samfundsfag opg hjælp.

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

samfundsfag opg hjælp.

Indlægby matti18 » lør jan 15, 2011 14:40

selam aleykum alle.

jeg har fået en sumfundsfag opg som jeg har nogen problemer med, især 2 af spørgsmålene som lyder sådan her .

1. hvordan er statsministeren udmeldning om efterlønen et skift i venstres politik?

2. hvorfor sker dette skfit ?

og skal bruge de her begreber: Molins model, vælgeradfærd,ideologier, mærkesager, magtbegreber, Medier. jeg skal nok ikke bruge alle de begreber lige til de her spørgsmål, men nogen af dem skal bruges. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igang :S håber der er en der gider og hjælpe.
matti18

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Re: samfundsfag opg hjælp.

Indlægby Cabra » lør jan 15, 2011 14:54

1. hvordan er statsministeren udmeldning om efterlønen et skift i venstres politik?

Det er et skift fordi Løkke førhen sagde at man ikke skulle røre ved efterlønnen(som blev ændret i 2006) Nu siger han derimod at det er en økonomisk nødvendighed for det danske samfund at afvikle efterlønnen.

Af flere grunde. Først og fremmest, så har det formenligt altid ligget Løkke på hjertet at afskaffe efterlønnen. Men det sker først nu, fordi det før var for upopulært i den danske befolkning(jvf. vælgeradfærd) Ideologisk set burde Danmarks liberale parti jo også gå ind for at begrænse velfærds-staten. Men en politiker tænker jo også i magt, hvorfor Løkke ikke tør at tage skridtet før han ved at stemningen i befolkningen er ved at vende.

Taktisk set, så kan man sige at Løkke ikke har mange andre muligheder. Højrefløjen har blandt andet vundet de sidste valg ved at befolkningen har mest tillid til at de er mest økonomisk ansvarlig. Og nu spiller Løkke ansvarligheds-kortet. Plus han på den måde kan virke offensiv og sikre sig meget medietid.

Jeg vil opfordre dig til at følge med i debatten. Fx News som dækker dansk politik døgnet rundt. hvis du så det, så ville du have meget nemmere ved dette. Ligesom du burde læse nogle danske aviser. Information kører med et gratis tilbud de næste 4uger, det kunne være en ide.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Muhyi al din » lør jan 15, 2011 15:08

matti18 skrev:selam aleykum alle.

jeg har fået en sumfundsfag opg som jeg har nogen problemer med, især 2 af spørgsmålene som lyder sådan her .

og skal bruge de her begreber: Molins model, vælgeradfærd,ideologier, mærkesager, magtbegreber, Medier. jeg skal nok ikke bruge alle de begreber lige til de her spørgsmål, men nogen af dem skal bruges. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igang :S håber der er en der gider og hjælpe.

Jeg synes, at du skal være mere kritisk og skrive til din lære, at spørgsmål 1 er forkert stillet. Afskaffelse af efterlønnen er i overensstemmelse med venstres politik og den liberalistisk ideologi, som er fundamentet for venstre. Der er derfor ikke tale om et skrift i venstres politik, men et skift i forhold til Anders Fogh's politik. En vigtig forskel.

Årsagen til hans tilbagevenden til det ideologiske fundament, at han ønsker at tvinge vælgerne til at vælge, og vise 'den sande' forskel mellem venstre-fløjen og højre-fløjen. Det er desuden forsøg på at vise ansvarlighed, handlekraft og virke troværdig.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Cabra » lør jan 15, 2011 15:18

Jeg synes, at du skal være mere kritisk og skrive til din lære, at spørgsmål 1 er forkert stillet. Afskaffelse af efterlønnen er i overensstemmelse med venstres politik og den liberalistisk ideologi, som er fundamentet for venstre. Der er derfor ikke tale om et skrift i venstres politik, men et skift i forhold til Anders Fogh's politik. En vigtig forskel.

Det skal du ikke. Din lærer forsøger nemlig at vise dig at de politiske ideologier ikke har samme betydning som førhen, da man havde et såkaldt klassesamfund. Efter murens fald, kan man nemlig sige at det pragmatiske i den grad har taget overfor det ideologiske.

Din lærer vil have dig til at forstå at Venstre i deres politik på rigtig mange områder ikke opererer efter deres ideologiske udgangspunkt.

Partierne høster altså ikke mange vælgere på deres respektive ideologier, men langt mere på enkelte sager/spørgsmål. Man stemmer altså ikke nødvendigvis efter eget klasse tilhørsforhold, som var tendensen tidligere. Det er de aktuelle sager, der ofte er afgørende for, hvor vælgerne sætter deres kryds. Man kan ikke længere - lige så præcist som tidligere - sige hvilke befolkningsgrupper som stemmer hvad.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » lør jan 15, 2011 15:28

Cabra skrev:

Det skal du ikke. Din lærer forsøger nemlig at vise dig at de politiske ideologier ikke har samme betydning som førhen, da man havde et såkaldt klassesamfund. Efter murens fald, kan man nemlig sige at det pragmatiske i den grad har taget overfor det ideologiske.

