Redaktør: Studiesiden Mods

MWA skrev:As Salaamu Alaykum
4x-3=3x+4

MissTurkii skrev:Selam / Hej.
En der lige kan hjælpe mig med en opgave.
Opgaven lyder således:
Hvis man ganger et tal med 4 og trækker 3 fra, får man samme resultat, som hvis man ganger med 3 og lægger 4 til. Kald tallet x, opstil en ligning og bestem x.
tak tak.

There'sOnly1God skrev:Assalamu Aleykum.
Nogen der kan hjælpe mig med matematik i differentialregning hurtigts muligt?
Det handler om følgende opgaver:
1. Sammenhængen mellem den anvendte mængde af gødningsenheder x, hvor xE [0;100], og det tilsvarende kornudbytte kan beskrives ved en eksponentiel funktion f.
Nedenstående tabel viser kornudbyttet ved anvendelse af 0 og 50 gødningsenheder.
Gødningsenheder x .... Kornudbytte f(x)
0 ............................. 300
50 .......................... 982
Forskriften for funktionen f har jeg regnet ud og den er 300*1,02^x
Beregn det antal gødningsenheder, der fordobler kornudbyttet. ??
Også mangler jeg også lige:
Béstem ligningen for tangenten til følgende funktion:
f(x)= ....x....
........3x+9 ................... at Xo= -4
På forhånd tak.

Wahas skrev:Differentialregning

Wahas skrev:Ved differentiation af f(x) får man f'(x). F'(x) udtrykker værdierne af hældningskoefficienterne for tangenterne til funktion f(x). Så hvis man indsætter en bestemt x-værdi i f'(x), så får man hældningskoefficienten for den tangent, der tangerer f(x) til den samme x-værdi.
En ret linies forskrift: y = ax+b.
Man har a (hældningskoefficenten). Man mangler så b. Man ved, at tangenten har samme y-værdi til punktet x som f(x) har til værdien x (tangenten skærer jo f(x) i det punkt). Linien går dermed igennem (x, f(x) ). Man får: f(x) = a*x+b. Indsæt og isolerer b.

There'sOnly1God skrev:Wahas skrev:Ved differentiation af f(x) får man f'(x). F'(x) udtrykker værdierne af hældningskoefficienterne for tangenterne til funktion f(x). Så hvis man indsætter en bestemt x-værdi i f'(x), så får man hældningskoefficienten for den tangent, der tangerer f(x) til den samme x-værdi.
Man har a (hældningskoefficenten). Man mangler så b. Man ved, at tangenten har samme y-værdi til punktet x som f(x) har til værdien x (tangenten skærer jo f(x) i det punkt). Linien går dermed igennem (x, f(x) ). Man får: f(x) = a*x+b. Indsæt og isolerer b.
Ehm?

Wahas skrev:There'sOnly1God skrev:Wahas skrev:Ved differentiation af f(x) får man f'(x). F'(x) udtrykker værdierne af hældningskoefficienterne for tangenterne til funktion f(x). Så hvis man indsætter en bestemt x-værdi i f'(x), så får man hældningskoefficienten for den tangent, der tangerer f(x) til den samme x-værdi.
Ehm?
Ehm?

Wahas skrev:1- Differentier f(x)
2- Indsæt Xo i f'(x). Nu har du hældningskoefficienten for tangenten.
osv.

Wahas skrev:Nej, for så ender jeg med at regne opgaven for dig.

Beregn det antal gødningsenheder, der fordobler kornudbyttet. ??
Al-maghrebia skrev:Beregn det antal gødningsenheder, der fordobler kornudbyttet. ??
(1) Her foreslår jeg, at du bruger formlen for fordoblingskonstanten, fordi denne siger noget om hvornår funktionsværdien er fordoblet.
Mht. opgave (2) så skal du tage et skridt ad gangen, ellers kan du ikke forstå hvad Wahas forklarer. Først spørge dig selv: Hvad er det jeg skal finde, og hvilke størrelser kender jeg? Jov, tangentligningen er udtrykt ved:y=f'(x0)*(x-x0)+f(x0)
Du kender netop punktet x0, som er -4. De størrelser du er på jagt efter er altså: f(x0) og f'(x0). Det er derfor Wahas vil have dig til at differentiere, ellers kan du ikke finde f'(x0).

There'sOnly1God skrev:
Altså fordoblingskonstantens formel er: log2/loga. Men hvad gør jeg så? BLiver det så log2/log300 eller?
Mht. opgave 2, men har jeg ikke allerede differentieret i mit forrige indlæg?
Ellers kan vi ikke finde dine fejl og hjælpe dig.Al-maghrebia skrev:There'sOnly1God skrev:
Altså fordoblingskonstantens formel er: log2/loga. Men hvad gør jeg så? BLiver det så log2/log300 eller?
Mht. opgave 2, men har jeg ikke allerede differentieret i mit forrige indlæg?
Jov, det er den rigtige formel. Men du har at gøre med en eksponential funktion, som er givet ved: f(x)=b*a^x. Så du mener vel ikke at a=300 vel?
Mht. opgave 2, så er det forkert, og jeg vil gerne se nogle mellemregninger.Ellers kan vi ikke finde dine fejl og hjælpe dig.
?'
Al-maghrebia skrev:Det jo lige sådan du skal gøre, men husk lige at tage alle decimalerne med. Altså du fik vel a til 1,024 (det får jeg i hvert fald), og det gør en ret stor forskel på det endelige resultat.

Er det ikke kun her -4 skal ind i stedet for x?
f(Xo)= Xo/3Xo+9 = -4/3(-4)+9 = -4/-12+9 = -4/-3 =1,33.
Al-maghrebia skrev:Du skal sætte -4 ind på x's plads i både f' og f. Og jeg ved ikke hvor du får 1 fra?
Altså bror, tangentligningen er givet ved:
y=f'(x0)*(x-x0)+f(x0) ,det der i virkeligheden står er:
y=f'(-4)*(x-(-4))+f(4)
Det er dem jeg har markeret med rødt, vi gerne vil finde, right?
Når vi skal finde f'(x), så skal du differentiere f(x)=x/(3x+9) og NÅR du har differentieret, skal du sætte -4 ind. Det også klart nok ikke?Er det ikke kun her -4 skal ind i stedet for x?
f(Xo)= Xo/3Xo+9 = -4/3(-4)+9 = -4/-12+9 = -4/-3 =1,33.
Rigtigt resultat! Men nej (-4) skal indsættes begge steder, læs det jeg har skrevet til dig øverst.

There'sOnly1God skrev:Okay, sådan differentiere jeg f(x)=x/3x+9:
x er 1 ? derfra får jeg 1? 1x^1-1 = 1x^0=1*1.. Ikke ? dvs 1/3*1+9=1/3+9=1/12=0,08??

There'sOnly1God skrev:Jeg tror vi må bruge begge? Men jeg er lidt forvirret nu. Forstår godt hvad du siger, og har også lært den der formel. Men igen, hvordan gør jeg?

| Matematik A: Vektor, integral, monotoniforhold m.m Forum: Matematik Forfatter: MuslimChild Svar: 1 |
Matematik IT-projekt opg.2d (vektor) Forum: Matematik Forfatter: Jærsind Svar: 5 |
Arrgh mod Matematik! Forum: Matematik Forfatter: Faith Svar: 24 |
svært ved matematik Forum: Matematik Forfatter: Anonymous Svar: 18 |
Matematik og Kemi A Forum: Lektiehjælp Forfatter: silver_pearl Svar: 2 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst