Flere Babyer fødes som narkovrag!

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

Flere Babyer fødes som narkovrag!

Indlægby One-Ummah » tirs jan 03, 2006 04:32

Asalamu aleikum kære brødre og søstre & venner mm..

Læste denne artikkel og jaah fik det faktisk rigtig dårligt..

Hvad er jeres syn på det?

Flere Babyer Fødes som Narkovrag!

- I Danmark vejer hensynet til mødrene tungere end hensynet til barnets liv og førlighed, siger Danmarks førende ekspert på området, overlæge May Olofsson, Hvidovre Hospital.

Hver eneste måned året rundt må læger sende mindst syv nyfødte babyer på narko-nedtrapning. Alt sammen fordi deres mødre uden hensyn til børnene fortsætter med et uhæmmet misbrug af hård narko under graviditeten.

Og som i sagen fra Odense kan lægerne blot se magtesløse til - de har ingen lovlige muligheder for at gribe ind, før det er for sent.

I alt drejede det sig i 2004 om 93 børn, der blev født med abstinenser. Året før lå tallet på 60. Der er tale om en...

...stigning på over 50 pct. på et år, viser tal fra Landspatientregisteret, som Sundhedsstyrelsen har opgjort for B.T.

Kan dø efter fødslen

- Disse børn kan være i livsfare, når vi får dem ind, og derfor skal de behandles på intensivafdeling.

- Børnene sitrer over hele kroppen og kan udvikle kramper. De virker forpinte. De har svært ved at trække vejret, har svært ved at spise og kaster op. Alle deres livsvigtige organer kan være påvirkede, og det kræver stor faglig ekspertise at behandle dem, siger Danmarks førende ekspert på området, overlæge May Olofsson fra Hvidovre Hospital.

Hun mener, at børnene i fosterlivet er udsat for mishandling i højeste potens. Og at lovgivningen slet ikke tager vare på børnenes tarv.

- Børnene kan dø efter fødslen, hvis ikke de får hurtig behandling. Og vi kan under moderens graviditet i realiteten blot passivt se på, at det går galt. Vi kan forsøge at tale moderen til fornuft og tilbyde hende al mulig hjælp, støtte og behandling.

- Men vi har ingen muligheder for at forhindre, at hun fortsætter et massivt narkotika-misbrug under hele graviditeten, til direkte livsfare for barnet, siger May Olofsson.

Større hensyn til mor end barn

I Norge og Sverige har man indført en lov, hvorefter det er muligt at tvangstilbageholde gravide narkoman-mødre og tvangsnedtrappe dem under graviditeten, så barnet kan få en ordentlig fostertilværelse uden risiko for varige skader.

Ifølge May Olofsson er erfaringerne gode og til stor glæde for mødrene selv, der ofte kommer helt ud af misbruget og kan beholde børnene bagefter.

Herhjemme har man i flere år talt om at indføre en lignende lov, uden at det er blevet til konkret handling.

- I Danmark vejer hensynet til mødrene tungere end hensynet til barnets liv og førlighed, siger May Olofsson.

Og tallene taler deres eget direkte sprog om konsekvenserne af denne holdning. Dødeligheden blandt narkomanernes børn er tre gange så høj som hos børn i almindelighed.

Mange af børnene får varige hjerneskader. Og risikoen for at de selv senere ender som misbrugere er stærkt forøget. For slet ikke at tale om de lidelser, det lille spædbarn må gennemgå som en start på livet.

Moderen var tilknyttet Odense Universitetshospital under graviditeten. Hun kom og gik på afdelingen, men indtog samtidig store mængder narkotika, uden at lægerne kunne gribe ind.

Beder om at blive låst inde

- Der er i allerhøjeste grad grund til at gøre betydeligt mere for at sikre disse små børn. Og jeg mener, at en ny lov om tvangstilbageholdelse af gravide misbrugere er et meget vigtigt skridt i den rigtige retning, siger May Olofsson.

