Fysik - solsystemet

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

Fysik - solsystemet

Indlægby Muslimaa » man aug 24, 2009 11:48

Al salam alaikum... Jeg har brug for hjælp til nogle spørgsmål som jeg har svært ved at besvare...

1. I løbet af 24 timer drejer stjernehimlen 361 grader... Hvorfor drejer den 361 grader og ikke 360 grader???

2. Med hvilken fart bevæger man sig, når man står på ækvatoren (jordens rotation= 6371 km)

Min lærer har forklaret, hvorfor der sker en måne og sol formørkelse.. jeg har stadig ikke fattet det, så jeg håber der er en der kan skære det ud i pap for mig :)...

Hvordan og hvorfor sker der en solformørkelse?
Hvordan og hvorfor sker der en måneformørkelse?

tak på forhånd...
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Re: Fysik - solsystemet

Indlægby Enfoldig » man aug 24, 2009 12:59

Ved solformørkelse placerer månen sig i mellem solen og jorden og blokkerer for solens lys mod jorden.
Ved måneformørkelse placerer jorden sig i mellem solen og månen. Månen "lyser" fordi solens lys reflekteres tilbage mod jorden. Når jorden skygger for solens lys bliver månen "sort" = måneformørkelse.
Enfoldig

Tro: Andet
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Angerboda » man aug 24, 2009 18:17

Muslimaa skrev:Al salam alaikum... Jeg har brug for hjælp til nogle spørgsmål som jeg har svært ved at besvare...

1. I løbet af 24 timer drejer stjernehimlen 361 grader... Hvorfor drejer den 361 grader og ikke 360 grader???

Salam.

Det er ikke noget jeg ved med sikkerhed, men vil tro at det ikke er stjernehimlen der drejer for hurtigt, men derimod vores tid (uret er jo menneskeskabt) der går lidt for langsomt.

Muslimaa skrev:2. Med hvilken fart bevæger man sig, når man står på ækvatoren (jordens rotation= 6371 km)

Hvilken del af dig? dine fødder, din navle eller dit hoved? Da afstanden til jorden centrum er en smule forskellig, så vil der være en lille forskel på hvor langt de forskellige dele af kroppen bevæger sig på én omgang/24 timer. undersiden af dine fødder vil bevæge sig med jordens hastighed, men jo højere man kommer op, jo højere hastighed.
Senest rettet af Angerboda man aug 24, 2009 18:22, rettet i alt 1 gang.
Gud(erne)s ansigt ingen kender, vi skaber et billede der ligner os selv.
Vi ser det samme, men ser forskelligt.
Ingen kan sige hvis syn der er sandest.
Brugeravatar
Angerboda

Geografisk sted: Fredericia
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 8 perler
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Muslimaa » man aug 24, 2009 18:18

Tak for svarene :-)

Skal til prøve i det her, så må heller øve mig ordenlig på det (til den tid) og lidt nu :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Wahas » man aug 24, 2009 19:16

Muslimaa skrev:1. I løbet af 24 timer drejer stjernehimlen 361 grader... Hvorfor drejer den 361 grader og ikke 360 grader???

Fordi Jorden drejer 361 grader om sig selv i løbet af vores almindelige 24timer, og det gør den, fordi den selv bevæger sig omkring Jorden. Hvis den stod stille omkring Solen, så havde den kun behøvet at dreje 360 grader.

Sagen er, at et døgn defineres normalt som den tid Solen er om at bevæge sig gennem himlen tilbage til udgangspositionen. Dvs. hvis man ser på Solens position på himlen kl.12 dag 1 og tager tid til Solen er tilbage i samme position, så har man 24 timer. Men fordi Jorden bevæger sig om Solen bliver Jorden nødt til at dreje 361 grader om sig selv for at få Solen i samme position som dagen før. Fordi Jorden har bevæget sig omkring sig selv 361 grader, så vil stjernerne også have bevæget sig 361 grader. Stjernerne er nemlig så langt borte fra Jorden, at de ikke rigtig bevæger sig særlig meget i forhold til Jorden. Det er mest Jordens rotation om sig selv, der betyder noget her.

Man har andre definitioner på "døgn", hvori stjernehimlen kun bevæger sig 360 grader. Denne definition er "1 døgn svarer til den tid Jorden er om at dreje sig en fuld omgang om sig selv". Den her definition medfører dog, at Solen vil bevæge sig 361 grader på himlen i løbet af 1 døgn.

