Funktionen tangens og det approksimerede 1.gradspolynomium

Matematik

Redaktør: Studiesiden Mods

Funktionen tangens og det approksimerede 1.gradspolynomium

Indlægby Mikaaeel » tors maj 18, 2006 21:19

Assalamu alaykum,

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man udleder funktionen tangens vha. sin og cos? Der er et bevis for det, men jeg forstår det ikke helt.

Insha´Allah kan nogen hjælpe mig? :)

En anden ting:

Det approksimerede 1.gradspolynomium (sikke et ord! :? ) Men er der nogen som kan forklare mig lidt om det? Er dets graf ikke den samme som grafen for tangenten???

Jazak Allah

Mikaa´eel Muhammad :D
Brugeravatar
Mikaaeel

Geografisk sted: Nørrebronx

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Funktionen tangens og det approksimerede 1.gradspolynomi

Indlægby Kristen » tors maj 18, 2006 21:41

Mikaaeel skrev:Assalamu alaykum,

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man udleder funktionen tangens vha. sin og cos? Der er et bevis for det, men jeg forstår det ikke helt.

En anden ting:

Det approksimerede 1.gradspolynomium (sikke et ord! :? ) Men er der nogen som kan forklare mig lidt om det? Er dets graf ikke den samme som grafen for tangenten???

Jazak Allah

tangens til en vinkel er lig med sinus til vinklen divideret med cosinus til vinklen:

tan(v) = sin(v)/cos(v)

Det approksimerede 1.gradspolynomium er en ret linje der har samme hældning i et givet punkt som funktionens graf og samme funktionsværdi. Derfor er det også tangent til grafen for funktionen.
Brugeravatar
Kristen
Aktiv Bruger

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Mikaaeel » tors maj 18, 2006 21:45

Kristen skrev:

En anden ting:

Jazak Allah

tangens til en vinkel er lig med sinus til vinklen divideret med cosinus til vinklen:

tan(v) = sin(v)/cos(v)

Det approksimerede 1.gradspolynomium er en ret linje der har samme hældning i et givet punkt som funktionens graf og samme funktionsværdi. Derfor er det også tangent til grafen for funktionen.

Mange tak for hjælpen :)

Men hvad med beviset for tangens?

Mikaa´eel Muhammad
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby soldier_of_allah » tors maj 18, 2006 21:54

snakker vi tangens i en retvinklet trekant, eller i en graf.. :s ??
Brugeravatar
soldier_of_allah
Student 2009
Student 2009

Indlægby Mikaaeel » tors maj 18, 2006 22:19

soldier_of_allah skrev:snakker vi tangens i en retvinklet trekant, eller i en graf.. :s ??

Assalamu alaykum,

Tangens som en funktion, altså en graf :)

Wa salaamu

Mikaa´eel Muhammad
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Kristen » tors maj 18, 2006 22:22

Mikaaeel skrev:
Kristen skrev:

En anden ting:

Jazak Allah

tan(v) = sin(v)/cos(v)

Mikaa´eel Muhammad

Beviset for tangens? Det ved jeg ikke lige hvad du mener med.
Men tangens kan forklares som følger:

Hvis du har en cirkel med radius 1 og anbringer den i punktet (0,0) i et koordinatsystem, og derefter anbringer den lodrette tangent til cirklen i punktet (1,0) så gælder det at tangens til en vinkel er y-værdien for det punkt som vinklen skærer med den lodrette tangent.
Håber du forstår hvad jeg mener.
Brugeravatar
Kristen
Aktiv Bruger

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Mikaaeel » tors maj 18, 2006 22:28

Kristen skrev:
Mikaaeel skrev:
Kristen skrev:

En anden ting:

Jazak Allah

tan(v) = sin(v)/cos(v)

Mikaa´eel Muhammad

Beviset for tangens? Det ved jeg ikke lige hvad du mener med.
Men tangens kan forklares som følger:

Hvis du har en cirkel med radius 1 og anbringer den i punktet (0,0) i et koordinatsystem, og derefter anbringer den lodrette tangent til cirklen i punktet (1,0) så gælder det at tangens til en vinkel er y-værdien for det punkt som vinklen skærer med den lodrette tangent.
Håber du forstår hvad jeg mener.

