Hvordan skriver man gode stile?

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

Hvordan skriver man gode stile?

Indlægby Necima » tirs dec 20, 2011 04:24

Assalaamu 'aleikum wa rahmatullah kære brødre og søstre.

Som emnet siger ønsker jeg at kommunikere bedre i mine danske stile, isaer genren kronik(kommentar til en artikel)

Oftest gaar jeg helt i staa, og kan sagtens sidde flere timer foran computerskærmen, uden at have skrevet fem sølle linier! Hvorimod det i engelsk faget ikke nager mig det samme problem. Tværtimod, er jeg sommetider noed til at cutte ned paa ord.

Saa hvordan griber jeg mit problem an? Hvordan kan jeg lære at faa tankerne skrevet ned paa papiret, uden det skal tag mig vældig lang tid? Og hvordan lærer jeg knebet bag den dumme roede tråd?

(Ps: jeg læser boeger hvis nogen tænker, det løsningen paa mit problem)

Haaber virkelig nogen sidder inde med gode ideer, inshallah :)
Necima

Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Hvordan skriver man gode stile?

Indlægby Vegard » tirs dec 20, 2011 13:55

Mit råd ville være ikke at være nervøs for at skrive noget der ikke er perfekt i starten. Øv dig bare i at skriv selv det der virker ubrugligt.
Jeg havde i sin tid samme problem, men det hjalp det bare at forsøge at skrive så meget af det der lige umiddelbart faldt mig ind ned.

Ift rød tråd. Du kan evt starte med at lave et overblik på et stykke papir. Dit emne, nogle punkter du gerne vil ind på, og en struktur. Når du har fundet nogle punkter inden for dit emne, som du kan nævne i teksten så lav en form for (tids)linje. Der kan du skrive punkter ind, så de står i den rækkefølge de skal komme i i teksten. Du kan tænke lidt over hvilken rækkefølge de skal optræde i, men når du har lavet den linje så brug den som en hjælp til opgavens struktur mens du skriver

Vær ikke bange for at du stile ikke bliver så gode i starten. Du kan fx sige at i de næste stile koncentrere jeg mig den røde tråd. Og så tænk ikke så meget over andre ting. Hvis du skal mest muligt ud af det så sig til din underviser, at hvad du vil forsøge at blive bedre til i de næste par stile. Bed hende eller ham om at give dig noget response på netop det du arbejder på at forbedre
Vegard

Tro: Andet
Køn: Hankøn

FÃ¥et : 7 perler

Indlægby Necima » tirs dec 20, 2011 16:23

Aha, sådan kan det også gøres :) Tusind tak, Vegard

Andre der vil dele deres erfaring, ikke mindst ideer og gode tips?
Necima

Indlægby Julia » ons dec 21, 2011 09:44

@ Necima

Det at skrive gode stile er en øvelse.- på samme måde som at gå i et træningscenter. Man skal lige vænne sig til det, - det er op af bakke i starten, og man har lyst til at løbe væk med modvind i håret og slappe af i et roligt hjørne. Den lyst skal man bekæmpe og (forhåbentlig) så vil begejstringen over ens forbedrede resultater over tid drive én fremad.

Nå, men først og fremmest kan jeg anbefale en "brainstorming". Skriv ALT ned hvad der falder dig ind om det emne, som du skal skrive om. Det skal ikke være lange formfuldendte sætninger og heller ikke i en særlig struktur. Bare stikord. Løst og fast som bliver kastet i en uorganiseret strøm på papiret/skærmen for det gælder om fange enhver tanke og fastholde den, inden den forsvinder :)
Og du må absolut ikke selv-censurere dig i denne proces: tanker som "nej, det er nok ikke relevant... det lyder kedeligt... det er for mærkeligt" skal du smide overbord med det samme.
Giv dig god tid. Den tid er godt givet ud!
Når det er gjort, så forlader du skærmen og tager en kop kaffe/te/vand/sodavand/tur om blokken :) .

SÅ vender du tilbage til skærmen igen og ser på alle de mange ord, som du har noteret ned og begynder stille og roligt at finde et mønster og lave en struktur og får samlet de ord, der drejer sig om det samme. Her vil du opleve, at du kan knytte flere ord og sætninger på og få noget mere fyld.

Derefter tjekker du opgaveformuleringen omhyggeligt og spejler de formelle krav ind i dit skriv og vurderer med et simpelt "tjek" om du har dækket emnet og arbejder dig ind i den rigtige changre (d.v.s. essay, artikel, digt o.s.v.) Det trækker meget ned i karakteren, hvis det ikke er i orden. En såkaldt misforstået opgave.

Er du tvivl om hvad f.eks. et essay skal indeholde, så google det og blive 100 % sikker på hvilken form du skal ramme.

Sidste hånd på værket, er et ordentlig korrekturlæsning. Her anbefaler jeg, at du lader en dag gå, hvor du ikke rører den færdige opgave og så vender tilbage med friske øjne.

Du skal være særligt opmærksom på lærerens korrektioner i dine stile. Det er værdifulde hints til de områder, som du skal koncentrere dig om og kan du ikke forstå, hvad han/hun mener, så SPØRG din lærer! Hold dig ikke tilbage for lærerne er jo til for din skyld.

Good luck. Hvor der er en vilje, er der en vej ....

:tomm:
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
FÃ¥et : 13 perler

Indlægby Necima » ons dec 21, 2011 17:17

@Julia:
Mange tak! Det glæder mig virkelig, du har taget dig tid om at sende mig et svar (: Selvom jeg aldrig har skrevet en brainstorm, skal jeg proeve at give it a try.

Hørt, hvor der vilje er der vej.
Necima

Indlægby Dr. Who » ons dec 21, 2011 17:58

Hvilket niveau er det?

Jeg vil også bare tilføje som Julia siger, at det at skrive er noget, man skal øve sig i. Deltag i så mange debatter, du kan komme til på internettet, kommentér. Skriv så meget som du kan komme til. Husk også at begrunde/argumentere for dine påstande. Jeg undrer mig lidt over, at du ikke har det samme problem i engelsk.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 6 perler
FÃ¥et : 30 perler

Indlægby Necima » ons dec 21, 2011 19:45

@dr who

Dansk A?
Fordi Engelsk falder mig let og derfor er det skriftlig arbejde ikke svært. Skriftligt dansk er derimod vældig svært, og det bliver nok aldrig let! I bund og grund kan jeg bare ikke formulere mig skriftligt godt i det sprog - kun tale det smukt :P

Skal proeve at følge dit raad.
Necima

Lignende emner

Tilbage til StudieSnak