Negot i Arabisk

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

Negot i Arabisk

Indlægby TheresOnly1God » tors okt 28, 2010 19:32

Assalamu Aleykum kære søstre og brødre!

Jeg vil lige høre, om der er nogle herinde, der er igang med eller har taget Negot i arabisk på Syddansk Universitet i Odense? Eller evt. kender nogle der gør eller har gjort?
Det ville hjælpe mig meget på vej, hvis nogen kunne fortælle mig generelt om studiet, bl.a. omkring:
- Faget arabisk
- De kulturelle og humanitære fag
- De samfundsøkonomiske, ledelsesmæssige og international økonomiske fag
- Udlandsopholdet
- Undervisningsmetoderne
- Fremtidsmuligheder
- Selve skolen

Jeg spørger af den grund, at jeg selv overvejer stærkt at vælge Negot i arabisk, da jeg går på 3. år på hhx lige nu.
Jeg er meget interesseret i arabisk som sprog, både fordi jeg har meget interesse for handlen med de arabiske lande, men også af religiøse årsager. - men det er samtidig også livsvigtigt for mig, at jeg læser noget med økonomi og international handel, da jeg gerne vil lære arabisk samtidig med, at et fremtidigt job skal have noget at gøre med økonomi og international handel. Derfor passer uddannelsen mig rigtig godt, da den kombinerer disse fag godt.

Har dog hørt negative sider af uddannelsen, såsom at teori fylder meget på uddannelsen, at bl.a. et fag som mikroøkonomi er meget tungt. Derudover også at studiet er for overfladisk, fordi man skal lære meget indenfor en del fag. Nogle der kan bekræfte/afkræfte disse?

Jeg har tænkt mig at læse 5 år på uddannelsen Insha'Allah, men man ved selvfølgelig aldrig, hvad der sker :D.

Jeg håber I kan hjælpe mig, da det jo handler om en ung brors fremtid :) ..

På forhånd tak, må Allah belønne jer.
My soul is brightened by a light in my heart
When I praised God of mankind
And my soul is cheered up and the tears were flowing
Oh God! guide my heart to reason
In the tranquility of the night I pray during worshiping
While the black darkness is all around me
Oh Kind! Oh Most Merciful! Oh Most Forbearing!
Oh Kind! Your gifts are endless
Oh All-Hearing! Oh Answerer! Oh Most Magnificent!
Oh Creator of the strong predatory animals! Guide me
Guide me to truth, God
I depend on your guidance today
Oh God of the universe! you are my aid
You are the refuge of man in the afterworld
Here I am God, asking your forgiveness
Forgive me and grant me my wish

O my Lord, send Your peace & blessings always and forever
Upon Your beloved, the best of creation
Brugeravatar
TheresOnly1God
Student 2011
Student 2011

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Re: Negot i Arabisk

Indlægby Wahas » tors okt 28, 2010 20:41

Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet

Givet : 14 perler
Fået : 73 perler

Indlægby TheresOnly1God » lør okt 30, 2010 14:56

Wahas skrev:http://sdu.dk/Uddannelse/Bachelor/Negot_arabisk

http://sdu.dk/Uddannelse/Kandidat/Negot_arabisk

Salam.

Hej Wahas, tak for dit svar.

Men jeg leder efter folk, der har erfaring med uddannelsen. SDU's egen hjemmeside viser jo kun uddannelsen som en god uddannelse, uden negative sider :)
Guide me to truth, God

Brugeravatar
TheresOnly1God
Student 2011
Student 2011

Indlægby Wahas » lør okt 30, 2010 15:01

TheresOnly1God skrev:
Wahas skrev:http://sdu.dk/Uddannelse/Bachelor/Negot_arabisk

http://sdu.dk/Uddannelse/Kandidat/Negot_arabisk

Salam.

Hej Wahas, tak for dit svar.

Men jeg leder efter folk, der har erfaring med uddannelsen. SDU's egen hjemmeside viser jo kun uddannelsen som en god uddannelse, uden negative sider :)

Så lidt. Meget af din liste
- Faget arabisk
- Udlandsopholdet
- Undervisningsmetoderne
- Fremtidsmuligheder
- Selve skolen

kan besvares fra hjemmesiden.
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet

Givet : 14 perler
Fået : 73 perler

Indlægby Cheesecake » lør okt 30, 2010 21:00

Salam

Jeg har en veninde som læser det. Hun er lige kommet hjem fra et års ophold i Ægypten :) Jeg skal høre om hun lige kan tage sig tid til at forklare det du vil vide. :?
Prophet Muhammad - “This world is a prison for the Faithful, but a Paradise for unbelievers.”
Brugeravatar
Cheesecake

Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby TheresOnly1God » man nov 01, 2010 12:15

Cheesecake skrev:Salam

Jeg har en veninde som læser det. Hun er lige kommet hjem fra et års ophold i Ægypten :) Jeg skal høre om hun lige kan tage sig tid til at forklare det du vil vide. :?

