Arrgh mod Matematik!

Matematik

Redaktør: Studiesiden Mods

Arrgh mod Matematik!

Indlægby Faith » man apr 30, 2007 22:17

Asc wr wb..

ER det kun mig der har det sådan med matematik?`

Jeg hader Matematik.
Hver gang, i skolen når vi har det fag i timen, bliver jeg pludselig meget sur og vred på min Matematikbog og min lærer. :oops:
Og så sker der det at jeg spilder 45 min. af min tid og på
at tænke over hvorfor jeg hader Matematik og på hvorfor andre fra mine klasse elsker det fag.. Og så kommer jeg self. til at forstyrre de andre pga. Det kedsomhed jeg befinder mig i... (Og får så min straf senere.)

Kort sagt:

Matematik= Vrede, sur, demprimede = hold dig væk fra mig.

(der er sikkert nogle fejl)
Brugeravatar
Faith

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Anatolia » man apr 30, 2007 22:30

Aleykum selam Faith,

Nej, jeg tror ikke at du er den eneste :) Mange af os har det sikkert på samme måde som dig, eller har haft det engang.

Naturligvis bliver faget kedeligt, når man ikke kan lide det. Man skal såmænd bare prøve at interessere sig for det.
Det med at prøve at interessere sig for emnet er ultra vigtigt, for at kunne få et godt udbytte af timerne.

Er det fordi du har svært ved at forstå det? I så fald, så kan du tale med dine lærere om det. Jeg er sikker på at de vil hjælpe dig.

Matematik er ikke kedeligt, tværtimod, meget facsinerende, sålænge man sætter sig ind i det og forstår det :)

Held og lykke!
www.alifmim.wordpress.com
www.islamcokguzel.wordpress.com
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Århus
Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 1 perle

Indlægby Faith » man apr 30, 2007 22:39

Heh Tak.. :-D

Og ja det fordi jeg ikke forstå det.
Det ligesom jeg hører et andet sprog når min lærer prøver at forklare.
Det hele er såå... irriterende. Og det Andet ved Matematik er at nogle er tingene ikke altid har regler.Og når man spørg er det bare det samme svar man får 'Sådan er det bare'. :whatever: ::@
Brugeravatar
Faith

Indlægby Naadje » man apr 30, 2007 22:46

Assalamu 'aleykum Fatih

Jeg synes du skal prøve at give det en chance. Stramme lidt an, og prøve at fokusere. Matematik er et vigtigt fag, det kommer du nok til at opdage senere hen. :) Du bliver nød til at tænke langsigtet, og ikke blot her og nu.

Men men men, dermed ikke sagt man skal elske alle fag i verden. Der vil altid være undtagelser, det klart - men et så vigtigt fag som matematik synes jeg ikke du skal opgive. I hvert fald ikke til at starte med.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby AbU » man apr 30, 2007 22:47

Salam Aleikum

Kan sagtens følge jer.

Faktisk, så er matematik et af de fag som ikke kræver bestemt egenskab for at kunne lære. Sådan som jeg forstår det, så handler det om at åbne øjnene og tankerne op for matematik. For det handler i bund og grund om logik. Jeg tror godt man kunne undervise matematik på en anderledes og mere praktisk samt pædagogisk måde, hvor flere kunne lettere forstå meningen med det.

Enhver kan matematik, hvis bare man åbner sig op for det og ikke siger "jeg kan ikke". For det er samme betingelser du har, som ham/hende der er den bedste i klassen. Forskellen er bare, at han/hun tror på at han/hun kan løse det :)

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Naadje » man apr 30, 2007 22:49

Lige en ting til: Tit når man finder noget kedeligt er det fordi man har svært ved det, eller ikke har sat sig ordentligt ind i stoffet. Det ER det vigtigste: At forstå tingene.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » man apr 30, 2007 22:59

Enhver kan matematik, hvis bare man åbner sig op for det og ikke siger "jeg kan ikke". For det er samme betingelser du har, som ham/hende der er den bedste i klassen. Forskellen er bare, at han/hun tror på at han/hun kan løse det

Det er rigtigt AbU, men igen skal man passe på med at sammenligne sig selv med andre. Nogle skal blot høre det én gang for at forstå tingene, andre skal have forklaret tingene 5 gange. Der er forskel på vores intelligens. Det man skal huske på er at vejen til at forstå tingene er meget forskellig fra person til person, det handler blot om at finde vejen. Måske løser Pia på første række opgaven hurtigere, men sålænge Bent bagved er interesseret i at forstå tingene skal han nok få dem lært. Han har måske behov for at få det forklaret 2 gange til, men det er hans tempo, og sådan er vi alle sammen forskellige. Så er der jo altid nogen der opgiver fra start, og nogle som bare ikke har evnen.

(Det er ikke tilfældigt i mit eksempel at hun-kønnet er klogest :mrgreen: GO Pia!)
Naadje
VIP Bruger

Indlægby AbU » man apr 30, 2007 23:04

Salam Aleikum

Er fuldstændig enig, Naadje.

Jeg tror også jeg fik forklaret mig lidt forkert.

