Søger erfaringer med HF!

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

Søger erfaringer med HF!

Indlægby MohamedGheith » tirs okt 12, 2010 18:50

Al-Salamu-Alaikom.

Jeg overvejer lidt at tage en HF, men jeg er meget i tvivl.
Med hensyn til mange eksamener, så har jeg ikke (Endnu) eksamensangst wal 7amdu lillah.
Til gengæld frygter jeg fremlæggelser for klassen. Sub7anallah.
Jeg går i 10. Klasse nu, og skal til at beslutte mig for hvad jeg vil næste år.
Er der nogen herinde der kan fortælle lidt om SIN gang på HF? :)
Mange tak på forhånd!

Peace
Brugeravatar
MohamedGheith

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Søger erfaringer med HF!

Indlægby Cabra » tirs okt 12, 2010 20:43

@Hej Mohammed

Jeg giver gerne min erfaring med. Mht. din angst for fremlæggelser, så skal du huske at der på HF går folk som typisk er lidt ældre end folk ude på gym, hvilket betyder at folk jo er lidt mere voksne. Jeg går ud fra at du er lidt nervøs for, hvordan folk reagerer, hvis man laver nogle fejl og lad mig endelig gøre det helt klart at folk ofte er blevet så voksne at det absolut ingen rolle spiller for dem. De fleste er over stadiet, hvor man bagtaler og mobber andre.

Det er helt korrekt at der er mange eksamener og du skal også regne med at lektiebyrden nogle gange er lidt stor. Til gengæld er stoffet også rimelig nemt, selvfølgelig alt afhængig af, hvor stærk man er boglig. Men netop fordi der er så mange eksamener, så kommer man hurtig ind i rytmen og bliver meget vant omkring den proces.

Jeg vil gerne anbefale HF. Det var 2 rigtige gode år for mig. Både fagligt og socialt.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Indlægby MohamedGheith » tirs okt 12, 2010 21:11

Hvor er det dejligt at høre. Mange tak skal du have :)

Håber at andre også er villige til at komme med input..
Brugeravatar
MohamedGheith

Indlægby matti18 » tirs okt 12, 2010 21:40

selam aleykum bror.

jeg har taget en fuld hf på 2 år, har gået der nu 2 måneder nu, nogenlunde. Men som Cabra siger så er det ældre mennesker du kommer til at gå klasse med, men kun lige 20-30 % er dem er ældre resten lidt ældre end dig eller på samme alder som dig.

Synes det bedste er at du ikke gå klasse med folk som kun er på din egen alder, det lære man synes jeg, fordi de mennesker har mere efaring i livet end hva vi har, men det betyder ikke de har bedre basal viden.

Du få mange fremlæggelser sådan er det bare jeg harft 5 stykker nu. Du bliver nød til at priotere tiden, angående lektier, for dem er der mange af. OG du skal op i alle dine eksamer, sådan er det bare.

Det er nogenlunde de efaringer jeg har gjort mig endtil videre, så vil helt klart anbefalde det :D
Men hvorfor ikke et gymnasie istedet for hf??

PEACE
matti18

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby 3Abdahu » ons okt 13, 2010 17:30

Hvis du er stabil, kan klare pres og 'stress' på daglig basis og har planer om at læse videre på en akademisk uddannelse, så er gymnasiet noget for dig.
Men hvis det halter med dit fraværsprocent og din aktivitet i timerne, skal du vælge HF.
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Køn: Hunkøn

Givet : 73 perler
FÃ¥et : 35 perler

Indlægby Cabra » ons okt 13, 2010 18:35

Hvis du er stabil, kan klare pres og 'stress' på daglig basis og har planer om at læse videre på en akademisk uddannelse, så er gymnasiet noget for dig.

Så folk som tager en HF, skal ikke regne med at kunne klare sig godt på en akademisk uddannelse?

Man hører ofte at folk undervurderer HF, men sandheden er nu snarere, at hvis man vægter fordele og ulemper op imod hinanden, så er der ret beset ikke den store forskel. Fx er lektiebyrden større på HF, da man skal tage en gymnasial uddannelse på 2 år i stedet for de 3 år. Den forskel bliver så udlignet af at folk på gym. typisk har fagene på et lidt højere niveau. Endelig skal man huske at det er ens eget personlige ansvar at få noget ud af undervisningen.

Jeg hjælper selv gym-elever med samfundsfag-opgaver imod lidt penge og der er altså ikke den store forskel. Nemlig fordi meget afhænger af den enkelte.

HF er et alternativ til folk som ikke kom direkte igang med en ungdomsuddannelse efter folkeskolen og ikke ønsker at gå et sted, hvor mange 15-16 årige huserer til dagligt.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby 3Abdahu » ons okt 13, 2010 19:05

Cabra skrev:

Så folk som tager en HF, skal ikke regne med at kunne klare sig godt på en akademisk uddannelse?

Nej, de skal bare være klar over, at der er formelle krav, som skal opfyldes. Der er bare nogle universitetsuddannelser, som kræver diverse fag (eks. tysk, fransk, spansk) på højt niveau, og det har man ikke på HF. Der er selvfølgelig altid den mulighed at tage suppleringskursuser på VUC, men det tager tid (½-2 år).
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Cabra » ons okt 13, 2010 19:12

Det var ikke en del af dit forrige indlæg.

