COSINUS OG SINUS!?

Matematik

Redaktør: Studiesiden Mods

COSINUS OG SINUS!?

Indlægby MaReligionIsIslam! » tors nov 01, 2007 13:04

Assalamu alaykum

Jeg ville spørge om nogle af jer kunne forklare cosinus og sinus for mig eller komme med en webpage? Jeg forstår IKKE noget af det... Jeg har også problemer med at forstå cosinus- og sinusrelationerne....

Er der en som vil være sød, at være behjælpelig?
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby November » tors nov 01, 2007 15:14

Hvis du kigger på det første link så ser du en cirkel med radius 1....

Du vælger et punkt P på cirklen og det du bruger sinus og cosinus er at finde ud hvordan du kan beskrive dette punkt vha x og y koordinater.
Det kræver at du kender vinklen mellem x aksen og den linie der skær punktet på.

Lad os sige at du væler et punkt på cirklen som ligger på x aksen, så bliver vinklen mellem x aksen og punktet 0 grader. Du kan da finde x koordinaten som cos(0)=1 og sin(0)=0.

Hvis vi i stedet vælger vinklen til at være 45 grader (sådan ser det ud på tegningen), så tager du cos(P=45) og finder da x koordinaten (kaldet Q på tegningen), den tilsvarende y-koordinat findes ved sin(A).

Ved ikke om forklaringen er god, ellers spørg. Hvis du finder en hjemmeside og har spørgsmål til den spørg du bare... Det er nemmere at hjælpe hvis der er et konkret problem.
Brugeravatar
November
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby ZamZam » tors nov 01, 2007 17:26

Assalamu aleikum wa rahmutallah bror

Er der noget specialt du ikke forstår?

Sinus, cosinus, tangent bruges til at finde sider eller vinkler i en trekant.
I opgaver kan du blive spurgt find siden a og vinklen B, udfra de oplysninger du allerede har. Så anvender du de formler som du har i din grundbog.
F.eks. i ligdannede trekanter dvs. ensvinklede har du tre formler til det alt efter hvilken side eller vinkel den spørg om.

Sin(A)=a/c = modstående katete/hypotenosen
Cos(A)=b/c = hosliggende katete/hypotenosen
Tan(A)=a/b = modstående katete/hosliggende katete

Det kan godt virker forvirrende, modstående, hosliggende osv. men det står forklaret i din bog de første par siden (så vidt jeg kan huske.)

Så når du f.eks. bliver spurgt om en side ser du på hvilken af de tre formler du skal bruge.

F.eks. en ligedannede trekant med vinklerne A,B,C og siderne a,b,c. Du har a=19,9 og vinklen A=40. Og du skal finde sidenc og vinklen A.

Tan(A)=a/b
Tan(90)=19,9/b
du isolere b
b=19,9/tan(40)= 19/0,83909=23,7

Der fik vi siden b :)

Sinusrelationer og cosinusrelationer bruges til vilkårlige trekanter. Der har du i bogen formlerne til at finde sider og vinkler. :)

Håber det hjalp, spørg endelig hvis der er noget du ikke forstår, så skal jeg prøve på at besvare selvom det nu er et år siden jeg har haft om sinus, cosinus.

Wa 'aleikum assalam wa rahmutlallah wa barakatuhu
ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 21:44

Assalamu alaykum tak for det ZamZam. Det hjalp lidt.

Men jeg har nogle opgaver til imorgen, så vil du ikke lige hjælpe mig med et konkret eksempel. Da jeg har meget svært ved at forstå alle de formler. Jeg har nu prøvet i 2 timer og fatter ikke så meget af det.
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » man nov 05, 2007 21:47

Det var godt:)
Vil du have et eksempel mere med en anden formel eller?
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 21:50

Det er en aflevering, hvori opgaven lyder: Find de manglende vinkler og sider. Vi bruger ti89 til opgaverne.

