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 21:20

Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby Betelgeuse » tors jun 11, 2009 21:21

Held og lykke til med eksamen. :klapper:
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 21:22

Confluence skrev:Held og lykke til med eksamen. :klapper:

Tak... Lav dua for mig, det vil hjælpe...
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby Mayeda » tors jun 11, 2009 21:25

f.mariam skrev:

Næste uge, og karakteren kommer til, at stå på eksamensbeviset :ohno:

Ønsker dig al held og lykke imorgen, søster! :tomm: Insha'Allah, du består! Må Allah subhana wa'taala gøre det let for dig.
Mayeda
Sølv Bruger

Indlægby f.mariam » tors jun 11, 2009 21:27

Mayeda skrev:

Ønsker dig al held og lykke imorgen, søster! :tomm: Insha'Allah, du består! Må Allah subhana wa'taala gøre det let for dig.

Tak for din dua.. Må allah også gør det nemt for dig.. :)
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby Mayeda » tors jun 11, 2009 21:28

f.mariam skrev:
Mayeda skrev:

Tak for din dua.. Må allah også gør det nemt for dig.. :)

Ameen :tomm:
Mayeda
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » søn feb 14, 2010 10:07

Al salam alaikum... jeg håber tråde starteren har bestået eksamen og held og lykke til os' som inshAllah skal op i samfundsfag snart...

Jeg har lige et par spørgsmål: kommer alle der har samfundsfag op i synopsis eksamen eller hvad? jeg skal (måske) op i samfundsfag og afslutter det også i år, har det på B

og fx. laver jeg sådan noget træning til eksamen nu. Hvor jeg har 5 bilag.. skal man kun valge en eller to og lave problemformuleringer over, eller skal man inddrage alle?? tror heller jeg må spørge min lærer :-) men hvis nogen herinde har styr på det, så vil et svar gavne... tak på forhånd
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Lignende emner

Samfundsfag, Soc. Demokratiet
Forum: Samfundsfag
Forfatter: Anonymous