SSS424 skrev:Salam aleikum
Jeg kan ikke vælge mellem STX og HF. Jeg vil gerne på STX, men en grund til at jeg ikke kan er at jeg intet siger i timerne. Derfor tænkte jeg at det vil være godt at tage HF, da man ikke får års/standpuntskarakter, men eksamens karakter. Men hvis jeg så vælger HF skal jeg tage 10. Klasse med, og det er det jeg ikke har lyst til.
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer, som går/har gået på STX eller HF om jers mening. Hvad i synes om det både dårligt og godt.
Jeg ved godt at det er forskelligt, hvad man synes. Og det du synes er godt f.eks. synes jeg er dårligt, men kunne alligevel godt tænke mig at hører det

Tak på forhånden!
Wa alykoum al salam
Jeg tog 10.klasse (Hvilket var nødvendigt da jeg kun havde været i DK i 3 år), jeg synes det vat som at tage 9.klasse om igen, dog fik jeg lært mere. Blev bedre til alle fag, fik mødt en masse mennesker og helt anderledes miljø end folkeskolen mere voksent. Hvis du føler dig klar til STX så vil jeg råde dig til at glemme tanken om både 10.klasse og HF.
Nu ved jeg ikke om du vil læse til tandlæge eller noget på det niveau, så hold dig væk fra HF, da du bliver nød til at supplere efter HF, men i STX tilbyder de mange studieretninger (fordel) og du spilder ikke tiden, 3 år istedet for at sige 1 år 10.klasse + 2 år hf (supplering tager måske 1 år) dvs. sammenlagt ca. 4 år hvis du vælger HF, mens stx hedder 3 år, de første 6 måneder er grundforløb også kan du vælge studieretning efter hvad du ønsker at læse i fremtiden.
Jeg valgte studieretningen Mat A, fysik,kemi,eng B og tysk A, kun fordi jeg ville være tandlæge eller ingeniør, nu går jeg på en ingeniøruddannelse anden semester. Det var helt klart 3 hårde år med de hårdeste dage, men det betaler sig til sidst. Håber jeg har gjort det klart.
Ws