biologi eksamen

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

biologi eksamen

Indlægby Hoda » fre jun 06, 2008 21:35

salamu 3alaikum

jeg skal op i biologi om ca en uge og vi hr allerede fået sprøgsmålene. :?

men jeg kan ikke finde ude af at svare på det spørgsmål så inshaallah nogen kan hjælpe: :!:

"Forklar endelig selvrensningen i et åløb."

tak på forhånd
Brugeravatar
Hoda
Student 2009
Student 2009

Geografisk sted: sønderjylland

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Anne82 » fre jun 06, 2008 21:54

jeg har ikke megen forstand på åløb, men en hurtig google søgning gav blandt andet dette:

Her skabes bedre forhold i vandløb og ådal ved for eksempel at genskabe slyngningerne i de udrettede vandløb og hæve grundvandstanden i ådalen. Her får man den største naturforbedring og ofte en øget naturlig
selvrensning af vandets indhold af kvælstof og fosfor.
I de fleste vandløb kan man dog komme langt med at forbedre de fysiske forhold ved en hensigtsmæssig vandløbspleje som led i den almindelige vedligeholdelse.

HURTIG INDVANDRING
Hvordan reagerer dyr og planter, når de store entreprenørmaskiner har genskabt en åstrækning? Det undersøgte Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) og Sønderjyllands Amt, da Gelsåens slyngninger blev genskabt. En 1340 meter lang
kanaliseret strækning blev ved restaureringen i store træk gravet tilbage til det oprindelige 1850 meter lange, slyngede forløb og våde eng- arealer blev genskabt.
Undersøgelser viste, at restaureringen forbedrede de fysiske forhold i Gelså. Endvidere skete der en reduktion i tilførslen af nitrat-kvælstof til den restaurerede strækning. Det skyldes formentlig, at vandspejlet blev hævet i de omgivende enge,
hvorved der blev skabt bedre muligheder for de processer, der fjerner kvælstof.
Resultaterne fra Gelsåen og andre steder viser, at vandplanter og dyr indvandrer forbløffende hurtigt, typisk i løbet af et til to år. I dag har Gelsåens slyngede åløb et rigere plante- og dyreliv og der er skabt mulighed for, at ørred og stalling igen
kan yngle.

-------------------------------------------------------------------------------------

håber det giver lidt et peg i den rigtige retning
Anne82

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægby Hoda » søn jun 08, 2008 23:16

tak for svare :)
Brugeravatar
Hoda
Student 2009
Student 2009

Geografisk sted: sønderjylland

Indlægby Nasraw » søn jun 08, 2008 23:44

Er det ikke at snyde?

Hvis det er til en eksamen, og du får svaret leveret på en sølvflad?
"Indeed, this Qur'an guides to that which is most upright, and brings good news to the believers who do good deeds: for them there is a great reward". [17:9]
Brugeravatar
Nasraw
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: København
Tro: Sunni/Hanafî

Indlægby Jale » søn jun 08, 2008 23:48

Hm, god pointe, Nasraw. Men jeg ville nu ikke mene at det er snyd, eftersom spørgsmålene er udleveret på forhånd. Dermed er alle hjælpemidler tilladte. Dvs. al hjælp der er tilgændeligt er tilladte. Så, jeg personligt, kan ikke se noget forkert i at søsteren beder om hjælp herinde. Eller rettere sagt, at hun får nogle bud på sine spørgsmål.
Brugeravatar
Jale

Indlægby Naadje » søn jun 08, 2008 23:50

Søster Jale, jeg er ret sikker på, at søster Nasraw hentyder til det at læreren har udleveret spørgsmålene på forhånd. Det er det hun ikke kan forstå. Har jeg forstået dig korrekt Nasraw?
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 27 perler

Indlægby Nasraw » man jun 09, 2008 00:03

Jale skrev:Hm, god pointe, Nasraw. Men jeg ville nu ikke mene at det er snyd, eftersom spørgsmålene er udleveret på forhånd. Dermed er alle hjælpemidler tilladte. Dvs. al hjælp der er tilgændeligt er tilladte. Så, jeg personligt, kan ikke se noget forkert i at søsteren beder om hjælp herinde. Eller rettere sagt, at hun får nogle bud på sine spørgsmål.

Okai, jeg har ikke sættet mig ind i den nye reform, men uanset hvad, så kan jeg ikke forestille mig, at det skulle være tilladt at få det endelig svaret fra andre.

Det er som om at skrive af en under en prøve.

Skal man ikke selv søge svaret, og formulerer det. Men kan få hjælp af andre, ved at de forklarer en, hvad spørgsmålet går ud på, og evt. kommer ideer til, hvad man kan skrive om.

I min tid var der ingen hjælp at hente. Vi skulle selv komme frem til svarene. I unge i dag har det meget nemt. Ingen sved og tårer.
"Indeed, this Qur'an guides to that which is most upright, and brings good news to the believers who do good deeds: for them there is a great reward". [17:9]
Brugeravatar
Nasraw
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Nasraw » man jun 09, 2008 00:07

Søster Jale, jeg er ret sikker på, at søster Nasraw hentyder til det at læreren har udleveret spørgsmålene på forhånd. Det er det hun ikke kan forstå. Har jeg forstået dig korrekt Nasraw?

Haha, nej, du er forkert på den :-P

Jeg ved godt, at læreren udleverer spøgsmålene på forhånd, men er det tilladt at få den få svarene fra andre??
Brugeravatar
Nasraw
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Naadje » man jun 09, 2008 00:08

Det er stadig ikke tilladt at gøre eksamensspørgsmålene tilgængelige, alt andet ville da være mærkeligt. Forstår det heller ikke. :s
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » man jun 09, 2008 00:20

Det er ikke forkert at søsteren beder om hjælp Nasraw, eftersom spørgsmålene er blevet offentliggjort. Ergo er det i orden at gå hjem og læse på spørgsmålene.

Hvad jeg ikke kan forstå, er hvordan man kan offentliggøre eksamensspørgsmål :S
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Anne82 » man jun 09, 2008 06:53

jeg har kun forklaret hvad selvrensning er. Jeg vil gå ud fra at det hun skal forklare er selve processen, dvs hvad der rent faktisk foregår.
Anne82

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægby Jale » man jun 09, 2008 19:57

Naadje skrev:Hvad jeg ikke kan forstå, er hvordan man kan offentliggøre eksamensspørgsmål :S

For det første, så er de udleverede spørgsmål meget bredere end, hvis man ikke fik det på forhånd. Det vil sige, at man faktisk selv skal vælge de relevante og mest nødvendige ting at fortælle om (= selvstændighed). For det andet, så er det en god øvelse, da det faktisk sådan det foregår på de fleste universitetsuddannelser. Så kan man lige så godt få eleverne til at øve sig i det, således at de har fået en smagsprøve af den slags.

Iøvrigt, så er det sådan, at man naturligvis kræver mere af personen, såvel fagligt som selvstændighed, eftersom man jo har haft 24 timer, en uge what ever.

SÃ¥, jeg mener slet ikke, at det er snyd.
Brugeravatar
Jale

Lignende emner

Studenter eksamen 3g
Forum: StudieSnak
Forfatter: Muslimaa
Svar: 24
Hjælp til eksamen
Forum: StudieSnak