Her er et eks. på den første opg. som jeg håber en eller anden vil hjælpe mig med, da jeg ikke forstå så meget af det.
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 21:50

Her er den. Sorry, jeg kunne ikke uploade lige før.
Vedhæftede filer
Unavngivet.jpg
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 21:56

PS. C=90 grader. Det kan man se, da den er retvinklet.
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby Sandhedens-Fortid » man nov 05, 2007 22:11

har lige regnet opgaven ud

ville du have svaret?
¨˜”°º•Det Onde Og Det Gode Følger Med•º°”˜¨
Brugeravatar
Sandhedens-Fortid

Geografisk sted: Århus N

Fået : 4 perler

Indlægby ZamZam » man nov 05, 2007 22:16

Sin(A)=a/c = modstående katete/hypotenosen
Cos(A)=b/c = hosliggende katete/hypotenosen
Tan(A)=a/b = modstående katete/hosliggende katete

for at finde vinklen A siger vi dens modstående katet divideret med dens hosliggende katet dvs.
Tan (A)=a/b=5/12 =0,41666666
A=tan^-1(0,41666666)=22,61 (facit)
Så kan du finde vinklen B ved at sige 180-90-22,61= 67,39 (facit)

Nu mangler du kun hypotenosen. Du kan bruge Phytagoras' sætning:
a^2+b^2=c^2
5^2+12^2=c^2
25+144=c^2
169=c^2
c=kvadratrod i 169=13 (facit.)

Eller:

Sin(A)=a/c
Sin(22,61)=5/c
c=5/Sin(22,61)=13,00 (facit)

Så er den lavet.. Håber i andre "højere" matematikere kan se efter :D
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 22:17

Ja... jeg har mange prob. med det..
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby Sandhedens-Fortid » man nov 05, 2007 22:20

ok giv mig lige 15 minutter s[ jeg kan skrive tingene ned i detaljer for dig, saa du maaske kan bruge det til en anden gang
Brugeravatar
Sandhedens-Fortid

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 22:27

Tak for det ALLESAMMEN. Jeg tror virkelig jeg skal tage en HEL dag med det her emne(ligesom idag), da jeg ikke forstår en BRIK. Jeg skulle rigtig aflevere min opgave i fredags, men jeg kom ikke til timen pga. jeg ikke forstod noget af det(gad ikke at være der pga. det.). I dag kom min lærer og sagde, at jeg skulle aflevere den til ham imorgen. Men jeg tror ikke jeg vil aflevere den imorgen, da jeg endnu ikke har forstået en brik og at han ikke fatter, at jeg ikke forstår noget af det.... Han kan bare lære at forklare tingene bedre...
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » man nov 05, 2007 22:32

Du pjækkede fra matematik timen fordi du ikke forstod det tema, det hjælper da ikke meget dig?

Han vil måske forstå det, hvis du sagde det til ham og spurgte ham om hjælp. Kunne du spørge andre i klassen, i øvrigt har skolen ikke lektiecafee-hjælp?

Du skal da komme til timerne, især hvis du ikke forstår stoffet.
Senest rettet af ZamZam man nov 05, 2007 22:37, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 22:37

Ja, jeg pjækkede pga. jeg jeg ikke forstod det emne og, fordi jeg var lidt "nede" den dag. Jeg er jo godt klar over at det ikke hjælper at pjække. Jeg har tænkt mig at spørge nogle af eleverne i min klasse inshallah og jeg tror nok skolen har lektiehjælp. (Det skal jeg lige undersøge)
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 22:40

Ham læreren er ikke rigtig til hjælp. Jeg forstår ikke ham og den måde han underviser på. Problemet er, at vi ikke rigtig får undervisning gennem bogen, altså et fundament, men han taler bare derudaf og jeg har meget svært ved at forstå noget, når jeg ikke har et fundament. Han siger til mig jeg bare kan læse det i bogen, men jeg har prøvet mange gange forgæves...

SORRY, jeg er bare lidt frustreret lige nu....
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » man nov 05, 2007 22:51

Jeg synes helt klart du skulle undersøge om i har på skolen lektiehjælp, også spørg lige de andre om opgaverne. De kan inshallah være til hjælp.