Hvad jeg mener er, at som udgangspunkt har man de samme redskaber og samme betingelser. Det er rigtigt, at nogle har det nemmere ved at lære end andre.

Man kan så diskutere hvorvidt det er rent biologisk og dermed ikke til at ændre, eller om det er noget mentalt hvor noget er forstyrende og dermed forhindre éen i at lære første gang ?

Jeg tror bare matematik er et fag, man alle har samme udgangspunkt til, FRA starten vel og mærket. Det selvfølgelig for sent hvis man i folkeskolen ikke har fulgt med og pludselig i HF/Gym/HHX står i en svær situation.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Faith » man apr 30, 2007 23:08

Nåh men tak for alle jeres svar :)

"Enhver kan matematik, hvis bare man åbner sig op for det og ikke siger "jeg kan ikke". For det er samme betingelser du har, som ham/hende der er den bedste i klassen. Forskellen er bare, at han/hun tror på at han/hun kan løse det."

Jeg har ikke tænkt det på den måde..
Det sku jeg måske prøve :)

wcs wr wb..
Brugeravatar
Faith

Indlægby ZamZam » tirs maj 01, 2007 11:45

Assalamu aleikum

Well jeg var heller ikke særlig glad for det fag i folkeskolen, nu er det en del andereledes. Det eneste du skal gøre er at virkelig prøve at stræbe efter at forstå matematiken. Det god ved matematik er at der er regler som man kan følge, og man behøver kun at huske og forstå så skal det nok gå.

Man gør det også kun surt for en selv hvis man møder op til en matemtik time med et surt ansigtstræk. Prøv ved bare en time at være glad og følg med i undervisning, altså give det en chance. Hvis du ikke kan være glad, så hehe være neutral. :) Hvis du tænker lidt nærmere omkring det så får du intet godt ud af at være tvær ;) Det er bare nogle tal.
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Køn: Hunkøn

Indlægby Naadje » tirs maj 01, 2007 13:58

Faith skrev:Nåh men tak for alle jeres svar :)

"Enhver kan matematik, hvis bare man åbner sig op for det og ikke siger "jeg kan ikke". For det er samme betingelser du har, som ham/hende der er den bedste i klassen. Forskellen er bare, at han/hun tror på at han/hun kan løse det."

Jeg har ikke tænkt det på den måde..
Det sku jeg måske prøve :)

wcs wr wb..

Det synes jeg også du skulle prøve Fatih. :) Også tag tingene i dit eget tempo, sammenlign ikke dig selv med andre. Jeg håber du får interesse for faget igen. :)

@ AbU

Jeg forstår hvad du mener. ;)
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Destiny » tirs maj 01, 2007 14:41

A.s ;)

Det m å jo have noget at gøre med at man ikke helt kan forstå faget, for hvorfor ellers hader man det? Ja ok, det kan også bare være man ikke interesserer sig for faget, men jeg hadede en gang også matematik, virkelig meget! Jeg hørte slet ikke efter, og jeg må ærligt indrømme at det var fordi jeg ikke kunne forstå det! Haha. Og så tænkte jeg jo bare; **** det, gider ikke! Men nu, selvom det kan være svært at forstå, slår jeg alligevel ørerne ud, for kan godt lide mat nu, det er seeejt :p
Destiny

Indlægby Mokhtara » fre maj 25, 2007 21:20

Matematik er ikke så slemt som de fleste siger. Jeg giver en masse lærere skylden, for nogen lærere er super gode til matematik, og kan finde ud af at dele den viden, hvorimod andre er super gode til matematik, men dårlige til at dele deres viden.
Hvis man har den rette lærer, er matematik ikke så slemt. Jeg har en super lærer, og på grund af ham, elsker jeg matematik, det er mit yndlingsfag, og jeg er blevet så god til det. Dog kræver det jo også lysten. Hvis lysten ikke er der, så er det bare umuligt at forstå noget matematik.
لا تخشى الا الله ولا تتوكل الا على الله
Brugeravatar
Mokhtara
Bucii

Geografisk sted: Samsø

Indlægby MaReligionIsIslam! » tors nov 01, 2007 12:59

JEG HADER MATEMATIK I ØJEBLIKKET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby AbuG » tors nov 01, 2007 17:25

Her er et formel, der er værd at huske

Succes = talent x effort x attitude

Mens "talent" og "effort" er postive værdier, så kan "attitude" værdien være enten positiv eller negativ.

Dvs. hvis din attituden er negativ, så vil resultatet være en fiasko, uanset om du har talent og/eller hvormeget du anstrenger dig.
Brugeravatar
AbuG

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 16:30

LOL :P Du tænker ret matematisk, hehe.
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby MaReligionIsIslam! » man nov 05, 2007 16:31

OMG! Det værste er at jeg har mat A, men det kan være jeg skifter, hvis jeg finder det SÅ svært, som jeg synes det er nu. Lærerne forklarer det ikke godt, hehe :p
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby Tayyibah » man nov 05, 2007 20:45

Salam

Jeg har det på B-niveau og jeg synes det er rimelig svært.

