Videregående uddannelser. HJÆLP!

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

Videregående uddannelser. HJÆLP!

Indlægby Muslimaa » tirs dec 28, 2010 12:30

Al salamu alaikum / Hej

Jeg vil gerne i gang med en videregående uddannelse til september, inshAllah. Der er nogle ting, som jeg ikke helt forstår og håber i kunne give mig en forklaring af dem.

1. Hvad er de der kvoter. 1 og 2 ? Jeg har læst, at man først søger ved kvote 2 og det sker i Marts. OG skal man søge både ved kvote 1 og 2 så samtidig eller hvordan? Jeg fortår altså meget lidt og synes det lyder ret forvirrende! :|

2. Kan man godt søge flere steder? F.eks. er jeg ikke sikker på om det bliver Kbh eller Århus. Så kan jeg søge begge steder? :)

3. Jeg er stadig i tvivl om hvad jeg vil læse. Men det skal være noget inden for: samfundet eller sproget. Jeg er bare i tvivl. Hvordan fandt i ud af hvilken uddannelse i vil have? :teeth:
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Re: Videregående uddannelser. HJÆLP!

Indlægby Cabra » tirs dec 28, 2010 12:37

Jeg vil gerne i gang med en videregående uddannelse til september, inshAllah. Der er nogle ting, som jeg ikke helt fortår og håber en eller flere kunne give mig en forklaring af de ting.
1. Hvad er de der kvoter. 1 og 2 ? Jeg har læst, at man først søger ved kvote 2 og det sker i Marts. OG skal man søge både ved kvote 1 og 2 samtidig eller hvordan? Jeg fortår altså meget lidt og synes det lyder ret forvirrende!

Når du søger kvote 2, så kommer du automatisk med i kvote 1 senere, hvis du ikke skulle komme ind på kvote 2.

Kvote 1 kigger KUN på dit gennemsnit. Kvote 2 kigger på din gennemsnit og andre relevante ting(tidligere jobs, tidligere uddannelse osv)

2. Kan man godt søge flere steder? F.eks. er jeg ikke sikker på om det bliver Kbh eller Århus. Så kan jeg søge begge steder?

Ja, det kan man godt.

3. Jeg er stadig i tvivl om hvad jeg vil læse. Men det skal være noget inden for: samfundet eller sproget. Jeg er bare i tvivl. Hvordan fandt i ud af hvilken uddannelse i vil have?

Gå til de åben-arrangementer som kommer på de forskellige uddannelser. Gå ind på KUs og RUCs hjemmeside og læs om uddannelserne. Snak med venner/veninder som studerer noget, som du måske også kunne være interesseret i osv.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Indlægby Muslimaa » tirs dec 28, 2010 12:48

Cabra skrev:Når du søger kvote 2, så kommer du automatisk med i kvote 1 senere, hvis du ikke skulle komme ind på kvote 2.

Kvote 1 kigger KUN på dit gennemsnit. Kvote 2 kigger på din gennemsnit og andre relevante ting(tidligere jobs, tidligere uddannelse osv)

Gå til de åben-arrangementer som kommer på de forskellige uddannelser. Gå ind på KUs og RUCs hjemmeside og læs om uddannelserne. Snak med venner/veninder som studerer noget, som du måske også kunne være interesseret i osv.

Dvs. man søger ALTID ved kvote 2 først? Jamen, hvis kvote 1 kigger på gennemsnittet, så søger man vel på begge kvoter med det samme? ELLER hvad?

Jeg skal snart til Musik huset Århus til Karrievalg. Sidste år hørte jeg om journalistik, hvilket var interessant. Men jeg skal være realistisk. Det er ikke noget for mig at skrive eller lave mundtligt oplæg! Jeg har snakket med folk, jeg har læst 10000 gange på UG og jeg er bange for at kede mig i den uddannelse jeg vælger.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cabra » tirs dec 28, 2010 12:56

Dvs. man søger ALTID ved kvote 2 først? Jamen, hvis kvote 1 kigger på gennemsnittet, så søger man vel på begge kvoter med det samme? ELLER hvad?

