SRP - spørgsmål fra en inspirationssulten ikke-muslim.

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

SRP - spørgsmål fra en inspirationssulten ikke-muslim.

Indlægby Peter330 » ons nov 10, 2010 15:24

Hej alle!
Først skal det nok lige nævnes, at jeg ikke er muslim :)
Dog har jeg flere gange været inde og læse debatter på denne side, da debatten generelt er virkelig intellektuel og inspirerende.

Jeg skal til at skrive SRP her i december, og mit overordnede emne er "Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød", som kort går ud på, at Huntington i sin bog fra 90'erne mente, at det efter Den Kolde Krig i stedet for politiske ideologier ville være civilisationer, der stødte sammen i konflikter i international politik.

Jeg har besluttet mig for især at lægge vagt på civilisations-konflikterne mellem Vesten og den muslimske verden, og jeg skriver i fagene samfundsfag og historie.

Fra historisk perspektiv vil jeg komme ind på nogle af de stridigheder, der har været mellem den vestlige verden og den muslimske hele vejen igennem verdenshistorien.

Grunden til, at jeg spørger Jer på denne side er, at jeg endnu ikke er sikker på, hvilke begivenheder, jeg vil lægge vægt på. Derfor vil jeg ekstremt gerne høre, hvad I - som åbenlyst kender en hel del til Islams historie - vil fremhæve som relevante i denne sammenhæng.

Derudover er alle øvrige forslag til mit emne også ekstremt velkomne, da jeg nok skal have indskrænket mit emne lidt og finde frem til nogle relevante teorier (og kilder).

På forhånd mange tak! :)
Peter330

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: SRP - spørgsmål fra en inspirationssulten ikke-muslim.

Indlægby Den nysgerrige » lør nov 13, 2010 11:19

Peter330 skrev:Hej alle!
Jeg har besluttet mig for især at lægge vagt på civilisations-konflikterne mellem Vesten og den muslimske verden, og jeg skriver i fagene samfundsfag og historie.

Fra historisk perspektiv vil jeg komme ind på nogle af de stridigheder, der har været mellem den vestlige verden og den muslimske hele vejen igennem verdenshistorien.

Grunden til, at jeg spørger Jer på denne side er, at jeg endnu ikke er sikker på, hvilke begivenheder, jeg vil lægge vægt på. Derfor vil jeg ekstremt gerne høre, hvad I - som åbenlyst kender en hel del til Islams historie - vil fremhæve som relevante i denne sammenhæng.

Hej Peter330,

Først velkommen til siden, håber du får nytte af at være her.

Jeg er godt nok heller ikke muslim, men håber alligevel at jeg må komme med noget input.

Jeg tror det kunne være spændende at komme ind på korstogene, med vægt på behandling af muslimer (og jøder) både under selve angrebene og under det kristne styre. Til modvægt kan du så kigge på behandlingen af kristne (og jøder) under tilbageerobringen og under det islamiske styre efter sejren.

Du kunne muligvis også kigge på forskellen mellem videnskab, såsom matematisk-, læge-, og astronomi videnskaben for henholdsvis mellemøsten og vesten i middelalderen. Herunder kan du komme ind på noget positivt mellem islam og kristendom, idet kristne og muslimer på trods af korstog og strid havde relationer, som havde stor betydning - ikke mindst for Europa og for europæisk kultur.
Under kaliffen Al-Hakam II, som regerede fra 961 til 976, i det i muslimske Spanien (Den Iberiske Halvø) blev der grundlagt 27 nye skoler, oprettet lærerstillinger ved universitetet i Cordoba, hvor biblioteket rummede 400.000 katalogiserede værker. Cordoba havde 37 andre biblioteker, utallige boghandler, 800 offentlige skoler, 600 moskeer, 150 hospitaler, 900 offentlige badeanstalter og 80.000 forretninger. Fortove var almindelige, og gadebelysningen her var den første i Europa.

Idet er det en kendt sag, at studerende fra mange europæiske lande søgte universiteterne i Cordoba og Granada i det muslimske Spanien for at blive undervist af muslimske lærere og videnskabsmænd. Hvorudfra man kan udlede, at videnskab og filosofi ikke ville have nået samme højder uden de muslimske bidrag dertil.

Herunder kan du også berøre det filosofiske/videnskabelige og troen/menneskesynet i tidlig- og høj middelalderen, både i europa og mellemøsten(og Den Iberiske Halvø ), der er forskellige syn på hvor mørk, den Mørke Middelalder egentlig var. Nogle opfatter perioden med begreber som: renæssance, reformation og fornyelse. og andre med: en mørk og barbarisk parentes til f.eks. Antikken. Du kan måske belyse de forskellige holdninger og konkludere hvorvidt du er enig med den ene eller den anden part.

Og er du allerede inde på det muslimske styre i Granada (år 711-1492), kan du også berøre hvorledes kristne, jøder og muslimer sameksisterede, både under det islamiske- og det kristne styre.

At skrive om alt det ovenstående er selvfølgelig ikke muligt, da det vil blive for bredt, men du kan f.eks. udvælge det der lyder mest spændende og vælger du at inkorporere nogle af de andre punkter, skal du bare huske at lave en god afgrænsning.

Hvis du skulle have brug for en til at gennemgå opgaven når du er færdig, skal du bare sige til. Jeg har selv skrevet både speciale og hovedopgave på universitetet, med gode karakter til følge. Jeg sender dig en pb, så du kan få min mail da jeg tjekker den hver dag, idet jeg godt kan være fraværende herinde i uger af gangen.

Håber du får en fortsat god weekend.

Den nysgerrige
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hunkøn

Givet : 13 perler
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby Cabra » lør nov 13, 2010 13:28

Måske du kunne have Francis Fukuyama med inde i billedet. Hans teori er trods alt i opposition til Huntingtons. Fukuyama mente nemlig at liberalismen(læs, det liberale demokrati) har sejret og er den endelige sejrsherre. Han mener nemlig at det liberale demokrati overordnet set er garant for en mere fredelig verden og det må man trods alt - isoleret set, give manden ret i. Huntington og Fukuyama er så uenig om, hvad fremtiden bringer.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Indlægby anonymouse26 » lør nov 13, 2010 19:27

Velkommen til forummet Peter :)

Først og fremmest så er jeg enig med cabra i, at det er svært ikke også at tænke på Fukuyama, når man hører Huntington. Jeg tror du vil kunne få en rigtig spændende opgave ud af det, hvis du også indragede Fukuyama i din opgave og ad den vej igangsatte noget diskussion. Så du allerede op på højt niveau, der gode plusser at hente der!

Helt overordnet så blev Huntington i 90'erne mødt med stor skepsis hvad angår hans synspunkter. Her var det Fukuyamas holdninger som havde god støtte, bl.a. i Clinton kredsen. Det var først efter terrorangrebet i USA, at Huntingtons holdninger fik stærkere støtte i de konservative kredse (under Georg W. Bush). Det måske en god vinkel og godt "modsætningsforhold" at have med i din opgave?

Jeg kan forstå, at fokus i din opgave skal ligge på Huntington, og i den forbindelse kunne du også snakke om følgende emner:

- Israel og Palæstina konflikten
- Nedkæmpelsen af demokratibevægelsen i Kina siden 1989
- Modviljen overfor Tyrkiets optagelse som EU-medlem
- Irak krigen
anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 42 perler
FÃ¥et : 41 perler

Lignende emner

Tilbage til StudieSnak