Hjælp med kemi c igen igen

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

Hjælp med kemi c igen igen

Indlægby Maymun » tors okt 06, 2011 11:04

Salaamu calaykum kære brøder og søstre.

Jeg har bruge for hjæpe til den her opgave. Na+ indholder 11 protoner og 10 elektroner (samt et antal neutroner). hvor mange protoner og elektroner er der i følgende ioner:
a) Al3+ S2- Fe2+ Ca2+ H+ H- ?

b) Hvilke af disse ioner har ædelgasstruktur?

c) Skriv formler for følgende ionforbindelser:
Bariumbromid, jern(II) sulfid, jern(III) chlorid, aluminiumoxid, sølv (I) oxid, kobber (1) oxid, magnesiumnitrid og kaliumfluorid.

håber der er nogen der kan hjæpe og tak på forhånden.
Maymun

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Hjælp med kemi c igen igen

Indlægby Hanar Hamid » tors okt 06, 2011 11:55

Wa aleikuma salam.
Du skal bruge det periodiske system til opgaverne :)
Det periodiske system angiver meget vigtige data i forhold til et atoms opbygning.
a)
Du finder det periodiske system frem og finder alle 6 ioner fra opgave a og skriver deres atomnummer ned. Atomnummeret angiver deres protontal (både ioner og atomer), samt atomernes elektrontal.
Så trækker du eller lægger det antal elektron, der står opløftet ud fra hver af de 5 ioner.
Eks.
Al3+
Al har atomnummer 13. Som atom har den altså et protontal og elektrontal på 13. Som ion har den et protontal på 13 og et elektrontal på 13-3.

Jeg skal nok svare på de andre spørgsmål :) Og hvis du har noget spørgsmål, må du meget gerne skrive en PB eller bare herinde Inshallah :)

Edit: jeg skal hjælpe min mor, så jeg kan ikke lige hjælpe med resten :) Hvis der ikke er nogen, der har svaret, når jeg logger på igen, skal jeg nok gøre det inshallah :) Når man løser de her opgaver, er det vigtigt, at man ved, at de her ioner dannes, fordi atomerne vil ligne ædelgasserne (atomerne under gruppe 18 (eller hovedgruppe 8, hvis ikke man tæller undergrupperne med)). Det er derfor, de enten afgiver eller optager elektronerne :)

Så har jeg lige et spørgsmål. Hvis man tæller alle grupper, dvs. også undergrupperne med, siger man så, at der er 18 grupper? For man bruger jo kun ordet hovedgrupper om alle på nær undergrupperne :)
Senest rettet af Hanar Hamid tors okt 06, 2011 12:19, rettet i alt 1 gang.
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam

Brugere synes godt om dette indlæg : basit
Hanar Hamid

Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby basit » tors okt 06, 2011 12:02

wa aleikum salam

a)

Al3+, 3+ indikerer at der er 3 protoner mere end elektroner, derfor er den positivt ladet med 3+.

Da Al er grundstof 13 (i det periodiske system) er der 13 protoner og 13 elektroner i normal tilstand.

Da der så mangler 3 elektroner, er der 13 protoner og 10 elektroner.

S2-, indikerer at der er to elektroner mere end antallet af protoner, derfor er den negativt ladet med -2.

Da S er grundstof nr. 16 er antallet af protoner og elektroner i normal tilstand 16(se periodiske system).

Da der så er to elektroner i "overskud", er der 16 protoner og 18 elektroner.

Fe2+, indikerer at der er to elektroner i underskud, fra Fe's normale tilstand.

Da Fe er grundstof nr. 26, så er der 26 elektroner og protoner i normal tilstand(se periodiske system).

Men da vi så har 2 elektroner i underskud, har vi 26 protoner og 24 elektroner.

Ca2+ indiker at der er to elektroner i underskud fra Ca i normal tilstand.

Da Ca er grundstof 20 har vi 20 elektroner og protoner i normal tilstand(se periodiske system).

Da vi så har to elektroner i underskud, så har vi 20 protoner og 18 elektroner.

De sidste to må du så selv regne ud - ud fra samme princip.
basit

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 15 perler
Fået : 20 perler

Indlægby basit » tors okt 06, 2011 12:08

S. A.

Beklager havde ikke set Hanar havde svaret.
basit

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 15 perler
Fået : 20 perler

Indlægby Hanar Hamid » tors okt 06, 2011 12:19

Basit: Det er helt i orden! :)
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Lignende emner

Tilbage til Naturfag