samfundsfag?

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

samfundsfag?

Indlægby matti18 » man jun 20, 2011 16:29

selam aleykum.

Hvordan kan det være at vores Finanasminister claus hjort har underskrevet på en veksel eller hvad det nu hedder når han er medlem af venstre, og det er DF der kommer med forslaget? man er mere eller mindre liberale i venstre?

Og han ved ude mærket godt at der er et brud med Schengensamarbejdet, så hvorfor han det?

og grunden til at DF gerne vil genindføre grænsekontrollen er vel fordi de prøver når ud til deres vælger vel os deres troløse vælger, prøver fortælle dem at vi ligeglad med EU, men det er en form for en symbol politik?
matti18

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Re: samfundsfag?

Indlægby Cabra » man jun 20, 2011 16:49

man er mere eller mindre liberale i venstre?

Venstre hedder Danmarks liberale parti. Men i praksis er de socialdemokratiske, det er de fordi at man under Fogh rykkede imod midten for at appellere mere bredt(dvs tiltrække flere vælgere) Venstre er i den gunstige situation at de kan tillade sig at være rimelig ligeglad med deres liberale vælgere, fordi disse vælgere er folk, som næsten uanset, hvad aldrig kunne drømme om at stemme rødt og det ved Venstre naturligvis.

Alle danske partier er mere eller mindre socialliberale, fordi alle har accepteret velfærdsstaten som et gode. Det man diskuterer er så omfanget af denne.

Eksempler på at Venstre ikke er liberale i praksis, er at den offentlige sektor aldrig har været større i Danmark(lidt morsomt under en borgerlig-liberal regering) Og andre vedtaget pakker, såsom terrorloven og lømmelpakken er gode eksempel på at Venstre ikke agerer særlig liberalt.

og grunden til at DF gerne vil genindføre grænsekontrollen er vel fordi de prøver når ud til deres vælger vel os deres troløse vælger, prøver fortælle dem at vi ligeglad med EU, men det er en form for en symbol politik?

Det er i høj grad symbol-politik. Dansk Folkeparti prøver at ramme en stemning i befolkningen som går på modvilje imod EU ud fra argumenter at Danmark selv bestemmer over egne anliggender og det har meningsmålinger også vist er en god ide - DF har fået en pæn stigning her.

DFs politik er i meget høj grad bundet op omkring det nationale og af følelser, grænsekontrollen er et godt eksempel på det.

Mange eksperter har afvist at denne grænsekontrol skulle føre noget godt med sig - tværtimod. Regeringen mente selv så sent som 6 maj at grænsekontrollen ikke var en god ide - nu er de vendt på en tallerken, fordi de har fået DFs mandater til deres 2020-aftale. Noget for noget kan man sige.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Cabra » man jun 20, 2011 16:57

Her er dokumentation på, hvordan regeringen har vendt på en tallerken. Lig mærke til så sent som den 6 maj, som jeg fik skrevet før.

”Som det er fremgået, er det regeringens opfattelse, at udbyttet af mere mekanisk grænsekontrol ikke vil stå mål med de betydelige ressourcer, der ville skulle tages fra andre mere målrettede indsatser mod kriminalitet. I stedet er det afgørende, at der foregår et målrettet internationalt samarbejde, hvilket også er en af grundideerne i Schengensamarbejdet.”
Daværende justitsminister Brian Mikkelsen, tale til Folketinget, 2. april 2009

”Efter Europols opfattelse, efter dansk politis opfattelse, så er det [genindførelse af grænsekontrol] ikke den rigtige politifaglige løsning. Og det skyldes jo blandt andet at det sjældent er lige på grænsen, at kriminaliteten foregår. Der er alle mulige andre steder.”
Udenrigsminister Lene Espersen på vegne af justitsministeren til Europaudvalget, 6. maj 2011
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby matti18 » man jun 20, 2011 16:59

okay det var os det jeg nogenlunde jeg havde i hovedet, så regering tag det op fordi som du selv sagde noget for noget er det så den eneste grund til det? fordi det går jo udover regeringen men det er jo guf for DF's kernevælgere vel os for deres troløse vælgere. Og hvad er det helt DF har gjort for regeringen, at de tag det her forslag på?
matti18

Indlægby Cabra » man jun 20, 2011 17:08

okay det var os det jeg nogenlunde jeg havde i hovedet, så regering tag det op fordi som du selv sagde noget for noget er det så den eneste grund til det? fordi det går jo udover regeringen men det er jo guf for DF's kernevælgere vel os for deres troløse vælgere. Og hvad er det helt DF har gjort for regeringen, at de tag det her forslag på?

Ja, noget for noget, sådan er politik Det behøver ikke nødvendigvis at være en dårlig ting.

Det som DF har gjort, det er at de har lagt mandater til regeringens økonomiske plan(det som hedder 2020-planen), hvilket er en meget vigtig plan for regeringen og man har ment at det var det værd og det tror jeg stadig man gør - selvom debatten kører på det højeste lige nu.

Men ja, dette er guf for DF-vælgerne, ingen tvivl om det. Men regeringen har også for meget for det, så meget at nogen vil mene at DF faktisk er taberen i dette kompromis, fordi de er med til afskaffe efterlønnen.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby matti18 » man jun 20, 2011 17:15

Aaah okay nu giver det mere mening.
Men det er jo stadig et brud på Schengensamarbejdet, så om de tag det op, er vel ligemeget, de for det vel ikke indført?
matti18

Indlægby Cabra » man jun 20, 2011 17:18

Om det er et brud eller ikke, det er en svær diskussion, det vil jeg ikke kloge mig på. Det er juridisk spørgsmål. Det må tiden vise.

Lige i øjeblikket er man rundt omkring for at forklare at den ikke bryder med den aftale og jeg så Løkke i dag igen gentog at den ikke bryder aftalen.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby matti18 » man jun 20, 2011 17:22

hmmm ja okay men mange tak for hjælpen.
matti18

Indlægby Cabra » tirs jun 21, 2011 07:28

Hey matti.

Nu ser det ud til at koste VKO-flertallet i meningsmålinger
http://politiken.dk/politik/ECE1313219/ ... ensesagen/
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby matti18 » ons jun 22, 2011 09:39

ja det kan jeg se, DF vinder på forslaget kampen op mod EU, men blå blok taber på det:D
matti18

Lignende emner

Samfundsfag.
Forum: Samfundsfag
Forfatter: Muslim-pigen
Svar: 13
Noter til Samfundsfag B
Forum: Samfundsfag