selvtægt

Dansk, Engelsk, Tysk , Fransk osv.

Redaktør: Studiesiden Mods

selvtægt

Indlægby Ibnu adam » tirs jun 08, 2010 00:17

As-salamu 'aleykum...
kan nogen hjælpe med at besvare disse spørgsmål det er super vigtigt
hvorfor begår man selvtægt ?
selvtægt er det rigtigt at gør eller forkert ?
hvofor begår folk ondskab ?
tak på forhånd :)
Yo .. yo !
Good is good even if no one is doing it,
Bad is still bad even if every one is doing it,
Life is short even if your loving it,
Hereafter is forever even if your hating it,
It doesn't matter on how many or how much,
but its all about what is the truth,
and...and Reality..Reality..its all about it !~
yo .. yo :P
Brugeravatar
Ibnu adam

Køn: Hankøn

Givet : 37 perler
FÃ¥et : 11 perler

Re: selvtægt

Indlægby Jeanette » tirs jun 08, 2010 16:15

Diyar skrev:As-salamu 'aleykum...
kan nogen hjælpe med at besvare disse spørgsmål det er super vigtigt
hvorfor begår man selvtægt ?
selvtægt er det rigtigt at gør eller forkert ?
hvofor begår folk ondskab ?
tak på forhånd :)

Wa alaykum as-salam

selvtægt, det, at nogen tager retten i egen hånd og foretager noget aktivt for at skaffe sig sin ret, fx tager en stjålen ting tilbage. Det er lovligt at forsvare sin ret over for en angriber, fx er det lovligt nødværge at forhindre en tyv i at stjæle ens ting. Grænsen mellem lovlig selvtægt og selvtægt, der er strafbar efter Straffeloven § 294, kan næppe angives præcist. Den, der på gaden finder sin stjålne cykel, kan tage den med sig, men hvis den stjålne cykel fx står i en aflåst kælder, kan cyklens ejer ikke bryde ind i kælderen for at tage cyklen, men må søge hjælp hos myndighederne. Der er i Danmark meget få sager om ulovlig selvtægt. Den krænkede skal som regel selv anlægge sag, men anklagemyndigheden kan rejse sagen, hvis almene hensyn kræver det.

Selvtægt er altså, når du tager loven i egen hånd, hvis du eksempelvis ikke finder en givet dom retfærdig. Og der er altså mange tilfælde og situationer man kan begå selvtægt i og derfor også mange grunde til, hvorfor man eksempelvis gør det. Et godt eksempel fra dagens Danmark er urmageren fra København.

Indehaveren af Vintage Ure i Køben­havn, der nu er sigtet for drabsforsøg efter at have skudt på to røvere, har begået selvtægt før. Hans butik har været udsat for syv røveriforsøg, og i marts 2004 angreb han en røver med en skruetrækker.

"Der sker aldrig en pind med røverne. De er ude igen efter nogle måneder. Og sidste gang dækkede forsikringen kun 15 procent af mit tab. Så nu kan det være nok, jeg gider ikke finde mig i det mere, så nu ordner jeg tingene selv," sagde han til Ekstra Bladet efter røveriet i 2004.

Gårsdagens røveri blev udført af tre røvere med pistolattrapper. Det fandt sted kort før klokken 17, men røverne fik sig en slem overraskelse, da indehaveren i stedet for at udlevere guld- og sølvvarer trak en pistol og begyndte at skyde.

Grunden til urmageren har gjort det er jo tydeligvis desperation, frustration og en stærk følelse af afmagt. En følelse jeg tror alle vil opleve eller har oplevet på et tidspunkt i vores liv. Men, hvad mener du selv om denne sag? Handlede urmageren rigtigt? Eller er det helt hen i vejret?

Et andet eksempel, som også kan være ret kontroversielt er Tønder-sagen, hvor en vrede over de meget milde domme mod den indblandede pensionist, hvilket førte til trusler og hærværk mod hans hjem i Tønder. Så kan man sige: "Han fortjener det, dét svin" eller "han har jo allerede fået sin straf?"

Selvtægt er i mine øjne, dårligt, fordi, at vi lever i et retssamfund (og heldigvis for det), men det er tydeligt, at vi ikke kan bevare dette, hvis alle mennesker ville gå rundt og udøve selvtægt efter eget forgodtbefindende.

Man skal også huske på, at nødret og nødværge falder udenfor betegnelsen selvtægt.
Et ne nos inducas in tentationem, sed libera nos a malo ..
Jeanette

Geografisk sted: Ã…rhus
Tro: Jøde
Køn: Hunkøn

Givet : 13 perler
FÃ¥et : 1 perle

Tilbage til Sprog