Salam.

Tak, det vil være rigtig godt :D
Guide me to truth, God

Brugeravatar
TheresOnly1God
Student 2011
Student 2011

Indlægby TheresOnly1God » lør nov 06, 2010 21:08

Salam.

Har du fundet ud af noget med din veninde?
Guide me to truth, God

Brugeravatar
TheresOnly1God
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cheesecake » tirs nov 09, 2010 22:17

Salam

Det her er hvad min veninde skrev i mailen om negot arabisk til dig, poster det herinde fordi det måske kan hjælpe andre i samme situation:

generelt om studiet, bl.a. omkring:

- Faget arabisk
- Var selv fritaget for arabisk, men det skulle være rigtig godt for dem der ikke er arabere eller ikke har så meget styr på arabisk. Man starter typisk fra bunden med fx "hvad hedder du" og videre.. også er der meget fokus på det grammatiske, og med de andre arabiske fag der kommer senere hen+udlandsopholdet får man e større ordforråd.

- i disse fag er der introduktion til kultur og samfundsforhold i mellemøsten samtidig med at man senere i uddannelsen (udlandsophold) kommer ind på de fleste mellemøstlige landes historie og kultur + religion i området.

- har man gået på handelsskolen er det i begyndelsen ikke noget der er helt nyt, og er man glad for matematik og følger man med skal det nok gå. for mig var denne del af uddannelsen den bedste, da der ikke var så meget teori i og det ikke var så "tørt", til modsætning for marketingfagene, hvor der var rigtig meget teori og det godt kunne være lidt kedeligt, men det afhænger jo af hvad man kan li som person. i mikro, makro og international økonomi fx, lærte vi om effekterne af de forskellige finanspolitikker, valutapolitik og ændringer i valuta+renter, hvordan de forskellige kan påvirke både privat- og samfundsøkonomien på kort og langt sigt. i organisations fagene er der også meget teori og måske lidt tørt, men der kommer man ind på opbygningen i organisationerne, leder-typer etc. Marketing+forbrugeradfærd+global marketing er fag hvor man lærer hvordan man bl.a markedsfører sit produkt og om forkellige teorier til tilpasning til forsk. markeder + teorier om forbrugeradfærd (hvordan fanger man den enkelte kunde, hvilke ting lægger kunderne vægt på, hvordan sender man de rigtige oplysninger til forbrugeren etc.) men disse fag er ikke decideret rettet mod det mellemøstlige marked, men mere generelt.

- Udlandsopholdet
- Jeg blev sendt til egypten og i begyndelsen var det rigtig fedt, for alt var nyt og der var meget at se og opleve.. en god ting er at have en god opsparing så man kan komme rundt og se landet og måske andre lande:) der kunne godt være lidt mere styr på tingene mht. skolen dernede og kommunikationen med uni i dk. der var ikke så mange timer (havde timer mandag - torsdag 3t pr dag) og ikke så mange lektier, så i længden blev det lidt kedeligt, og man havde oplevet det meste så man savnede at komme hjem. der var mange der ikke kunne vænne sig til at bo i cairo, og ikke kunne li at være der, men jeg syntes det var en rigtig fed by, hvor der altid var liv:)

- Undervisningsmetoderne
- undervisningsformerne skifter mellem forelæsninger hvor der typisk er mange studerende fra forskellige studieretninger, og øvelser hvor det er få studerende og hvor har mulighed for at stille spørgsmål til tng man ikke forstår etc.. i øvelses-timerne bliver man typisk undervist af studerende eller tidigere studerende, men de har typisk godt styr på tingene:), og der er også mulighed for at stille spørgsmål til forelæseren.

- Fremtidsmuligheder
- jeg er selv snart færdig med bacheloren og er egentlig forvirret om hvad jeg kan bruge uddannelsen til, men hvad jeg hører er det kandidaten der nogenlunde er afgørende for ens fremtidsmuligheder, men generelt er det alt fra arbejde i det offentlige som i minesterier, ambasader etc, og i det private hvor man kan blive udsendt af en virksomhed til et arabisk land, eller arbejde i en eksport, eller marketingafd. i en virksomhed der også arb i mellemøsten.

