Samfundsfag.

Samfundsfag

Redaktør: Studiesiden Mods

Samfundsfag.

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 05:54

Her par spøgersmål..
Jeg sætter den præcis her senere på dagen..

:mrgreen:
en ældre ønsker at dø?

Hvad kan der gives hjælp til?
Hjælp til egenudgiften
Personlig og praktisk hjælp
Hjælpemidler

Hvor kan sosuhjælperen komme ind i denne situation?

Vil familien kunne have mulighed for at hente støtte ved private? hjælpeorganisationer, og i så tilfælde hvilke og hvilken type af hjælp?
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Geografisk sted: I en lille Hule På din Højre side :)
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby islamicdkbruger » ons sep 06, 2006 08:39

Jeg er hverken en hjemmehjælper eller sosuhjælper, men jeg ville umiddelbart gribe situationen således:

Hvis en person ønsker, at dø må det være fordi man har et dårligt selvværd, føler at man til ingen nytte er eller ingen mening finder i livet. Derpå synes jeg, at det er vigtigt, at hjælperen er der for denne ældre person. Det er vigtigt, at de får snakket om problemet, og personen finder trøst og omsorg. Snakke ud om tingene:

1. Hvorfor man har sådan nogle overvejer
2. Hvad gør at man synes livet for irriterende/trættende
3. Er der nogle specielle ønsker
4. Er der nogle personer man ønsker at se oftere
5. O.l.

Jeg finder det som en meget vigtig ting, at hjælperen bruger ekstrem meget tid på personen. Viser man er interesseret, lutter ører og holder af personen. Mennesket opfatter hurtigt om folk er interesseret eller de bare er der for arbejdet skyld. Det er bare noget mennesket opfatter hurtigt, så de første 5 min. er så vigtige for denne ældre person og det vigtigt, at man holder interessen, omsorgen og trøst ved lige.

Så person og praktisk hjælp har meget at sige.

Derefter kunne man jo gøre noget den ældre person er glad for. Man skal inden da vide hvad personen er glad for osv.

En anden relevant ting er at man virkelig skal passe på med, at lad den ældre person følge at man er en trængsel for én selv. Man skal virkelig være imødekommende, glad og smilende. Det smitter så meget synes jeg.

Jeg har ikke mere at sige… Det handler om at have det menneskelige med sig, synes jeg :)
islamicdkbruger

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 14:28

Safus skrev:Jeg er hverken en hjemmehjælper eller sosuhjælper, men jeg ville umiddelbart gribe situationen således:

Hvis en person ønsker, at dø må det være fordi man har et dårligt selvværd, føler at man til ingen nytte er eller ingen mening finder i livet. Derpå synes jeg, at det er vigtigt, at hjælperen er der for denne ældre person. Det er vigtigt, at de får snakket om problemet, og personen finder trøst og omsorg. Snakke ud om tingene:

5. O.l.

Jeg finder det som en meget vigtig ting, at hjælperen bruger ekstrem meget tid på personen. Viser man er interesseret, lutter ører og holder af personen. Mennesket opfatter hurtigt om folk er interesseret eller de bare er der for arbejdet skyld. Det er bare noget mennesket opfatter hurtigt, så de første 5 min. er så vigtige for denne ældre person og det vigtigt, at man holder interessen, omsorgen og trøst ved lige.

Derefter kunne man jo gøre noget den ældre person er glad for. Man skal inden da vide hvad personen er glad for osv.

En anden relevant ting er at man virkelig skal passe på med, at lad den ældre person følge at man er en trængsel for én selv. Man skal virkelig være imødekommende, glad og smilende. Det smitter så meget synes jeg.

Jeg har ikke mere at sige… Det handler om at have det menneskelige med sig, synes jeg :)

Eeeej hvor er det rigtig godt svar...

1000000 Taaak for du læst min indlæg og hjælp til..

Fordi jeg ved seriøst ikke hvad skal skriv, jeg er god til snak, men ikke formuler mig selv på skrift...!!
Og synes nogle gang også mine lærer....!!

Meeen ja du har fuldstændig ret i det ...