Man kan få fx spansk, engelsk og matematik på A-niveau, så kan ikke se problemet?
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby 3Abdahu » ons okt 13, 2010 19:14

Cabra skrev:Det var ikke en del af dit forrige indlæg.

Man kan få fx spansk, engelsk og matematik på A-niveau, så kan ikke se problemet?

PÃ¥ HF?

Det har jeg aldrig hørt før. Hvorhenne da?
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Cabra » ons okt 13, 2010 19:20

På FHF tilbyder vi også engelsk som 2-årigt A-niveau. Dette niveau kvalificerer til optagelse på en række videregående uddannelser.

På Frederiksberg hf-kursus udbyder vi matematik på alle 3 niveauer: A-niveau, B-niveau og C-niveau.

På Frederiksberg HF-kursus tilbydes spansk på begynder B-niveau og begynder A-niveau.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby 3Abdahu » ons okt 13, 2010 19:24

Interessant.
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Cabra » ons okt 13, 2010 19:27

Mig eller at HF også udbyder fag på højeste niveau :badgrin:
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby 3Abdahu » ons okt 13, 2010 19:31

Cabra skrev:Mig eller at HF også udbyder fag på højeste niveau :badgrin:

Det sidste. Det kom bag på mig. :prik:
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Nazar » ons okt 13, 2010 22:08

LAD VÆR MED AT TAGE HF!!!!!

Jeg forstår hvordan du har det, jeg har samme skræk som at fremlægge foran klassen, men indse det, du skal fremlægge på et tidspunkt, ung som gammel, intet forskel..

HF er hårdt. Faktisk kan du få bedre karakter på 3 års gym end hf .. HF er stresset.. 2. år er værst mht eksamener ..

eller også kan du dele HF op efter eget behov,så du kan arbejde ved siden af .. på vuc'er, osv .. Det meget bdre vist .. Men lad vær med at tage HF på 2 år ..
Nazar

Givet : 4 perler
FÃ¥et : 2 perler

Indlægby Cabra » ons okt 13, 2010 23:51

@Nazar

Ro på. Så er det altså heller ikke værre. Man har på første år typisk 4-5 eksamener, hvor man på anden år derimod vil have typisk 8-9 eksamener plus SSO(størreskriftlig opgave) Det lyder mere vildt end det er. Der er ingen grund til at blive stresset. Slet ikke. Man behøver ikke at læse hver eneste tekst, eller afleverer hver eneste opgave, ligesom man sagtens have lidt fravær uden at det kommer til at koste i sidste ende. Det handler handler mere end noget andet om prioritering, især på anden år. Man læser jo ikke op til alle - eller flere eksamener af gangen, men man læser op til den der er nærmest. Og ofte kan man bruge ting man har lært i det ene fag til noget i andet fag.

Jeg har vist en fraværsprocent på 20 % og endte med at få 10 eller 12 i stort set alle fag. Jeg er langt fra et geni, men sikkert en ganske gennemsnitslig type. Der er ingen grund til at decideret skræmme folk væk fra HF.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby MohamedGheith » tors okt 14, 2010 00:33

Mange tak for de gode (opbakkende) svar allesammen!
Dog må jeg sige jeg blev lidt skræmt af Nazars indlæg :prik:

Hvor lang tid er der mellem de forskellige eksamener?
Brugeravatar
MohamedGheith

Indlægby Cabra » tors okt 14, 2010 00:56

Det varierer nok lidt fra sted til sted. Men du får altså ikke mere 2 eksamener på en uge, så det burde ikke være noget problem. Som sagt kommer man hurtigt ind i rytmen og bliver vant til at have eksamener som ligger rimelig tæt op af hinanden. Man kan jo stoffet i forvejen, hvis man har fulgt med i timerne, så man skal bare lige pudse formen af derhjemme et par dage og så burde man være mere end klar til at præstere godt.

Som jeg husker det, havde jeg ca. en eksamen om ugen, hvilket jo er til at overkomme.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Umm Hamzah » tors okt 14, 2010 01:16

Jeg gik paa hf paa vuc i et aar, for jeg var nodt til at droppe ud.

Jeg var kun til eksamen i matematik, eftersom det fag blev afsluttet efter forste aar. Jeg har gaaet paa baade hg, hhx og teknisk skole, og HF var helt klart den bedste skole, jeg har gaaet paa. Jeg er meget genert, men alligevel synes jeg ikke det var saa slemt at fremlaegge for klassen. Det var ikke som de andre steder, hvor folk sad og grinede af hinanden. Jeg gik i klasse med alle mulige forskellige. Nogle var over 30 aar med born og mand og andre var kommet direkte fra 10. klasse. Jeg kunne bedst lide HF, fordi jeg ikke er typen, der siger saa meget i timerne og eftersom man ikke faar karakter udover til eksamen, saa var det helt klart en fordel for mig.

ved ikke hvor meget du kan bruge mit indlaeg til, eftersom jeg aldrig faerdiggjorde hf.
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 2 perler

Indlægby MohamedGheith » tors okt 14, 2010 01:27

Mange tak igen Cabra, dine svar har været til stor hjælp.

Umm Hanifah:
Mange tak for dit svar, kan helt klart bruges.
Brugeravatar
MohamedGheith

Lignende emner

Tilbage til StudieSnak