Jeg spørger af den grund, at jeg selv overvejer stærkt at vælge Negot i arabisk, da jeg går på 3. år på hhx lige nu.
Jeg er meget interesseret i arabisk som sprog, både fordi jeg har meget interesse for handlen med de arabiske lande, men også af religiøse årsager. - men det er samtidig også livsvigtigt for mig, at jeg læser noget med økonomi og international handel, da jeg gerne vil lære arabisk samtidig med, at et fremtidigt job skal have noget at gøre med økonomi og international handel. Derfor passer uddannelsen mig rigtig godt, da den kombinerer disse fag godt.

Har dog hørt negative sider af uddannelsen, såsom at teori fylder meget på uddannelsen, at bl.a. et fag som mikroøkonomi er meget tungt. Derudover også at studiet er for overfladisk, fordi man skal lære meget indenfor en del fag. Nogle der kan bekræfte/afkræfte disse?

- Selve skolen
- Jeg syntes personligt at det er godt at læse på Syddansk Universitet i Odense. Det er hyggelige omgivelser også er der en del inspirerende undervisere og man vil hurtigt falde til tror jeg. Der skulle og være god mulighed for at finde en studiebolig tæt på universitetet. Men jeg har ikke så meget at sige om skolen, andet end at det er hyggeligt at læse her. Ellers er du velkommen til at skrive igen, hvis dette ikke besvarede dit spørgsmål.

Vil du læse noget med økonomi så mener jeg ikke du kan undgå mikro, og syns ikke selv at økonomi fylder nok på uddannelsen, og jeg fortrød faktisk selv at jeg ikke skiftede over til HA fra begyndelsen, og overvejer at tage enten cand.merc eller cand.oecon til kandidat fordi jeg ikke helt er klar over hvad jeg kan bruge uddannelsen til i fremtiden. var selv interesseret i noget med arabisk og blev klogere på det punkt, men fordi jeg ikke er så meget til teori og hurtigt falder fra på det punkt var det ikke lige mig. Valgte dog at fortsætte på Bachelor-delen af uddannelsen fordi jeg ikke var bange for at jeg ville fortryde endnu en udd. hvis jeg droppede ud, og har ikke lyst til at bruge for langt tid på udd., og fordi jeg tænkte på at jeg kunne tage en BA med arabisk, så jeg havde den også bygge videre med en kandidat jeg bedre kunne li'.

Altså kort sagt så er udd. meget generel og man får et overordnet indblik i mange fag, men vil lige sige at studieordningen har ændret sig siden jeg kom ind så se også på det, har vedhæftet en kopi;)

Håber dette var en hjælp, og ellers held og lukke med fremtiden og dit valg
Vedhæftede filer
studieordning 2010.pdf
(973.42 KiB) Downloadet 14 gange
Prophet Muhammad - “This world is a prison for the Faithful, but a Paradise for unbelievers.”
Brugeravatar
Cheesecake

Indlægby Sehadet » tors nov 11, 2010 13:15

Salam alaykum,

Jeg talte med en kvinde fra min køreskole som havde læst den uddannelse og hun sagde at hun var glad for den, men at fremtidsmulighederne var dårlige. Hun anbefalede derimod at man hellere skulle læse på CBS, altså en HA eller noget i den stil, da de giver meget bedre fremtidsmulighder og du er også mere sikret på den måde. :)
Son nefes gelmeden, gel tevbe eyle...
- Sedat Uçan
Brugeravatar
Sehadet

Tro: Salafi

Indlægby Cheesecake » lør nov 13, 2010 10:41

Sehadet skrev:Salam alaykum,

Jeg talte med en kvinde fra min køreskole som havde læst den uddannelse og hun sagde at hun var glad for den, men at fremtidsmulighederne var dårlige. Hun anbefalede derimod at man hellere skulle læse på CBS, altså en HA eller noget i den stil, da de giver meget bedre fremtidsmulighder og du er også mere sikret på den måde. :)

Walaikum salam

Ja.. min veninde ville også heller læse HA istedet, men det var lidt sent at fortryde.
Men så kan hun fx vælge en overbygning som er mere økonomi-præget fx. :)
Men det er ærgeligt at vælge forkert. Men på den anden side, så er vi jo forskellige, og det er godt at lytte til gode råd, men syntes at hvis man virkelig brænder for noget og interesserer sig for det, uanset hvad andre mener, skal man go for it... Nogen siger at arbejdsmulighederne er ringe, men hvis man kæmper, er jeg sikker på, at en eller anden vil ansætte en. Især hvis det er i mellemøsten. Kan godt forstå min veninde fx. ikke ser ledige stillinger her i dk, men mon ikke et arabisk land fx. optager en, når man har en høj udd. med herfra? ;)
Brugeravatar
Cheesecake

Lignende emner

Arabisk Tøj
Forum: Multimedie
Forfatter: Mishari
Svar: 2
Arabisk på PC - Arabisk Tastatur
Forum: StudieSnak