- I dag beder nogle af mødrene her i Danmark selv om at blive låst inde og komme på nedtrapning. Ingen mor ønsker at skade sit barn for livet. De fleste har det bare så dårligt selv, at de ikke magter at gennemføre en behandling, siger hun.

Allahu akbar!

Hvor ligger grænsen henne?
Hvad har disse små UDSkYLDIGE børn gjort siden de skal lide så meget..?
Det er endnu engang vist at mennesker iik kan lovgive..
Fra BT.dk

Asalamu aleikum
Brugeravatar
One-Ummah

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 03, 2006 07:49

Jeg synes også det lyder virkeligt horribelt og forfærdeligt.

Men hvad mener du med, at mennesker ikke kan lovgive. I Sverige og Norge går det da åbenbart rimeligt nok på dette område. Når der ikke er lovgivet i Danmark endnu, kender jeg ikke forklaringen. Den kan måske være, at i Danmark har beskyttelsen af den personlige frihed (imod lovgivning fra staten) gennem historien betydet en noget større rolle end i f.eks. Norge og Sverige.

Men i dette tilfælde er det helt forkert, og det kan kun gå for langsomt med at få lovgivet på området på lignende måde som i Norge og Sverige.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Indlægby Basima » tirs jan 03, 2006 14:27

Salam

Det er virkelige forfærdeligt det her. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor egoistiske de mødre er.

Prøv at tænke på at det kan skade børnene så meget! Gid vi i Dk kan få love omkring det her, som i Norge og Sverige.

Jeg synes at det er helt ok, at staten griber ind i sådanne situationer og at der bliver gjort noget ved det, inden det er forsent.
Brugeravatar
Basima
VIP Bruger

Geografisk sted: Vestegnen
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 1 perle

Indlægby ZamZam » tirs jan 03, 2006 14:29

Assalamu Aleikum...

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke har kommet med et lov omkring dette? Et barn mister jo livet og de lader de bare. Som så hvis et menneske bliver myrdet så tage de det alvorligt, jeg kan da se det samme punkt som der med barnet.
Selvom det er i moderns mave og det er hendes så er det stadig et levende væsen. Som iøvrigt ikke kan forvsar sig selv imod det.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Indlægby Naadje » tirs jan 03, 2006 16:10

Salam a'leykum og hej :)

Jaa, det er skam sørgeligt hvis ikke nogen griber ind her.
I øvrigt er jeg enig med Basima i, at man bør indføre lignende love i Dk som i Sverige og Norge, fordi i sidste ende går det altså ud over de her små og helt uskyldige børn.

:)
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 27 perler

Indlægby maimunah » tirs jan 03, 2006 17:11

salam aleikum.

la hawla wa la quwata illa billah

subhan Allah- hvis vi havde sharia ville dette problem ikke findes :cry:
"Æret være Allah og jeg priser ham..."
"jeg beder Allah om tilgivelse og jeg vender mig til Ham i anger."
Brugeravatar
maimunah
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 03, 2006 17:27

maimunah skrev:salam aleikum.

Og, hvorfor ville det så ikke det?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby maimunah » tirs jan 03, 2006 17:43

Erik_Willumsgaard skrev:
maimunah skrev:salam aleikum.

Og, hvorfor ville det så ikke det?

fordi der ville slet ikke findes narkotika i det land.
Brugeravatar
maimunah
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 03, 2006 17:45

nå, og hvordan ville man så undgå det? I mange lande er der reel dødsstraf for narkohandel, men narkoen flyder livligt alligevel. Og størstedelen af verdens narkotika produceres i Taleban-kontrollerede områder.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby maimunah » tirs jan 03, 2006 17:50

Erik_Willumsgaard skrev:nå, og hvordan ville man så undgå det? I mange lande er der reel dødsstraf for narkohandel, men narkoen flyder livligt alligevel. Og størstedelen af verdens narkotika produceres i Taleban-kontrollerede områder.

folk der har levet i taliban (endda dem der er modstander af taliban) siger, at der ikke var narkotika under styret.

de siger også at dem der havde en butik- bare kunne lade den stå ulåst både nat og dag, uden den blev røvet.

hvis en stjæler har det en konsekvens- hvis en tager narkotika har det en anden konsekvens- dette lærer folk hurtigt!

