april90 skrev:Hej alle sammen. Jeg er ved at skrive en opgave og stødt på problemer. Jeg skal lave en analyse af den sproglige kommunikationsform der er til stede nor man bruger telefonen. Er der nogen der har ideer til hvad jeg kunne komme ind på?
På forhånd tak
Salam
Jeg vil foreslå dig at komme ind på verbal og non-verbal kommunikation. F.eks. hvis du er face-to-face med et menneske, så vil du ubevidst også aflæse vedkommendes kropssprog, der vil understrege hvilket budskab/holdning, som du bliver mødt med.
Ved tlf. snak har man naturligvis kun stemmen at dømme ud fra. Til gengæld bliver pauserne mellem sætningerne,- "lytte-lydene" meget vigtige (du ved, "ahaaa",- "ja,så ??", "hold da op!!?", "nej,-sagde hun virkelig DET?!!" o.s.v.) og det at man IKKE taler i munden på hinanden er selvfølgelig endnu vigtigere, når man kommunikerer pr. telefon. Der er også nogle forskere der påstår, at det er langt sværere at slippe igennem med at
lyve overfor et andet menneske pr. telefon, fordi den anden ubevidst vil tune sig helt ind på at koncentrere sig om stemmen, stemmeleje, pauser, øhhh-lyde og kan komme med overraskende spørgsmål, hvor man ikke lige kan slippe væk fra at blive "grillet". Man kan også hurtigt afgøre om den anden smiler bag røret eller ej og fornemme humøret.
Læs f.eks. på denne hjemmeside
http://raadgivningsmodel.daisy.services ... munikationDer står det ret godt, kort og klart.
Good luck