Er der en der kan hjælpe mig med hvordan jeg kan hjælpe hr. knudsen og i/du må gerne forklare ´mig hvad det her betyder (Pålydende rente, Nominel rente,Etableringsomk. ) du må gerne også henvende mig til et sted hvor man ikke skal betale alt det der for at låne penge. Tak på for hånden.
Model pris
260.000 kr.
Leveringsomk.
3.200 kr.
Udbetaling
60.000 kr.
LÃ¥nesum
203.200 kr.
Løbetid
84 mdr.
MÃ¥nedlig ydelse
2.964 kr.
PÃ¥lydende rente
3,95 %
Nominel rente
4,02 %
Ã…rlige omkost. i procent
6,1194 %
Etableringsomk.
13.945,00 kr.
Hr. Knudsen ønsker at købe en bil, som må koste 260.000 – 270.000 kr. Han kan klare en udbetaling på ca. 50.000-60.000 kr. Han går ind på Internettet og finder det viste finansieringstilbud løbende over 7 år.
Han forstår ikke helt detaljerne i de opstillinger, han her præsenteres for. Han overvejer også, om han i stedet skulle prøve at spare op til bilen og for at få et bedre overblik over disse muligheder, henvender han sig til sin bankrådgiver for at få hjælp:
Du skal nu ligesom Hr. Knudsen finde nogle passende finansieringstilbud enten på Internettet (se f.eks. http://soeg.jubii.dk/guide/bil/) eller find lignende tilbud andetsteds (eller brug evt. det viste).
Du skal nu forestille dig, at du er Hr. Knudsens bankrådgiver, og du skal derfor skrive et brev til ham, hvori du forklarer ham de forskellige tal og rentesatser, som indgår i tilbuddet og den rette sammenhæng mellem disse.