Man skal være omsorg og giv respekt og følge med og spørger ind..

Takker utrolig meget fra hjertet...
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 14:29

Safus skrev:Jeg er hverken en hjemmehjælper eller sosuhjælper, men jeg ville umiddelbart gribe situationen således:

5. O.l.

Eeeej hvor er det rigtig godt svar...

1000000 Taaak for du læst min indlæg og hjælp til..

Fordi jeg ved seriøst ikke hvad skal skriv, jeg er god til snak, men ikke formuler mig selv på skrift...!!
Og synes nogle gang også mine lærer....!!

Meeen ja du har fuldstændig ret i det ...

Man skal være omsorg og giv respekt og følge med og spørger ind..

Takker utrolig meget fra hjertet...
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Re: Samfundsfag.

Indlægby ZamZam » ons sep 06, 2006 14:42

Muslim-pigen skrev:Her par spøgersmål..

en ældre ønsker at dø?

Hjælp til egenudgiften
Hjælpemidler

Vil familien kunne have mulighed for at hente støtte ved private? hjælpeorganisationer, og i så tilfælde hvilke og hvilken type af hjælp?

Salam aleikum

Når en ønsker at dø, så er der en grund til det. Det er vigtigt, at hjælpe personen med at bygge op på ønsket til at leve igen. Og det kan, og kan lige så godt ikke være en hvilken som helst person.
Nogle folk har det i sig at synes det er mærkeligt at gå til psykologen og snakke om problemerne, da det er en helt ukendt person for dem.
Det trøster en smule, at snakke om problemet med en man kender rigtigt godt.
Jeg tror da det muligvis vil hjælpe med en masse hjælp fra folk, og opmærksomhed. Sådan at personen igen får den lyst til at leve igen. Fange personens følelser inden i og hvad er det personen gerne vil, så interesserne igen bliver der for livet.

Jeg kan desværre kun give dig min mening, da jeg ikke kender så meget til temaet og hvilke slags hjælp der er at hente udenfor.

Wa as-salâmu 'aleikum ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 15:25

Salam alikum søster og bror det er den her opgave som jeg snakker om

Har udgangspunkt i §§ 104 – 107 (pleje af døende). § 115 (frivilligområdet)

Vibe er 55 år gammel, er gift og har to voksne børn, en datter på 28 og en søn på 31. Sønnen er enlig og uden børn. Datteren er gift og har to børn på henholdsvis 1½ og tre år. Vibe har indtil for få uger siden arbejdet som sagsbehandler på et socialcenter.
Vibes mand, Søren, er ansat som programmør og konsulent i et større Edb-firma. Sørens job betyder at han rejser meget, er ude i lange perioder og desuden ind imellem har rådighedsvagter, hvor kunder skal kunne ringe ind og få klaret presserende problemer.
Vibe har for ca. to uger siden fået konstateret en lungecancer, efter i en længere periode at have lidt af hvad man troede var stadigt tilbagevendende forkølelser og lungebetændelser. Vibe kommer i en hård kemoterapi og liver i det tidsrum behandlingen varer både træt og afkræftet. Det er en meget hård periode for både Vibe og familien. Alle forsøger at støtte hinanden, men ha svært ved at finde det nødvendige overskud.
Ca. et halvt år senere må lægerne konstatere at canceren er så langt fremskreden at der ikke længere vil være egentlige helbredende behandlingsmuligheder – udelukkende behandlinger der kan lindre.
Vibe kan forvente at få en del smerter og vil desuden komme til at opleve pludselige anfald af åndenød, der vil kunne fremkalde voldsomme angstoplevelser hos hende.

Opgave til til den case
 I skal nu gøre jer overvejelser over hvordan Vibe, Søren og deres familier bedst muligt kan hjælpes i den aktuelle situation:

Hvilke valgmuligheder har Vibe i forhold til hvor hun ønsker at dø?
Hvilke betingelser stilles der for at kunne modtage hjælp efter servicelovens regler?
Hvilke andre overvejelser ville I gøre jer i forhold til Vibe og hendes familie, f. eks omkring smertebehandling, hvor meget Vibe skal vide og hvad I ellers kan komme i tanke om af emner som hele familien kunne tænkes at skulle forholde sig til?
Hvordan er ankereglerne?
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Re: Samfundsfag.

