Dansk stil (essay) - Billeder

Dansk, Engelsk, Tysk , Fransk osv.

Redaktør: Studiesiden Mods

Dansk stil (essay) - Billeder

Indlægby Slettet141110 » søn jan 31, 2010 19:14

Assalamu Alaikum.

Jeg skal skrive et essay om billeder. Problemformuleringen lyder:

Skriv et essay, hvori du overvejer billedets betydning for vores tilværelses - og omverdensforståelse. Dit essay skal tage udgangspunkt i en undersøgelse af, hvordan billeder opfattes i "Billeder, billeder" og "Selvfølgelig skal I se det billede".

Inddragelse af teksterne skal jeg nok selv tage mig af, men det kunne være rart med en lille brainstorm af hvad I synes om billeder, hvilken betydning de har mm.

Tak! :D
Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) sagde:
Oh Allah, Du er Den Første: der er intet før Dig; og Du er Den Sidste: der er intet efter Dig. Du er Den Synlige (al-Zahir): der er intet over Dig. Du er en Den Skjulte (al-Batin): der er intet under Dig.
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Dansk stil (essay) - Billeder

Indlægby The-Earth » søn jan 31, 2010 20:18

Wsalam bror
Billeders betydning for mig, er at de kan udtrykke noget, at de har en betydning/budskab. Det kommer an på hvad de skal anvendes til, minder eller alm. Kunstværker som skal udstilles.. Ellers skal man jo bare kigge på dem og gennemskue meningen.. Billeder kan også klamre sig til ens personlighed eller fortid ..

Peace :peace:
Brugeravatar
The-Earth

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Fået : 2 perler

Indlægby Slettet141110 » søn jan 31, 2010 20:36

Salima00 skrev:Wsalam bror
Billeders betydning for mig, er at de kan udtrykke noget, at de har en betydning/budskab. Det kommer an på hvad de skal anvendes til, minder eller alm. Kunstværker som skal udstilles.. Ellers skal man jo bare kigge på dem og gennemskue meningen.. Billeder kan også klamre sig til ens personlighed eller fortid ..

Peace :peace:

BarakAllahu feeki, søster. Det var også det jeg havde i tankerne, at billeder gemmer på et budskab. Jeg tænkte også på billeder i forbindelse med medier, billedemanipulation, mm.

Men mange tak for hjælpen. :)
Oh Allah, Du er Den Første: der er intet før Dig; og Du er Den Sidste: der er intet efter Dig. Du er Den Synlige (al-Zahir): der er intet over Dig. Du er en Den Skjulte (al-Batin): der er intet under Dig.
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Indlægby Slettet141110 » søn jan 31, 2010 20:39

Hvis der er andre der har nogle gode pointer så må i meget gerne sige frem :D
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Indlægby The-Earth » søn jan 31, 2010 20:43

Du skal ikke takke bror :)
Ja manipulation er en vigtig tråd, hvilket reklamebrancen bruger i medie-verden.. Tænkte også på sympati og antipati ..

Held og lykke
Brugeravatar
The-Earth

Fået : 2 perler

Indlægby Miss2009s » søn jan 31, 2010 22:04

Som Man plejer at sige: Et billed siger mere en tusind ord.. :D Altså hvis der er personer med på billedet,så kan du eventuelt fortælle lidt om deres ansigt udtryk(Øjne), og Hvilket indflydes får du selv,når du ser på billedet?, og hvordan er bagrund på billedet,er det lyse farver(glæden,energi) eller mørke(trist)? Håber det kunne hjælpe dig lidt på vej :) :tast: ....
Miss2009s

Tro: Salafi

Givet : 1 perle

Indlægby Muslimaa » man feb 01, 2010 09:45

al salam alaikum...

Billeder i medierne: Kan give følelser som gør en bange.. fx. hvis man ser for mange dårlige ting bliver man påvirket f'ølesesmæssigt... men til gengæld bliver man også påvirket hvis man ser noget godt... Fx. du kan tage jordskævlet i Haiti som eksempel :-) og de billeder der kommer/kom.
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Malaika » tirs feb 02, 2010 17:29

Salam Alaykum Bror :)

Mashallah, folk er kommet med nogle gode ideer, og jeg håber ikke det er for sent ang. mit svar og råd.

Hvor morsomt, jeg fik det samme opgavesæt, jeg valgte at besvare genren kronik om ”Fortællende Journalistik” med Morten Sabroes tekst En luder steg af toget.

Hvis jeg skulle skrive stilen, så vil jeg komme ind på hvordan et billede skaber glæde og fremkalder sjove og vidunderlige minder, erindringer og stunder fra vores liv, som vi helst ikke vil glemme og via billederne, så oplever vi dem igen og igen. Det vil jeg sætte i kontrast til, hvordan et billede provokerer, skaber og udtrykker frustrationer, ondskab og manipulation, fx kan du komme ind på død, krig, ødelæggelser og naturkatastrofer osv. og hvordan medierne ”misbruger” det til skabe og holde fast i læsere, da vi nærmest sluger de frygtelige billeder og nyheder til os.

Og især Erik Knudsen - som er meget venstreorienteret forfatter – Hans tekst og billede viser frustrationer og uretfærdighed i forskellige folkeslag i verden, så han viser os ”sandheden” og hvor uretfærdigt verdenen er i dag. Han formår at tage fat i vores samvittighed og følelser og på en måde manipulerer os, så vi får det dårligt og trist, når vi læser teksten og ser billedet. Hvilket kan være et tegn på, at han ønsker at vi tager et ansvar i det her egoistiske samfund og gør noget for de fattige folk der er i nød og i krig, som har brug for hjælp og vi ikke kun skal tænke på os selv og vores behov. Men samtidig får man også følelsen af taknemmelighed og velsignelse for det vi selv har og ejer.

Per Folkver – som er fotochef ved Politikken – hans artikel viser os den virkelige og tragiske virkelighed via et billede af et lig. Der kan man komme ind på spørgsmålet om det uetiske og krænkelse af den døde og hans familie. Og læsernes reaktion på det, især på hvordan det påvirker os læsere, som lever i et harmonisk og dejligt portræt af et ”rosenrødt samfund”, som politikerne har fremstillet og skabt. Kort sagt Folkver ønsker at vi vågner op og tager stilling til de virkelige, dødsensalvorlige problemer og verdenssituation i dag. Det vil jeg mene er hans moral og budskab med artiklen.

Så kan du også komme ind på, om Folkever overholdet har lov til det og hvor grotesk det er, da vi mennesker tit ikke vil konfronteres med den frygtelig virkelighed og via den vej kom ind på censuren? Hvor er grænsen for Mediernes magt og virkemidler og metoder?

Og til sidst vil det være en god ide at sammenligne Erik Knudsens - og Per Folkvers tekst.

Jeg håber du kan bruge noget af det.

Fred.
Malaika

Indlægby Slettet141110 » ons feb 03, 2010 19:49

Assalamu Alaikum.

BarakAllahu feekum.

Tak for de mange gode råd - Jeg skal forsøge at få det hele med i stilen :D
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Indlægby Malaika » lør feb 06, 2010 17:55

Asjad skrev:Assalamu Alaikum.

BarakAllahu feekum.

Tak for de mange gode råd - Jeg skal forsøge at få det hele med i stilen :D

Selv tak bror, og held og lykke med stilen :)
Malaika

Lignende emner

Hmm (Billeder)
Forum: Fri Debat
Forfatter: Al-Marwah
Svar: 14
En der kan rette min engelsk stil?
Forum: Lektiehjælp
Forfatter: Engel
Svar: 4
Rettelse af engelsk stil
Forum: Sprog