kongehuset.. hjælp!

Samfundsfag

Redaktør: Studiesiden Mods

kongehuset.. hjælp!

Indlægby f.mariam » tors nov 24, 2005 15:20

Assalam u alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh!!

Er der nogen der kan hjælpe mig?? jeg har en opgave, hvor jeg skal finde oplysninger om kongehuset, og det skal også handle om samfundet! Jeg har kigget på kongehuset.dk..
Jeg kan ikke rigtigt finde svar på dem... det er lidt svært, håber at der er nogen der kan hjælpe mig..

Min problemformulering!

Hvilken indflydelse har Dronning Margrethe?

Hvorfor har vi en Dronning og ikke en konge?

MÃ¥ dronnigen gerne have en holdning til dagens politik??
hvis nej, hvorfor ikke??

Hvorfor holder Dronning Margrethe nytårstale?

på forhånd tak!
Mariam
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Geografisk sted: KBH
Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby islamicdkbruger » tors nov 24, 2005 15:32

Wa'alaykum as-salâm :)

www.grundtillov.dk er en god side, som kan give dig svar på overstående spørgsmål. Dine spørgsmål er faktisk lige til, men jeg synes du bør gå ind og selv læs og finde svar på dine spørgsmål - desuden er der meget andet godt stof til eftertanke :)
islamicdkbruger

Indlægby f.mariam » tors nov 24, 2005 16:42

Mange tak søster.. på den hjemmeside fik jeg svar til mange af mine spørgsmål.. det var en meget god side, som jeg virkelige kan bruge, og vil bruge til at forbedre min opgave... :D

Men dog, jeg mangler også svar til nogle sp i nu...

(Nå hun ikke må have en holdning til dagens politik) :oops:
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby Kristen » tors nov 24, 2005 17:09

f.mariam skrev:Mange tak søster.. på den hjemmeside fik jeg svar til mange af mine spørgsmål.. det var en meget god side, som jeg virkelige kan bruge, og vil bruge til at forbedre min opgave... :D

Men dog, jeg mangler også svar til nogle sp i nu...

(Nå hun ikke må have en holdning til dagens politik) :oops:

Dronningen må ikke have nogen partipolitiske og kontroversielle holdninger (eller rettere hun skal holde hendes private meninger for sig selv, ingen kan forhindre hende i at have holdninger). Men hun må godt komme med almindelige betragtninger som ingen kan være uenige i, (arbejdsløshed og vold er ikke godt, hvorimod fremskridt, at tage ansvar og at hjælpe er godt) samt lave et kort "resume" over hvad der er sket i det forgangne år af glædelige og triste begivenheder og hvilke problemer der er de vigtigste. Det er et forsøg på at tale på hele Danmarks vejne. Desuden får hun at vide fra statsministeriet hvilke emner der gerne skulle omtales og derefer bliver hendes nytårstale sendt til godkendelse af statsministeriet.
Brugeravatar
Kristen
Aktiv Bruger

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby f.mariam » tors nov 24, 2005 17:50

Mange tak.. :)
Men nu forstår jeg ikke, hvad en dronning laver??
Er hun til pynt (undskyld for min dårlige udtryk :doubt: , håber at i forstår hvad jeg mener)?
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby Erik_Willumsgaard » tors nov 24, 2005 21:17

f.mariam skrev:Mange tak.. :)
Men nu forstår jeg ikke, hvad en dronning laver??
Er hun til pynt (undskyld for min dårlige udtryk :doubt: , håber at i forstår hvad jeg mener)?

Ja regenten (konge eller dronning) er i et konstitutionelt monarki stort set til pynt, som du skriver. I Danmark skal droningen skrive de love, som Folketinget vedtager under, før de er gyldige. Og unde regeringsdannelser efter et valg, leder dronningen formelt set forhandlingerne, men hun vil komme meget dårligt af sted med at pege på en forhandlingsleder (kommende statsminister), som på forhånd vides at have et flertal imod sig.

Så dronningens opgave er stort set at være STATSOVERHOVED, at modtage fremmede statsoverhoveder (hvoraf nogle har magt (som f.eks. de amerikanske, franske og finske præsidenter, mens andre er lige så magtesløse som hende selv, f.eks. de fleste andre konger/dronninger og præsidenter fra lande som Tyskland og Italien) og at klippe en masse snore over, når der skal indvies broer, børnehaver, universiteter mv. Ja og så holde sin nytårstale. Mest kendt er hendes nytårstale, da den første racisme begyndte at stikke sit fæle ansigt frem over for de første indvandrere herhjemme, hvor hun fordømte folk, når de kom med deres "dumsmarte" bemærkninger over for folk, som måske ikke lignede dem selv, havde samme religion eller spiste flæskesteg hver søndag!
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby Erik_Willumsgaard » tors nov 24, 2005 21:26

Jeg vil lige tilføje, at kongehuset er vældigt populært i store dele af befolkningen (det gælder vist også i Australien, hvor Mary kommer fra), bl.a. fordi vi lige for tiden har en dronning som er ganske klog, hvilket hun bl.a. viser i sine nytårstaler, hvor hun opfordrer til solidaritet, hjælpsomhed og tolerance.

Men jeg synes kongehuset skulle have været afskaffet forlængst. Det har ingen funktion ud over at hjælpe ugebladende med at sælge flere blade. Og jeg synes det drejer befolkningens fokus væk fra det væsentligte. Det kan da være totalt lige meget, om kronprinsessen er gravid, hvornår hun skal føde osv., hvis Anders Fogh samtidig forringer de sociale standarder eller indgår nye slibrige aftaler med sin gode ven, Bush!!! vrrr§!"#¤%&@£$
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby f.mariam » fre nov 25, 2005 22:23

Mange tak! Nu har jeg forstået det meget bedre, det var nogle oplysninger, som jeg kunne bruge. Og tak for den gode forklaring...
Allah give me the strength, show me the way the Prophet went. Let me hold tight to your rope, without Islam there is no hope
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby Erik_Willumsgaard » lør nov 26, 2005 00:27

OK, Mariam, du har forstået mere om Kongehuset!

Men hvad mener du så om det? Og hvad mener I andre?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Abu Muhammad » lør nov 26, 2005 01:46

Jeg er indædt modstander af kongehuset - at vi så lige p.t har en forholdsvis fornuftig dronning er en anden sag - og jeg finder det i sig selv dybt udemokratisk at have et kongehus. For det første er de jo hævede over loven, for det andet er de ikke andet end en flok samfundsnassere der bor et flot sted og har nogel pæne kjoler. At en af prinserne kan køre fuldstændig hasarderet og være til fare for sine omgivelser uden det har bare skyggen af en konsekvens, giver mig dårlig smag i munden. Hvor er retsstaten henne, hvor er princippet om at vi er lige for loven henne. Og hele tanken om at nogle er født bedre end os andre er mig meget fjern.

Kongehuset er ikke andet end en snylter på statskassen, de penge kunne bruges til noget meget mere fornuftigt.

SÃ¥ ingen alarm fra min side hvis kongehuset bliver afskaffet fra dags dato.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby f.mariam » tirs nov 29, 2005 14:53

Jeg har ikke nonget at sige :? synes hverken at det er godt eller dårligt..
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Lignende emner

Tilbage til Samfundsfag