fysik, kemi og biologi

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

fysik, kemi og biologi

Indlægby Aleyna » tors jun 01, 2006 07:59

salam aleikum.

jeg er igang med en eksame, Fysik, kemi og biologi.
Jeg har 24 timer.
Har om Jordens Mineraler :?
Og skal komme ind på
- Spændingsrækken
- Salte og Mineraler
- Makro/Mikronæringsstoffer
- Udvasking
- Andet

Håber inshallah der er nogen der vil hjælpe miig. Taak. :D
Brugeravatar
Aleyna

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Uffe » tors jun 01, 2006 08:08

Jåw det kan da godt være, at der er nogen, der kan hjælpe. Men hvad er det præcist, du skal bruge hjælp til?
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Geografisk sted: Odense (desværre...)

Indlægby ZamZam » tors jun 01, 2006 08:53

Wa as-salâmu 'aleikum

Kan se at de 24 timer ikke er gået endnu ;)

Jordens mineraler :D Der er jeg ekspert! :D

Fortæl om planternes næringstoffer. Planterne har brug for alle disse næringstoffer: C,O,H,N,P,K,Mg, Ca,S,Na,Cl,Cu,Fe,Mn,Zn,B,Mo.
Hvis der mangler bare en af de grundstoffer sætter grænsen for plantens grænser for vækst. Sådan lyder minimums loven :)
I naturen er det typsik Nitrogen der mangler, men så tilsætter man nitat som er - ladet. Det skal opløses med vandet fordi selve ler'en er minus-ladet. Minus og minus kan ikke sammen.

Det var et lille fif, som du helt sikker kan grave lidt mere i :)
*Det har en hel del med salte at gøre. Hvis du skal lave et forsøg så er osmose forsøget perfekt!
-> Du kan så også dernæst fortælle om udvaskning når du fortæller om nitrat som løber ned til grundvandet og forælle om iltsvind ;)

Spændingrækken har med metaler at gøre. Altså jo lletter et metal går i opløsning jo større bliver spændingrækken mellem metal og vand - elektrode.

Man kan så stille metallerne i rækkefølge efter størrelsen af deres eletrodespænding. Det er spændingrækken.

Og for Hydrogen, H er den o V.
DVS. dem der er højere end H i spærndingrækken kaldes for de ædle metaller - Kobber, Guld, Søvl, Au. De kan IKKE opløses i syre.

Dem der er lavere ned H vil afgive deres elektroner til H+-ionerne. De KAN opløses i salt.
Ek. går zink i opløsning efter syrereaktion:
Zn+2H+ -> Zn++ + H2

:)

En lille hjælp fra mig/slub, håber det var nok så du lige selv kan komme
igang.

Wa as-salâmu 'aleikum ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Indlægby Aleyna » tors jun 01, 2006 09:38

Uffe skrev:Jåw det kan da godt være, at der er nogen, der kan hjælpe. Men hvad er det præcist, du skal bruge hjælp til?

Om det jeg skrev før-

om Jordens Mineraler

Og skal komme ind på
- Spændingsrækken
- Salte og Mineraler
- Udvasking
- Andet

Og taak ZamZam. kan godt bruge det til noget.,
HÃ¥ber der er flere der har noget. Skal virkelig bruge det:
Taaaak!!!
Brugeravatar
Aleyna

Indlægby Aleyna » tors jun 01, 2006 09:41

Jeg glemte helt at fortælle , at jeg også har om metaller. Det hele sammen , hvis I forstår
Brugeravatar
Aleyna

Indlægby islamicdkbruger » tors jun 01, 2006 10:00

Jeg går udfra, at du har adgang til enten kemi 2000 C-niveau eller kend kemien C niveau, ikke? I bogen Kemic 2000 C kan du finde noget om spændningsrækken; 135-137 og om salte; 29, 30-38, 40 og 122.

I bogen Kend kemien C kan du finde om spændningsrækken; 183 og om salte; 66.

Held og lykke.
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » tors jun 01, 2006 10:05

Om metaller så kan du finde noget i Kend kemien C på s. 52-56 og 60.

I bogen Kemi 2000 C kan du finde om metal på s. 25, 30, 44, 69, 135-139, 173-174.

Forresten hvis du har adgang til begge to, så kan jeg helt klart anbefale bogen "Kemi 2000 C", som er laaaaangt mere forståeligt og hurtig læst.

Jeg har nogle få noter, som jeg evt. kunne sende til din mail om kemi? Sig til hvis du er interesseret.
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » tors jun 01, 2006 10:21

Her er nogle kemi og bio noter, som egentlig ser meget fine ud. Men jeg synes, hvis du skal gå i kødet på emnerne, så skal du læse eller evt. gå dine egne noter gennem på slavisk vis. Her er noterne (bemærk det er phd-fil):
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
islamicdkbruger

Indlægby Aleyna » tors jun 01, 2006 10:32

Noor Al-Deen skrev:Her er nogle kemi og bio noter, som egentlig ser meget fine ud. Men jeg synes, hvis du skal gå i kødet på emnerne, så skal du læse eller evt. gå dine egne noter gennem på slavisk vis. Her er noterne (bemærk det er phd-fil):

JEG SIGER 100000000000000 GANGE TAAK!! kan godt bruge dt til noget.!. taak. Men har i ik flere noter . Om metaller og mineraler`?. Altså hvornår, hvoran opstod metal eller mineraleer og salte. tak!
Brugeravatar
Aleyna

Indlægby Aleyna » tors jun 01, 2006 11:17

Noor Al-Deen skrev:Jeg går udfra, at du har adgang til enten kemi 2000 C-niveau eller kend kemien C niveau, ikke? I bogen Kemic 2000 C kan du finde noget om spændningsrækken; 135-137 og om salte; 29, 30-38, 40 og 122.

Held og lykke.

Jeg har desværre kun den der bog Kemi 2000 C-niveau.. men kan godt bruge dt. så tak!
Brugeravatar
Aleyna

Indlægby ZamZam » tors jun 01, 2006 11:41

Aleyna skrev:
Uffe skrev:Jåw det kan da godt være, at der er nogen, der kan hjælpe. Men hvad er det præcist, du skal bruge hjælp til?

Om det jeg skrev før-

om Jordens Mineraler

Og skal komme ind på
- Spændingsrækken
- Salte og Mineraler
- Udvasking
- Andet

Og taak ZamZam. kan godt bruge det til noget.,
HÃ¥ber der er flere der har noget. Skal virkelig bruge det:
Taaaak!!!

Det er godt, selv tak. Det er bare med at få dig i gang ;)

Wa as-salâmu 'aleikum ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Køn: Hunkøn

Indlægby islamicdkbruger » tors jun 01, 2006 11:51

Aleyna skrev:
Noor Al-Deen skrev:Her er nogle kemi og bio noter, som egentlig ser meget fine ud. Men jeg synes, hvis du skal gå i kødet på emnerne, så skal du læse eller evt. gå dine egne noter gennem på slavisk vis. Her er noterne (bemærk det er phd-fil):

JEG SIGER 100000000000000 GANGE TAAK!! kan godt bruge dt til noget.!. taak. Men har i ik flere noter . Om metaller og mineraler`?. Altså hvornår, hvoran opstod metal eller mineraleer og salte. tak!

InshaAllah det gavner. Jeg synes du skal læse den første kapitel i Kend Kemien. Jeg har nogle noter om netop det kapitel, som jeg kan sende dig når jeg kommer hjem, inshaAllah. Der er der hvertfald noget om metaller. Men om mineraler skal du kigge i din biologi bog. Hvilke bog har du?

Du skal ikke bruge så meget af din tid til, at kigge på nettet osv., tag din bog og læs de sider jeg har anbefalet dig, at læse. Du spilder din tid, hvis du vil google dig frem til noget.

Pøj pøj :)
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » tors jun 01, 2006 11:53

Aleyna skrev:
Noor Al-Deen skrev:Jeg går udfra, at du har adgang til enten kemi 2000 C-niveau eller kend kemien C niveau, ikke? I bogen Kemic 2000 C kan du finde noget om spændningsrækken; 135-137 og om salte; 29, 30-38, 40 og 122.

Held og lykke.

Jeg har desværre kun den der bog Kemi 2000 C-niveau.. men kan godt bruge dt. så tak!

Det er også den bedste af de to. Bare kom igang :D
islamicdkbruger

Indlægby islamicdkbruger » tors jun 01, 2006 11:55

Noor Al-Deen skrev:
Aleyna skrev:

InshaAllah det gavner. Jeg synes du skal læse den første kapitel i Kend Kemien. Jeg har nogle noter om netop det kapitel, som jeg kan sende dig når jeg kommer hjem, inshaAllah. Der er der hvertfald noget om metaller. Men om mineraler skal du kigge i din biologi bog. Hvilke bog har du?

Du skal ikke bruge så meget af din tid til, at kigge på nettet osv., tag din bog og læs de sider jeg har anbefalet dig, at læse. Du spilder din tid, hvis du vil google dig frem til noget.

Hov, lagde først mærke til, at det er bogen Kemi 2000 du har. Den kapitel, som jeg omtaler er i bogen; Kend Kemien. Jeg sender dig, inshaAllah noterne omkring den omtalte kapitel, når jeg kommer hjem.

Ma'assalama
islamicdkbruger

Indlægby Aleyna » tors jun 01, 2006 13:02

Noor Al-Deen skrev:
Noor Al-Deen skrev:
Aleyna skrev:

Hov, lagde først mærke til, at det er bogen Kemi 2000 du har. Den kapitel, som jeg omtaler er i bogen; Kend Kemien. Jeg sender dig, inshaAllah noterne omkring den omtalte kapitel, når jeg kommer hjem.

Ma'assalama

Tak for dt. Og ja inshallah du sender det når du kommer hjem-. Ja, Fatter heller ikk noget af det der står i google.
Brugeravatar
Aleyna

Indlægby Anatolia » tors jun 01, 2006 13:16

Esselamu Aleykum Aleyna,

Jeg har mange notater liggende der hjemme om metaller (tung- og letmetaller), spændingsrækken og meget andet. Men de er desværre allesammen håndskrevet.
www.alifmim.wordpress.com
www.islamcokguzel.wordpress.com
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Ã…rhus

FÃ¥et : 1 perle

Lignende emner

Biologi rapport
Forum: Naturfag