by Cheesecake » tirs nov 09, 2010 22:17
Salam
Det her er hvad min veninde skrev i mailen om negot arabisk til dig, poster det herinde fordi det måske kan hjælpe andre i samme situation:
generelt om studiet, bl.a. omkring:
- Faget arabisk
- Var selv fritaget for arabisk, men det skulle være rigtig godt for dem der ikke er arabere eller ikke har så meget styr på arabisk. Man starter typisk fra bunden med fx "hvad hedder du" og videre.. også er der meget fokus på det grammatiske, og med de andre arabiske fag der kommer senere hen+udlandsopholdet får man e større ordforråd.
- De kulturelle og humanitære fag
- i disse fag er der introduktion til kultur og samfundsforhold i mellemøsten samtidig med at man senere i uddannelsen (udlandsophold) kommer ind på de fleste mellemøstlige landes historie og kultur + religion i området.
- De samfundsøkonomiske, ledelsesmæssige og international økonomiske fag
- har man gået på handelsskolen er det i begyndelsen ikke noget der er helt nyt, og er man glad for matematik og følger man med skal det nok gå. for mig var denne del af uddannelsen den bedste, da der ikke var så meget teori i og det ikke var så "tørt", til modsætning for marketingfagene, hvor der var rigtig meget teori og det godt kunne være lidt kedeligt, men det afhænger jo af hvad man kan li som person. i mikro, makro og international økonomi fx, lærte vi om effekterne af de forskellige finanspolitikker, valutapolitik og ændringer i valuta+renter, hvordan de forskellige kan påvirke både privat- og samfundsøkonomien på kort og langt sigt. i organisations fagene er der også meget teori og måske lidt tørt, men der kommer man ind på opbygningen i organisationerne, leder-typer etc. Marketing+forbrugeradfærd+global marketing er fag hvor man lærer hvordan man bl.a markedsfører sit produkt og om forkellige teorier til tilpasning til forsk. markeder + teorier om forbrugeradfærd (hvordan fanger man den enkelte kunde, hvilke ting lægger kunderne vægt på, hvordan sender man de rigtige oplysninger til forbrugeren etc.) men disse fag er ikke decideret rettet mod det mellemøstlige marked, men mere generelt.
- Udlandsopholdet
- Jeg blev sendt til egypten og i begyndelsen var det rigtig fedt, for alt var nyt og der var meget at se og opleve.. en god ting er at have en god opsparing så man kan komme rundt og se landet og måske andre lande:) der kunne godt være lidt mere styr på tingene mht. skolen dernede og kommunikationen med uni i dk. der var ikke så mange timer (havde timer mandag - torsdag 3t pr dag) og ikke så mange lektier, så i længden blev det lidt kedeligt, og man havde oplevet det meste så man savnede at komme hjem. der var mange der ikke kunne vænne sig til at bo i cairo, og ikke kunne li at være der, men jeg syntes det var en rigtig fed by, hvor der altid var liv:)
- Undervisningsmetoderne
- undervisningsformerne skifter mellem forelæsninger hvor der typisk er mange studerende fra forskellige studieretninger, og øvelser hvor det er få studerende og hvor har mulighed for at stille spørgsmål til tng man ikke forstår etc.. i øvelses-timerne bliver man typisk undervist af studerende eller tidigere studerende, men de har typisk godt styr på tingene:), og der er også mulighed for at stille spørgsmål til forelæseren.
- Fremtidsmuligheder
- jeg er selv snart færdig med bacheloren og er egentlig forvirret om hvad jeg kan bruge uddannelsen til, men hvad jeg hører er det kandidaten der nogenlunde er afgørende for ens fremtidsmuligheder, men generelt er det alt fra arbejde i det offentlige som i minesterier, ambasader etc, og i det private hvor man kan blive udsendt af en virksomhed til et arabisk land, eller arbejde i en eksport, eller marketingafd. i en virksomhed der også arb i mellemøsten.
Jeg spørger af den grund, at jeg selv overvejer stærkt at vælge Negot i arabisk, da jeg går på 3. år på hhx lige nu.
Jeg er meget interesseret i arabisk som sprog, både fordi jeg har meget interesse for handlen med de arabiske lande, men også af religiøse årsager. - men det er samtidig også livsvigtigt for mig, at jeg læser noget med økonomi og international handel, da jeg gerne vil lære arabisk samtidig med, at et fremtidigt job skal have noget at gøre med økonomi og international handel. Derfor passer uddannelsen mig rigtig godt, da den kombinerer disse fag godt.
Har dog hørt negative sider af uddannelsen, såsom at teori fylder meget på uddannelsen, at bl.a. et fag som mikroøkonomi er meget tungt. Derudover også at studiet er for overfladisk, fordi man skal lære meget indenfor en del fag. Nogle der kan bekræfte/afkræfte disse?
- Selve skolen
- Jeg syntes personligt at det er godt at læse på Syddansk Universitet i Odense. Det er hyggelige omgivelser også er der en del inspirerende undervisere og man vil hurtigt falde til tror jeg. Der skulle og være god mulighed for at finde en studiebolig tæt på universitetet. Men jeg har ikke så meget at sige om skolen, andet end at det er hyggeligt at læse her. Ellers er du velkommen til at skrive igen, hvis dette ikke besvarede dit spørgsmål.
Vil du læse noget med økonomi så mener jeg ikke du kan undgå mikro, og syns ikke selv at økonomi fylder nok på uddannelsen, og jeg fortrød faktisk selv at jeg ikke skiftede over til HA fra begyndelsen, og overvejer at tage enten cand.merc eller cand.oecon til kandidat fordi jeg ikke helt er klar over hvad jeg kan bruge uddannelsen til i fremtiden. var selv interesseret i noget med arabisk og blev klogere på det punkt, men fordi jeg ikke er så meget til teori og hurtigt falder fra på det punkt var det ikke lige mig. Valgte dog at fortsætte på Bachelor-delen af uddannelsen fordi jeg ikke var bange for at jeg ville fortryde endnu en udd. hvis jeg droppede ud, og har ikke lyst til at bruge for langt tid på udd., og fordi jeg tænkte på at jeg kunne tage en BA med arabisk, så jeg havde den også bygge videre med en kandidat jeg bedre kunne li'.
Altså kort sagt så er udd. meget generel og man får et overordnet indblik i mange fag, men vil lige sige at studieordningen har ændret sig siden jeg kom ind så se også på det, har vedhæftet en kopi;)
Håber dette var en hjælp, og ellers held og lukke med fremtiden og dit valg
- Vedhæftede filer
-
studieordning 2010.pdf
- (973.42 KiB) Downloadet 14 gange
Prophet Muhammad - “This world is a prison for the Faithful, but a Paradise for unbelievers.”