konstantinobel?

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

konstantinobel?

Indlægby matti18 » søn dec 19, 2010 22:59

selam aleykum alle.

jeg er igang med at lave et lille projekt om Faldet af Konstantinobel har næsten svaret på alle mine spørgsmål, men har problemer med et af dem det lyder sådan her, hvad var bagrunden for eropringen af Konstantinobel ?
har kun kunne skrive få linjer, håber der er en der kan hjælpe? og du må meget gerne angive kilder på det !

tak .
matti18

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Re: konstantinobel?

Indlægby Levvame » man dec 20, 2010 00:40

Altså jeg har i min SSo opgave skrevet en del om forskellige ting men når du spørger hvad var bagrunden for eropringen af Konstantinobel ? mener du så hvorfor man ville erobre den eller hvorfor at byzans ikke kunne stå imod osmanner riget?
Brugeravatar
Levvame

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 5 perler
Fået : 8 perler

Indlægby matti18 » man dec 20, 2010 11:51

selam aleykum.
altså jeg mener hvorfor man ville eropre den?

jeg skrevet at det er fordi konstantinobel føre op mod europa og føre ned til mellem østen så det var en strategisk god ide. jeg kan heller ikke finde noget.
matti18

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Indlægby Musliman » man dec 20, 2010 17:44

Wa alaikum salam

Måske fordi Profeten (Sallallahu alayhi wa sallam) forudså, at der ville komme en velsignet hær, som skulle erobre Konstantinobel (Istanbul). Mon ikke Sultan Mehmet (Rahmatullahi alayhi) og hans hær ønskede at være dem som Rasulullah (Sallallahu alayhi wa sallam) forudså?
Musliman
Islam Moderator

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby ibrahim-ethem » man dec 20, 2010 18:29

Efter 29.05-1453, hedder byen Istanbul, før blev den bla. kaldt Byzantium, Nea Roma, Konstantinopolis, Kontantiniyye, Çarigrad, Dersaadet, Darü'l-Hilâfeti'l-Aliyye.

Det man også kan forstå ved navnet, Nea Roma, var det Europas anden Roma. Før erobringen var der to storbyer i Europa. Den ene var Vatikanet med Roma, og den anden Konstantinobol. At erobre Konstantinobol var det samme som at knække Europas ene vinge.

Erobringen skete med den smukke padisah, Fatih Sultan Mehmet.

Vores profet salla lāhu 'alayhi wa sallam har sagt: "Kostantiniyye skal sikkert erobres. Sikke en smuk hærfører, der erobrede den, sikke en smuk hær, der erobrede den." (Må Allah tilgive mig hvis det er forkert oversat)

Det er ikke et let spørgsmål at svare på, men efter Konstantinobol blev erobret, var næste mål Balkan som også blev erobret af Osmannerriget. Osmannerne skulle den vej for at komme til resten af Europa.
Wish for my brother what a wish for my self. Try to love the world less, put my ego to rest!
Brugeravatar
ibrahim-ethem

Givet : 7 perler
Fået : 7 perler

Indlægby Levvame » tirs dec 21, 2010 02:05

ibrahim-ethem det faktisk ikke rigtigt efter eurobringen blev den kaldt Bab-i Saadet (: det er der ikke mange der ved.

Mht. hvorfor den blev erobret var jo netop at overvinde over byzans så man kunne være ene hersker i det område som vi kalder Tyrkiet. Det havde også en strategisk betydning da der var meget handel i byen. Altså økonomisk fortjeneste. Noget som du også skal huske er at Konstantinopel var en af de største byer til den tid, og at byen var hovedstad til den østromerske rige. Der ligger aldeles en prestige i at vinde den by.
Brugeravatar
Levvame

Givet : 5 perler
Fået : 8 perler

Indlægby matti18 » tirs dec 21, 2010 11:56

selam aleykum brødre .

okay mange tak til jer alle sammen, nu kan jeg skrive noget mere :D

peace
matti18