Kronik eller litterær artikel?

Dansk, Engelsk, Tysk , Fransk osv.

Redaktør: Studiesiden Mods

Kronik eller litterær artikel?

Indlægby MuslimChild » lør mar 27, 2010 19:30

As-salamu 'aleykum wa rahmatullahi wa barakatuh ..

Tja, jeg har brug for hjælp! Jeg er forvirret over, hvad for en jeg skal skrive om, i min stil :?: .. Kan I hjælpe mig, med at vælge en? :P .. Jeg synes godt om dem begge, men der e nogle punkter, som jeg synes kan være ret svære ..

1) Skriv en kronik om, hvordan sproget kan manipulere med mennesker. Som en del af besvarelsen skal du redegøre for de centrale synspunkter i Jens Lenlers artikel ”Med andre ord” (tekst 1).
Efterfølgende skal du diskutere synspunkterne, og i diskussionen skal du inddrage Birgit Holbek Jensens artikel ”En krig om ord” (tekst 2) og/eller Ulla Dahlerups tale (tekst 3).
Overvej på hvilken måde, retoriske virkemidler kan anvendes som sproglige manipulation.

2) Skriv en litterær artikel om Pia Juuls novelle ”Elly Byde”.
Artiklen skal indeholde en analyse og fortolkning af novellen med særlig fokus på fortælleforhold og relationerne mellem personerne. Vurder, hvad underteksten kan være i fortællerens sidste replik.

De ting, som jeg har understreget, er de ting, som jeg nok vil have lidt svært med :P ..

I just need some help, til hvad jeg skal vælge :shock:

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Re: Kronik eller litterær artikel?

Indlægby Muhyi al din » lør mar 27, 2010 19:43

wa "alaykum as-salam wa raHmatuLlah wa barakatuh,

Kronikken om sprogelige manipulation er mest spændende og relevant efter min mening. :)

Det var så min mening.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Kimi » lør mar 27, 2010 19:48

Nr. 2 er lettest at skrive om (Efter min mening)
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Århus

Givet : 2 perler

Indlægby rs16 » søn mar 28, 2010 08:57

Jeg synes nr. 2 er næmest, men det også bare, hvad jeg synes :)
rs16

Fået : 0 perle

Indlægby Muslimaa » søn mar 28, 2010 09:00

Al salamu alaikum

Hvis du har problemer med virkemidler også , så kan du måske finde en analyse model på studieportalen.dk :)

Jeg synes du skal vælge en kronik :)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby fedtmule » søn mar 28, 2010 12:44

MuslimChild skrev:As-salamu 'aleykum wa rahmatullahi wa barakatuh ..

Tja, jeg har brug for hjælp! Jeg er forvirret over, hvad for en jeg skal skrive om, i min stil :?: .. Kan I hjælpe mig, med at vælge en? :P .. Jeg synes godt om dem begge, men der e nogle punkter, som jeg synes kan være ret svære ..

1) Skriv en kronik om, hvordan sproget kan manipulere med mennesker. Som en del af besvarelsen skal du redegøre for de centrale synspunkter i Jens Lenlers artikel ”Med andre ord” (tekst 1).
Efterfølgende skal du diskutere synspunkterne, og i diskussionen skal du inddrage Birgit Holbek Jensens artikel ”En krig om ord” (tekst 2) og/eller Ulla Dahlerups tale (tekst 3).
Overvej på hvilken måde, retoriske virkemidler kan anvendes som sproglige manipulation.

2) Skriv en litterær artikel om Pia Juuls novelle ”Elly Byde”.
Artiklen skal indeholde en analyse og fortolkning af novellen med særlig fokus på fortælleforhold og relationerne mellem personerne. Vurder, hvad underteksten kan være i fortællerens sidste replik.

De ting, som jeg har understreget, er de ting, som jeg nok vil have lidt svært med :P ..

I just need some help, til hvad jeg skal vælge :shock:

Hejsa.
Hvis du finder emnet svært, vil jeg helt klart mene at du skal satse på at skrive en litterær artikel hvor du kan opdele teksten i forskellige punkter 1. perspektivering, 2. vurdering, 3. konklusion osv.- det gør det hele meget mere overskueligt så ved du også hvor du skal starte :) "Vurder, hvad underteksten kan være i fortællerens sidste replik"- det kan være lidt svært for mig at udtale mig om haha men jeg tror at der her menes at du skal prøve at uddybe meningen med den sidste replik altså: (hvorfor er den så vigtigt at have med i slutningen) Held og lykke med arbejdet.
Jeg elsker duften af svitsede løg og olivenolie på panden
fedtmule

Tro: Salafi

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby MuslimChild » søn mar 28, 2010 18:43

Årh, det her er svært :P

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina

Indlægby Justice » søn mar 28, 2010 19:47

Jeg tror selv jeg ville vælge nr. 1. Det kommer meget an på, hvad du interesserer dig i og evt., hvad du er bedst til at skrive om :)

Hvis du har let ved at skrive artikler om, dine egne synspunkter skulle det vel helt klart være nr. 1 :)
"Without knowledge action is useless and knowledge without action is futile."

Quotation of
Abu Bakr as-Siddeeq (radiyAllaahu anh)
Brugeravatar
Justice

Givet : 12 perler
Fået : 16 perler

Lignende emner

Tilbage til Sprog