Vi har klaget til rektor om vores matematiklærer, vi skulle til at skifte lærer (normalt gør man det slet ikke). Vi fik dog desværre ikke skiftet ham ud da han begyndte at forandre sig, men han er tilbage til sin gamle dårlige undervisning.
Der er ikke så meet at gøre end at stræbe for at forstår, og huske. Læse bogen flere gange igennem og prøve at forstå.
Du er velkommen til at spørge her :) Inshallah kan jeg hjælpe så meget jeg kan.

Ja, matematik er svært, men inshallah kahyr.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 23:06

Salaam alaykum

Jeg læser det lige igen inden jeg sover. Der er altid larm og aldrig roligt(vi får hele tiden gæster og bla bla.) hjemme hos mig, så nogle gang har jeg svært ved at forstå mine lektier. :ohno:

Hvor nedern. Det med din lærer, så har jeg hørt at man godt kan få sin lærer skiftet ud. Jgg håber det retter sig op med hensyn til din lærer, inshallah.

Men jeg prøver virkelig at gøre mig umage imorgen, så jeg håber bare jeg kan finde ud af det. Jeg skriver lige, hvis jeg ikke kan forstå en af opgaverne. Inshallah jeg også kan hjælpe dig med nogle lektier eller noget en dag. Jeg er taknemmelig
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby ZamZam » man nov 05, 2007 23:12

Wa 'aleikum assalam wa rahmutallah

Måske kunne du læse på skolen? Gør jeg ofte :)

Nah tror ikke han ændre sig, når han har undervist i mere end 30 år. Det bar så nedern at få sådan en lærer og lige til matematik. Faget er ikke perlelet, ved lige disse slags fag også fysik, kemi skal man have en lærer der kan finde ud af det med eleverne og give god undervisning der er bedst forståeligt. En lærer skal ikke kun have viden om stoffet, men også at kunne finde ud af at forklare, undervise og mere.

Tak for tilbudet. :)

Fred/ZamZam
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Sandhedens-Fortid » man nov 05, 2007 23:14

har sendt forklaring og detaljerne til dig, men kunne ikke sende billedet saa sender den bare alene herinde i forummet
Brugeravatar
Sandhedens-Fortid

Indlægby Sandhedens-Fortid » man nov 05, 2007 23:17

her har du den
Vedhæftede filer
trekant.JPG
Brugeravatar
Sandhedens-Fortid

Indlægby khilafah00 » tirs nov 06, 2007 00:05

Hvor ville jeg ønske at jeg fulgte med i matematik timerne :(
Brugeravatar
khilafah00

Indlægby Naadje » tirs nov 06, 2007 12:52

Assalamu 'alaykum

Jeg læser det lige igen inden jeg sover. Der er altid larm og aldrig roligt(vi får hele tiden gæster og bla bla.) hjemme hos mig, så nogle gang har jeg svært ved at forstå mine lektier.

Nu er det selvfølgelig forskelligt fra person til person hvornår man vælger at læse lektier, nogle foretrækker lige efter skole og andre 2 timer inden de skal sove. Men at du ikke får ro til at koncentrere dig om dine ting, siger jo ret meget. Hvem i al verden kan koncentrere sig, når hylende børn løber frem og tilbage i huset? :S Det er desværre meget udbredt, ikke at familien konstant har gæster på besøg, men at barnet ikke har et ordentligt miljø at lave lektier i, slappe af osv. Oftest er man i forvejen mange, og mangler måske plads til at kunne sidde i ro og koncentrere sig.

Mit råd ville være at forsøge at nå mest muligt i skolen. Og jeg vil ikke stå og sige, at du skal blive på skolen hver dag, når alle andre er gået - for ja, det er der jo ikke nogen der gidder - tit vil man jo bare væk fra skolebygningen når man har fri, og ikke engang kigge tilbage før den næste morgen :). Det bliver også trættende at tage på biblioteket osv. Men en del af det at gå i skole er altså hjemmearbejde, så du bliver nok nød til at tage en snak med dine forældre. Sige at du har brug for ro.

