mat opgaver!!

Matematik

Redaktør: Studiesiden Mods

mat opgaver!!

Indlægby islamrose » fre feb 17, 2006 00:55

Salam alekom / Hej

Nogen der kan hjælpe mig med denne opgave?? hvor er i kloghoveder? :?:

En pyramide med kvadratisk grundflade skal kunne rumme 0,70 m^3.
Sidelængden i den kvadratisk grundflade betegnes x, og højden af pyramiden betegnes h.

Her bestemmer jeg højden h udtrykt ved siden x:

V = 1/3 * G * h
0,70 = 1/3 * x^2 * h
h = 0,70 / (1/3 * x^ 2)

Men pyramiden skal dimensioneres, så dens overfaldeareal bliver mindst muligt.

Spørgsmålet er hvordan kan man finde et udtryk for pyramidens overfladearealet O som funktion af x.

Jeg har også et andet spørgsmål:

Jeg har fået overfladearealet til en kasse uden låg med kvadratisk grundflade til følgende:
O = x^2 + 4 * x * h ( x er sidelængden i den kvadratisk grundflade og h er højden)
Er dette rigtigt? :oops:

på forhånd tak..
Brugeravatar
islamrose

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Uffe » fre feb 17, 2006 01:26

Ja den sidste er ihvertfald rigtig.
Den første skal jeg vist bruge friske øjne til, når der rejser sig gry af den rosenfingrede dagning :)
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Geografisk sted: Odense (desværre...)

Indlægby Uffe » fre feb 17, 2006 10:45

Det lyder som om, at det med at finde det mindste overfladeareal, altså at optimere funktionen, ikke vil være noget problem for dig, når først du har fundet udtrykket for O som funktion af x (eller h).
Jeg har desværre ikke længere nogen formler for beregning af overfladearealet i en pyramide, men bunden må jo ihvertfald have arealet x^2.
Derudover må de fire sider være lige store. Problemet er blot, at h jo ikke betegner disse trekantede siders reelle, "almindelige" højde, fordi de står skævt. Men det kan jeg nu huske, at der var en formel til at regne ud - desværre kan jeg ikke huske den. Men den burde stå i din bog. Evt. som et eksempel.
Jeg håber, du finder ud af den. Sig endelig til, hvis du skal bruge mere hjælp, for det er da en ret led opgave!
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Geografisk sted: Odense (desværre...)

Indlægby islamrose » søn feb 19, 2006 00:25

Nej det er mere det med at finde overfladeareal.. formlen står ikke i min bog og der er heller ikke et eksempel :( .. jeg synes også det er en led opgave.. men jeg har fundet en formel for overfladearealet:
O = b^2 + 2 * b * √(h^2 + ¼ * b^2) hvor b er sidelængden i den kvadratiske grundflade.
Her kan man sætte formlen for h i stedet for h, også har man et udtryk for pyramidens overfladearealet O som funktion af x eller b.

Men tak for hjælpen
:)
Brugeravatar
islamrose

Lignende emner

Tilbage til Matematik