udfoldning af kegle

Matematik

Redaktør: Studiesiden Mods

udfoldning af kegle

Indlægby Ibnu adam » ons feb 23, 2011 19:41

salam/ hej
Jeg skal tegne en udfoldningstegning af en kegle, men jeg ved ikke hvordan man regner sig frem til det.
Håber at der er nogle som kan hjælpe, på forhånd tak:
kegle er foldet sammen har den en højde som vi ikke kender, men jeg ved diameteren er 240, derfor må radiussen være 120.
overflader_aflevering.pdf
her er opgaven
(365.77 KiB) Downloadet 41 gange
Yo .. yo !
Good is good even if no one is doing it,
Bad is still bad even if every one is doing it,
Life is short even if your loving it,
Hereafter is forever even if your hating it,
It doesn't matter on how many or how much,
but its all about what is the truth,
and...and Reality..Reality..its all about it !~
yo .. yo :P
Brugeravatar
Ibnu adam

Køn: Hankøn

Givet : 37 perler
FÃ¥et : 11 perler

Re: udfoldning af kegle

Indlægby anonymouse26 » ons feb 23, 2011 22:43

Wa 'alaykum assalam wa rahmatullah,

Du kender alle tre vinkler, hvis du deler din trekant op i to dele, således at du står med to retvinklede trekanter. Du kender ligeledes den ene side i trekanten (radius), og mangler således blot informationer om to af siderne. Til at starte med skal du have fat i din cosinus relationer (det er længe siden, at jeg har haft det, så kan ikke huske dem i hovedet), men når du så kender hypotenusen, så kan du bruge Pythagoras og finde højden (den sidste side). Håber det giver mening, og at jeg ikke blot har forvirret dig. Jeg har prøvet og forklare i ord hvordan opgaven skal gribes an, for jeg kan ikke huske formlerne.

Har du styr på din cosinus og sinus relationer og Pythagoras. Så burde opgaven være til at gribe an.
anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 42 perler
FÃ¥et : 41 perler

Indlægby Ibnu adam » ons feb 23, 2011 23:01

Al-maghrebia skrev:Wa 'alaykum assalam wa rahmatullah,

Du kender alle tre vinkler, hvis du deler din trekant op i to dele, således at du står med to retvinklede trekanter. Du kender ligeledes den ene side i trekanten (radius), og mangler således blot informationer om to af siderne. Til at starte med skal du have fat i din cosinus relationer (det er længe siden, at jeg har haft det, så kan ikke huske dem i hovedet), men når du så kender hypotenusen, så kan du bruge Pythagoras og finde højden (den sidste side). Håber det giver mening, og at jeg ikke blot har forvirret dig. Jeg har prøvet og forklare i ord hvordan opgaven skal gribes an, for jeg kan ikke huske formlerne.

Har du styr på din cosinus og sinus relationer og Pythagoras. Så burde opgaven være til at gribe an.

JA, nu gav det rigtigt godt mening og det hjalp... uh Det er faktisk meget simpelt :oops:
Tusind tak for hjælpen
Yo .. yo !
Good is good even if no one is doing it,
Bad is still bad even if every one is doing it,
Life is short even if your loving it,
Hereafter is forever even if your hating it,
It doesn't matter on how many or how much,
but its all about what is the truth,
and...and Reality..Reality..its all about it !~
yo .. yo :P
Brugeravatar
Ibnu adam

Givet : 37 perler
FÃ¥et : 11 perler

Indlægby Sinc3rity » fre feb 25, 2011 22:07

Jeg læste selvfølgelig lige overskriften som : ''UDFORDRING AF KEGLE''

Tænkte leder man efter en ''kegle'' der skal udfordres :lol: :lol:

off-topic.. very sorry :oops:
Brugeravatar
Sinc3rity

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Wahas » lør feb 26, 2011 11:25

Så der skal tegnes en geometrisk udfoldnings-tegning af en kegle. Når man folder en kegle ud, så får man en del af en cirkel.

Som her
http://www.tutorvista.com/math/how-to-m ... t-of-paper
og her
http://www.wikihow.com/Make-a-Funnel-or-Cone-from-Paper

Så for at kunne tegne udfoldningstegningen, så skal man bruge:
- Radius på udfoldningscirklen som er den cirkel som man klippede keglen ud af.
- Hvor stor en del af cirklen der er brugt på keglen, og som ikke er blevet klippet ud (ja, på hjemmesiden er det 3/4, men man kan lade som om man ikke ved det).

Radius på udfoldningscirklen er keglens højde (bestemmes med trekantsberegning), og den del af cirklen der er brugt på keglen er forholdet mellem keglens nedre omkreds og omkredsen af hele udfoldningscirklen (som man beregner efter man har fundet radius på den cirkel). Når man har forholdet mellem de 2 omkredse, så ganges det med 360°(som er en hel cirkel), og så får man hvor mange grader af hele udfoldningscirklen som er brugt på keglen. Nu kan man tegne det.

Man kan også beregne forholdet med arealer.

Brugere synes godt om dette indlæg : Ibnu adam
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet

Givet : 14 perler
FÃ¥et : 73 perler

Tilbage til Matematik