Fysik - 2 spørgsmål

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

Fysik - 2 spørgsmål

Indlægby Muslimaa » tors jun 17, 2010 09:26

Al salamu alaikum. Jeg har brug for hjælp til følgende:

1. Hvor meget energi omdannes i forbindelse med opvarmning af vand til et typisk brusebad? (hvordan regner jeg det ud`?)
2. Hvor meget kan energiforbruget til brusebad reduceres i min familie? (hvordan regner jeg det ud?)

Jeg vil meget gerne lære det, for hvis jeg trækker det emne og ikke kan det så kan jeg dumpe :doubt:
PS: har prøvet at kigge mine noter igennem osv men kan ikke finde det :vedikke:
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Re: Fysik - 2 spørgsmål

Indlægby OurUmmah » tors jun 17, 2010 12:29

Aslam Aleikum

Først og fremmest held og lykke med eksamen - hvornår skal du op?

Et andet råd: Du kan også prøve studieportalen.dk, der er de også virkelig hjælpsomme og tror helt sikkert du vil finde noget godt der.
Men mangler der ikke nogle tal mht. dine spørgsmål

U will make it :tomm:
OurUmmah

Tro: Salafi

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby ilhano » tors jun 17, 2010 13:43

Wa Assalam

1. Du kan bruge følgende formel: delta Energi= massen * den specifikke varmekapacitet for vand * delta Temperatur, eller kort sagt dE = m * c * dT

2. Kan du uddybe?

Det ville være vældig rart med nogle tal og mere info.
Hvilke emner kan du komme op i?
Hvilket niveau fysik har du? C eller B?

Jeg har nogle repetitionsspørgsmål til nogle emner, som min lærer havde givet klassen. Jeg kan sende dem til dig, hvis det er nogenlunde samme emner vi har, eller hvis du ønsker det?

Wa Assalam
"Venskab er det sværeste i verden at forklare. Det er ikke noget du lærer i skolen. Men hvis du ikke har lært betydningen af venskab, har du i virkeligheden ikke lært noget som helst." -Muhammed Ali

"Hjælpsomhed mod andre er den husleje, du betaler for at bo her på jorden." -Muhammed Ali
Brugeravatar
ilhano

Geografisk sted: København
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle

Indlægby Muslimaa » tors jun 17, 2010 14:45

ilhano skrev:2. Kan du uddybe?

Jeg har nogle repetitionsspørgsmål til nogle emner, som min lærer havde givet klassen. Jeg kan sende dem til dig, hvis det er nogenlunde samme emner vi har, eller hvis du ønsker det?

Wa Assalam

Jeg har ikke nogle tal eller info ud over at jeg selv skal kunne svare på de spørgsmål. Jeg har fysik på c niveau 2g bror...
Jeg kan komme op i : energi, stråling og kræft, lys og lyd, klima og verdensbilleder. Har fået overordnet spørgsmål til de emner vi skal op i , så er ved at læse op til det.
Jo bror, går du også i 2g? du kan godt sende dem måske kan jeg bruge det :)

Ourumaah: jeg skal op næste onsdag og studieportalen har jeg fået gavn af alhamdulilah :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby ilhano » tors jun 17, 2010 22:39

Muslimaa skrev:
ilhano skrev:2. Kan du uddybe?

Wa Assalam

Jeg har ikke nogle tal eller info ud over at jeg selv skal kunne svare på de spørgsmål. Jeg har fysik på c niveau 2g bror...
Jeg kan komme op i : energi, stråling og kræft, lys og lyd, klima og verdensbilleder. Har fået overordnet spørgsmål til de emner vi skal op i , så er ved at læse op til det.
Jo bror, går du også i 2g? du kan godt sende dem måske kan jeg bruge det :)

Ourumaah: jeg skal op næste onsdag og studieportalen har jeg fået gavn af alhamdulilah :)

Hmm tja, så har jeg faktisk svært ved at se hvilken ligning læren fisker efter... Så det håber jeg en anden kan hjælpe med :)
Fysik på A niveau, går i 1G(tja, kan vel godt kalde mig 2G'er nu hvor der er sommerferie), vi tager det stille og roligt med emnerne, vi har lang tid siger vores lærer :P
Jeg har lige sådan hurtig sat alle vores repetitions ting, formelsamling(fra studieportalen) og 2-3 andre dokumenter som kan være til gavn ind i en .rar-fil:
http://dl.dropbox.com/u/5169240/Fysik.rar
HÃ¥ber du kan bruge det :)
"Venskab er det sværeste i verden at forklare. Det er ikke noget du lærer i skolen. Men hvis du ikke har lært betydningen af venskab, har du i virkeligheden ikke lært noget som helst." -Muhammed Ali

"Hjælpsomhed mod andre er den husleje, du betaler for at bo her på jorden." -Muhammed Ali
Brugeravatar
ilhano

Indlægby Nightingale » fre jun 18, 2010 07:08

Ilhano har ret i at du skal bruge Q=m*c*(t2-t1). Så hvis du finder ud af hvor meget vand man i gennemsnit bruger pr. brusebad og du finder ud af hvad temperaturen plejer at være, så kan du sætte det ind i ligningen og finde energien.

Læs evt. lidt videre her: http://avisen.dk/dit-brusebad-maa-hoejs ... _3352.aspx

Et gennemsnitligt brusebad bruger vel 50 liter, og hvis temperaturen er 35 grader og starter med at være 18, så kan du regne ud hvor meget energi det kræver.

Du kan regne ud hvor meget energi du sparer, ved at tage et kortere brusebad eller skifte til en sparebruser. Begge dele sparer vand og derfor sparer du også energi.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 10 perler

Indlægby Muslimaa » fre jun 18, 2010 09:45

Tak til jer begge to... :)
Ilhano: uha fysik A... jeg synes fysik c er svært, så fysik a må være like whaaat :tast:
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby ilhano » fre jun 18, 2010 20:15

Muslimaa skrev:Tak til jer begge to... :)
Ilhano: uha fysik A... jeg synes fysik c er svært, så fysik a må være like whaaat :tast:

Glad for at kunne have hjulpet, bare husk os i din dua insha'Allah :D
Tja, jeg synes nu ikke det er svært, men hver sin mening og hver sin ynglingsfag :)

Brugeravatar
ilhano

Indlægby Muslimaa » man jun 21, 2010 21:19

ilhano skrev:Glad for at kunne have hjulpet, bare husk os i din dua insha'Allah :D
Tja, jeg synes nu ikke det er svært, men hver sin mening og hver sin ynglingsfag :)

InshAllah....

til alle : hvad gør jeg ved min stor nervøsitet? den ødelægger virkelig alt for mig. skal til eksamen her på onsdag og er lidt nervøs nu, men ved at jeg bliver giga nervøs til eksamen og er total bange for censor og læreren :cry:
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Lignende emner

Fysik/Kemi disposition
Forum: StudieSnak
Forfatter: HMDNDM