Der er vel ikke nogen herinde der kan finde ud af differentialregning? Det giver bare ingen mening for mig i øjeblikket.
Tayyibah

Indlægby ZamZam » man nov 05, 2007 20:56

Wa 'aleikum assalam wa rahmutallah

Jooh vi har lige haft det, det er et fint nok emne. Nu vi er igang med integralregning. :)
Billede
Brugeravatar
ZamZam
Moderator
Moderator

Indlægby Anatolia » tirs nov 06, 2007 20:01

Tayyibah skrev:Salam
Der er vel ikke nogen herinde der kan finde ud af differentialregning? Det giver bare ingen mening for mig i øjeblikket.

Wa aleykum selam wa rahmatullah søster Tayyibah,

Hvad drejer det sig om, lige præcis? Måske kunne vi være mere behjælpelige, hvis du skrev hvad du har problemer med.

Om ikke andet, kan du få min fantastiske rapport om differentialregning, hvis det har interesse.
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Tayyibah » tirs nov 06, 2007 23:44

As-salamu 'alaykum wa rahmatullah søster Anatolia

Håber inshaAllah alt er vel :)

Det vil bare være mega dejligt hvis du kunne sende din rapport til mig. Vi har haft om det i to uger nu og jeg har stadig svært ved at forstå hvad i al verden det går ud på. Så det er ikke specifikt et område det drejer sig om.

Jazakillah på forhånd

Was-salamu 'alaykum wa rahmatullah wa barakatuh
Tayyibah

Indlægby Mujahid » ons nov 07, 2007 01:52

AbuG skrev:Her er et formel, der er værd at huske

Succes = talent x effort x attitude

Mens "talent" og "effort" er postive værdier, så kan "attitude" værdien være enten positiv eller negativ.

Dvs. hvis din attituden er negativ, så vil resultatet være en fiasko, uanset om du har talent og/eller hvormeget du anstrenger dig.

:smil3:
لا دارَ للمرءِ بعد الموتِ يسكنُها *** إلا التي كان قبل الموت يبنيها
فمن بناها بخير طاب مسكنُه *** ومن بناها بشرٍّ خَابَ بانِيها
Brugeravatar
Mujahid
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Dunya
Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby Anatolia » fre nov 09, 2007 20:57

Tayyibah skrev:As-salamu 'alaykum wa rahmatullah søster Anatolia

Håber inshaAllah alt er vel :)
Det vil bare være mega dejligt hvis du kunne sende din rapport til mig. Vi har haft om det i to uger nu og jeg har stadig svært ved at forstå hvad i al verden det går ud på. Så det er ikke specifikt et område det drejer sig om.

Jazakillah på forhånd

Was-salamu 'alaykum wa rahmatullah wa barakatuh

Wa aleykum selam wa rahmatullah,

Alhamdulillah. InshaAllah har du det også godt. :)

Ok. Lige til at starte med vil jeg foreslå du kigger grundigt på følgende hjemmeside. Der er nemlig en god beskrivelse af de basale ting omkring differentialregning.

Introduktion til differentialregning

^Du trykker bare på "næste" for at bevæge dig frem på hjemmesiden.

Dernæst vil jeg foreslå, at du læser min rapport, som faktisk handler om differentialkvotient og ikke differentialregning. Sorry! :S

Jeg har vedhæftet den som fil her:
Vedhæftede filer
MATrapport nr2 differentialkvotient - islamic.doc
Rapport om differentialkvotient
(96 KiB) Downloadet 123 gange
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Re: Arrgh mod Matematik!

Indlægby allahumma » tors dec 25, 2008 23:41

Faith skrev:Asc wr wb..

ER det kun mig der har det sådan med matematik?`

Jeg hader Matematik.
Hver gang, i skolen når vi har det fag i timen, bliver jeg pludselig meget sur og vred på min Matematikbog og min lærer. :oops:
Og så sker der det at jeg spilder 45 min. af min tid og på
at tænke over hvorfor jeg hader Matematik og på hvorfor andre fra mine klasse elsker det fag.. Og så kommer jeg self. til at forstyrre de andre pga. Det kedsomhed jeg befinder mig i... (Og får så min straf senere.)

Kort sagt:

Matematik= Vrede, sur, demprimede = hold dig væk fra mig.

hmm sådan har jeg det også matematik er det sværeste i folkeskolen synes jeg ihvertfald
(der er sikkert nogle fejl)
allahumma

Re: Arrgh mod Matematik!

Indlægby Zara » tors dec 25, 2008 23:52

Salam aleykum wa rahmatullahi wa baraktuh -

Old threat :p

Har også matematik på B-niveau indtil videre, og vi skal snart have om differentialregning, jeg har hørt det skulle være rigtig svært. Især hvis man er af dem, der bare ikke forstår tingene med det samme i matematik.
Jeg styrede til matematik i 6.-7. klasse, men ikke mere desværre :lol: Tror bare jeg holder mig til det sproglige :oops:
Zara
Aktiv Bruger

Lignende emner

Matematik aflvering- Hjælp :(
Forum: Matematik
Forfatter: Newage
Svar: 3
Matematik IT-projekt opg.2d (vektor)
Forum: Matematik
Forfatter: Jærsind