Allahs system er perfekt! Billede
Brugeravatar
maimunah
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 03, 2006 17:54

Jeg skrev ikke, at nogen tog narkotika under Taliban, kun at de producerede det.

Men i mange lande flyder narkoen, trods reelle dødsstraffe for narkohandel, f.eks. Thailand.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby maimunah » tirs jan 03, 2006 18:04

Erik_Willumsgaard skrev:Jeg skrev ikke, at nogen tog narkotika under Taliban, kun at de producerede det.

Men i mange lande flyder narkoen, trods reelle dødsstraffe for narkohandel, f.eks. Thailand.

jeg aner knapt nok hvad taliban er- men jeg har hørt mange der snakker dårligt om taliban- sige at de havde disse to ting der var gode!

jeg kender ikke taliban- men jeg kender Allahs sharia- og den er perfekt masha'Allah!
Brugeravatar
maimunah
Aktiv Bruger

Indlægby Erik_Willumsgaard » tirs jan 03, 2006 18:07

maimunah skrev:jeg aner knapt nok hvad taliban er- men jeg har hørt mange der snakker dårligt om taliban- sige at de havde disse to ting der var gode!

jeg kender ikke taliban- men jeg kender Allahs sharia- og den er perfekt masha'Allah!

Ja, det kommunistiske system skulle også være perfekt og styre samfundet ned i alle detaljer. Det fungerede bare ikke i praksis!

Sålænge sharia ikke er realiseret noget steds, er det jo let at påstå, at det vil være perfekt. Og når man spørger, hvordan det egentlig skal etableres og fungere i praksis, kan man aldrig rigtigt få svar.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby maimunah » tirs jan 03, 2006 19:12

Erik_Willumsgaard skrev:
maimunah skrev:jeg aner knapt nok hvad taliban er- men jeg har hørt mange der snakker dårligt om taliban- sige at de havde disse to ting der var gode!

Ja, det kommunistiske system skulle også være perfekt og styre samfundet ned i alle detaljer. Det fungerede bare ikke i praksis!

Sålænge sharia ikke er realiseret noget steds, er det jo let at påstå, at det vil være perfekt. Og når man spørger, hvordan det egentlig skal etableres og fungere i praksis, kan man aldrig rigtigt få svar.

Erik altså, nu er det jo sådan at der er stor forskel på det kommunistiske system og Allahs system. kommunisme er et menneskeskabt system og Sharia er det Guddommelige system. intet menneske er perfekt- ergo er kommunismen heller ikke perfekt. Allah er perfekt, ergo er Hans system også perfekt Billede

Muhammad salla lahu aleihi wa sallam og de efterfulgte kaliffer praktiserede sharia ned til mindste detalje i deres samfund- så det er realiseret. og det er det eneste system, der ikke har en eneste mangel.

hvad er det du gerne vil vide?
du skal være klar over, at de muslimer der er inde på islamic, ikke er store lærde i islam- men almindelige praktiserende muslimer. hvis du skal vide nogle ting om sharia (nogle detaljerede ting), så skal du ha fat på de lærde, ikke på islamic brugerne.
Brugeravatar
maimunah
Aktiv Bruger

Indlægby Deen » tirs jan 03, 2006 19:25

Erik_Willumsgaard skrev:Jeg skrev ikke, at nogen tog narkotika under Taliban, kun at de producerede det.

dette er ikke korrekt. Det er et faktum at Taleban styret fik opium produktionen ned til et minimalt beløb. Hvilket var en af de få fordele af styret.

Efter de blev "fordrevet" er produktionen overraskende steget til meget høje beløber.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Lignende emner

Tilbage til Naturfag