Ham læreren er ikke rigtig til hjælp. Jeg forstår ikke ham og den måde han underviser på. Problemet er, at vi ikke rigtig får undervisning gennem bogen, altså et fundament, men han taler bare derudaf og jeg har meget svært ved at forstå noget, når jeg ikke har et fundament. Han siger til mig jeg bare kan læse det i bogen, men jeg har prøvet mange gange forgæves...

Mange elever har det også med at "sove" i timerne, og spørger derfor ikke undervejs, når der er noget de ikke forstår. Er det tilfældet hos dig? :) At du ikke spørger, når der er noget der ikke giver mening....også pludselig bliver det til 4 ting du ikke forstår....også 10 ting....og til sidst er der ikke noget der giver mening. Læreren betyder også noget, det klart - men det skal I da ikke finde jer i. Se bort fra ham og tænk på det stof du skal have lært og lad være med at give slip på ham før du forstår det. Men umiddelbart lyder det også til at du er uforberedt pga. manglende koncentration?

Ikke fordi jeg på nogen måde opfordrer til, at man sover i timerne(det kunne jeg ikke finde på:roll:), men der er fag, hvor man kan tillade sig at sove, og fag hvor man helst ikke skal gøre det. Man skal helst ikke sove i et fag som matematik, for man kommer hurtigt bagud og det bliver svært at indhente tingene, eftersom "sproget matematik" ikke er noget man forstår uden forklaringer(til at starte med i hvert fald), modsat når der skal læses dansk fx. Så skal jeg nok stoppe her.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby Naadje » tirs nov 06, 2007 12:52

Assalamu 'alaykum

Jeg læser det lige igen inden jeg sover. Der er altid larm og aldrig roligt(vi får hele tiden gæster og bla bla.) hjemme hos mig, så nogle gang har jeg svært ved at forstå mine lektier.

Nu er det selvfølgelig forskelligt fra person til person hvornår man vælger at læse lektier, nogle foretrækker lige efter skole og andre 2 timer inden de skal sove. Men at du ikke får ro til at koncentrere dig om dine ting, siger jo ret meget. Hvem i al verden kan koncentrere sig, når hylende børn løber frem og tilbage i huset? :S Det er desværre meget udbredt, ikke at familien konstant har gæster på besøg, men at barnet ikke har et ordentligt miljø at lave lektier i, slappe af osv. Oftest er man i forvejen mange, og mangler måske plads til at kunne sidde i ro og koncentrere sig.

Mit råd ville være at forsøge at nå mest muligt i skolen. Og jeg vil ikke stå og sige, at du skal blive på skolen hver dag, når alle andre er gået - for ja, det er der jo ikke nogen der gidder - tit vil man jo bare væk fra skolebygningen når man har fri, og ikke engang kigge tilbage før den næste morgen :). Det bliver også trættende at tage på biblioteket osv. Men en del af det at gå i skole er altså hjemmearbejde, så du bliver nok nød til at tage en snak med dine forældre. Sige at du har brug for ro.

Mange elever har det også med at "sove" i timerne, og spørger derfor ikke undervejs, når der er noget de ikke forstår. Er det tilfældet hos dig? :) At du ikke spørger, når der er noget der ikke giver mening....også pludselig bliver det til 4 ting du ikke forstår....også 10 ting....og til sidst er der ikke noget der giver mening. Læreren betyder også noget, det klart - men det skal I da ikke finde jer i. Se bort fra ham og tænk på det stof du skal have lært og lad være med at give slip på ham før du forstår det. Men umiddelbart lyder det også til at du er uforberedt pga. manglende koncentration?

Ikke fordi jeg på nogen måde opfordrer til, at man sover i timerne(det kunne jeg ikke finde på:roll:), men der er fag, hvor man kan tillade sig at sove, og fag hvor man helst ikke skal gøre det. Man skal helst ikke sove i et fag som matematik, for man kommer hurtigt bagud og det bliver svært at indhente tingene, eftersom "sproget matematik" ikke er noget man forstår uden forklaringer(til at starte med i hvert fald), modsat når der skal læses dansk fx. Så skal jeg nok stoppe her.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Lignende emner

sinus og cosinus
Forum: Matematik
Forfatter: MissTurkii
Svar: 10

Tilbage til Matematik