Kemi: Bohrium

Biologi, fysik og kemi

Redaktør: Studiesiden Mods

Kemi: Bohrium

Indlægby islamicdkbruger » ons nov 23, 2005 12:53

[align=center]Bohrium[/align]

Forkortet: Bh
Atomnummer: 107
Vægt: 272 u

Fast ved stuetemperatur
metal (radioaktiv)
Kunstigt fremstillet

Historie:

Det blev først fremstillet i 1976, af forskere ved ”Joint Institute for Nuclear Research” in Dubna, Rusland. Det blev efterprøvet af Peter Armbruster, Gottfried Münzenber og deres forskerhold, fra ”Institute of Heavy Ion Research” i Darmstadt, Tyskland i 1981.
Tyskerne foreslog navnet ”Nielsbohrium” i 1994, men IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) foreslog at det kom til at hedde Bohrium, da der ikke er andre navngivne grundstoffer der bærer personers fornavne. Navnet Bohrium blev internationalt anerkendt.

Bohr:

Bohr blev blandt andet internationalt anerkendt på grund af hans kvanteteori til Rutherfords atomstruktur, hvor han mente at elektronerne ligger i faste baner. Det gjorde at der blev regnet i forskellige energiniveauer for de forskellige baner og der blev fremstillet en hypotese som sagde at der vil komme en energiudladning (lysglimt), når elektroner hopper ind i lavere energiniveauer

Fremstilling af Bohrium:

For at fremstille Bohrium bombarderer man Vismut-209 (atomnummer 83) med Chrom-54 (atomnummer 24). Reaktionen er blevet registreret med avanceret måleudstyr, da reaktionen går så hurtigt. Halveringstiden var ved russernes forsøg på 1-2 milisekunder, mens at tyskerne fik den op på 5 milisekunder. Senere forsøg på den mest stabile isotop Bohrium-272 har ved at sænke temperaturen ved sammensmeltningen fået en halveringstid på 9.8 sekunder

Brug af Bohrium:

Der er umiddelbart ingen brug for bohrium, ud over til forskning, og der har kun været fremstillet et par atomer indtil nu.
islamicdkbruger

Re: Kemi: Bohrium

Indlægby Erik_Willumsgaard » ons nov 23, 2005 13:11

Noor Al-Deen skrev:[align=center]Bohrium[/align]

Forkortet: Bh
Atomnummer: 107
Vægt: 272 u

Fast ved stuetemperatur
metal (radioaktiv)
Kunstigt fremstillet

Historie:

Det blev først fremstillet i 1976, af forskere ved ”Joint Institute for Nuclear Research” in Dubna, Rusland. Det blev efterprøvet af Peter Armbruster, Gottfried Münzenber og deres forskerhold, fra ”Institute of Heavy Ion Research” i Darmstadt, Tyskland i 1981.
Tyskerne foreslog navnet ”Nielsbohrium” i 1994, men IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) foreslog at det kom til at hedde Bohrium, da der ikke er andre navngivne grundstoffer der bærer personers fornavne. Navnet Bohrium blev internationalt anerkendt.

Bohr:

Bohr blev blandt andet internationalt anerkendt på grund af hans kvanteteori til Rutherfords atomstruktur, hvor han mente at elektronerne ligger i faste baner. Det gjorde at der blev regnet i forskellige energiniveauer for de forskellige baner og der blev fremstillet en hypotese som sagde at der vil komme en energiudladning (lysglimt), når elektroner hopper ind i lavere energiniveauer

Fremstilling af Bohrium:

For at fremstille Bohrium bombarderer man Vismut-209 (atomnummer 83) med Chrom-54 (atomnummer 24). Reaktionen er blevet registreret med avanceret måleudstyr, da reaktionen går så hurtigt. Halveringstiden var ved russernes forsøg på 1-2 milisekunder, mens at tyskerne fik den op på 5 milisekunder. Senere forsøg på den mest stabile isotop Bohrium-272 har ved at sænke temperaturen ved sammensmeltningen fået en halveringstid på 9.8 sekunder

Brug af Bohrium:

Der er umiddelbart ingen brug for bohrium, ud over til forskning, og der har kun været fremstillet et par atomer indtil nu.

Hej Noor Al-Deen

Jeg ved ikke lige, hvorfor du præsenterer dette stof, Bohrium, som jo mildest ikke er et man ser hver dag, for ikke at sige aldrig!

Men det er sjovt nok, at du præsenterer et stof, som er opkaldt efter den danske atomfysiker, Niels Bohr, som jo i særlig grad havde betydning for udvikling af kvantemekanikken, og som i øvrigt havde en grundlæggende uenig med (sin gode ven) Einstein om de grundlæggende årsagssammenhænge i fysikken/universet.

Der findes masser af litteratur om Niels Bohr, også på internettet, f.eks. http://www.1960erne.dk/dknielsbohr.php
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby islamicdkbruger » ons nov 23, 2005 13:19

Hej Erik,

Det er fordi jeg sidder og laver kemi nu (og er inde på islamiC.dk), så faldt jeg over nogle af mine notater, som jeg lige ville dele. Sidder og laver en lille opgave med nartiumhydrogensulfat - spændende (:P). Men tak for linket. Jeg læste det lige hurtig gennem. Ret spændende. Ikke fordi jeg er den store kemiker :s. Men tror også andre finder det interessant.

Men må videre med min lille opgave.....
islamicdkbruger

Lignende emner

Matematik og Kemi A
Forum: Lektiehjælp
Forfatter: silver_pearl
Svar: 2
Er der nogen der kan hjælpe med kemi?
Forum: Naturfag
Forfatter: Maymun
Svar: 2
fysik, kemi og biologi