Gødningsalt

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

Gødningsalt

Indlægby ZamZam » søn maj 21, 2006 13:30

[glow=green]Assalamu Aleikum/Goddag

[/glow]

Nitrat salt - no3 er de mest brugte gødningssalet.
NPK-gødning som er den mest almindelig gødningssalt. Salte er vigtige til planterne, og de kan ikke leve uden.

Er der så en hjemmeside eller nogle er jer da ved i forevejen noget om salte og planter. Fordi jeg har brug for mere viden om det i dybten og kan ikke nøjes kun med at planter har brug for salte.

Insallâh, håber i vil kunne hjælpe? :)

Wa Salam/Med Venlig Hilsen ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Uffe » søn maj 21, 2006 13:43

Goddag ZamZam,

Jeg ved ikke, om du kan bruge det her, men det er ihvertfald spændende nok:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A6biologi ->
http://da.wikipedia.org/wiki/G%C3%B8dning ->
http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%A6rin ... %A6ring%29

Ved at klikke videre på de forskellige links, får du ihvertfald meget at vide. Men skal nok lige prøve at finde ud af mere.
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Geografisk sted: Odense (desværre...)

Indlægby ZamZam » søn maj 21, 2006 14:01

Goddag Uffe
Jeg har læst de 2 sidste. Den første står der om planter, som jeg kan se ved titlerne. Men skal bruge noget om salt og planter.

Med Venlig Hilsen ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Anatolia » søn maj 21, 2006 14:01

Aleykum selam :)

Jeg kender desværre ikke en hjemmeside, der kan forklare om det.
:?
Jeg kan prøve at forklare, det som jeg i forvejen ved om nitrat / nærringssalte. :)

Nitrat, No3-, som du også ved er et næringssalt som planterne har brug for, og de bruger det til deres vækst, vedligeholdelse og samt dannelse af aminosyrer (proteiner). Planterne indeholder altid nitrat hvilket kan variere meget fra plante til plante. Indholdet af NO3- kan påvirkes bl.a af gødskning med salpeter og naturlig gødning. En uheldig sideeffekt ved kraftig gødskning (tilsætte næringssalte) er nedsivning af nitrat til grundvandet, hvilket har en betydning for at man får tilført nitrat i drikkevandet. Nitrat kan omdannes til nitrit i vores krop, som kan være kræftfremkaldende. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på konc. af nitrat i vand.

Grunden til at nitrat kan sive ned til grundvandet er, pga. nitrats negative ladning. Jordkolloiderne (dvs. humus og ler) har negative ladninger og derfor kan det ikke binde det til sig og siver ned. Hvorimod de positiv ladede nærringssalte som bl.a ammonium, NH4+, Kalium, K+, og især H+ er god til at binde sig til jordkolloiderne.

Altså kan næringssalte ikke være gode ved overgødskning. Det kan bl.a også skade søer, skove ved udvaskning.

Jeg håber det hjalp lidt :) Ved godt at det ikke er nok :mrgreen:

Vi må håbe der er andre brødre eller søstre, der kender lidt mere til det.

PS. Skal op til eksamen i morgen i bio, geo og kemi. Så det kunne sagtens være det emne jeg kom op i. :mrgreen:

Vesselam
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Ã…rhus

FÃ¥et : 1 perle

Indlægby ZamZam » søn maj 21, 2006 14:15

Wa Aleikumu Selam søster, Sister-Sahra :razz:

:D Taak for forklaringen. Har lige et par spørgsmål :)

Aminosyre er det proteiner? Eller indeholder amonisyre protinerne?
Indeholder planterne i forvejen salpeter og naturlig gødning? Fordi du siger at No3 kan påvirkes via. dem.
Du sagde at husmus og ler ikke kan siver ned, men det andet kan binde sig til dem? :?
Hvad er overgødskning?
Tjooh jaa det hjalp :D
InshAllâh jeg håber det vil gå godt for dig :D Jeg har også eksame i fysik/kemi - Biologi d. 30 så jeg skal relatere af det jeg trækker til biologien. Det er derfor jeg spørg eheh :D

Wa Salam ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Anatolia » søn maj 21, 2006 14:37

Selamun aleykum ZamZam :)

Aminosyrer, ja det er proteiner.

Planterne indeholder nitrat i forvejen, men det er ofte ikke tilskrækkeligt og derfor gødes jorden. Jep! Nitratindholdet påvirkes bl.a af gødskning med salpeter og naturlig gødning.

Nej, planter indeholder ikke salpeter i forvejen. Overgødskning er, når jorden gødes kraftigt med næringssalte.

Humus og ler, jah netop, de er negativ ladede. Altså er humus og ler krummet (det er en slags jord). Negativ ladede kan ikke binde sig til negative og positive kan ikke med positive. Da nitrat også er negativladet kan den ikke binde sig til jordkolloiden (omtalt v. ovenstående), hvorimod de andre bl.a ammonium NH4+ kan, pga. den positive ladning.

Mht. naturlig gødning, jeg er usikker om det findes i forvejen, skal lige undersøge og vender tilbage inshaAllah. :))

Forresten har du prøvet at søge på google? Eller www.studieportalen.dk som er en hjemmeside, hvor man gratis kan downloade notater og rapporter. :)

Tusind tak, inshaAllah det skal nok gå godt, håber også det kommer til at gå godt med dine ;)

Vesselam
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby ZamZam » søn maj 21, 2006 14:49

Wa Aleikumu Selam

Ok.
Nu forstår jeg en del :D Nu repitere vi lige ;) Nitrat som planterne i forevejen indeholder er negativladet. Godt! Så kommer landmændene med deres nærringssalte som bl.a ammonium, NH4+, Kalium, K+, og især H+ og gøder deres planter. Nitraten som er SALT suger væsken ind til sig, og der har vi næringen.
Haha!! :D Vi har faktisk haft forsøg om hvordan salt suger vand ned til sig, når den. f.eks. vandes ;)

Men hvorfor nævner du jordkolloiderne er det jorden som planteren er sået i? :P

Altså kan næringssalte ikke være gode ved overgødskning. Det kan bl.a også skade søer, skove ved udvaskning Hvordan det?
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Anatolia » søn maj 21, 2006 15:22

Esselemu aleykum søster ZamZam

Ok. det lyder godt :)

Jeg fandt lige noget på nettet, som beskriver det meget grundigt. Måske ikke de første par sider, men hvis du ruller ned med musen, så står der en del, og du kan se, hvorfor jeg også nævnte jordkolloider. Tror nok det var de sidste 3 eller 4 sider der står noget om.

PS. Jeg har ikke ret meget tid i øjeblikket, derfor har jeg lagt et link som du evt. kan bruge søster. Håber at det er i orden.

Og du kan også skrive "nitrat" på søgefeltet på den hjemmeside jeg har lagt som link, så kommer der andre opgaver fram ;)

Skriv endelig hvis du ikke forstår det.

http://www.studi.dk/opg/pdf/o921.pdf

Vesselam
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby ZamZam » søn maj 21, 2006 15:42

Wa Aleikumu Selam Sister-Sahra

Tak for hjemmesiden. Men øhm :oops: fandt en hel kapitel om gødning inde i min fysik bog tilfældigt fordi jeg havde lektie i den kapitel...
Men taak, er blevet kloger :D
:oops:
InshAllâh det går.

Wa Salam ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator