STX. eller HF?

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

STX. eller HF?

Indlægby rs16 » man jan 10, 2011 15:38

Salam aleikum

Jeg kan ikke vælge mellem STX og HF. Jeg vil gerne på STX, men en grund til at jeg ikke kan er at jeg intet siger i timerne. Derfor tænkte jeg at det vil være godt at tage HF, da man ikke får års/standpuntskarakter, men eksamens karakter. Men hvis jeg så vælger HF skal jeg tage 10. Klasse med, og det er det jeg ikke har lyst til.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer, som går/har gået på STX eller HF om jers mening. Hvad i synes om det både dårligt og godt.

Jeg ved godt at det er forskelligt, hvad man synes. Og det du synes er godt f.eks. synes jeg er dårligt, men kunne alligevel godt tænke mig at hører det :D

Tak på forhånden!
rs16

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
Fået : 0 perle

Re: STX. eller HF?

Indlægby M.Ali » man jan 10, 2011 17:14

SSS424 skrev:Salam aleikum

Jeg kan ikke vælge mellem STX og HF. Jeg vil gerne på STX, men en grund til at jeg ikke kan er at jeg intet siger i timerne. Derfor tænkte jeg at det vil være godt at tage HF, da man ikke får års/standpuntskarakter, men eksamens karakter. Men hvis jeg så vælger HF skal jeg tage 10. Klasse med, og det er det jeg ikke har lyst til.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer, som går/har gået på STX eller HF om jers mening. Hvad i synes om det både dårligt og godt.

Jeg ved godt at det er forskelligt, hvad man synes. Og det du synes er godt f.eks. synes jeg er dårligt, men kunne alligevel godt tænke mig at hører det :D

Tak på forhånden!

Wa alykoum al salam
Jeg tog 10.klasse (Hvilket var nødvendigt da jeg kun havde været i DK i 3 år), jeg synes det vat som at tage 9.klasse om igen, dog fik jeg lært mere. Blev bedre til alle fag, fik mødt en masse mennesker og helt anderledes miljø end folkeskolen mere voksent. Hvis du føler dig klar til STX så vil jeg råde dig til at glemme tanken om både 10.klasse og HF.
Nu ved jeg ikke om du vil læse til tandlæge eller noget på det niveau, så hold dig væk fra HF, da du bliver nød til at supplere efter HF, men i STX tilbyder de mange studieretninger (fordel) og du spilder ikke tiden, 3 år istedet for at sige 1 år 10.klasse + 2 år hf (supplering tager måske 1 år) dvs. sammenlagt ca. 4 år hvis du vælger HF, mens stx hedder 3 år, de første 6 måneder er grundforløb også kan du vælge studieretning efter hvad du ønsker at læse i fremtiden.
Jeg valgte studieretningen Mat A, fysik,kemi,eng B og tysk A, kun fordi jeg ville være tandlæge eller ingeniør, nu går jeg på en ingeniøruddannelse anden semester. Det var helt klart 3 hårde år med de hårdeste dage, men det betaler sig til sidst. Håber jeg har gjort det klart.
Ws
Imam Alsadiq (as) sagde:
”Graven har en tale (den taler med) hver dag. Den siger jeg er det fremmede hjem. Jeg er det uhyggelige hjem. Jeg er billernes hjem. Jeg er graven. Jeg er enten en have fra paradiset, eller en kløft fra helvedet.”
Brugeravatar
M.Ali

Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 4 perler

Indlægby One Ummah. » man jan 10, 2011 17:29

STX er efter min opfattelse meget konkurrencepræget og du goer derfor klogt i at vaelge det fra hvis du allerede nu ved at du ikke er typen der gerne vil snakke hele tiden. Jeg gik selv på stx og jeg fandt da hurtigt ud af man på stx som ivrig elev hurtigt bliver meget stresset, alt for stresset. Jeg droppede derfor ud i slutningen af 2.g og begyndte på HF et par måneder efter. Om HF kan jeg sige at det ingen nem leg er at at lege, som mange ellers render rundt og tror. HF er efter min opfattelse en del svaerer end gymnasiet idet forloebet blandt andet kun varer over to år mens det i gymnasiet som du nok ved varer over tre. De fleste i HF er er i starten af tyverne til midt i tyverne, du boer derfor desuden ikke forvente meget mht. det sociale. Men ikke desto mindre så er de mange "aeldre" omkring en på hf til stor nytte for ens udvikling, man tilpasser sig og modner nemlig hurtigt i deres selvskab og jeg er helt sikker på at netop det vil hjaelpe i såfald du vaelger at studere videre. HF er afslappet, de fleste tager det knap så seriost, det goer det nemmere for dig skille dig ud af maengden (ikke at du behoever det på HF). Men du kunne evt. som jeg proeve begge og se om STX nu også virkeligt ikke er noget for dig. Du kan derefter i såfald du ikke er tilpas uden videre komme ind på HF da 1g taeller som 10. klasse. Du laerer desuden meget mere i 1g end du sikkert kommer til i tiende klasse. Så find et plads på et gymnasium, foelg med i timen, og snak så godt du nu kan, i marts måned kan du så tag et kig på dine karakter og vurdere da sammen med dine naere om der er en reel behov for at du flytter.

Du spoerger ellers bare.
Brugeravatar
One Ummah.

Tro: Salafi

Fået : 6 perler

Indlægby One Ummah. » man jan 10, 2011 17:34

M.Ali skrev:Nu ved jeg ikke om du vil læse til tandlæge eller noget på det niveau, så hold dig væk fra HF, da du bliver nød til at supplere efter HF, men i STX tilbyder de mange studieretninger (fordel) og du spilder ikke tiden, 3 år istedet for at sige 1 år 10.klasse + 2 år hf (supplering tager måske 1 år) dvs. sammenlagt ca. 4 år hvis du vælger HF, mens stx hedder 3 år, de første 6 måneder er grundforløb også kan du vælge studieretning efter hvad du ønsker at læse i fremtiden.
Jeg valgte studieretningen Mat A, fysik,kemi,eng B og tysk A, kun fordi jeg ville være tandlæge eller ingeniør, nu går jeg på en ingeniøruddannelse anden semester. Det var helt klart 3 hårde år med de hårdeste dage, men det betaler sig til sidst. Håber jeg har gjort det klart.

Man kan faktisk godt få de samme fag som du fik på gymnasium, på HF. Jeg render selv rundt på en HF i kbh hvor jeg har Kemi B, Fysik B, og Mat A. Jeg har desuden ikke nogen sprogfag udover engelsk og dansk at bekymre mig om, derudover har jeg historie på B og ikke A som på STX. Idraet får man ingen karakter i. Så alt i alt er forloebet lige så "belastende" som forloebet i gymnasium. Jeg behoever altså som fremtidig HF student slet ikke at bekymre mig om at suplere.
Brugeravatar
One Ummah.

Tro: Salafi

Fået : 6 perler

Indlægby Cabra » man jan 10, 2011 21:50

du boer derfor desuden ikke forvente meget mht. det sociale.

Det behøver ikke at være tilfældet. For mit vedkommende var HF - også rent socialt, de to bedste år i mit liv. Jeg ser stadig stort set alle drengene fra min klasse af og det er trods 1,5 år siden jeg blev færdig.
Selvom der kan være et alderstrin folk imellem, så er det min klare overbevisning at det intet betyder. Som One Ummah skrev så kan det være en fordel for de lidt yngre, fordi de hurtigt bliver nødt til at agere mere voksent for at passe ind i miljøet, så det udligner sig selv på den måde.

Vær opmærksom på at der HF er mange eksamener af gangen i forhold til gym. Det er en logisk konsekvens af at det tager 2år i stedet for tre.

På HF får man ikke års-karakter, hvilket giver lidt frirum til at man ikke skal præstere hele tiden. Om det er en fordel, afhænger nok meget af den enkelte.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Janan » man jan 10, 2011 22:23

Wa alaikum salam

Jeg tror det afhænger af hvad man mest foretrækker som person.
Jeg valgte fx STX da jeg synes det er en meget "traditionel" gymnasial uddannelse. Det giver flere muligheder når man er færdiguddannet - det afhænger selvfølgelig også hvilke linie/fag man har valgt.
Men generelt giver det flere muligheder.

Hvis du i forvejen har en idé omkring hvad du vil læse videre til efter ungdomsuddannelsen, så prøv evt. at gå ind på ug.dk og se hvilke krav disse videregående uddannelser har.

Da jeg ikke har prøvet HF kan jeg ikke rigtig sige noget for eller imod det.

Ellers kan du evt. også prøve at tale med studievejlederen omkring det?

Håber du finder ud af hvad der er bedst for dig in sha'Allah. :)
Brugeravatar
Janan
Aktiv Bruger

Køn: Hunkøn

Givet : 45 perler
Fået : 29 perler

Lignende emner

Tilbage til StudieSnak