Råd søges (studierelateret)

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

Råd søges (studierelateret)

Indlægby 3Abdahu » man dec 06, 2010 19:25

Assalamu 3alaykum/ Hej

Denne tråd er nok mere henvendt til studerende på de videregående uddannelse, men de "små" må da gerne bidrage :)

Jeg efterlyser (i første omgang) "hjemmelavede" tips og redskaber til overvindelse af skriveangst.
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Køn: Hunkøn

Givet : 73 perler
Fået : 35 perler

Re: Råd søges (studierelateret)

Indlægby Perle » man dec 06, 2010 21:42

Ja, skriveangst er ikke for småfolk! :p Hold jer væk!

Jeg vil råde dig til at anvende hurtig skrivning. Du skal skrive uafbrudt uden at holde pause i f.eks. 5 minutter. Du skal bare skrive, om det så har noget med opgaven at gøre eller ej.

Jeg har selv opdaget at skriveangsten opstår, når man begynder at tvivle på sig selv og tvivle på om man nu forstår spørgsmålet korrekt. Til det er der kun at sige at du må finde en sparringspartner, hvis ikke det er muligt for dig i din studiekreds, så prøv at finde en herinde.
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Indlægby Janan » man dec 06, 2010 21:59

Perle skrev:Ja, skriveangst er ikke for småfolk! :p Hold jer væk!

Jeg vil råde dig til at anvende hurtig skrivning. Du skal skrive uafbrudt uden at holde pause i f.eks. 5 minutter. Du skal bare skrive, om det så har noget med opgaven at gøre eller ej.

Jeg har selv opdaget at skriveangsten opstår, når man begynder at tvivle på sig selv og tvivle på om man nu forstår spørgsmålet korrekt. Til det er der kun at sige at du må finde en sparringspartner, hvis ikke det er muligt for dig i din studiekreds, så prøv at finde en herinde.

^ Det minder mig om filmen "Finding Mr. Forrester". Fantastisk film btw. :D
Brugeravatar
Janan
Aktiv Bruger

Givet : 45 perler
Fået : 29 perler

Indlægby Perle » man dec 06, 2010 22:38

Janan skrev:
Perle skrev:Ja, skriveangst er ikke for småfolk! :p Hold jer væk!

^ Det minder mig om filmen "Finding Mr. Forrester". Fantastisk film btw. :D

Du ser for mange film :p

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Indlægby Janan » man dec 06, 2010 23:07

Perle skrev:Du ser for mange film :p

Faktisk ikke. Det er der (desværre) ikke tid til. :teeth:
Men gode film husker man længe. :tomm:

Her er hvad kloge Mr. Forrester bl.a. siger til Jamal i filmen:
"No thinking - that comes later. You must write your first draft with your heart. You rewrite with your head. The first key to writing is... to write, not to think! " :tast:
Brugeravatar
Janan
Aktiv Bruger

Givet : 45 perler
Fået : 29 perler

Indlægby Waseem » tirs dec 07, 2010 00:50

Walaikum Salam,

Et godt råd jeg engang hørte var, at hvis man har "skriveangst", så kan man med fordel benytte sig af en brainstormteknik á la den "Perle" skriver. Men med følgende betingelser:

Du skal skrive det, der falder der ind.
    Du må ikke tænke over, hvordan det formuleres bedst muligt.
    Du må ikke slette noget af det, du har skrevet.
    Du må ikke redigere i det, du har skrevet. Heller ikke hvis det er volapyk, stave eller grammatikfejl.

Egentlig gælder der bare, at "skriv, skriv skriv -og kig dig ikke tilbage før om laaang tid". Idéen med det er, at du så har en masse "rå tekst", hvor dine tanker kan flyde frit, men som du bagefter kan redigere rundt i.

Jeg har ikke selv prøvet det, men kunne forestille mig, at den er meget nyttig som en "ice-breaker", hvis man ikke ved, hvordan man går i gang....

Brugere synes godt om dette indlæg : 3Abdahu, Betelgeuse
Brugeravatar
Waseem

Givet : 2 perler
Fået : 6 perler

Indlægby Perle » tirs dec 07, 2010 12:49

Waseem,

Det er lige præcis den skrive metode jeg tænkte på, men kunne ikke huske alle detaljerne. :)

Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs dec 07, 2010 12:54

Al salamu alaikum

Som de andre har skrevet: bare skriv, tænke bagefter...
De råd kan jeg også selv bruge nu i mit srp, hvor jeg føler mig lidt bange for at skrive noget forkert/dumt/irrelevant.
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby A-minah » tirs dec 07, 2010 19:32

jeg har aldrig hørt om skrive angst, hvad vil det sige ? hvad kan man ikke når man har skrive angst ?
Tale er Bly & Stilhed er Guld
Brugeravatar
A-minah

Geografisk sted: DK
Tro: Salafi

Givet : 3 perler
Fået : 2 perler

Indlægby Lilje » tirs dec 07, 2010 21:52

As-salamu alaykum.

Du kan evt. læse bogen memo.
Der skulle stå en masse gode teknikker til, hvordan man kan huske ting.
Hvilket man kan bruge i flere studiereleteret sammenhæng.
Kan også forestille mig, at der står noget vedr skriveteknikker.

Mvh.
Lilium
Brugeravatar
Lilje

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Indlægby Muhyi al din » tirs dec 07, 2010 22:28

3Abdahu skrev:Assalamu 3alaykum/ Hej

Denne tråd er nok mere henvendt til studerende på de videregående uddannelse, men de "små" må da gerne bidrage :)

Jeg efterlyser (i første omgang) "hjemmelavede" tips og redskaber til overvindelse af skriveangst.

Wa "alaykum as salams

Personen må reflektere over, hvad angsten skyldes. Bevidshed om årsagen kan være selve helbredelsen.

Det kunne f.eks. være, at personen er meget følsom og indadvendt, hvilket gør personen ekstra skrøbelige i kommunikationssammenhænge. Nogle oplever derfor angst og nervøsitet, når de taler (især til 'fremmede' eller i store forsamlinger). Måske er der også nogen, som oplever den samme angst, når de skriver. Måske er de så bevidste om sig selv, at de frygter, at ordene (enten tale eller skrift) vil være en åbning til deres følsomme sjæl, som de ikke ønsker, at andre skal nærmere sig (måske pga. af angst for at blive dømt).

Hvis ovenstående er tilfældet, så kan det måske hjælpe personen med skriveangst, at lægge afstand mellem sig selv og det vedkommende skriver. For eksempel ved at holde sig til fakta og objektive udtalelser og/eller lade som om man er journalist/forfatter eller at man skriver på vegne af en tredjeperson. Hvis det ikke hjælper kan personen lade som om, at ens tekst skal læses af en man holder af.

Det kan også være at forklaringen er mere simpel, at man blot mangler træning i at skrive. Det vil derfor hjælpe at skrive mange noter, resumeer, breve, dagbøger, digte mv. (som ingen behøver at læse udover en selv).

Det var så mit hjemlavede bidrag

tilgiv mig
/Muhyi al din
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby 3Abdahu » ons dec 08, 2010 19:50

Mange tak for Jeres bidrag.
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby 3Abdahu » ons dec 08, 2010 19:55

Er der nogen af Jer, som har døjet med hukommelses- og/eller koncentrationsbesvær?

Hvis ja, må I meget gerne fortælle mig, hvilke metoder I har brugt (hvad har hjulpet?).
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Levvame » ons dec 08, 2010 20:08

Motion hjalp mig en del (:
Brugeravatar
Levvame

Køn: Hankøn

Givet : 5 perler
Fået : 8 perler

Indlægby anonymouse26 » tors dec 09, 2010 23:17

Wa 'alaikum assalam wa rahmatullah,

Der ofte mange faktorer, der spiller ind, når man er ukoncentreret og den slags. Man kender sig selv bedst, og derfor skal man finde ud af hvad den egentlige årsag er. Dernæst forebygge det. Det rigtigt vigtigt, at man får koblet af i hverdagen! Indre ro og fred er uundværligt: Vi kan altid finde den i vores salah. Subhan Allah.

Andre fysiske ting:
Hvis man ikke træner så meget, så kan man også bare gå en tur eller cykle en tur i det for tiden kølige Danmark en lille halv eller hel time hver dag. Eventuelt med ipod'en fyldt med gode anasheed og quran, så man på den måde får koblet fuldstændig af og samtidig får implementeret lidt sundt i sind og hjerte :) Bare man får rørt sig og kommer lidt ud i den friske luft (og ikke kun på vej til og fra skole).

I skolen og medens du laver lektier/læser:
Drik masser vand og sørg hele tiden for at have noget spiseligt ved din side. Jeg er meget mere vågen og koncentreret i skolen, hvis jeg sidder, og spiser noget samtidig.

Hold små pauser undervejs. Læs aldrig ud i et i for lang tid og alt for meget på en gang, så er sandsynligheden for, at du glemmer hvad du har læst stor. Især hvis det kompliceret stof, som du læser. Efter du har gennemlæst et emne, så tjek dig selv: Kan jeg gengive hvad jeg lige har læst nogenlunde? Det en god idé at stoppe op undervejs og tjekke, at man ikke bare læser blindt, men rent faktisk registrerer det.

Håber det kunne bruges
anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 42 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Dean » fre dec 10, 2010 13:49

Al-maghrebia skrev:Wa 'alaikum assalam wa rahmatullah,

Der ofte mange faktorer, der spiller ind, når man er ukoncentreret og den slags. Man kender sig selv bedst, og derfor skal man finde ud af hvad den egentlige årsag er. Dernæst forebygge det. Det rigtigt vigtigt, at man får koblet af i hverdagen! Indre ro og fred er uundværligt: Vi kan altid finde den i vores salah. Subhan Allah.

Andre fysiske ting:
Hvis man ikke træner så meget, så kan man også bare gå en tur eller cykle en tur i det for tiden kølige Danmark en lille halv eller hel time hver dag. Eventuelt med ipod'en fyldt med gode anasheed og quran, så man på den måde får koblet fuldstændig af og samtidig får implementeret lidt sundt i sind og hjerte :) Bare man får rørt sig og kommer lidt ud i den friske luft (og ikke kun på vej til og fra skole).

I skolen og medens du laver lektier/læser:
Drik masser vand og sørg hele tiden for at have noget spiseligt ved din side. Jeg er meget mere vågen og koncentreret i skolen, hvis jeg sidder, og spiser noget samtidig.

Hold små pauser undervejs. Læs aldrig ud i et i for lang tid og alt for meget på en gang, så er sandsynligheden for, at du glemmer hvad du har læst stor. Især hvis det kompliceret stof, som du læser. Efter du har gennemlæst et emne, så tjek dig selv: Kan jeg gengive hvad jeg lige har læst nogenlunde? Det en god idé at stoppe op undervejs og tjekke, at man ikke bare læser blindt, men rent faktisk registrerer det.

Håber det kunne bruges

Meget fornuftigt skrevet mashaAllah.

3Abdahu skrev:Er der nogen af Jer, som har døjet med hukommelses- og/eller koncentrationsbesvær?

Hvis ja, må I meget gerne fortælle mig, hvilke metoder I har brugt (hvad har hjulpet?).

Ja, til begge 2. Det skyldtes i begge tilfælde kritisk lavt d-vitamin niveau. Så et par vitamin indsprøjtninger var hvad der skulle til.
Brugeravatar
Dean
Den Sunde

Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 4 perler

Indlægby Den nysgerrige » lør dec 18, 2010 14:02

3Abdahu skrev:Assalamu 3alaykum/ Hej

Salam 3Abdahu,

En skriveangst kureres bedst med eksponeringsterapi, dvs. at man i stigende doser udsætter sig selv for det fremkalder agsten, indtil man opdager, at det ikke er så farligt, og at man godt kan håndtere det. Skriv derfor om hvad som helst hver dag på et bestemt tidspunkt og på et bestem tidspunkt. Skriv til dig selv uden at tænke på kvaliteten af din skrivning eller på mekanikken, men koncentrer dig om at få så meget som muligt skrevet i den afsatte tid. Skriv så hurtigt, du kan, så din indre stemme ikke får lov til at lamme dig med sin kritik.

1. Skriv med det samme - vent ikke på inspiration eller tjek.
  2. Det vigtigste er ikke at skrive godt, det vigtigste er at skrive.
  3. Øv dig med fri skrivning. Skriv i 10 minutter hver dag om hvad som helst, som falder dig ind, eller som du har oplevet.
  4. Skriv om noget, som interesserer dig, men gør det med slukket skærm, så du ikke bliver fristet til at gå tilbage og kritisere. Det er forbudt at gå i stå, men skulle det alligevel ske, skriver du bare om det, indtil tiden er gået.
  5. Skriv logbog hver dag om dagens oplevelser og dine tanker og følelser i forbindelse med dem.
  6. Skriv så hurtigt, du kan, og sæt dig kvantitative (sider eller tid)og ikke kvalitative (er det nu også godt nok?) mål.
  7. Skriv altid der, hvor det er nemmest, og hvor du har mest at sige.
  8. Del store opgaver op i mindre kasser, og skriv i hver kasse for sig.
  9. Bland aldrig skrivning og redigering sammen: Først skal du være kreativ, derefter kan du være kritisk.

Håber det kan hjælpe dig lidt.

Fred
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."

Brugere synes godt om dette indlæg : 3Abdahu
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 13 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Den nysgerrige » lør dec 18, 2010 14:52

3Abdahu skrev:Er der nogen af Jer, som har døjet med hukommelses- og/eller koncentrationsbesvær?

Salam,

Jeg synes også lige jeg ville linke til nogle sider med tips og gratis programmer designet til at styrke hukommelsen og indlæringen. Jeg bruger selv nogle af programmerne til eksamenslæsning m.m. og synes de er gode. Håber du kan bruge det.

En masse husketips:
http://www.husketips.dk/

Gratis programmer til at forbedre hukommelse og indlæring:

En "gentagelses-løsning", der hjælper dig med at huske ved på intelligent vis at præsentere dig for de spørgsmål, du gerne vil øve svarene på.

Det intelligente består i, at du selv bestemmer, hvad der bliver spurgt om og hvornår.
http://ankisrs.net/

Begge programmer hjælper lige som Anki indlæringen og hukommelsen ved hjælp af gentagelse. Spørgsmålene kan, helt i stil med Leitners princip, inddeles i forskellige kategorier og sværhedsgrader, og brugergrænsefladen er intuitiv og til at finde ud af.
http://sourceforge.net/projects/jmemorize/
http://www.skynergy.com/memoriser.html

Huskeprogrammer designet til, henholdsvis at forøge ordforrådet og sprog, naturvidenskab m.m. baseret på Leitners princip.
http://wareseeker.com/free-leitner/

Fred
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 13 perler
Fået : 15 perler

Indlægby matti18 » lør dec 18, 2010 22:29

selam aleykum alle håber i er ved jeres bedste helbred.

lilje du snakker om bogen memo, har du selv læst den ?
hvis der er nogen af jer andre der har læst bogen, må i gerne komme med en lille anmedelse ?
overvejer nemlig at købe den.

peace
matti18

Køn: Hankøn

Fået : 3 perler

Lignende emner

Hizb-bog søges
Forum: Islam
Forfatter: Sufi
Svar: 0