Hejsa,

Jeg tror jeg har forstået det nu :) Tusind tak! Men er det ikke også noget med at, a= tan (v), kan du forklare det vha. det som du lige har forklaret mig?

Må Allahs Fred være med dig.

Mikaa´eel Muhammad
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby soldier_of_allah » lør maj 20, 2006 13:45

Ej hvor jeg bare ikke glæder mig til næste år...
Brugeravatar
soldier_of_allah
Student 2009
Student 2009

Indlægby Al-Mumina » lør maj 20, 2006 21:33

soldier_of_allah skrev:Ej hvor jeg bare ikke glæder mig til næste år...

Ditto :? SubhanAllah
Al-Mumina

Indlægby Uffe » lør maj 20, 2006 21:37

Såså, det er ikke så slemt :)
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Geografisk sted: Odense (desværre...)

Indlægby Al-Mumina » lør maj 20, 2006 21:53

Det kan du roligt sige :|

Uffe skrev:Såså, det er ikke så slemt :)
Al-Mumina

Indlægby Uffe » lør maj 20, 2006 21:58

- Det er da aldrig så slemt, når man kan spørge på IslamiC's Studieside :wink:
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Geografisk sted: Odense (desværre...)

Indlægby Al-Mumina » lør maj 20, 2006 22:04

lucky we are, thank God :)
Al-Mumina

Indlægby Mikaaeel » man maj 22, 2006 17:15

Assalamu alaykum,

Så var jeg oppe til eksamen i dag i mat, og gæt en gang: Jeg kom op i tangens!! Utroligt! Hmm..og det var det emne, som jeg havde lidt svært ved og spurgte om hjælp til. Men det gik alligevel aldeles glimrende til eksamen, så tak for hjælpen endnu en gang til de som lige kom med et par forklaringer :)

Soldier of Allah, hvorfor glæder du dig ikke til næste år?

Wa salaamu

Mikaa´eel Muhammad
Gammelt kinesisk ordsprog siger: Den som aldrig sover... er altid vågen ;)
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby islamicdkbruger » man maj 22, 2006 20:30

Wa'alaykum as-salam,

:D SubhanaAllah, inshaAllah det var det resultat du havde regnet med.

Ma'assalama
islamicdkbruger

Indlægby Mikaaeel » man maj 22, 2006 22:47

Noor Al-Deen skrev:Wa'alaykum as-salam,

Ma'assalama

Assalamu alaykum wa rahma-tullah kære søster,

Jazaki Allah :D

Jooo, men jeg havde ikke drømt om at få topkarakter i det emne, som jeg synes var så svært! :D Masha´Allah man kan blive glædeligt overrasket :wink:

Håber også det går fremad med din eksamen? Insha´Allah :)

Wa salaamu alaykum

Mikaa´eel Muhammad
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Anatolia » tirs maj 23, 2006 12:15

Mikaaeel skrev:

Ma'assalama

Jooo, men jeg havde ikke drømt om at få topkarakter i det emne, som jeg synes var så svært! :D Masha´Allah man kan blive glædeligt overrasket :wink:

Wa salaamu alaykum

Mikaa´eel Muhammad

Esselamu aleykum kære Mikaaeel

Mashallah, det lyder super! Er glad på din vegne, at du er glædeligt overrasket... Må vi høre hvad du har fået :D (kun hvis du har lyst til at fortælle)

Og forresten, det er matematik på b niveau ikke? Jeg skal have det næste år, og vil høre om der er en stor forskel ml. c og b niveau? :)

Vesselam
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Ã…rhus
Tro: Sunni/Hanafî

FÃ¥et : 1 perle

Indlægby islamicdkbruger » tirs maj 23, 2006 16:25

MashaAllah bror Mikaaeel, tillykke med det! :D

Jow, alhamdulillah det går da fint. Lad os se, hvordan det kommer til at gå til kemi eksamen på fredag. Vi skal jo op på samme tid :)

InshaAllah khayr.
islamicdkbruger

Indlægby Mikaaeel » ons maj 24, 2006 02:26

Noor Al-Deen skrev:MashaAllah bror Mikaaeel, tillykke med det! :D

Jow, alhamdulillah det går da fint. Lad os se, hvordan det kommer til at gå til kemi eksamen på fredag. Vi skal jo op på samme tid :)

InshaAllah khayr.

