Wa as-salâmu 'aleikum
Osmose forsøg
Ved ikke om du kender det forsøg, men svær at forklare sådan her.
Den viser hvordan planten trækker vand op ved hjælp af salt
Hvis du vil hører nærmere så skriv blot.
Anemone forsøg
En anemone i et glas med almindeligt vand, put salt i vandet og blomsetn vil klappe sammen. ( ca. Efter 5 min)
Fordi der er mere salt end den selv har, så den er nød til at afgive væsken. (men håbløst)
Anemonen har salt i rødderne, så hvis der er salt i vandet, må den jo give slip på det den selv har.
Dette forsøg er det modsatte af Osmoe forsøget.
Salt kan lede strøm
Du kan fortælle omkring
-iongitteret
-positive, negative ioner
-vandmolekylerne der byrder iongitteret
-Ionerne Na+ CL -
Krystalvand i kobberslufat
Vandmolekyle i iongitteret
-Krytalvand som vandmolekyle sidder ordnet i iongitterets mellemrum. Nogle salte har vandmolekylet i iongitteren. Kobbersulfat,CuSo4, kan indeholde krystalvand. I blå CuSo4 er der for hver Cu++ -ion og So--4-ion indbygget frem vandmolekyler i iongitteret. CuSo4*5H2O.
CuSo4 kan opvarmes og være hvis istedet for blå, fordi vandet fjernes. Hvis man drypper en dråbe vand i, bliver det blå igen.
Elektrolyse[B]
Du bruger HCl
Fortælle om:
+-ionerne til minus-ioerne og munis-ionerne til +-ionerne.
Hvordan kan man se det?
De fordeler sig. H'-ioerne til minus ledningen. Cl- ioner = Clor til + ledningen. Du kan lugte chloren, ike kraftigt!
Du kan se den hvis du går ind på google trykker fysik og kemi og tryker den første.
[B] H+-ioner i bevægelse
2 krokodillenæb
strømforsyning ca. 20 volt
ph-papir
træpind
glasplade
2 ledninger
slatvand
slatsyre HCI, 2 M
Klip en strimmel pH-papir, der er så lang, at du kan folde den rundt om glaspladena kanter. Skriv + og - med blyant på hver ende af ph-papir
Dyp ph-papir i saltvand og læg den oven et stykke filterpapir på gladpladen. Fold papiret rundt om glaspladen og hold det fast med krokodillenæbbene.
Brug træpinden til at sætte en lile plet slatsyre midt på ph-papiret. Plettens diameter må ikke være mere end 3 mm.
SÃ¥ Deen HCI indeholder H+-ioner og Cl minus -ioner.
H+ -ioner løber hen til minus ledningen

SÃ¥ kan du samligne det med magnetismen!
Cl minus-ionerne løber hen til + ledningen. De tiltrækker simpelthen hiandnen. Det modsatte af en selv.
Syrer og baser [B]
[B]Neutralisation
I blandingen er der NaOH, natriumhydroxid og saltsyre, HCI.
Ionerne: Na+, OH-, H+ og CI-. S¨å sker det at OH- fra basen og H+ fra saltsyren reagere med hianden og bliver til H2O