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 15:27

ZamZam skrev:
Muslim-pigen skrev:Her par spøgersmål..

en ældre ønsker at dø?

Hjælp til egenudgiften
Hjælpemidler

Salam aleikum

Når en ønsker at dø, så er der en grund til det. Det er vigtigt, at hjælpe personen med at bygge op på ønsket til at leve igen. Og det kan, og kan lige så godt ikke være en hvilken som helst person.
Nogle folk har det i sig at synes det er mærkeligt at gå til psykologen og snakke om problemerne, da det er en helt ukendt person for dem.
Det trøster en smule, at snakke om problemet med en man kender rigtigt godt.
Jeg tror da det muligvis vil hjælpe med en masse hjælp fra folk, og opmærksomhed. Sådan at personen igen får den lyst til at leve igen. Fange personens følelser inden i og hvad er det personen gerne vil, så interesserne igen bliver der for livet.

Jeg kan desværre kun give dig min mening, da jeg ikke kender så meget til temaet og hvilke slags hjælp der er at hente udenfor.

Wa as-salâmu 'aleikum ZamZam

W alikum al salam søster...

TAAAK FOR DIT SVAR SØSTER....

wallah taaak.. yeeaah men hvordan vil du så fange personens følelser ??

Okaaay det helt okaaay..

Jeg har lægt opgaven så I bedre med...

Taaaak søster for din mening :mrgreen:
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » ons sep 06, 2006 15:28

As-salâmu 'aleikum søster

Måske skulle du selv lige prøve at tænke igennem svarene og senere måske komme med dem her :) Så vi ikke laver hele lektien for dig :)

For denne opgave er jo dine overvejelser. Har du ikke nogle tanker omkring spørgsmålene? :)

Wa Salam ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby ZamZam » ons sep 06, 2006 15:31

Muslim-pigen: Det var så lidt..
Hvordan man kan fange personens følelser? Jamen det kan både være nemt og svært. Kommer an på hvor meget man kender personen, og hvor meget personen er åben i virkeligheden.
Man kan bl.a. snakke om det, og måske at den person som hjælper er en tæt ven, og gennemskuer problemet.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 15:35

ZamZam skrev:As-salâmu 'aleikum søster

Måske skulle du selv lige prøve at tænke igennem svarene og senere måske komme med dem her :) Så vi ikke laver hele lektien for dig :)

For denne opgave er jo dine overvejelser. Har du ikke nogle tanker omkring spørgsmålene? :)

Wa Salam ZamZam

Salam søster...

Jeg har lavet nogle af svarende..

Men fordi jeg har Samfundsfag,pædagogik med pyskologi , dansk, sundhedsfag, engelsk Stor emne opgaver om det og plus det her små lektier kalder lærerne det plus alt muligt til hverdagen.. ehehe

Men I behøver jo ikk svar for alle søde..

Jeg har svaret på nogle som sagt---

Men kan være en som siger ting som ikk gik op for mig-- :oops: :oops:
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 15:36

ZamZam skrev:Muslim-pigen: Det var så lidt..
Hvordan man kan fange personens følelser? Jamen det kan både være nemt og svært. Kommer an på hvor meget man kender personen, og hvor meget personen er åben i virkeligheden.
Man kan bl.a. snakke om det, og måske at den person som hjælper er en tæt ven, og gennemskuer problemet.

NÃ¥r det den hensigt du mener...

Okaaay Taaak søster... :mrgreen:
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » ons sep 06, 2006 15:54

Wa Salam

Ja vi kan alle have travlt nu og da med lektierne. Der er intet andet end at løse dem ;)

Wa Salam ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 15:55

Salam ZamZam

Yeaah det rigtig nok..!
:roll:
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Indlægby Muslim-pigen » ons sep 06, 2006 18:54

>D
Brugeravatar
Muslim-pigen
Sølv Bruger

Lignende emner

Tilbage til Samfundsfag