Gang og dividere?????

Matematik

Redaktør: Studiesiden Mods

Gang og dividere?????

Indlægby MaReligionIsIslam! » man jan 09, 2006 14:29

Hej og esselâmu aleykum til jer andre

Jeg sidder her og tænker over hvad jeg ikke kan finde ud af i matematik. Jeg skal til terminsprøve om en uge. (It's sucks) :| Ja, jeg har glemt hvordan man ganger :roll: J kan godt huske hvordan man dividere, men hvis du keder dig så skriv din måde. :wink:

Hej og veselâm
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Uffe » man jan 09, 2006 14:46

Ja, terminsprøver er noget værre noget...

Lad det være sagt med det samme: Visse ting er nemmere at tegne på et stykke papir end at skrive på et tastatur, men jeg forsøger mig alligevel. Skriv hvis du ikke fatter noget som helst, hehe.

Lad os starte med gange: Et eksempel kunne være 84*132.
Først tager du det bagerste ciffer i det første tal - altså fire. Dette ganger du "bagfra" med alle cifrene i det sidste tal - altså først 2, så 3 og slutteligt 1:

4*2 = 8
4*3 = 12 (!)
4*1 = 4

Fra de 12 kommer der én i mente, som du skal lægge til næste gang, altså ved 4*1:

84*132
528

Nu har du ganget tallet på énernes plads (4) i det første tal med hele det sidste tal. Da du nu skal til at gange tierne (8), indsætter du et nul i din udregning:

84*132
528
0

Herefter gør du ligesom før; gange 8 med 2, 3 og 1 og husker det med tal i mente:

84*132
528
10560

Du lægger nu 528 til 10560 og får facit: 11088.

Og hvis du godt kan huske division, har jeg ikke vildt meget lyst til at skulle gennemgå det :)
Men spørg endelig, hvis der er noget...
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Geografisk sted: Odense (desværre...)

Indlægby Uffe » man jan 09, 2006 14:47

Beklager, at forummet har "ædt" mine mellemrum i opstillingerne af udregningerne. Enere, tiere og hundreder skal naturligvis stå under hinanden, når man lægger sammen.
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Indlægby Deen » man jan 09, 2006 17:19

Nu hvor vi snakker om dividere.. gider du så, Uffe at gennemgår division på samme måde som du gennemgik multiplicering? :D

da jeg også skal til terminsprøve snart , og matematik er en af mine svage sider:(
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Uffe » man jan 09, 2006 17:46

Jeg skal nok lave noget Jørgen Clevin-agtigt noget med webcam senere i aften, når jeg har spist. Jeg tror, det gør det lettere at illustrere :)
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Indlægby Deen » man jan 09, 2006 18:00

Jørgen Clevin ? :P

Men tak skal du have
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Abu Muhammad » man jan 09, 2006 18:07

Jørgen Clevin havde et program i fjernsynet for mange år siden(dengang Uffe og jeg var små:D).

Der sad han og klippede, klistrede og tegnede mens han lavede sjove lyde. Man så altid kun hans hænder, og hans papirer, sakse, blyanter osv.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Deen » man jan 09, 2006 18:28

Aldrig hørt om ham før. Men han lyder morsom :P
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Uffe » man jan 09, 2006 20:03

Det her er så Jørgen Clevin udsat for dogmefilm :)
Undskyld mit rod på skrivebordet, hehe. En lille kommentar: Hvis man nu ikke er så heldig, at tallet til sidst går helt op som det er tilfældet her, sætter man blot et komma og fortsætter proceduren (nogle gange kan man blive ved i evighed, hehe, så hvis man kronisk keder sig, er her altså en idé til, hvad man kan bruge resten af livet til).

"Filmen" kan ses her: http://www.uffepedersen.dk/Dividere.wmv
Brugeravatar
Uffe
Sølv Bruger

Lignende emner

Tilbage til Matematik