Jeg har en opg hvor jeg skal beregne nyttevirkningen for en solcelle..
Det er fysik A, B-niveau - gymnasiet, og jeg har lavet opg, vil gerne have den tjekket af en der virkelig har styr på faget.
På forhånd tak
ZamZam
Redaktør: Studiesiden Mods

Inshallah

ZamZam skrev:Skal jeg egenlig lave en graf med modstand op af akserne? :s.. er blevet ret forvirret hvad angårspørgsmålene, håber du kan hjælpe..
/ZamZam

_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:Skal jeg egenlig lave en graf med modstand op af akserne? :s.. er blevet ret forvirret hvad angårspørgsmålene, håber du kan hjælpe..
Du kan godt lave en graf til og så smide nogle kommentarer, så kan du være sikker på, at du har dækket spørgsmålet.

_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:Skal jeg egenlig lave en graf med modstand op af akserne? :s.. er blevet ret forvirret hvad angårspørgsmålene, håber du kan hjælpe..
/ZamZam
Du kan godt lave en graf til og så smide nogle kommentarer, så kan du være sikker på, at du har dækket spørgsmålet.

ZamZam skrev:_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:Skal jeg egenlig lave en graf med modstand op af akserne? :s.. er blevet ret forvirret hvad angårspørgsmålene, håber du kan hjælpe..
/ZamZam
Hvilken graf er det jeg også kan lave?
Har lige kigget kommentarene igennem, jeg prøver lige at forstå og løse rigtig

ZamZam skrev:mener du ikke 2. b er forkert?

ZamZam skrev:Jeg havde altså svært med opg 2 og enhederne

_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:Jeg havde altså svært med opg 2 og enhederne
Nano er en milliard-del.
Så når du skal lave nanometer til meter, så skal du dividere med en milliard.
det ser godt ud ik? meter ud med meter,sekunder ud med sekunder, Joul tilbage! 

ZamZam skrev:Er det under Avogadros jeg skal søge i databogen? I så fald kan jeg ikke finde den.. lol første gang jeg hørte ham.
ZamZam skrev:_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:Jeg havde altså svært med opg 2 og enhederne
Nano er en milliard-del.
Så når du skal lave nanometer til meter, så skal du dividere med en milliard.
Vil det så sige 450 nm / 1000000000
OH jeg har fået 4,42 * 10^-19 !!det ser godt ud ik?

_Abdulrahman skrev:Du omdanner kJ til J og så dividerer du med Avogadro's tal, så får du det i J.
Avogadro's tal har enheden: "mol^-1" - dvs. 1/mol. Så kan du se, at mol går ud.

ZamZam skrev:_Abdulrahman skrev:Du omdanner kJ til J og så dividerer du med Avogadro's tal, så får du det i J.
Avogadro's tal har enheden: "mol^-1" - dvs. 1/mol. Så kan du se, at mol går ud.
jeg gange med 1000 for at få det i J?

men jeg forstår stadig ikke hvordan du få fotonerne til at løsrive de C bindinger da deres energi er større end fotons..

_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:Skal jeg egenlig lave en graf med modstand op af akserne? :s.. er blevet ret forvirret hvad angårspørgsmålene, håber du kan hjælpe..
/ZamZam
Hvilken graf er det jeg også kan lave?
Har lige kigget kommentarene igennem, jeg prøver lige at forstå og løse rigtig
Bare glem grafer med modstand.
Karakteristik = (strømstyrke,spænding)-graf - altså som den du har
Ja så skal jeg bare sige ved hvilken belastning der er størst nyttevirkning... Men det har vist sig faktisk at effekten har betydning for den maximale nyttevirkning.

ZamZam skrev:Nu har jeg rettet detmen jeg forstår stadig ikke hvordan du få fotonerne til at løsrive de C bindinger da deres energi er større end fotons..
Det er vedlagt, håber du kan se på det.

ZamZam skrev:Ja så skal jeg bare sige ved hvilken belastning der er størst nyttevirkning... Men det har vist sig faktisk at effekten har betydning for den maximale nyttevirkning.!

_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:Ja så skal jeg bare sige ved hvilken belastning der er størst nyttevirkning... Men det har vist sig faktisk at effekten har betydning for den maximale nyttevirkning.!
Så vidt jeg har forstået det, så giver den største effekt fra cellen størst nyttevirkning.

ZamZam skrev:_Abdulrahman skrev:ZamZam skrev:Ja så skal jeg bare sige ved hvilken belastning der er størst nyttevirkning... Men det har vist sig faktisk at effekten har betydning for den maximale nyttevirkning.!
Så vidt jeg har forstået det, så giver den største effekt fra cellen størst nyttevirkning.
Nemlig! så det har ikke noget med belasting, strømstyrken eller spændingen at gøre.. Bare mærkeligt at jeg skal angive den størte nyttevirkning ved en belasting.

| Fysik/Kemi Forum: Lektiehjælp Forfatter: Muslimaa Svar: 4 |
fysik hjælpp hurtigt.. Forum: Naturfag Forfatter: zainab2006 Svar: 4 |
Fysik, Joules lov Forum: Naturfag Forfatter: Anonymous Svar: 1 |
Fysik: "Den hoppende bold" Forum: Naturfag Forfatter: MuslimChild Svar: 1 |
Fysik, Tyngdekraft Forum: Naturfag Forfatter: Anonymous Svar: 0 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst