Hjælp til at opstille et reaktionsskema

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

Hjælp til at opstille et reaktionsskema

Indlægby Miss2009s » tirs feb 16, 2010 18:45

Salam alle sammen

jeg vil gå lige til sagen:......jeg har meget svært ved at opstille et reaktionsskema, og så bagefter afstemme det...jeg ved simpelthen ikke hvordan man gør. :vedikke:

f. eks jeg kender et reaktionsskem: HNO3 + NH3
og når man afstemmer den vil den se sådan ud: HNO3+ NH3 → NO3-(minus) + NH4+(plus)

hvordan ved man at den skal stættes opstilles sådan, og hvorfor står der 3-(minus) og 4+(plus) forneden ved siden af dem??? Håber at jeg kan hjælpe mig..... :?: :hmmm:
Miss2009s

Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: være sød:)

Indlægby The-Earth » tirs feb 16, 2010 19:41

Salam Aleikum kan godt finde ud af at afstemme men ved ikke lige hvor + og - kommer ind i billedet :hmmm: hmm
Brugeravatar
The-Earth

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 2 perler

Re: være sød:)

Indlægby neslihan » tirs feb 16, 2010 20:22

alaykum salam
når du skal afstemme et reaktionskema skal du altid sørge for at der er lige mange atomer på hver af reaktionerne, altså at der skal være lige mange af Oxygen-, Nitrogen- og Hydrogen atomer..
Miss2009s skrev:HNO3+ NH3 → NO3-(minus) + NH4+(plus)

vi kan hurtigt tjekke om det er afstemt rigtigt:
du har 3 O'er, du har 2 N'er og du har 4 H'er, hvilket vil sige at der er lige mange atomer på hver side af piltegnen.

mht. ladningerne (plus/minus), altså der findes 2 forskellige ladninger, der er positiv (plus) ladede ioner og negativ(minus) ladede ioner, men hensyn til dit reaktionsskema hvorfor det lige netop bliver
Miss2009s skrev:NO3-(minus) + NH4+(plus)
vil jeg prøve på at besvare senere insh'allah, da jeg skal noget andet lige nu... ellers håber insh'allah at der er nogen andre der kan besvarer

wa salam
Brugeravatar
neslihan

Geografisk sted: Kbh
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Hjælp til at opstille et reaktionsskema

Indlægby Nightingale » tirs feb 16, 2010 21:03

Det er en syre/base reaktion, hvor salpetersyre (HNO3) afgiver en proton (H+) til ammoniak (NH3) og derved dannes nitrat (NO3-) og ammonium (NH4+).

Ladningerne + og - fremkommer, da der overføres en proton som er positiv fra det ene stof til det andet. Så ved at miste en H+, bliver stoffet negativt ladet og ved at optage en H+ bliver det andet stof positivt ladet.

Nu er det ikke sådan at ovenstående er en almen gyldig regel, da et negativt ladet stof både kan optage en proton og stadig være negativt eller optage en proton og blive neutralt. Men håber du forstår princippet.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde
Køn: Hankøn

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 10 perler

Lignende emner

Opstille en ligning
Forum: Matematik
Forfatter: MuslimChild
Svar: 3