Jazaki Allah :) Jeg har fået at vide, at min kemi eksamen er rykket til på mandag, så du må komme med de gode nyheder først på fredag :) Så må vi se om jeg kan følge trop ;) Insha´Allah
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Mikaaeel » ons maj 24, 2006 02:35

Sister-Sahra skrev:
Mikaaeel skrev:

Ma'assalama

Wa salaamu alaykum

Mikaa´eel Muhammad

Esselamu aleykum kære Mikaaeel

Mashallah, det lyder super! Er glad på din vegne, at du er glædeligt overrasket... Må vi høre hvad du har fået :D (kun hvis du har lyst til at fortælle)

Og forresten, det er matematik på b niveau ikke? Jeg skal have det næste år, og vil høre om der er en stor forskel ml. c og b niveau? :)

Vesselam

Wa salaamu alaykum kære søster,

Ja, jeg ville bare ikke virke pralende ukhti..men du spørger, så fik faktisk 13 :oops: :D Totally unbelieveable..hehe.. selv om jeg lavede en lille fejl til sidst, syntes læreren ikke at det skulle koste mig :razz:

Du kan helt sikkert klare B-niveau ;) insha´Allah. Forskellen er, at mat B er lidt mere abstrakt end mat på C. Dvs. du lærer en masse ting, som ikke umiddelbart har så meget med "hverdagslivet" at gøre. Næsten halvdelen af pensum på B er differentialregning, som kan virke lidt svært i starten, men det gælder bare om at sætte sig ind i de grundlæggende definitioner og så kommer det lidt hen ad vejen :) Desuden bygger man også videre på fx geometrien som du allerede kender, fx. sin, cos og tan, så den første periode vil ikke være så forskellig fra C-niveau.

Wa salaamu

Mikaa´eel Muhammad
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Naadje » ons maj 24, 2006 06:23

Assalamu 'aleykum bror Mikaaeel

Wow, 13? :o MashaAllah rigtig godt gået! Så ved vi hvem vi skal henvende os til, når vi går i stå med matematiken :D :mrgreen:
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 27 perler

Indlægby Naadje » ons maj 24, 2006 06:26

Irriterende at man ikke kan rette i sit indlæg :mrgreen: Khayr inchaAllah. Beklager stave- og grammatikfejlene.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 27 perler

Indlægby islamicdkbruger » ons maj 24, 2006 07:00

Wow en skulder klap til dig bror, mashaAllah. Må Allah gøre resten af dine eksaminer ligeså succesrige, ameen ya Rab :D
islamicdkbruger

Indlægby Mikaaeel » tors maj 25, 2006 01:13

Noor Al-Deen skrev:Wow en skulder klap til dig bror, mashaAllah. Må Allah gøre resten af dine eksaminer ligeså succesrige, ameen ya Rab :D

Barak Allahu fiki kære søster :) Jeg ønsker det samme for dig, Insha´Allah.
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Mikaaeel » tors maj 25, 2006 01:16

Naadje skrev:Assalamu 'aleykum bror Mikaaeel

Wow, 13? :o MashaAllah rigtig godt gået! Så ved vi hvem vi skal henvende os til, når vi går i stå med matematiken :D :mrgreen:

Wa alaykum assalam kære søster,

Jah, I kan bare fyre løs med spørgsmål til matematik..hehe :D Så håber jeg, insha´Allah, at jeg kan hjælpe :)

Wa salaamu
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Anatolia » tors maj 25, 2006 12:19

Esselamu alaykum

MashAllah bror! virkelig, virkelig og virkelig flot!

Tillykke med det !!!