Solen og stjernerne bevæger sig i forholdet til hinanden på himlen i løbet af året, fordi Jorden bevæger sig omkring Solen, og man kan ud fra definitionen på "døgnet" selv bestemme, hvilken af de 2 man vil "sætte fast" på himlen til samme tider på døgnet.

Muslimaa skrev:2. Med hvilken fart bevæger man sig, når man står på ækvatoren (jordens rotation= 6371 km)

Hvis man skal bestemme fart, så skal man bruger formlen:
    fart = afstand / tid
fordi fart er afstand per tid.

Det nemmeste er at sætte afstanden her som Jordens omkreds ved ækvator.
Tid sættes til at være et døgn (24 timer).
Værdierne er nemme at bestemme.
Senest rettet af Wahas man aug 24, 2009 19:26, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Givet : 14 perler
FÃ¥et : 73 perler

Indlægby Muslimaa » man aug 24, 2009 19:18

Wahas skrev:
Muslimaa skrev:1. I løbet af 24 timer drejer stjernehimlen 361 grader... Hvorfor drejer den 361 grader og ikke 360 grader???

Fordi Jorden drejer 361 grader om sig selv i løbet af vores almindelige 24timer, og det gør den, fordi den selv bevæger sig omkring Jorden. Hvis den stod stille omkring Solen, så havde den kun behøvet at dreje 360 grader.

Sagen er, at et døgn defineres normalt som den tid Solen er om at bevæge sig gennem himlen tilbage til udgangspositionen. Dvs. hvis man ser på Solens position på himlen kl.12 dag 1 og tager tid til Solen er tilbage i samme position, så har man 24 timer. Men fordi Jorden bevæger sig om Solen bliver Jorden nødt til at dreje 361 grader om sig selv for at få Solen i samme position som dagen før.

Man har andre definitioner på "døgn", hvori stjernehimlen kun bevæger sig 360 grader.
Solen og stjernerne bevæger sig i forholdet til hinanden på himlen i løbet af året, og man kan ud fra definitionen på "døgnet" selv bestemme, hvilken af de 2 man vil "sætte fast" på himlen til samme tider på døgnet.

fart = afstand / tid

Bror... Tak og du er tilbaaaaaaaaaaaaaaage :respekt:
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Wahas » man aug 24, 2009 19:26

Muslimaa skrev:Bror... Tak og du er tilbaaaaaaaaaaaaaaage :respekt:

Selv tak
Jeg har ændret lidt i indlægget. Læs det igen.
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Indlægby Muslimaa » tirs aug 25, 2009 15:15

Angerboda skrev:
Muslimaa skrev:Al salam alaikum... Jeg har brug for hjælp til nogle spørgsmål som jeg har svært ved at besvare...

Salam.

Det er ikke noget jeg ved med sikkerhed, men vil tro at det ikke er stjernehimlen der drejer for hurtigt, men derimod vores tid (uret er jo menneskeskabt) der går lidt for langsomt.

Hvilken del af dig? .
HELE dig.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » tirs aug 25, 2009 15:19

Wahas skrev:

fart = afstand / tid

Tak men bror, hvordan finder man farten... Altså der er angivet 6371 km, så hvordan finder jeg farten? :/... er rimelig dårlig til matematik altså.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » tirs aug 25, 2009 15:24

aargh jeg fatter ikke fysik...

De her spørgsmål : Med hvilken fart bevæger jorden sig rundt om solen (afstand fra jorden til solen 149 mio. km)?

Med hvilken fart bevæger solsystemet sig rundt i mælkeveje. R=2600 km?

hvordan skal de forstås? og hvordan løser jeg dem?
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Uzay Kertenkelesi » tirs aug 25, 2009 16:16

Salam søster,

SÃ¥dan regner du jordens rotationshastighed omkring solen ud:

gennemsnitlig. radius sol - jord = (152 + 147 million km)/2
= 149.5 million km
(da jordens bane omkring solen er en ellipse, vælger man gennemsnittet af fjerneste og nærmeste punkt)

C = 2Ï€r = 2[pi](149,500,000 km)
= 939,336,203.4 km
(her beregner du længden C af jordens bane omkring solen)

v (hastigheden) = C/T = 939336203.4 km/365.25 dage
= 2571762.364 km/per dag (omregnes til sekunder)
= 29.77 km/s