Din lærer vil have dig til at forstå at Venstre i deres politik på rigtig mange områder ikke opererer efter deres ideologiske udgangspunkt.

Partierne høster altså ikke mange vælgere på deres respektive ideologier, men langt mere på enkelte sager/spørgsmål. Man stemmer altså ikke nødvendigvis efter eget klasse tilhørsforhold, som var tendensen tidligere. Det er de aktuelle sager, der ofte er afgørende for, hvor vælgerne sætter deres kryds. Man kan ikke længere - lige så præcist som tidligere - sige hvilke befolkningsgrupper som stemmer hvad.

Efterlønsforslaget har, om du har indset eller ej, bragt de ideologiske forskelle frem.

Hvis man vil have høje karakter, så svarer man, som jeg skrev. Hvis man vil have gennemsnitskarakter, så svarer man, som du skrev.

Medmindre Matti ønsker jeg uddyber noget af det, som jeg skrev, så bliver dette det sidste fra mig i denne tråd.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby matti18 » lør jan 15, 2011 15:29

til cabra.
så han gør det fordi han at han ved at Danmark på et eller andet tidspunkt vil gå hen og blive helt liberalt?
forstår ikke helt hvad du mener med at politiker tænker med magt kan ikke for det til at hænge det sammen:S

og hvad mener du med at stemningen er ved at vende hos folket?

altså føler os med nogen gange, men kan os være svært at forstår:S

til Muhyi al din.
jamen liberalsk ideologi er at staten skal have en minimal rolle, at fjerne efterlønen er vel med til at gør staten mere minimal og på et eller andet tidspunkt vil man os af med velfærdstaten?

okay så man kan godt sige at højrefløjen er liberale, men det mener jeg da ikke konservative er, deres ideologi er jo at bevar fædre landet og de kristene værdier og at individe er svagt og ikke er fornuftige så statan skal være stor her ?
matti18

Indlægby Muhyi al din » lør jan 15, 2011 15:36

matti18 skrev:til Muhyi al din.
jamen liberalsk ideologi er at staten skal have en minimal rolle, at fjerne efterlønen er vel med til at gør staten mere minimal og på et eller andet tidspunkt vil man os af med velfærdstaten?

okay så man kan godt sige at højrefløjen er liberale, men det mener jeg da ikke konservative er, deres ideologi er jo at bevar fædre landet og de kristene værdier og at individe er svagt og ikke er fornuftige så statan skal være stor her ?

Du har ret. De konservative er baseret på den konservative ideologi.

Ingen af partierne ønsker velfærdsstaten afskaffet. Nogle ønsker blot at staten skal have en meget store rolle i fordelingen af penge/goder, mens andre partier ønsker at staten skal have en mindre rolle.

Denne valgkamp kommer for engang skyld til at handle om ideologiske forskelle og ikke snæversynet værdipolitik. Det skyldes, at økonomien er i fokus.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Cabra » lør jan 15, 2011 15:39

Hvis man vil have høje karakter, så svarer man, som jeg skrev. Hvis man vil have gennemsnitskarakter, så svarer man, som du skrev.
¨

Hehe, har et gennemsnit på 11.3, så det går nok.

Det er rigtigt at de ideologiske forskelle nu er blevet tydeligere, men det ikke, hvad læren efterspørger her.

så han gør det fordi han at han ved at Danmark på et eller andet tidspunkt vil gå hen og blive helt liberalt?
forstår ikke helt hvad du mener med at politiker tænker med magt kan ikke for det til at hænge det sammen:S

Løkke vil helt sikkert gerne have at DK bliver mere liberalt. Men han kan ikke tage for store skridt, da han risikerer at skræmme vælgere væk. Venstre har rykket sig imod midten - økonomisk for at appellere mere bredt. For at gøre det overskueligt: Tænk på at befolkningen er CHEFEN og Løkken er arbejderen, men skal passe på med ikke at gøre chefen for sur, fordi så mister man sit job(magten) Husk at demokratiet kommer nedefra(fra befolkningen)
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby matti18 » lør jan 15, 2011 15:44

okay jeg forstår det hele meget bedre nu i begge skal have mange tak!

og angående min karaktere, så spiller den ikke stor rolle det vigtigste er at jeg forstår, så jeg ville plukke ud fra begge jeres synspuknter :D og igen tak for hjælp!

fred
matti18

Lignende emner

Samfundsfag C noter søges.
Forum: Samfundsfag
Forfatter: Jærsind
Svar: 19
Hjælp samfundsfag eksame imorgen..