Nej. Man søger kun kvote 2, hvis man har LYST. Man er ikke tvunget til det. Den typiske grundtil at folk sender afsted til kvote 2, er fordi at deres gennemsnit nok ikke er højt nok. Man bliver så automatisk sendt videre til kvote 1.

S
idste år hørte jeg om journalistik, hvilket var interessant. Men jeg skal være realistisk. Det er ikke noget for mig at skrive eller lave mundtligt oplæg! Jeg har snakket med folk, jeg har læst 10000 gange på UG og jeg er bange for at kede mig i den uddannelse jeg vælger.

Jeg tror heller ikke at journalistik er dig. Her skal man typisk også have et tårnhøjt snit. Alle er bange for at vælge forkert. Man må tage en chance. Som sagt, så tror jeg at basisstudier på RUC kunne passe dig godt, fordi du ikke helt ved, hvad du vil og du altid kan bruge det år senere hen til merit andre steder. Desuden får du erfaring med at læse på Uni og så lærer du forhåbentligt en del.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs dec 28, 2010 13:08

Cabra skrev:Nej. Man søger kun kvote 2, hvis man har LYST. Man er ikke tvunget til det. Den typiske grundtil at folk sender afsted til kvote 2, er fordi at deres gennemsnit nok ikke er højt nok. Man bliver så automatisk sendt videre til kvote

Jeg tror heller ikke at journalistik er dig. Her skal man typisk også have et tårnhøjt snit. Alle er bange for at vælge forkert. Man må tage en chance. Som sagt, så tror jeg at basisstudier på RUC kunne passe dig godt, fordi du ikke helt ved, hvad du vil og du altid kan bruge det år senere hen til merit andre steder. Desuden får du erfaring med at læse på Uni og så lærer du forhåbentligt en del.

Dvs: Dvs. hvis man sender 2'eren bliver man automatisk sendt videre til 1'eren, uden man SELV gør noget. Hvis man så sender 1'eren hvad så? Hvis den der 2eren der ikke er vigtigt, hvorfor findes den så? den forvirrer jo folk som MIG! Suk, men tak for forklaringen... :)

RUC? Journalistisk uddannelsen kræver faktisk kun at man består optagelsesprøven. Der er ikke en gennemsnit krav, i hvert fald ikke på Århus uni, ved ikke lige med de andre uni'er...
Jeg vil gerne begynde på Uni og vil bruge den her tid på at finde ud af, om jeg vil Engelsk eller ej. Jeg ved hvad jeg vil, sådan nogenlunde, men jeg er i tvivl pga. ulemperne ved uddannelsen! Og det også der jeg tror man bare skal tage chancen, for ALT ved en uddannelse kan vel ikke være perfektooo? :teeth:
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cabra » tirs dec 28, 2010 13:15

Dvs: Dvs. hvis man sender 2'eren bliver man automatisk sendt videre til 1'eren, uden man SELV gør noget. Hvis man så sender 1'eren hvad så? Hvis den der 2eren der ikke er vigtigt, hvorfor findes den så? den forvirrer jo folk som MIG! Suk, men tak for forklaringen...

Jep, det er korrekt.

2eren findes fordi at der kan være folk, som godt nok ikke har opnået et højt nok snit, men som har gjort sig nogle erfaringer der kan være ligeså meget værd. Fx findes der masser af unge som tager et sabatår, hvor de laver noget frivillig arbejde i udlandet.

RUC? Journalistisk uddannelsen kræver faktisk kun at man består optagelsesprøven.

Prøv at tage prøven. Den er svær for mange at bestå. Igen, ud fra hvad jeg har set herinde, så tror jeg ikke om at det område ligger til dig.

f
or ALT ved en uddannelse kan vel ikke være perfektooo?