Samme beregning gør du med solsystemet, der jo bare er en afgrænset fysisk størrelse, der roterer omkring centrum af mælkevejen. Løsningen er at solen (solsystemet) bevæger sig omkring centrum af mælkevejen med en hastighed af omkring 250 km/s.
Men du skal huske, at Kepler´s lov bestemmer hastigheden, idet solsystemets rotation jo foregår i spiralform og jo tættere man er på centrum, desto hurtigere roterer man.

held og lykke med opgaven :-)
Ya Allah, hvis hav af indsigt brydes af barmhjertighedens bølger,
som aldrig når den brændende strand, men bevæger sig i al evighed;
lad mig drukne i dybet af Din verden, lad mig flyde i tilbedelsens stilhed,
og lad mig trække vejret, en enkelt gang mere.
Brugeravatar
Uzay Kertenkelesi

Tro: Salafi

FÃ¥et : 4 perler

Indlægby Muslimaa » tirs aug 25, 2009 16:24

Uzay Kertenkelesi skrev:
held og lykke med opgaven :-)

Wa alaikum al salam ...

Tak , men nu er jeg endnu mere forvirret :S... tja er bare ikke en matematiker der kan det der.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Uzay Kertenkelesi » tirs aug 25, 2009 16:38

Okay, prøver igen...

Solen sidder i midten. Jorden flyver rundt omkring den, men den flyver ikke i en cirkel; den flyver i en ellipseform; dvs. nogle gange er Jorden langt væk fra solen, andre gange er den tættere på. Når jorden er længst væk, er den 152 mill km væk fra solen, når den er tættest på, er det 147 mill km. For at regne gennemsnittet ud, må vi plusse de to tal og dividere med to. Løsningen er derfor, at Jorden drejer omkring solen i en afstand på 149, 5 mill km.

gennemsnitlig. radius sol - jord = (152 + 147 million km)/2
= 149.5 million km

Hvor lang tid tager det for Jorden at dreje omkring solen? Svar: 356, 25 dage!
Som broren ovenfor skrev det, så er FART = den tid hvormed man tilbagelægger en afstand.
Vi kender tiden (365, 25 dage), men vi kender ikke afstanden dvs den lange vej, Jorden skal dreje indtil den har været én gang omkring solen. Den finder vi ved at bruge formlen for en cirkels omkreds kaldet C.
"r" er jo 149, 5 mill km (radius)

C = 2 gange π gange r = 2[pi](149,500,000 km)
= 939,336,203.4 km
Jordens bane er altså cirka 940 mill km lang.

Til sidst skal vi finde hastigheden "v".
Til det dividerer vi bare banens længde med den tid, Jorden tager for at rotere hele vejen rundt én gang:

v (hastigheden) = C/T = 939336203.4 km/365.25 dage
= 2571762.364 km/per dag (omregnes til sekunder)
= 29.77 km/s

HÃ¥ber det hjalp!

På http://www.youtube.com/watch?v=lkWyM-M8o0c&feature=related forklarer en video både hvordan jorden kredser omkring solen samt hvordan solen bevæger sig gennem rummet med jorden roterende omkring sig.
Brugeravatar
Uzay Kertenkelesi

Indlægby Wahas » tirs aug 25, 2009 16:45

Muslimaa
Generelt når du skal bestemme farten af "noget", så skal du altid finde 2 ting. Det første er en afstand som det "noget" flytter sig, og så skal du finde den tid, som det "noget" er om at bevæge sig den afstand, som du lige fandt.

I opgaven skal du finde den fart, som man bevæger sig i, når man står på Jordens ækvator. Så først finder du afstanden. Afstand her er Jordens omkreds - dvs. længden af en linie, der er på cirkel-form, og som følger ækvator:
Billede
Linien er sådan set omkredsen (den hvide linie) af den orange cirkel.

Du finder liniens længde (og dermed afstanden) ved at bruge Jordens radius ved ækvator og formlen for en cirkels radius. Formlen er:
    Omkreds = 2 *pi * radius
Jordens radius får du i opgaven. 6371 km.

Nu har du en afstand. Hvor længe er man så om at flytte sig den afstand - eller hvor længe er man om at dreje en hel omgang omkring Jorden, hvis man står stille på ækvator? Et døgn eller 24 timer. Det er den tid, det tager at rotere hele vejen rundt om Jorden, når man står stille på den.