Håber at det vil gå på samme måde resten af dine eksaminer inshaAllah ;)

Vesselam
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Anatolia » tors maj 25, 2006 12:28

Jeg blev så overrasket og glad på dine vegne, at jeg glemte at skrive om det som jeg tidligere spurgte om :D

Matematik på B-niveau. Hm ok. Vil det sige at man lærer meget om beviser osv. Hvorimod på C-niveau lærer man meget om regneteknikker, brug af formler mm.

Uha, håber ikke det bliver svært :) , nu nå jeg er glad for mat., tror jeg nok at jeg alligevel kan få svært ved det... Det ser det lidt ud til, når jeg kigger på de spørgsmål du stillede ... :|
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Mikaaeel » tors maj 25, 2006 15:50

Sister-Sahra skrev:Jeg blev så overrasket og glad på dine vegne, at jeg glemte at skrive om det som jeg tidligere spurgte om :D

Matematik på B-niveau. Hm ok. Vil det sige at man lærer meget om beviser osv. Hvorimod på C-niveau lærer man meget om regneteknikker, brug af formler mm.

Uha, håber ikke det bliver svært :) , nu nå jeg er glad for mat., tror jeg nok at jeg alligevel kan få svært ved det... Det ser det lidt ud til, når jeg kigger på de spørgsmål du stillede ... :|

Må min Allah belønne dig for din store venlighed kære søster :)

Du skal slet ikke bekymre dig over mat B. Du skal bare tage det som det kommer, sørge for at følge godt med i timerne og få lavet opgaverne :D Så kommer forståelsen lidt efter lidt, og man bliver også bedre til at kunne huske beviserne :razz: Sammenlignet med C-niveau, så kan jeg huske at jeg hadede beviserne for annuitetslån- og opsparing på C..hehe..og de beviser synes jeg stadig er sværere end de fleste af dem man lærer på B, selv om der er mange flere :roll: Har du været oppe til eksamen på C kære søster?

Wa salaamu

Mikaa´eel
Brugeravatar
Mikaaeel

Indlægby Anatolia » tors maj 25, 2006 16:40

Mikaaeel skrev:
Sister-Sahra skrev:Jeg blev så overrasket og glad på dine vegne, at jeg glemte at skrive om det som jeg tidligere spurgte om :D

Må min Allah belønne dig for din store venlighed kære søster :)

Du skal slet ikke bekymre dig over mat B. Du skal bare tage det som det kommer, sørge for at følge godt med i timerne og få lavet opgaverne :D Så kommer forståelsen lidt efter lidt, og man bliver også bedre til at kunne huske beviserne :razz: Sammenlignet med C-niveau, så kan jeg huske at jeg hadede beviserne for annuitetslån- og opsparing på C..hehe..og de beviser synes jeg stadig er sværere end de fleste af dem man lærer på B, selv om der er mange flere :roll: Har du været oppe til eksamen på C kære søster?

Wa salaamu

Mikaa´eel

Esselamu Aleykum,

Okay, tak. Det ser ud til at det ikke skulle være et problem (Forhåbentlig) :). Jah, du har fuldstændig ret! Det er vigtigt at lave opgaverne i løbet af året.

Mht. eksamen. Ja, jeg har kun været oppe i skriftlig matematik. Mangler den mundtlige.

Karakteren i dette år betyder desværre ikke noget, da jeg skal have B-niveau næste år, så bliver de andre slettet, altså fra C-niveau.
Jeg kunne egentlig godt vælge ikke at gå op til eksamen i mat., men gør det alligevel for at øve mig i det :D
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Mikaaeel » tors maj 25, 2006 16:55

Wa alaykum assalam kære søster Eda,

Hvis du går på hf, så tæller karakteren fra C-niveau faktisk 1/3 i eksamensgennemsnittet, og B-niv. tæller 2/3. Så det kan sagtens betale sig at gå til eksamen :)
Gammelt kinesisk ordsprog siger: Den som aldrig sover... er altid vågen ;)
Brugeravatar
Mikaaeel

Næste

Tilbage til Matematik