Pendle mellem hjem og uddannelse

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

Pendle mellem hjem og uddannelse

Indlægby TheresOnly1God » ons jan 05, 2011 20:55

Assalamu Aleykum.

Da jeg kraftigt overvejer at læse på universitetet i Odense, fordi Syddansk Universitet pt. er det eneste universitet der tilbyder den uddannelse jeg ønsker, vil jeg høre om jeres erfaringer med at pendle fra Høje Taastrup eller KBH til Odense, da jeg bor nær Høje-Taastrup.

Er det værd at pendle ved så lang en afstand mellem hjem og uddannelse?
Kan i evt. nævne fordele og ulemper?

Er bange for at gå død, når man skal rejse ca. 4-5 timer hver dag. Og prisen er heller ikke helt lav.

Salam.
My soul is brightened by a light in my heart
When I praised God of mankind
And my soul is cheered up and the tears were flowing
Oh God! guide my heart to reason
In the tranquility of the night I pray during worshiping
While the black darkness is all around me
Oh Kind! Oh Most Merciful! Oh Most Forbearing!
Oh Kind! Your gifts are endless
Oh All-Hearing! Oh Answerer! Oh Most Magnificent!
Oh Creator of the strong predatory animals! Guide me
Guide me to truth, God
I depend on your guidance today
Oh God of the universe! you are my aid
You are the refuge of man in the afterworld
Here I am God, asking your forgiveness
Forgive me and grant me my wish

O my Lord, send Your peace & blessings always and forever
Upon Your beloved, the best of creation
Brugeravatar
TheresOnly1God
Student 2011
Student 2011

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 1 perle

Re: Pendle mellem hjem og uddannelse

Indlægby Tabz » ons jan 05, 2011 21:52

Wa 'alaykumus-salam

Jeg har en veninde, der studerede i Odense, og pendlede mellem Høje Taastrup og Odense 3 gange om ugen. For hende var det ikke noget problem, selvom det tog hende 1 time at komme derud. I sin "rejse" udnyttede hun tiden med at læse. Den lange vej til studiet var ikke et problem for hende.

Perosnligt bruger jeg også omkring en time (mindst 50 min.) på at komme til universitetet, dog er det ikke ligeså langt.
Motivationen til at stå op hver morgen og komme afsted afhænger meget af din tilbøjelighed til kedsomhed.
Brugeravatar
Tabz

Indlægby nattergalen » ons jan 05, 2011 22:21

Jeg pendler dagligt ca. 4 timer, dog ikke den strækning du spørger ind til. Det er virkelig trættende men det kan sagtens lade sig gøre. Jeg er desværre ikke udstyret med, at kunne læse lektier i toget men jeg kan sagtens læse ikke skolerelateret bøger :hmmm: så det bruger jeg tiden på, ellers har jeg mobilt bredbånd der også er lidt underholdende.
Brugeravatar
nattergalen
Aktiv Bruger

FÃ¥et : 4 perler

Indlægby Akilah » ons jan 05, 2011 22:28

Wa 'alaykum salam

Jeg har oplevet, at svenskerne fra min klasse som tager hele vejen fra sverige til frederiksberg hver morgen, er bedre til at møde op end jeg og mange andre fra mit hold som bor 5-10 minutter derfra. Så jeg tror det har noget at gøre med hvor meget man ønsker det skal fungere. Har du børn og ægtefælle er det nok noget andet, for så skal man tænke på om man kan nå at hente børnene før institutionen lukker, hvis altså man ikke har lavet en ugeplan med ægtefællen omkring det. Men også bare det at skulle hjem og lave mad når man først er hjemme ved 18 tiden feks. og man har været i skole en hel dag + transport osv. Det kræver et overskud af energi, eller/og en meget struktureret agenda som helst skal følges til punkt og prikke hvis det skal fungere. Man kan jo altid give sig til at studere i toget så man måske slipper for lidt af læsningen om aftenen. Har man børn vil der dog ikke være så meget tid til dem, da de nok skal spise og direkte iseng da der er mad så sent og dagen starter ekstremt tidligt fordi du skal med toget ved 6-7 tiden for at komme til tiden. Og så skal du jo lige være sikker på at din ægtefælle afleverer børnene for institutionerne åbner først 6.30/6.45 hvor du højst sansynlig sidder i toget.

puha, det gad jeg ærlig talt ikke :) men det er selvfølgelig noget andet når man ikke har børn!
Brugeravatar
Akilah
Student 2010
Student 2010

Geografisk sted: Kbh
Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

FÃ¥et : 0 perle

Indlægby PoF » tors jan 06, 2011 21:19

Jeg tror at de første uger vil måske ikke mærkes som sådan dvs. at du stadigvæk er frisk og ikke er rørt over den lange tur og måske efter nogle måneder føler du, at du intet fritid har, mangel på tid med familie & venner, det kan medføre til ensomhed da man kun er forbundet med skolen og transporten. Du skal sikkert læse der nogle år? Hvorfor flytter du så ikke tættere på.. :)

Intet vænner man sig til det eller også gør man ikke :teeth:
PoF

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby Falastiniyi_Muslima » tors jan 06, 2011 22:08

Salam

Pendler på en anden rute selv, men med samme distance som dit tilfælde.
Det er lidt hårdt, men du vænner dig til det. Du skal være opmærksom på, at du mister meget af det sociale fordi du gerne vil nå et tidligere tog hjem, der gerne skulle passe med både bus i Odense og hjemme i din by.
Rent økonomisk, kan det godt betale sig, da SU-transportsrabatten i samarbejde med folketinget er blevet sænket til 562kr per månede, uanset ruten der pendles på.

Du skal derfor ikke tænke over det økonomiske, da det er billegere nu. (de nye regler trådte i kraft per 1.januar 2011). Vurdere, hvor god du er til at tage dig sammen, for skal du møde kl 8 på universitet skal du allerede stå op maksimum ved 5 tiden om morgenen.

Held og lykke.

Ps. hvad skal du læse :)
Enhver (negativ) nyskabelse er en vej til vildfarelse, og enhver vildfarelse er Ilden (Helvede)
Brugeravatar
Falastiniyi_Muslima

Geografisk sted: Jylland

Givet : 3 perler
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby TheresOnly1God » søn jan 23, 2011 19:23

Salam.

Mange tak for alle jeres svar.

Uha, har svært ved at stå op, og hvis jeg skal op kl. 5-6 hver morgen, bliver det hårdt tror jeg :/ ..

Ja, det er også en mulighed at flytte tættere på, men jeg har slet ikke lyst til at slippe min omgangskreds i købehavnsområdet.

Jeg overvejer at læse Negot med arabisk på Syddansk Universitet.
My soul is brightened by a light in my heart
When I praised God of mankind
And my soul is cheered up and the tears were flowing
Oh God! guide my heart to reason
In the tranquility of the night I pray during worshiping
While the black darkness is all around me
Oh Kind! Oh Most Merciful! Oh Most Forbearing!
Oh Kind! Your gifts are endless
Oh All-Hearing! Oh Answerer! Oh Most Magnificent!
Oh Creator of the strong predatory animals! Guide me
Guide me to truth, God
I depend on your guidance today
Oh God of the universe! you are my aid
You are the refuge of man in the afterworld
Here I am God, asking your forgiveness
Forgive me and grant me my wish

O my Lord, send Your peace & blessings always and forever
Upon Your beloved, the best of creation
Brugeravatar
TheresOnly1God
Student 2011
Student 2011

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægby Wahas » søn jan 23, 2011 20:49

Måske skulle du tage turen. Stå op tidligt en dag (som du vil gøre hvis du vil i skole) og så tage til Syddansk Universitet. Det vil nok koste dig lidt penge, men i din situation vil jeg med glæde betale 400-500kr. og så være sikker på mit valg.

Turen fra Kbh. Hovedbanegård til Syddansk Universitet tager ifølge Rejseplanen 2timer og læg så lige den tid du skal bruge på at komme ind til Kbh. Hovedbanegården, til de timer og gange med 2. Så har du 4-5timer dagligt på transport.
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet

Givet : 14 perler
FÃ¥et : 73 perler

Indlægby Cabra » søn jan 23, 2011 20:58

Måske man skulle tænke på at man bliver lidt socialt "handicappet" på et studie. Her tænker på, hvis man har læsegrupper, hvor man ikke kan være særlig fleksibel. Mange vil andre bo typisk tæt på studiet og så skal du altid have i baghovedet at du altså har en lang rejse hjem.

Jeg ville tage Wahas råd til mig. Prøv det af, du kan jo altid lave en aftale med en studievejleder derhenne, så du ikke tager afsted uden et formål. Eller kom i snak med andre studerende, kigge på forholdene osv.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Indlægby Falastiniyi_Muslima » søn jan 23, 2011 21:14

TheresOnly1God skrev:Salam.

Mange tak for alle jeres svar.

Uha, har svært ved at stå op, og hvis jeg skal op kl. 5-6 hver morgen, bliver det hårdt tror jeg :/ ..

Ja, det er også en mulighed at flytte tættere på, men jeg har slet ikke lyst til at slippe min omgangskreds i købehavnsområdet.

Jeg overvejer at læse Negot med arabisk på Syddansk Universitet.

----------------------
Har selv læst negot. og kan sige det sådan, at uddannelsen ikke er så svær (synes jeg). Så at pendle er ikke et problem synes jeg.

Du bliver dog asocial fordi du skal få din togtid til at passe med din tid i odense.
Enhver (negativ) nyskabelse er en vej til vildfarelse, og enhver vildfarelse er Ilden (Helvede)
Brugeravatar
Falastiniyi_Muslima

Geografisk sted: Jylland

Givet : 3 perler
FÃ¥et : 3 perler

Lignende emner

Tilbage til StudieSnak