f.mariam skrev:Mange tak..
Men nu forstår jeg ikke, hvad en dronning laver??
Er hun til pynt (undskyld for min dårlige udtryk
, håber at i forstår hvad jeg mener)?
Ja regenten (konge eller dronning) er i et konstitutionelt monarki stort set til pynt, som du skriver. I Danmark skal droningen skrive de love, som Folketinget vedtager under, før de er gyldige. Og unde regeringsdannelser efter et valg, leder dronningen formelt set forhandlingerne, men hun vil komme meget dårligt af sted med at pege på en forhandlingsleder (kommende statsminister), som på forhånd vides at have et flertal imod sig.
Så dronningens opgave er stort set at være STATSOVERHOVED, at modtage fremmede statsoverhoveder (hvoraf nogle har magt (som f.eks. de amerikanske, franske og finske præsidenter, mens andre er lige så magtesløse som hende selv, f.eks. de fleste andre konger/dronninger og præsidenter fra lande som Tyskland og Italien) og at klippe en masse snore over, når der skal indvies broer, børnehaver, universiteter mv. Ja og så holde sin nytårstale. Mest kendt er hendes nytårstale, da den første racisme begyndte at stikke sit fæle ansigt frem over for de første indvandrere herhjemme, hvor hun fordømte folk, når de kom med deres "dumsmarte" bemærkninger over for folk, som måske ikke lignede dem selv, havde samme religion eller spiste flæskesteg hver søndag!