Nu kan du gå tilbage til starten, for du har en afstand og du har den tid, man er om at flytte sig den afstand. De 2 værdier putter du ind i formlen:
    Fart = afstand / tid

Det samme gør du med Jordens fart omkring Solen. Først afstanden. Den finder du ved at beregne omkredsen for cirklen omkring Solen, som Jorden følger. Du bruger samme formel som før, men sætter radius til 149 mio. km. Tiden er den tid, Jorden er om at flytte sig en omgang omkring Solen, og den er 1 år. Divider dem med hinanden som før:
    Fart = afstand / tid

Bror Uzay, hun får en værdi i opgaven for Jordens afstand til Solen - afstand fra jorden til solen 149 mio. km.
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Indlægby Muslimaa » tirs aug 25, 2009 16:58

Tak til jer begge...

Det er mig der har svært ved at fatte sammenhængen i det her...
Skal bare læse det et par gange , så håber det hjælper.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » fre aug 28, 2009 16:13

Uzay Kertenkelesi skrev:
Samme beregning gør du med solsystemet, der jo bare er en afgrænset fysisk størrelse, der roterer omkring centrum af mælkevejen. Løsningen er at solen (solsystemet) bevæger sig omkring centrum af mælkevejen med en hastighed af omkring 250 km/s.
opgaven :-)

bror vil du ikke hjælpe mig med udregningen af den? Jeg er så dårlig til matematik og har det ikke mere...

hvordan kan jeg svare på følgende : Med hvilken fart bevæger jorden sig rundt om solen (afstand fra jorden til solen 149 mio. km)?

3. Med hvilken fart bevæger solsystemet sig rundt i mælkeveje. R=2600 km? hvad er det der mælkeveje overhovedet for nogeT? hm, undersøger det lige...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Uzay Kertenkelesi » fre aug 28, 2009 17:48

Salam,

Mht til udregning af jordens hastighed omkring solen, se venligst min udregning inklusiv mellemresultater lidt tidligere i denne tråd.

Mht mælkevejen....mælkevejen er bare et andet ord for en galakse. En galakse er bare en gruppe stjerner, der roterer rundt om sig selv, altså som en roterende hob af stjerner. Mælkevejen er MEGET stor og indeholder MILLIARDER af stjerner.
Vores SOL er en af de stjerner, der flyver med rundt.

Det, du skal udregne, er bare hvor hurtigt solen flyver MED rundt. R = 2600 km kan ikke være rigtig? For jeg ved tilfældigvis, at solen befinder sig 26.000 plus/minus 1400 lysår fra centrum, og det er altså cirka 26.000 gange 9.4605284 × 1012 kilometer!!!! (eller ca 8000 parsecs, som er en anden astronomisk afstandsbetenelse)

Solen flyver med i galaksen i en hastighed af cirka 250 km/t, altså meget langsom målt i forhold til stjerner tættere på galaksens centrum.

Kære søster, det ser ud til at du har valgt et meget svært fag, siden du har så store vanskeligheder med at forstå hvordan verdensrummet fungerer. jeg vil råde dig til at låne nogle bøger eller se en film om emnet, før du går i gang med at lave flere beregninger; på den måde kan du til at begynde med forstå e mest basale astronomiske begreber.

held og lykke.
Brugeravatar
Uzay Kertenkelesi

Indlægby Muslimaa » fre aug 28, 2009 19:09

Uzay Kertenkelesi skrev:
Kære søster, det ser ud til at du har valgt et meget svært fag, siden du har så store vanskeligheder med at forstå hvordan verdensrummet fungerer. jeg vil råde dig til at låne nogle bøger eller se en film om emnet, før du går i gang med at lave flere beregninger; på den måde kan du til at begynde med forstå e mest basale astronomiske begreber.

held og lykke.

Wa alaikum al salam

bror jeg har ikke valgt... Som stx elev skal jeg have en naturvidenskabelig fag... selvom jeg er samfundsvidenskabelig... Jeg har fysik (c) men synes godt nok det svært :(

jamen må aflevere noget skidt så . for det skal afleveres mandag - og jeg turde ikke sige til læreren at jeg intet fatter, da alle andre forstod det. så vil jeg bare fremstå som en dum en der er langsom i optrækkeren!

Anyway. Tak bror - jeg vil kigge nærmere på det, når jeg er mindre stresset!

Jazakum Allahu kher...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Lignende emner

Fysik eksamen
Forum: StudieSnak
Forfatter: Muslimaa