Hej igen,
Jeg undskylder, at jeg først svarer nu, men jeg har endnu ikke fået internet i min lejlighed.
Det er nogle lidt svære spørgsmål, I stiller mig...
Egentlig tror jeg, at det med viden og med, "hvad lærerne vil have", hænger meget sammen, ligesåvel som det hænger sammen med noget større: Rent "mnemoteknisk" - altså hvad der har med at huske at gøre - er sammenhænge meget vigtige. Og hvis man først griber fat i et hjørne af et "stykke viden", eller gerne i flere forskellige og ikke forbundne hjørner, og derefter "forfølger" det, man har fået fat i, prøver at sammenbinde begreber på forskellige og ikke umiddelbart forbundne planer - så kan man pludselig danne sammenhænge og forbindelser mellem alle mulige ting, der ikke har med hinanden at gøre.
At bruge associationsevnen og tænke "Det er ligesom..." er noget af det bedste, man kan gøre. Dermed være også sagt, at man nærmest er "forpligtet" til at finde en masse ender at gribe fat i: Aviser, uddybende bøger, men også bare at bruge sine sanser og sin hjerne, når man fx går rundt udenfor.
Så: Brug sanserne og vær interesseret i alt muligt... Det er jo et beskedent, let lille råd
Selv får jeg nogle gange ligeså meget ud af at gå en tur, se fjernsyn eller lave noget andet "irrelevant" som ved at læse en bog. Der er viden gemt alle steder, man skal bare finde den
Nå, det var endnu et af mine måske mindre brugbare svar... Suk... Jeg håber, I kunne bruge det til noget alligevel, og ellers spørg mig igen, så skal jeg nok prøve at være lidt mere struktureret!