Peter330 skrev:Hej alle!
Jeg har besluttet mig for især at lægge vagt på civilisations-konflikterne mellem Vesten og den muslimske verden, og jeg skriver i fagene samfundsfag og historie.
Fra historisk perspektiv vil jeg komme ind på nogle af de stridigheder, der har været mellem den vestlige verden og den muslimske hele vejen igennem verdenshistorien.
Grunden til, at jeg spørger Jer på denne side er, at jeg endnu ikke er sikker på, hvilke begivenheder, jeg vil lægge vægt på. Derfor vil jeg ekstremt gerne høre, hvad I - som åbenlyst kender en hel del til Islams historie - vil fremhæve som relevante i denne sammenhæng.
Hej Peter330,
Først velkommen til siden, håber du får nytte af at være her.
Jeg er godt nok heller ikke muslim, men håber alligevel at jeg må komme med noget input.
Jeg tror det kunne være spændende at komme ind på korstogene, med vægt på behandling af muslimer (og jøder) både under selve angrebene og under det kristne styre. Til modvægt kan du så kigge på behandlingen af kristne (og jøder) under tilbageerobringen og under det islamiske styre efter sejren.
Du kunne muligvis også kigge på forskellen mellem videnskab, såsom matematisk-, læge-, og astronomi videnskaben for henholdsvis mellemøsten og vesten i middelalderen. Herunder kan du komme ind på noget positivt mellem islam og kristendom, idet kristne og muslimer på trods af korstog og strid havde relationer, som havde stor betydning - ikke mindst for Europa og for europæisk kultur.
Under kaliffen Al-Hakam II, som regerede fra 961 til 976, i det i muslimske Spanien (Den Iberiske Halvø) blev der grundlagt 27 nye skoler, oprettet lærerstillinger ved universitetet i Cordoba, hvor biblioteket rummede 400.000 katalogiserede værker. Cordoba havde 37 andre biblioteker, utallige boghandler, 800 offentlige skoler, 600 moskeer, 150 hospitaler, 900 offentlige badeanstalter og 80.000 forretninger. Fortove var almindelige, og gadebelysningen her var den første i Europa.
Idet er det en kendt sag, at studerende fra mange europæiske lande søgte universiteterne i Cordoba og Granada i det muslimske Spanien for at blive undervist af muslimske lærere og videnskabsmænd. Hvorudfra man kan udlede, at videnskab og filosofi ikke ville have nået samme højder uden de muslimske bidrag dertil.
Herunder kan du også berøre det filosofiske/videnskabelige og troen/menneskesynet i tidlig- og høj middelalderen, både i europa og mellemøsten(og Den Iberiske Halvø ), der er forskellige syn på hvor mørk, den Mørke Middelalder egentlig var. Nogle opfatter perioden med begreber som: renæssance, reformation og fornyelse. og andre med: en mørk og barbarisk parentes til f.eks. Antikken. Du kan måske belyse de forskellige holdninger og konkludere hvorvidt du er enig med den ene eller den anden part.
Og er du allerede inde på det muslimske styre i Granada (år 711-1492), kan du også berøre hvorledes kristne, jøder og muslimer sameksisterede, både under det islamiske- og det kristne styre.
At skrive om alt det ovenstående er selvfølgelig ikke muligt, da det vil blive for bredt, men du kan f.eks. udvælge det der lyder mest spændende og vælger du at inkorporere nogle af de andre punkter, skal du bare huske at lave en god afgrænsning.
Hvis du skulle have brug for en til at gennemgå opgaven når du er færdig, skal du bare sige til. Jeg har selv skrevet både speciale og hovedopgave på universitetet, med gode karakter til følge. Jeg sender dig en pb, så du kan få min mail da jeg tjekker den hver dag, idet jeg godt kan være fraværende herinde i uger af gangen.
Håber du får en fortsat god weekend.
Den nysgerrige