Opløsningen bliver neutral dvs. den har en ph-værdi på 7-
Reaktion: HCL+ NaOH -> NaCI + H2O
magnesium i syrer
Undersøg hvordan forskellige syrer opløser metallet magnesium
-Reagensglasstativ
-Saltsyre, HCL, 1 M
-Oxalsyre, 1M
- Citromsyre, 1 M
- Eddikesyre, 1 M
5 reagensglas
Magnesium, Mg
Tændstikker
Træind
Sikkerhedsbriller
*Hæld ca. 10 ml af 5 syrer i hvert reagensglas
* Læg et magnesiumstykke på ca. 4 cm ned i syrerne. Hvad sker der?
jeg siger ;P [Det begynder at boble, lidt røg også)
Hvordan kan du altid genkende luftarten?
Jeg sagde: (ved at stikke en brændende pind ned i reagensglasset med syrer, så giver den en lyd > Puf)
---Hvis du ikke har oxalsyre eller andet er det lige meget
Der bobler ikke lige meget i alle syrer, fordi de ikke alle er stærke. (DU kan nævne hvilken der er stærk osv og svag)
Syrer i rækkefølge efter deres styrke
Saltsyrer, Svovlsyrer, Oxalsyrer, Citronsyrer, Eddikkesyre.
Gødningssalte
Du kan forælle om det kredsløb på s. 30
Du kan komme på Anemone forsøg og osmoseforsøg. Men også nøjes med s. 20 i bogen
Nårh ja FORTÆL om grundvandet det er vigtigt med salte og NH3. Se på side 36.
Hvis landmændene gøder for meget af NH3. NH3 kan ikke bliver modtaget af planter da det er minus ladning og ler er også minusladning. SÅ det opløses i vand og det kan ryge via regn ned tilgrundvandte fordi planterne ikke kan tage det hele. De gøder for meget.
Når det ryger f.ek.s ned til søen sker der forurening fordi alger de elsker NH3 dvs. der blier for mange alger kansolen ike trænge ind til de andre planter. Palnterne døer og synker til bunds bakterienr nedbryder dem. Der bliver for mange af bakterie de suger alt ilt og det kommer iltsvind.
S. 36 i bogen.
Gå bare ind på den hjemmeside der fokrlares der !
Du kan liugge forsøget
Vandpestforsøg[B] Den er da klart liggende i en æske.
Du måler nitart målingen. Der står i æsken hvordan du skal gøre forsøget bare følg hvad der står!
Du kan også bruge et horoskop og vise baktaerierne! Der er en æske hvor der ligger alle mulige ting som man kan ses i mikoskoppet og der står nr. nummeret på bakterier er 513d
Du kan vise grønkornene i mikrohoroskopet nr er 521 c. Det gjorde jeg 
Der hvor fotosyntesen kommer.
Tryk google skriv fotosyntese og tyrk den første.
[B]Luftforurening
Fortæl om elværket hvor man producere el. Du kan ligge forsøget
En spændingkilde
Du bruger:
Spole 400 vindinger
ledninger
stangmagnet
voltmeter.
Du kobler ledningerne fast til voltmeteret og til spolen.
I spolen er der jo et hul og det er der du trækker din spole ned. Der sker et udslag.
Hvis du ikke ved så meget om dette, så lad være. Han kan komme med spørgsmål.
Har faktsik en raport om dette forsøg. Hvis du vil se det, bare sige til. kan godt sende dig den
Du kan skrive formlerne. Dem kan du se i bogen 110 - >
Hvis du vil skrive dem lær dem uden ad. For du kan ike kigge i bogen
Co2 dannes ved C + O2 > CO2
So2 reagere med vand i skyerne
So" + H2O > H2S02 det er svovlsyring
Den afgiver 90-95 % af sine H'ioner til vandmolekyelrne. Du kender reglen syrer afgiver H+ ioerne! Jo mere de afgiver desto stærkere er de.
Der er en der er stærkrere
So2 + O2 - > So3+ H20 > H2SO4
Se den er stærk den afgiver alle sine H+ioener dvs. 100%
Når regn falder skader det planterne bla. spalteåbningerne der er i bladende. Det er små huller, åbnes og lukkes. De luykker ilt ud af bladet og trækker Co2 ind ved FOTOSYNTESE. Lær den uden ad det vil gavne dig.
(TEGN den gode cirkel og den onde Cirkel) - Hvad gør man for at løse den dårlige cirkel? ) Gå ind på google skriv fiskenes rolle i søen og tryk den første!!
Ioniseret stråling
Gm-rør - Geigertæller. Har i haft om det?
Det står på s. 61.
Ved det forsøg bruger du en
Gm-Rør.
Alfakilde, hvis det er alfa du skal vise, hvis beta eller gamma så skal det være en betakilde, gammakilde.
Her ved føgense om de 3 strålinger kan du fortæller om hvor gennemtrængende de er.
Ved at sætte et papir. Det er nok til at stoppe alfa.
En bog elelr aluminium ved Beta
Og gamma bly.
Du kan læse om det på s. 69
Jeg kan måske vise dig billedet af det forsøg. Men i må da havet haft det da i har haft om emnet stråling!
Magnetsime
En stangmegnets magnetfelt
Du skal bruge
-Stangmagnet
-Jernspåner
-Papplade A4-format, elelr glasplade A4-format.
Denne kender du jo til, du har jo et billede af magnetfeltet
Magnetfelt omkring en elektromagnet
Du skal bruge:
Strømforsyning
sikring
spole 400 vindinger
jerkerne
glasplade, A4format
jersspåner
lampefatning
pære
Har haft dette fprsøg til min eksamen men den viste ikke magnetfeltet fordi pæren tog alt energien. Desuden brugte jeg en spole på 1600 vindinger og SKULLE endda træke pæren væk. Så måske skal du også gøre det. Så kan du fortæller hvorfor osv osv
Har også en raport om dette forsøg hvis du skal vide mere om det
Magnetisér en savklinge
Gør en savklinge magnetsik
du skal bruge
savklinge
stangmagnet
magnetnål
.
Tage din magnetstang og stryg den på savklingen. Den står faktiks på side. 87. SÅ jeg behøver ike at fortælle.
Men har også en raport om denne :P hvis det skulle være
Via den forsøg kan du fortælle om jordenmagnetfelt. hvordan man kan se hvad der er nordpol og sydpol.
Du kender vel også gribereglen?
jeg ved desværre ike mege5 om de 4 nedstående emner

For har jeg ikke haft om. men du ved at alkohokl har du i bogen.
Induktion har jeg en raport om
Synes bare du skulle sige ordene fra bogen, hvis du ikke kender meget til emnet!
Wa as-salâmu 'aleikum ZamZam
P.S. Håber virkleigt du kan bruge noget af det jeg har skrevet. Hvis du ikke forstår så sig bare til