BTH.

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

BTH.

Indlægby ZamZam » man jan 02, 2006 17:32

Assalamu Aleikum/Hej

BTH er det samme som et indikatorpapir, bortset fra at det er en væske.
Men har dog et spørgsmål. Hvad står BTH for? :? Nogle der ved det eller kan finde betegnelsen?
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby tebessum » man jan 02, 2006 18:47

As salaamu aleykum
BTH er en indikator, der som du siger minder meget om indikatorpapiret, og der er tale om samme princip, bortset fra at det er en væske.

BTH bliver blå i base, gul i syre, og grøn i en neutral væske, og eftersom man kan se forskel på alle disse tre niveauer, er BTH også god i forbindelse med titreringsforsø´g.. Men hvad bogstaverne nøjagtig står for har jeg aldrig rigtig tænkt over. Hvad skal du bruge det til, for så kan j måske lige undersøge det..
Vesselam
tebessum

Indlægby ZamZam » man jan 02, 2006 20:13

tebessum skrev:As salaamu aleykum
BTH er en indikator, der som du siger minder meget om indikatorpapiret, og der er tale om samme princip, bortset fra at det er en væske.

BTH bliver blå i base, gul i syre, og grøn i en neutral væske, og eftersom man kan se forskel på alle disse tre niveauer, er BTH også god i forbindelse med titreringsforsø´g.. Men hvad bogstaverne nøjagtig står for har jeg aldrig rigtig tænkt over. Hvad skal du bruge det til, for så kan j måske lige undersøge det..
Vesselam

Ja korrekt søster/bror.

Fordi jeg gerne vil vide det og måske skrive det ned på min rapport.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Uffe » man jan 02, 2006 20:41

BTH har jeg aldrig hørt om. Jeg gad nok vide, hvordan H'et er kommet ind... Men folkeskolen er jo et sært sted :)
Såvidt jeg kan se, er BTH det samme som BTB - altså bromthymolblåt. Ihvertfald har disse to indikatorer helt samme egenskaber, når det gælder farveindikation ved pH-måling.
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Geografisk sted: Odense (desværre...)

Indlægby ZamZam » man jan 02, 2006 20:46

Uffe skrev:BTH har jeg aldrig hørt om. Jeg gad nok vide, hvordan H'et er kommet ind... Men folkeskolen er jo et sært sted :)
Såvidt jeg kan se, er BTH det samme som BTB - altså bromthymolblåt. Ihvertfald har disse to indikatorer helt samme egenskaber, når det gælder farveindikation ved pH-måling.

Det er ellers på denne hjemmeside :) http://www2002192.thinkquest.dk/index/kemi_index.htm
Går ind på kemi og under indikator...
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Uffe » man jan 02, 2006 20:48

Ja den har jeg godt set. Det var der, jeg så, at den har helt samme egenskaber som BTB.
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » man jan 02, 2006 20:50

heh så tænk på OH- hydroxid hvorfor O først`? :P

'
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Uffe » man jan 02, 2006 21:13

Det var et irriterende spørgsmål! :)
Meeeen, jeg fandt alligevel svaret:
Hydroxidionen er der nogle, der er begyndt at kalde oxidanidion og skrive HO-. Det er der gode argumenter for. Vands systematiske navn er oxidan og formlen er H2O. Der er ingen rimelig grund til at bytte om på grundstoffernes rækkefølge i formlen OH-. Alligevel bruger vi i denne bog den ældre version. Der står nemlig "hydroxid" eller "OH-" på alle kemikaliebeholdere og i alle tabel-værker. Vi har vurderet, at fordelen ved at være systematisk er for lille, når man alligevel er nødt til altid at bruge de traditionelle begreber, når man kommunikerer med andre.

(Fra http://bogwebs.systime.dk/bogwebs_topba ... e/syre.asp)

Så sagt med andre ord er OH- altså en gammel skriverækkefølge, som man holder fast i, fordi den er så "indgroet", at det er svært at ændre den.
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Indlægby Uffe » man jan 02, 2006 21:16

Glemte at sige, at du skal klikke på "Nye navne"...
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » tirs jan 03, 2006 15:41

Har set det. Totalt omvendelse hehe...
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator