Assalamu Aleykum.
Jeg skriver fordi, at jeg vil høre Jeres mening omkring valg af uddannelse, da jeg selv er meget i tvivl om, hvad det er jeg vil når jeg insha'Allah bliver student til sommer.
Jeg har fundet en uddannelse, der hedder Negot med arabisk som Syddansk Universitet i Odense tilbyder, og den har fanget min opmærksomhed, da jeg er meget interesseret i at lære arabisk samt at uddannelsen også har international økonomi osv. i sig. Dvs. jeg vil være dækket ind på det område også, og det tror jeg vil give gode fremtidsmuligheder, når man både kan sprogligt men også økonomisk. Uddannelsen tilbyder dog ikke islamisk undervisning som sådan, men mere om de kulturelle forhold i de arabisktalende lande.
Jeg er dog ikke helt vildt interesseret i økonomi-delen. - Jeg er nemlig meget interesseret i Islam, især Islamisk historie, Koranen og Sharia samt profeterne før Muhammad (s.a.w). Men fordi uddannelsen tilbyder arabisk samt økonomi er jeg meget interesseret i denne uddannelse.
Som sagt er jeg meget interesseret i Islam, og på Københavns Universitet tilbyder de også arabisk. Denne uddannelse er dog mere humanistisk og studiet omfatter en del fra Islam. Bl.a. Islamforskning. Alt dette lyder meget meget spændende, men jeg er bare bange for, at jeg ikke vil kunne finde job bagefter.
Problemet kan så være, at man jo også er nødt til at være kritisk når man skriver opgave, men Allahs ord står jo netop ikke til diskussion. Hvad kan gøres? Bør jeg rejse til eksempelvis Egypten og få undervisning der? Men hvordan er fremtidsmulighederne så? Eller bør jeg få islamisk undervisning i fritiden? Arabisk på KU lyder spændende, men mangler økonomi-delen for at være dækket på det område omkring jobs, synes jeg. Men min interessere ligger helt klart i Arabisk på KU pga. Islamundervisningen, men ligger mere til at vælge Negot med arabisk fordi man også får den nødvendige økonomiske viden.
Hvad synes I er vigtigt? Bør man følge sig hjerte? Eller vælge en uddannelse, der ligeledes er interessant, men ikke helt så meget, for at sikre sin fremtid bedre?
Hvad har I gjort mht. valg af uddannelse? Hvad har i fået ud af det? Og er der nogen, der har erfaring med denne slags uddannelser?
Vil blive meget glad, hvis I kunne svare på spørgsmål af denne slags. Alle er velkomne til at skrive.
Ser frem til jeres svar.
Salam.