Lige præcis. Der vil på hvert eneste studie blive undervist i ting som er så kedelige for en, at man overvejer at begynde at spise en stol eller hoppe ud af vinduet.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs dec 28, 2010 13:42

Cabra skrev:Prøv at tage prøven. Den er svær for mange at bestå. Igen, ud fra hvad jeg har set herinde, så tror jeg ikke om at det område ligger til dig.

Lige præcis. Der vil på hvert eneste studie blive undervist i ting som er så kedelige for en, at man overvejer at begynde at spise en stol eller hoppe ud af vinduet.

Cabra: jeg vil slet ikke være journalist, det ville jeg engang. Derfor er det ikke nødvendigt at tage optagelsesprøven. Den er svær, ikke kun for mig, men også for folk som er meget bedre til dansk. Mindre end halvdelen bliver optaget,så vidt jeg ved...

Netop. Derfor vil jeg gerne tænke på det jeg interesser mig for og vælge efter det. Ulemperne vil nok være der, men det tager man så bare med.

Tak for din forklaring, men et sidste spørgsmål: kan man så sende kvote 1 så? Jeg behøves vel ikke sende 2eren så, fordi jeg har ikke tænkt mig at tage sabbatår eller noget!
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cabra » tirs dec 28, 2010 13:46

kan man så sende kvote 1 så? Jeg behøves vel ikke sende 2eren så, fordi jeg har ikke tænkt mig at tage sabbatår eller noget!

Jep, du sender bare til kvote 1, hvis du ikke gider kvote 2. Så sørg for at få nogle gode karakter på dit sidste år.

Journalistprøven er nemlig rigtig svær. Den kræver at man har en rimelig bred viden.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Eli » tirs dec 28, 2010 13:47

Assalam-Alaikum :-D

Jeg tror jeg springer kvote spørgsmålet over, da mange allerede har svaret på det :)

Som svaret af de andre, så yes, kan du sagtens søge forskellige steder, det er faktisk anbefalet at du gør det, for en sikkerhedsskyld. - og ja, det kan være Århus, kbh, Odense, You name it :D
- det hæfte man plejer at bruge med ansøgningsskemaer i, starter ud med nogle gode sider hvor de tydeligt forklarer hvordan og hvorledes du skal udfylde de forskellige felter, samt hvad der anbefalet osv :D Til tider, ret forvirrende, hehe

Jeg havde det præcist som dig, inden jeg startede på en videregående uddannelse. Samfundsfag, samt sprog som engelsk er lige mig - men hvad jeg specifikt ville være og lign. havde jeg næste ingen anelse om - men mere derimod fag/områder jeg ville beskæftige mig med. Jeg var til en del vejleder møder ude på mit forrige gymnasie, hvor de hjalp stort set alle, lige inden man blev student. - Jeg var faktisk ikke 10000% sikker da jeg valgte min udd;

Jeg går ude på RUC nu, Den internationale samfundsvidenskabelige linje, næsten lige afsluttet mit 3 semester, og Alhamdulillah jeg er så tilfreds med mit valg - RUC kan kraftigt anbefales :) - Basis uddannelserne starter ud bredt, hvor du har 'god' tid til at se hvilke specifikke fag du vil arbejde med senere hen i uddannelsen. De kan vælges i både dansk og engelse udgaver. De har nogle åbent hus dage her i februar, vil anbefale dig at tage derhen :D Der uddeler de nogle rigtig gode oversigter over deres valg af linjer/fag og alt andet forvirrende stuff :D - og du kan evt tage fat i mig hvis du vil have en lidt lettere rundvisning, eller lign. hehe :D

Håber jeg kunne hjælpe :D
Brugeravatar
Eli

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Cabra » tirs dec 28, 2010 13:51

Jeg tror jeg springer kvote spørgsmålet over, da mange allerede har svaret på det

Jeg bliver så glad, når jeg bliver omtalt i flertal :D
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs dec 28, 2010 13:57

Cabra skrev:Jep, du sender bare til kvote 1, hvis du ikke gider kvote 2. Så sørg for at få nogle gode karakter på dit sidste år.

Journalistprøven er nemlig rigtig svær. Den kræver at man har en rimelig bred viden.

