Aleykum selam
Jeg kender desværre ikke en hjemmeside, der kan forklare om det.
Jeg kan prøve at forklare, det som jeg i forvejen ved om nitrat / nærringssalte.
Nitrat, No3-, som du også ved er et næringssalt som planterne har brug for, og de bruger det til deres vækst, vedligeholdelse og samt dannelse af aminosyrer (proteiner). Planterne indeholder altid nitrat hvilket kan variere meget fra plante til plante. Indholdet af NO3- kan påvirkes bl.a af gødskning med salpeter og naturlig gødning. En uheldig sideeffekt ved kraftig gødskning (tilsætte næringssalte) er nedsivning af nitrat til grundvandet, hvilket har en betydning for at man får tilført nitrat i drikkevandet. Nitrat kan omdannes til nitrit i vores krop, som kan være kræftfremkaldende. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på konc. af nitrat i vand.
Grunden til at nitrat kan sive ned til grundvandet er, pga. nitrats negative ladning. Jordkolloiderne (dvs. humus og ler) har negative ladninger og derfor kan det ikke binde det til sig og siver ned. Hvorimod de positiv ladede nærringssalte som bl.a ammonium, NH4+, Kalium, K+, og især H+ er god til at binde sig til jordkolloiderne.
Altså kan næringssalte ikke være gode ved overgødskning. Det kan bl.a også skade søer, skove ved udvaskning.
Jeg håber det hjalp lidt

Ved godt at det ikke er nok :mrgreen:
Vi må håbe der er andre brødre eller søstre, der kender lidt mere til det.
PS. Skal op til eksamen i morgen i bio, geo og kemi. Så det kunne sagtens være det emne jeg kom op i. :mrgreen:
Vesselam