Jeg vil heller ikke VÆRE journalist! og jeg har taget en del af testen på nettet og bestod, så viden har jeg... Dog ikke så meget, som HELE prøven kræver. Og ja inshAllah mine karakter er blevet gode. Takket være Allah.
Senest rettet af Muslimaa tirs dec 28, 2010 13:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Eli » tirs dec 28, 2010 13:58

Cabra skrev:
Jeg tror jeg springer kvote spørgsmålet over, da mange allerede har svaret på det

Jeg bliver så glad, når jeg bliver omtalt i flertal :D

Hahah! Hov :p Scrollede bar ned gennem siden og så at det stod der et par gange, og tænkte, nå' der er sikkert mange der har svaret på det, hehehe :D
Brugeravatar
Eli

Indlægby Muslimaa » tirs dec 28, 2010 14:03

Eli skrev: De har nogle åbent hus dage her i februar, vil anbefale dig at tage derhen :D Der uddeler de nogle rigtig gode oversigter over deres valg af linjer/fag og alt andet forvirrende stuff :D - og du kan evt tage fat i mig hvis du vil have en lidt lettere rundvisning, eller lign. hehe :D

Håber jeg kunne hjælpe :D

Wa alaikum al salam. Jeg har været til karrievalg sidst og det skal jeg også nu her til Januar inshAllah. Jeg skal ind og høre om Engelsk på uni og se om det det jeg vil.
Tak for dit svar og glad for du fandt en uddannele du ku lide. :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Eli » tirs dec 28, 2010 20:23

Det lyder rigtig godt! :D
Jo tak skal du have.
Brugeravatar
Eli

Indlægby Mai » tirs dec 28, 2010 23:02

.
Senest rettet af Mai ons jun 15, 2011 12:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby Cabra » tirs dec 28, 2010 23:17

Er det ikke fuldstændig ligegyldigt?

Mit bud er KU dog og det er jeg ret overbevist om.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs jan 18, 2011 20:16

Al Salamu alaikum / Hej

Nogle som studerer: Engelsk sprog og internationale studier (SIS) Bachloruddannelse?? Hvad er jeres erfaringer?
Overvejer det, da jeg har fået fra-anbefalet engelsk. Så er det bedre at have engelsk med noget man kan falde tilbage på!
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cabra » tirs jan 18, 2011 20:51

Vil bare give et godt råd. Kender du studieportalen? Jeg synes du skulle lave et indlæg derinde, du vil sikkert finde nogle derinde som læser det du efterspørger erfaringer fra. De har et rum kun til videregående-uddannelses spørgsmål.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs jan 18, 2011 22:11

Cabra: yup kender den :) tak for rådet.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Lilje » lør jan 22, 2011 00:55

Der er flest indvandre på KU, men KU er også meget meget meget større og aå afhænger det selvfølgelig også af, hvilke studie man vælger. På mit studie er der en del, og det er nice.
Synes ikke det er ligegyldigt, jeg ville ikke have det så godt med at studere på RUC, da studiemiljøet for mig betyder meget og da jeg hverken er hippie eller trekroner typen er KU passende.

Slut
Lilium
Brugeravatar
Lilje

Tro: Salafi

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Lilje » lør jan 22, 2011 00:57

glemte lige:

Muslimaa er du fra KBH så tag forbi fiolstræde, de skulle være hjælpsomme.
Lilium
Brugeravatar
Lilje

Tro: Salafi

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Muslimaa » lør jan 22, 2011 11:17

Lilje skrev:glemte lige:

Muslimaa er du fra KBH så tag forbi fiolstræde, de skulle være hjælpsomme.

Jeg er ikke fra Kbh. Men er der sådan en opdeling agtig? KU = for poppet mennesker og RUC for hippier? hahaha. Så vælger jeg RUC, da jeg selv ikke kan lide pop kulturen. :D
PS : I'm just joking, ved godt, det ikke det du mente.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Lignende emner

Videregående uddannelser
Forum: StudieSnak
Forfatter: Anonymous